Het is nu zo jan 17, 2021 4:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2020 2:44 pm 
lid

Einstein schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

Verbranden of vernietigen of weggooien.. dat zou een politiek statement zijn. De meeste partijen willen helemaal geen statements tégen Zwarte Piet. Men geeft gehoor aan klachten (eindelijk :) )

En wat bibliotheken betreft, ik ken inderdaad een grote van dichtbij, maar hoe dicht zit jij zelf bij het vuur ? Boeken worden niet zo snel weggooid, laat staan verbrand. Als boeken worden uitgeschreven in een bibliotheek, wordt het eerst uitgezocht op dubbelen en het overblijvende materiaal gaat vervolgens in opslag. In tweevoud, drievoud.. achtvoud.. afhankelijk hoe belangrijk een publicatie is. Sowieso moet uitgeschoven materiaal eerst worden onderzocht op historisch/cultureel belang. Het gros is dat niet. In het geval van Indie zal er veel meer bewaard blijven. Zwarte Piet is (slechts) een voorbeeld, hoe een op het eerste gezicht onschuldige traditie gebaseerd is geweest op een uitvinding uit 1864, met daarin een negatief/karikaturaal beeld van zwarten. Wat je dan wilt bewaren zijn de beelden, de uitingsvormen van het verschijnsel en de discussie, die 9 jaar is gevoerd. De tegenbeweging, de pro-beweging die erop volgde. Allemaal interessant historisch materiaal, om te bewaren en te onderzoeken, voor cultureel antropologen.. maar onvergelijkbaar met "Indië" ! ik denk dat de Indie-periode en het Nederlandse kolonialisme in het algemeen een orde belangrijker is dan Zwarte Piet, historisch gezien. Onvergelijkbaar !

Wat je uitleent voor educatieve doeleinden aan kinderen, moet m.i. geen perspectief bieden van "patjakkers". Misschien is een leeftijdsgrens een idee bij het uitlenen ? waarom zou je kinderen dit soort materiaal nog willen aanbieden.. als we het zelf als volwassenen kunnen lenen, dan is het toch ok.. dus we zijn het bijna eens over die Indie-boeken uit 1931. Die mogen óók gewoon blijven. Alleen bij voorkeur op plank 4 en niet plank 2.

Ik kon alleen maar verslag doen van wat die voorzitter van het VOB zei. Er gaat slechts 1 exemplaar naar een landelijk archief, de rest verdwijnt voorgoed. Daarom heb ik het over censuur en wind me er best wel een beetje over op. Als ze gewoon naar de opslag gingen, maar nog wel opgevraagd konden worden, was het ook niet goed geweest, (want nog steeds wil een meerderheid gewoon zwarte piet), maar wel minder heftig.

Wat je nooit of te nimmer moet doen, is het verleden verstoppen. Ook niet voor kinderen. Het verleden is wat ons gevormd heeft. Daaraan meten we nieuwe ervaringen af en trekken wij lering. Over 50 jaar wordt zwarte piet herontdekt in een boek uit een particuliere verzameling en wordt deze geherintroduceerd en begint de hele ellende opnieuw. Simpelweg, omdat de kinderen van straks de geschiedenis niet kennen, nooit hebben geleerd, omdat alles wat met zwarte piet te maken had, uit de samenleving was gebannen.

En uiteindelijk is het fijn dat dingen van jou wel mogen, maar het punt is, dat een klein groepje vindt en heeft gevonden dat het niet mag, en zonder jou of mij iets te vragen aan onze boeken (openbare bibliotheken, volksbezit) is gaan zitten en een keuze heeft gemaakt wat wij nog wel en wat wij niet meer mochten lezen. Alsof het hier om Mein Kampf gaat, waarvoor n.b. wel een uitzondering is gemaakt als het een 'wetenschappelijke' insteek heeft.

