Raya schreef:
Einstein schreef:
Raya schreef:
Ik vermoed dat jij bij een hoofdvestiging in de buurt woont. Wijkvestigingen en vestigingen in kleinere steden kennen die luxe van boeken ter inzage niet. Daarbij gaf die pief van de Vereniging Openbare Bibliotheken aan, dat er van iedere uitgave slechts 1 exemplaar zou worden opgestuurd naar de landelijke bieb voor in het archief. Dus ook niet meer ter inzage. Weggestopt, uitgewist.
Ter rechtvaardiging gaf die pief ook aan, dat hetzelfde was gebeurd met boeken over Nederlands-Indië. En daar is inderdaad in de gewone bieb heel weinig meer over te vinden. Volgens die pief, omdat boeken met onwelgevallige woorden zijn vernietigd, zoals boeken met het woord 'patjakker' er in.
Het gevolg is dat een flink aantal Indo's en Molukkers zich steeds minder erkend voelen, omdat 'Belanda's' de Hollanders, nauwelijks tot niets meer weten over de geschiedenis van die Indo's en Molukkers. Voor wie in die groepen verkeerd, kan bij een aantal een groeiend ongenoegen ervaren. Recept voor nieuwe conflicten? Omdat een paar mensen van mening waren dat het woord 'patjakker' in strijd was met de 'goede zeden' en zij toevallig de macht hadden een soort van boekverbranding te initiëren?
Verbranden of vernietigen of weggooien.. dat zou een politiek statement zijn. De meeste partijen willen helemaal geen statements tégen Zwarte Piet. Men geeft gehoor aan klachten (eindelijk

)
En wat bibliotheken betreft, ik ken inderdaad een grote van dichtbij, maar hoe dicht zit jij zelf bij het vuur ? Boeken worden niet zo snel weggooid, laat staan verbrand. Als boeken worden
uitgeschreven in een bibliotheek, wordt het eerst uitgezocht op dubbelen en het overblijvende materiaal gaat vervolgens in opslag. In tweevoud, drievoud.. achtvoud.. afhankelijk hoe belangrijk een publicatie is. Sowieso moet uitgeschoven materiaal eerst worden onderzocht op historisch/cultureel belang. Het gros is dat niet. In het geval van Indie zal er
veel meer bewaard blijven. Zwarte Piet is (slechts) een voorbeeld, hoe een op het eerste gezicht onschuldige traditie gebaseerd is geweest op een uitvinding uit 1864, met daarin een negatief/karikaturaal beeld van zwarten. Wat je dan wilt bewaren zijn de beelden, de uitingsvormen van het verschijnsel en de discussie, die 9 jaar is gevoerd. De tegenbeweging, de pro-beweging die erop volgde. Allemaal interessant historisch materiaal, om te bewaren en te onderzoeken, voor cultureel antropologen.. maar onvergelijkbaar met "Indië" ! ik denk dat de Indie-periode en het Nederlandse kolonialisme in het algemeen een orde belangrijker is dan Zwarte Piet, historisch gezien. Onvergelijkbaar !
Wat je uitleent voor educatieve doeleinden aan kinderen, moet m.i. geen perspectief bieden van "patjakkers". Misschien is een leeftijdsgrens een idee bij het uitlenen ? waarom zou je kinderen dit soort materiaal nog willen aanbieden.. als we het zelf als volwassenen kunnen lenen, dan is het toch ok.. dus we zijn het bijna eens over die Indie-boeken uit 1931. Die mogen óók gewoon blijven. Alleen bij voorkeur op plank 4 en niet plank 2.
Ik kon alleen maar verslag doen van wat die voorzitter van het VOB zei. Er gaat slechts 1 exemplaar naar een landelijk archief, de rest verdwijnt voorgoed. Daarom heb ik het over censuur en wind me er best wel een beetje over op. Als ze gewoon naar de opslag gingen, maar nog wel opgevraagd konden worden, was het ook niet goed geweest, (want nog steeds wil een meerderheid gewoon zwarte piet), maar wel minder heftig.
