PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Voor mij persoonlijk hoeft vuurwerk niet zo nodig. Ik blijf thuis, bij de dieren voor wie het ook geen makkie is. Daarbij is de lucht buiten voor mijn copd-longen niet echt geschikt.
Maar ik wil niemand zijn pleziertje cq uitlaatklep afnemen, mits men zich aan de afsteektijd houdt en wat mij betreft is dat tussen 22.00 op 31 december en 02.00 uur 1 januari. Zoiets. Dan hebben we even last van de minder prettige kanten, maar is het te overzien. En dan een verbod om uberhaupt ongeseald vuurwerk voor handen te hebben buiten die tijd. Dan kan ment het ook niet afsteken. Zware boete!
Voor het corona-oudjaar vind ik het lastiger. Een vuurwerkverbod lijkt dan logisch, maar m.i. niet te handhaven. Het zal letterlijk een vuurproef worden. Als mensen toch in ruime mate de straat op gaan (er is geen straatverbod) en men toch gaat afsteken, waarbij blijkt dat handhaven onmogelijk is, zou dat zomaar eens kunnen leiden tot meer en openlijk verzet. Daar ben ik dan wel weer een voorstander van. We moeten tenslotte leren/ervaren dat we zeer kritisch moeten zijn naar onze overheid en wij uiteindelijk machtiger zijn. Want misbruik van de situatie, dat maakt dit kabinet zeker.
Het gehanteerde argument van tekort aan zorg door de drastische en onverantwoorde bezuinigingen van zeker de afgelopen 10 jaar (want dat is het), los je met een vuurwerkverbod niet op. Straks komt er echt een grote beving in Groningen met een paar duizend slachtoffers. Gaan we dan daar verbieden in gebouwen te wonen die bij een volgende lichte beving de genadeklap krijgen? Omdat de zorg het niet aankan?
En nogmaals, handhaven van wetten en regels is nu al niet mogelijk. Af en toe wordt er iemand opgepakt of beboet, maar dat is niets meer dan pech hebben. De capaciteit voor echte handhaving ontbreekt en zal blijven ontbreken. Ook weer door drastische en onverantwoorde bezuinigingen.
Je hebt gelijk. Maar ik heb wel medelijden met al die BOA's die nu opgezadeld worden met handhavingstaken die hun vermogen, hun kennis en hun kunde vér te boven gaan. Veel BOA's waren tot voor kort gewoon stadswacht, en moesten erop letten dat mensen hun auto niet verkeerd parkeerden in het centrum of dat er niet gefietst werd in voetgangersstraten. Dat soort dingen. Die mensen hebben ook totaal geen handhavingsopleiding. Velen zijn afkomstig uit een werktraject (langdurig werklozen, mensen die het in geen enkel baantje langer dan 3 maanden uitgehouden hadden, enz.) en werden na een training van 2 weken in een uniform gehesen. En die mensen worden nú opeens opgezadeld met allerlei zware handhavingstaken die hun vermogens gewoon te boven gaan. Die zijn totaal niet geëquipeerd om een kroeg te ontruimen, of bijeenkomsten te ontbinden, of vuurwerkverboden te handhaven. Want daar sta je dan, als BOA, tegenover een straat vol mensen die met een slok op vuurpijlen staan af te steken, en jouw enige vaardigheid die je ooit hebt geleerd is mensen die buiten de fietspaden fietsen vriendelijk te verzoeken af te stappen...
Klopt! Boa's zoals wij die nu kennen, zijn ontstaan uit ontevredenheid bij gemeenten dat er steeds meer blauw van de straat verdween. De stadswachten waren een noodgreep van gemeenten als toezichthouders, die de politie konden bellen als er iets mis was en verder mensen de weg konden wijzen in de steden. Om kosten te besparen werden dat leer/werkprojecten voor langdurig werklozen en recalcitrante werknemers die het nergens vol hielden. De opleiding ligt veel lager dan dat van agenten, die een jarenlange opleiding moeten volgen. Hierdoor kon ook de beloning minimaal kan zijn, en dat gaat echt niet veranderen.
Iemand die handhaaft moet wel kennis van zaken (wetten) hebben maar ook zeker oog voor de menselijke maat. Het vereist dan ook vaardigheden in de omgang, waar niet iedereen over beschikt. Desondanks worden de boa's met steeds meer taken opgezadeld, waar zij zeker niet voor geleerd hebben. Zij voeren slechts uit wat hen wordt opgedragen. Als een burgemeester zegt dat ze een politiek onwelgevallige demonstratie moeten voorkomen doen ze dat, zonder kennis te hebben van de wet, dat demonstreren gewoon mag, zonder vergunning!
Voorbeeld is en blijft die bekeuringen voor die 4 familieleden die op 1,5 mtr afstand van elkaar een ijsje zaten te eten, omdat het een illegaal evenement zou zijn.
Het kon wel eens heel wat agressie opleveren richting handhavers op oude jaar.