Er gaat minimaal één exemplaar naar de opslag, uiteindelijk centraal. Het is tweetraps, de bibliotheek kan ook eigen opslagruimte hebben en bepaalde genres (zoals SF) gingen vroeger naar de tweedehands verkopers, zelfs vóórdat ze het centrale magazijn bereikten. Dat werd dus helemaal niet bewaard. Of die werkwijze "corruptie" was en tegen de regels geen idee, maar het gebeurde wel. Niet alle regels rond culturele instellingen zijn in beton gegoten. Wanneer een bibliotheek bijvoorbeeld mijn idee zou willen uitvoeren (uitleen stoppen, vitrine over het thema en boeken ter inzage) dan mag dat, over elk onderwerp. Als er schedels getoond moeten worden van de slachtoffers van Pol Pot in Cambodje dan is dat een afschuwelijk gezicht, maar het is wel reeele geschiedenis, in een historisch kader geplaatst met uitleg.. niemand zal met recht kunnen eisen, dat het moet worden verwijderd. Bibliotheken hebben veel autonomie in Nederland.

We zijn het er in ellk geval over eens, dat historische feiten niet mogen worden ondergeschoffeld ! Zwarte Piet heeft bestaan en is de oorspronkelijke Piet in een traditie van 160 jaar.

Maar veel van dat spul kan (echt) wel weg. Bij Sinterklaas gaat het om een vorm, die lange tijd zeer traditioneel was, niet alles is van historisch cultureel belang, of uniek.. Tegen die traditionele vorm zijn dus m.i. terechte bezwaren gerezen, met als gevolg voortschrijdend inzicht. Je wilt kinderen er liever niet meer mee confronteren, omdat de zwarte pieten allemaal dom en aap-achtig werden neergezet. Dat aspect gaat het om: dom en aap, daar wil het zwarte volksdeel gewoon liever niet mee worden geconfronteerd, de volwassene kan er meewarig om glimlachen, maar op kinderen heeft het geen gezonde invloed. Anekdotisch bewijs: mijn beeld van de zwarte was gekleurd door ZP en door Sjors en Sjimmie, tot ik in Amsterdam terecht kwam ! Zwarte medeleerlingen konden ineens normaal praten, dat was voor mij indertijd een verassing..

De uitleen wil je ook aktueel houden, dingen schuiven door. De nieuwe Sinterklaasboeken gaan ook mee met de nieuwe Pieten. Steeds meer regenboog-Pieten in Sinterklaasboeken. Als biblotheek wil je daar ook plaats voor maken ! Dat geldt voor alle genres en het heeft niks te maken met censuur of breidel.

Boeken raken beschadigd of worden naar de tijd van uitleen, afgeschreven, zonder aanzien des boeks, oftewel inhoud. Dat is iets anders dan specifieke boeken naar inhoud uit het assortiment nemen, ook als deze niet zijn afgeschreven.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2020 5:42 pm 
lid

Einstein schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

Verbranden of vernietigen of weggooien.. dat zou een politiek statement zijn. De meeste partijen willen helemaal geen statements tégen Zwarte Piet. Men geeft gehoor aan klachten (eindelijk :) )

En wat bibliotheken betreft, ik ken inderdaad een grote van dichtbij, maar hoe dicht zit jij zelf bij het vuur ? Boeken worden niet zo snel weggooid, laat staan verbrand. Als boeken worden uitgeschreven in een bibliotheek, wordt het eerst uitgezocht op dubbelen en het overblijvende materiaal gaat vervolgens in opslag. In tweevoud, drievoud.. achtvoud.. afhankelijk hoe belangrijk een publicatie is. Sowieso moet uitgeschoven materiaal eerst worden onderzocht op historisch/cultureel belang. Het gros is dat niet. In het geval van Indie zal er veel meer bewaard blijven. Zwarte Piet is (slechts) een voorbeeld, hoe een op het eerste gezicht onschuldige traditie gebaseerd is geweest op een uitvinding uit 1864, met daarin een negatief/karikaturaal beeld van zwarten. Wat je dan wilt bewaren zijn de beelden, de uitingsvormen van het verschijnsel en de discussie, die 9 jaar is gevoerd. De tegenbeweging, de pro-beweging die erop volgde. Allemaal interessant historisch materiaal, om te bewaren en te onderzoeken, voor cultureel antropologen.. maar onvergelijkbaar met "Indië" ! ik denk dat de Indie-periode en het Nederlandse kolonialisme in het algemeen een orde belangrijker is dan Zwarte Piet, historisch gezien. Onvergelijkbaar !