Wat je nooit of te nimmer moet doen, is het verleden verstoppen. Ook niet voor kinderen. Het verleden is wat ons gevormd heeft. Daaraan meten we nieuwe ervaringen af en trekken wij lering. Over 50 jaar wordt zwarte piet herontdekt in een boek uit een particuliere verzameling en wordt deze geherintroduceerd en begint de hele ellende opnieuw. Simpelweg, omdat de kinderen van straks de geschiedenis niet kennen, nooit hebben geleerd, omdat alles wat met zwarte piet te maken had, uit de samenleving was gebannen.
En uiteindelijk is het fijn dat dingen van jou wel mogen, maar het punt is, dat een klein groepje vindt en heeft gevonden dat het niet mag, en zonder jou of mij iets te vragen aan onze boeken (openbare bibliotheken, volksbezit) is gaan zitten en een keuze heeft gemaakt wat wij nog wel en wat wij niet meer mochten lezen. Alsof het hier om Mein Kampf gaat, waarvoor n.b. wel een uitzondering is gemaakt als het een 'wetenschappelijke' insteek heeft.
Er gaat
minimaal één exemplaar naar de opslag, uiteindelijk centraal. Het is tweetraps, de bibliotheek kan ook eigen opslagruimte hebben en bepaalde genres (zoals SF) gingen vroeger naar de tweedehands verkopers, zelfs vóórdat ze het centrale magazijn bereikten. Dat werd dus helemaal niet bewaard. Of die werkwijze "corruptie" was en tegen de regels geen idee, maar het gebeurde wel. Niet alle regels rond culturele instellingen zijn in beton gegoten. Wanneer een bibliotheek bijvoorbeeld mijn idee zou willen uitvoeren (uitleen stoppen, vitrine over het thema en boeken ter inzage) dan mag dat, over elk onderwerp. Als er schedels getoond moeten worden van de slachtoffers van Pol Pot in Cambodje dan is dat een afschuwelijk gezicht, maar het is wel reeele geschiedenis, in een historisch kader geplaatst met uitleg.. niemand zal met recht kunnen eisen, dat het moet worden verwijderd. Bibliotheken hebben veel autonomie in Nederland.
We zijn het er in ellk geval over eens, dat historische feiten niet mogen worden ondergeschoffeld ! Zwarte Piet heeft bestaan en is de
oorspronkelijke Piet in een traditie van 160 jaar.
Maar veel van dat spul kan (echt) wel weg. Bij Sinterklaas gaat het om een vorm, die lange tijd zeer traditioneel was, niet alles is van historisch cultureel belang, of uniek.. Tegen die traditionele vorm zijn dus m.i. terechte bezwaren gerezen, met als gevolg voortschrijdend inzicht. Je wilt kinderen er liever niet meer mee confronteren, omdat de zwarte pieten allemaal dom en aap-achtig werden neergezet. Dat aspect gaat het om: dom en aap, daar wil het zwarte volksdeel gewoon liever niet mee worden geconfronteerd, de volwassene kan er meewarig om glimlachen, maar op kinderen heeft het geen gezonde invloed. Anekdotisch bewijs: mijn beeld van de zwarte was gekleurd door ZP en door Sjors en Sjimmie, tot ik in Amsterdam terecht kwam ! Zwarte medeleerlingen konden ineens
normaal praten, dat was voor mij indertijd een verassing..
De uitleen wil je ook aktueel houden, dingen schuiven door. De nieuwe Sinterklaasboeken gaan ook mee met de nieuwe Pieten. Steeds meer regenboog-Pieten in Sinterklaasboeken. Als biblotheek wil je daar ook plaats voor maken ! Dat geldt voor alle genres en het heeft niks te maken met censuur of breidel.