Wat je uitleent voor educatieve doeleinden aan kinderen, moet m.i. geen perspectief bieden van "patjakkers". Misschien is een leeftijdsgrens een idee bij het uitlenen ? waarom zou je kinderen dit soort materiaal nog willen aanbieden.. als we het zelf als volwassenen kunnen lenen, dan is het toch ok.. dus we zijn het bijna eens over die Indie-boeken uit 1931. Die mogen óók gewoon blijven. Alleen bij voorkeur op plank 4 en niet plank 2.

Ik kon alleen maar verslag doen van wat die voorzitter van het VOB zei. Er gaat slechts 1 exemplaar naar een landelijk archief, de rest verdwijnt voorgoed. Daarom heb ik het over censuur en wind me er best wel een beetje over op. Als ze gewoon naar de opslag gingen, maar nog wel opgevraagd konden worden, was het ook niet goed geweest, (want nog steeds wil een meerderheid gewoon zwarte piet), maar wel minder heftig.

Wat je nooit of te nimmer moet doen, is het verleden verstoppen. Ook niet voor kinderen. Het verleden is wat ons gevormd heeft. Daaraan meten we nieuwe ervaringen af en trekken wij lering. Over 50 jaar wordt zwarte piet herontdekt in een boek uit een particuliere verzameling en wordt deze geherintroduceerd en begint de hele ellende opnieuw. Simpelweg, omdat de kinderen van straks de geschiedenis niet kennen, nooit hebben geleerd, omdat alles wat met zwarte piet te maken had, uit de samenleving was gebannen.

En uiteindelijk is het fijn dat dingen van jou wel mogen, maar het punt is, dat een klein groepje vindt en heeft gevonden dat het niet mag, en zonder jou of mij iets te vragen aan onze boeken (openbare bibliotheken, volksbezit) is gaan zitten en een keuze heeft gemaakt wat wij nog wel en wat wij niet meer mochten lezen. Alsof het hier om Mein Kampf gaat, waarvoor n.b. wel een uitzondering is gemaakt als het een 'wetenschappelijke' insteek heeft.

Er gaat minimaal één exemplaar naar de opslag, uiteindelijk centraal. Het is tweetraps, de bibliotheek kan ook eigen opslagruimte hebben en bepaalde genres (zoals SF) gingen vroeger naar de tweedehands verkopers, zelfs vóórdat ze het centrale magazijn bereikten. Dat werd dus helemaal niet bewaard. Of die werkwijze "corruptie" was en tegen de regels geen idee, maar het gebeurde wel. Niet alle regels rond culturele instellingen zijn in beton gegoten. Wanneer een bibliotheek bijvoorbeeld mijn idee zou willen uitvoeren (uitleen stoppen, vitrine over het thema en boeken ter inzage) dan mag dat, over elk onderwerp. Als er schedels getoond moeten worden van de slachtoffers van Pol Pot in Cambodje dan is dat een afschuwelijk gezicht, maar het is wel reeele geschiedenis, in een historisch kader geplaatst met uitleg.. niemand zal met recht kunnen eisen, dat het moet worden verwijderd. Bibliotheken hebben veel autonomie in Nederland.

We zijn het er in ellk geval over eens, dat historische feiten niet mogen worden ondergeschoffeld ! Zwarte Piet heeft bestaan en is de oorspronkelijke Piet in een traditie van 160 jaar.

Maar veel van dat spul kan (echt) wel weg. Bij Sinterklaas gaat het om een vorm, die lange tijd zeer traditioneel was, niet alles is van historisch cultureel belang, of uniek.. Tegen die traditionele vorm zijn dus m.i. terechte bezwaren gerezen, met als gevolg voortschrijdend inzicht. Je wilt kinderen er liever niet meer mee confronteren, omdat de zwarte pieten allemaal dom en aap-achtig werden neergezet. Dat aspect gaat het om: dom en aap, daar wil het zwarte volksdeel gewoon liever niet mee worden geconfronteerd, de volwassene kan er meewarig om glimlachen, maar op kinderen heeft het geen gezonde invloed. Anekdotisch bewijs: mijn beeld van de zwarte was gekleurd door ZP en door Sjors en Sjimmie, tot ik in Amsterdam terecht kwam ! Zwarte medeleerlingen konden ineens normaal praten, dat was voor mij indertijd een verassing..

De uitleen wil je ook aktueel houden, dingen schuiven door. De nieuwe Sinterklaasboeken gaan ook mee met de nieuwe Pieten. Steeds meer regenboog-Pieten in Sinterklaasboeken. Als biblotheek wil je daar ook plaats voor maken ! Dat geldt voor alle genres en het heeft niks te maken met censuur of breidel.

Gaaf. Allemaal LHBT-Pieten. Tjee, met zo'n Sinterklaasintocht heb je geen Gay-Pride meer nodig :)

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2020 9:56 pm 
lid

Problemen, problemen.....als het ene opgelost is dient zich het volgende al weer aan.

Opvallend: Sinterklaas vaart in Groningen al met de pakjesboot door de diepen (terwijl de landelijke intocht pas dit weekend is)
https://www.dvhn.nl/groningen/Opvallend ... gle.com%2F

Het gezelschap voer op de Emma van het Scheepvaartmuseum (voor de gelegenheid omgedoopt in 'Spanje'). De schipper weet dat het om opnames gaat in opdracht van de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken in Groningen.
Harrie van Ham, voorzitter van de Vereeniging, zegt dat de Vereeniging bezig is met het maken van een Sinterklaasfilm. “Die moet als alternatief dienen voor de intocht, die vanwege corona niet doorgaat”, zegt hij.

Zwarte Piet?
Behalve dat de pakjesboot vijf dagen voor de intocht an sich al opmerkelijk is, valt ook op dat minimaal één Piet zwart is. Dat lijkt in te druisen tegen de afspraken die de Vereeniging in mei met de gemeente heeft gemaakt.

De Vereeniging van Volksvermaken zegt zich daar echter aan te houden. Harrie: “We hebben honderden mensen in ons bestand die voor Piet spelen. Sommige daarvan hebben zelf een kleurtje, dat kun je er moeilijk afschminken.”

Moet ik nu ook op de brandstapel, omdat ik om dit gedoe moet lachen?

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2020 2:51 pm 
lid

Nu is lachen in deze tijd natuurlijk altijd beter dan collectieve angst en doorklooien:

Sint en Piet verdwijnen uit etalages: ‘Enorme miskleun van ondernemers’
https://www.ad.nl/binnenland/sint-en-pi ... ~ab1685de/

Sinterklaas-etalages zijn steeds minder te zien in winkelgebieden in Nederland. En volgens retaildeskundige Paul Moers uit Bornerbroek is dat een gemiste kans. ,,Dat je niet aan beleving doet, is een van de kernfactoren waarom die winkelstraten onderuit donderen.’’

Op een enkele individuele winkel na (zie onderaan dit artikel), zijn sint en piet verdwenen uit de winkelstraten. Ondernemers richten hun etalages in met kerstdecoratie of ‘neutrale’ najaarsdecoratie. Om mogelijke discussie over het kinderfeest te vermijden. Volgens de Twentse retaildeskundige is dit precies de verkeerde beslissing van winkeliers in Nederland.
(...)

Online doorklooien
Moers waarschuwt winkeliers nog een keer: ,,Breng je klant in de stemming, zorg dat het leuk wordt, dat hij graag naar je winkel komt. Anders blijven ze wel online doorklooien.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2020 8:10 pm 
lid

Lies schreef:
Nu is lachen in deze tijd natuurlijk altijd beter dan collectieve angst en doorklooien:

Sint en Piet verdwijnen uit etalages: ‘Enorme miskleun van ondernemers’
https://www.ad.nl/binnenland/sint-en-pi ... ~ab1685de/

Sinterklaas-etalages zijn steeds minder te zien in winkelgebieden in Nederland. En volgens retaildeskundige Paul Moers uit Bornerbroek is dat een gemiste kans. ,,Dat je niet aan beleving doet, is een van de kernfactoren waarom die winkelstraten onderuit donderen.’’

Op een enkele individuele winkel na (zie onderaan dit artikel), zijn sint en piet verdwenen uit de winkelstraten. Ondernemers richten hun etalages in met kerstdecoratie of ‘neutrale’ najaarsdecoratie. Om mogelijke discussie over het kinderfeest te vermijden. Volgens de Twentse retaildeskundige is dit precies de verkeerde beslissing van winkeliers in Nederland.
(...)

Online doorklooien
Moers waarschuwt winkeliers nog een keer: ,,Breng je klant in de stemming, zorg dat het leuk wordt, dat hij graag naar je winkel komt. Anders blijven ze wel online doorklooien.

Dit is gewoon waar. Toen ik jong was, jaren '70/'80, waren de winkels in de Sinterklaastijd altijd in de Sinterklaassfeer, mooie etalages, soms zelfs stonden medewerkers (naarmate 5 december naderde) als Zwarte Pieten achter de kassa, de winkelstraten waren helemaal in Sinterklaassfeer versierd, helemaal leuk. En rond 10 december veranderde dat in kerst en was het overal kerstsfeer, en was het opnieuw een feest om de stad in te gaan. V&D had altijd een grote kerstafdeling en daar liepen we dan eindeloos rond, een paar nieuwe ballen voor in de boom (en dan eindeloos zoeken tussen het aanbod), die speciale gedraaide kaarsjes voor in de kandelaartjes op het buffet, een nieuwe slinger, of kerstservetten, of wat dan ook. En de héle winkel was dan in kerstsfeer, niet alleen de kerstafdeling, maar overal was het versierd, stonden kerstbomen, hing dennengroen, ook al hoefde je niks te kopen, dan was een middagje of avondje (op zo'n speciale koopavond) in de stad op zich al een feestje qua sfeer. Wilde dat ik het nog eens beleven kon...

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2020 10:25 pm 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:
Als jij lid wil zijn van een winkeliersvereniging die in haar statuten heeft staan dat je geen kamasutra mag verkopen, mag je geen kamasutra verkopen. Als je toch kamasutra wil verkopen wordt je geen lid van die winkeliersvereniging en zoek je andere methoden om dit artikel te verkopen. Pas als de overheid verbiedt om kamasutra te verkopen is er sprake van censuur, want dan worden alle methoden om Kamasutra te verkopen je ontnomen.

Verder vind ik het een goede zaak dat private partijen steeds meer erop letten of wat ze doen maatschappelijk verantwoord is. Jij vindt het misschien dat de ASN bank wapenfabrikanten en sigarettenverkopers censureert omdat ze niet in dit soort bedrijven investeren, ik vind het een goede zaak
Aha!

Je probeert het, maar het lukt je niet.

Het ging hier niet om een breiclub, waar je niet welkom bent om te schaken.
Het doel van een winkeliersvereniging is niet bepalen wat een aangesloten lid wel of niet mag verkopen, maar om op te komen voor gemeenschappelijke belangen richting gemeente en ondernemen van algemene activiteiten, bijv. gezamenlijk betalen van kerstverlichting in de straat e.a., om klanten te trekken voor een bepaald gebied.
Daarbij was er vooraf helemaal geen sprake van dat Bol.com het verbod van verkoop van zwarte piet spullen in de statuten of voorwaarden had staan, maar legde dit achteraf op.
Een bedrijf heeft natuurlijk het recht om haar voorwaarden te wijzigen. En jij bent vrij om die wijziging al dan niet te accepteren. Dat heet geen censuur maar keuzevrijheid

Bibliotheken doen boeken in de ban. Scholen verzwijgen lesstof. De staatsomroep subsidieert schreeuwers voor anti-wit sektarisme. Het OM kijkt weg bij bepaalde oproepen tot geweld. Gemeenten kopen bij de bedrijven in hun divi-databankjes. En ja, uiteraard zoekt de winkelier op enig moment dekking. Dit heeft niks te maken met keuzevrijheid. Dit is pure politiek, drammen over een diversiteit die nooit aan de kiezers is voorgelegd. Polariseren met subsidie.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 11:58 am 
lid

baedeker schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:
Aha!

Je probeert het, maar het lukt je niet.

Het ging hier niet om een breiclub, waar je niet welkom bent om te schaken.
Het doel van een winkeliersvereniging is niet bepalen wat een aangesloten lid wel of niet mag verkopen, maar om op te komen voor gemeenschappelijke belangen richting gemeente en ondernemen van algemene activiteiten, bijv. gezamenlijk betalen van kerstverlichting in de straat e.a., om klanten te trekken voor een bepaald gebied.
Daarbij was er vooraf helemaal geen sprake van dat Bol.com het verbod van verkoop van zwarte piet spullen in de statuten of voorwaarden had staan, maar legde dit achteraf op.
Een bedrijf heeft natuurlijk het recht om haar voorwaarden te wijzigen. En jij bent vrij om die wijziging al dan niet te accepteren. Dat heet geen censuur maar keuzevrijheid

Bibliotheken doen boeken in de ban. Scholen verzwijgen lesstof. De staatsomroep subsidieert schreeuwers voor anti-wit sektarisme. Het OM kijkt weg bij bepaalde oproepen tot geweld. Gemeenten kopen bij de bedrijven in hun divi-databankjes. En ja, uiteraard zoekt de winkelier op enig moment dekking. Dit heeft niks te maken met keuzevrijheid. Dit is pure politiek, drammen over een diversiteit die nooit aan de kiezers is voorgelegd. Polariseren met subsidie.
We leven in een tijd waarin ons wordt voorgehouden om zoveel mogelijk kwetsbaarheid te tonen, men heeft er een collectief moeten van gemaakt i.p.v. dat men met de eigen kwetsbaarheid in het reine komt.

Nu zien we alleen maar meer geruzie en dat het ene gemakkelijker wordt gebruikt om te schuren, dan het andere. En dat er vormen van humor zijn waar dit nu juist afwezig is. Als kwetsbaar persoon moet je die verschillen ook leren en doorzien, en dat verkrijg je niet door alles te verwijderen.

NTR over 'Kruisigem' in Sinterklaasjournaal: 'Het mag schuren'
https://nos.nl/artikel/2356672-ntr-over ... huren.html

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 12:40 pm 
lid

Wist u dat ons ministerie van offensie ineens zich nuttig begint te maken met het in de gaten houden van minder volgzame burgers.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/15/ho ... t-a4020169

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 1:08 pm 
lid

Rightnow schreef:
Wist u dat ons ministerie van offensie ineens zich nuttig begint te maken met het in de gaten houden van minder volgzame burgers.

Het is inderdaad triest dat het zover is gekomen dat men vindt dat je in Nederland de uitlatingen van complotwappies als Robert Jensen serieus moet nemen.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 1:23 pm 
lid

Uit het NRC plaatje van wappiemedia -> Wat amusant dat Vitalifeiten nog bestaat, dat was een tijdje hilarisch om te volgen, wappies die zich 'soeverein' verklaren om onder schulden uit te komen en zich vervolgens dieper in de nesten werken. Deurwaarders 'arresteren' voor het betreden van hun 'soevereine voortuin' en vervolgens gek staan te kijken dat de echte politie er niet intrapt.

Edit: Wahahaha ze zijn op de platte aarde toer gegaan :hardlachen:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 2:03 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Het is inderdaad triest dat het zover is gekomen dat men vindt dat je in Nederland de uitlatingen van complotwappies als Robert Jensen serieus moet nemen.
Moet je wel bij het begin beginnen:

Premier Rutte: We zijn in oorlog met het coronavirus, een onzichtbare, maar dodelijke sluipmoordenaar. De strijd tegen dit monster gaat lang duren, zal veel levens kosten en gaat onze samenleving en economie ernstig ontwrichten.

Dan is het niet vreemd dat een leger gaat reageren en op zoek gaat naar oefenmateriaal. Van het een komt het andere.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 2:50 pm 
lid

Lies schreef:
Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Moet je wel bij het begin beginnen:

Premier Rutte: We zijn in oorlog met het coronavirus, een onzichtbare, maar dodelijke sluipmoordenaar. De strijd tegen dit monster gaat lang duren, zal veel levens kosten en gaat onze samenleving en economie ernstig ontwrichten.

Dan is het niet vreemd dat een leger gaat reageren en op zoek gaat naar oefenmateriaal. Van het een komt het andere.

Het bespioneren van burgers mag geen taak van het leger zijn.

Het leger hoort er enkel te zijn voor het verdedigen van het land en beschermen van de burgers in geval van echte oorlog en (natuur)rampen.
Een strijd tegen corona is geen oorlog. Dat het oorlog zou zijn, is een gelegenheidsargument van Rutte om het leger tegen de eigen burgers in te zetten. Wat de maatschappelijke ontwikkelingen betreft, dient het leger zich neutraal op te stellen. Het volk is in een democratie de baas. Politici zijn er om namens de burgers te besturen, niet om de burgers te overheersen, en zeker niet met behulp van het leger, al dan niet middels hand- en spandiensten.

Er zijn andere diensten, zoals de politie, welke beter democratisch controleerbaar is, om te controleren over burgers wetten overtreden, waarbij het parlement afwegingen kan maken of die wetten in zulks geval geen aanpassing behoeven.

Dat veel burgers, al dan niet met een geel hesje aan, politici niet meer vertrouwen, ligt niet aan die burgers maar aan die politici. Het is dus zeer onverstandig om die politici een apparaat als het leger in handen te geven. Daar zou het leger zichzelf ook bewust van moeten zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 3:29 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Ik begrijp dat Jensen inderdaad hinderlijk zou kunnen wezen voor de D66 fanclub. Ondergraaft hij niet bepaalde zaken die een vooruitdenkend burger als belangrijk beschouwt? Meer psycholoog dan epidemioloog misschien.

Hij lijkt ons een spiegel voor te houden en drijft de spot mijn onze bezorgdheid, is mijn eerste indruk. Waar is er sprake van dat Jensen een complot aanwijst? Dan op naar de folterkamer en naar het schavot met zo'n gevaarlijk element.

Stel. hij blijkt toch inderdaad deelnemer aan het complot dat NRC Handelsblad heeft onthuld. Een complot tegen de de transitie om de planeet te redden? We hebben geen Siberische oorden maar kleine waddeneilandjes en militaire bases zouden prima plaatsen zijn voor concentratiekampen waar de staatsgevaarlijke dwarsdenkers hun verdiende loon kunnen ondergaan.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 3:47 pm 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Ik begrijp dat Jensen inderdaad hinderlijk zou kunnen wezen voor de D66 fanclub. Ondergraaft hij niet bepaalde zaken die een vooruitdenkend burger als belangrijk beschouwt? Meer psycholoog dan epidemioloog misschien.

Hij lijkt ons een spiegel voor te houden en drijft de spot mijn onze bezorgdheid, is mijn eerste indruk. Waar is er sprake van dat Jensen een complot aanwijst? Dan op naar de folterkamer en naar het schavot met zo'n gevaarlijk element.

Stel. hij blijkt toch inderdaad deelnemer aan het complot dat NRC Handelsblad heeft onthuld. Een complot tegen de de transitie om de planeet te redden? We hebben geen Siberische oorden maar kleine waddeneilandjes en militaire bases zouden prima plaatsen zijn voor concentratiekampen waar de staatsgevaarlijke dwarsdenkers hun verdiende loon kunnen ondergaan.

Ik vrees met die laatste opmerking dat jij inmiddels ook immuun bent voor fact checks, maar in de link nog maar eens eentje over een willekeurige video van Jensen en alle onzin die hij verkoopt (letterlijk want de vidootjes zijn natuurlijk gewoon een businessmodel waar views en voortdurend aangeprezen merchandise hem geen windeieren zullen leggen.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 3:49 pm 
lid

O, hij verdient er een boterham mee? Foei, dan is hij dus journalist...

Maar zo te horen claimt hij geen samenzwering, misschien een vergissing van jou, Enzo?

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 3:53 pm 
lid

Rightnow schreef:
O, hij verdient er een boterham mee? Foei, dan is hij dus journalist...

Maar zo te horen claimt hij geen samenzwering, misschien een vergissing van jou, Enzo?

Ik gok dat jij in die ene minuut niet het gelinkte artikel met al die bewijzen van de onzin die Jensen verkoopt hebt gelezen.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2020 5:12 pm 
lid

Ik gok dat jij aan het etiketjesplakken bent gegaan. Merk ik hier ook om mij heen dat dit nu normaal begint te worden, in plaats van dat inhoudelijk geargumenteerd wordt. Ja, in academische kringen gaat het zo.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: di nov 17, 2020 10:33 am 
lid

Touché

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: di nov 17, 2020 12:19 pm 
lid

Rightnow schreef:
Ik gok dat jij aan het etiketjesplakken bent gegaan. Merk ik hier ook om mij heen dat dit nu normaal begint te worden, in plaats van dat inhoudelijk geargumenteerd wordt. Ja, in academische kringen gaat het zo.

De grap is natuurlijk dat ik vermoed dat jij niet geinteresseerd bent in feiten, ik een lang factcheck artikel plaats over een willekeurig complotvideootje van Robert Jensen (tientallen leugens en verzinsels) en jij binnen een minuut reageert waarmee je zelf bewijst dat mijn vermoeden klopt.
Maar gelukkig heb je je billenmaatje Baedeker nog die tegen beter weten in denkt dat jij hier een terecht punt maakt. :lol:

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: di nov 17, 2020 8:34 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

De grap is natuurlijk dat ik vermoed dat jij niet geinteresseerd bent in feiten, ik een lang factcheck artikel plaats over een willekeurig complotvideootje van Robert Jensen (tientallen leugens en verzinsels) en jij binnen een minuut reageert waarmee je zelf bewijst dat mijn vermoeden klopt.
Maar gelukkig heb je je billenmaatje Baedeker nog die tegen beter weten in denkt dat jij hier een terecht punt maakt. :lol:

Ik denk dat het gevaar tegenwoordig is, dat mensen die tegenovergestelde meningen verkondigen, bij voorbaat al weggezet worden als complotaanhangers of fantasten. Dus als je qua mening niet meegaat in de gevestigde denkbeelden, ben je per definitie een complotdenker of kwakzalver. Dát vind ik gevaarlijk. En daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat Jensen of wie dan ook die tegen de gevestigde mening ingaat, per definitie gelijk heeft, maar dat hebben de mensen die wél de gevestigde mening verkondigen, ook niet altijd, zoals het recente verleden al meermalen heeft aangetoond. Beter lijkt het mij dus open te staan voor álle meningen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]