Lancelot schreef:
Ik lees het als hoe links en het bedrijfsleven de handen in één sloegen om er voor te zorgen dat Trump verloor. Maar ook dat uiteindelijk het gewoon de kiezer was die bepaalde wie won. Het stuk eindigt immers met Te Will of the people prevailed.
In grote lijnen heb ik het ook zo gelezen. En deed me, logischerwijs, denken aan het oude adagium: als iets te goed klinkt om waar te zijn, ga er dan maar vanuit dat het inderdaad niet waar is.
Want wat worden we geacht voor waar aan te nemen?
Dat een kongsi van partijen die elkaar anders praktisch nooit weten te vinden – ironisch genoeg: tenzij in een of andere
deep state conspiracy – Trump de voet dwars wilde zetten
zonder zijn eventuele herverkiezing te willen dwarsbomen (tuurlijk)... EN tijdens het hele circus de integriteit en zelfdiscipline wist op te brengen om het verkiezingsproces zonder noemenswaardige inmenging te laten ontvouwen zoals het was.
Op de achtergrond speelt, voorzover ik kan zien, een nóg onwaarschijnlijker aanname: dat het politieke landschap bestaat uit de autocratische machinaties van het 'Trumpisme' terwijl de rest in het openbaar deugdzaam op de handen zit en, aldus
Time, in het geheim deugdzaam aan elk beschikbaar touwtje trekt.
...Kortom, hoe dol ik ook ben op
suspension of disbelief, er zijn grenzen. Manipulatie van informatiestromen, wijziging van de regels tijdens het spel en en sturing van de publieke perceptie door marktspelers met de macht om dat nog te doen óók – problematisch als dat van alle kanten wordt gezien – en op de een of andere manier een onmenselijke zelfbeheersing aan de dag leggen... wel, we zijn met
Time ófwel getuige van een fonkelende overwinning van goed op slecht óf van een sprookje dat te mooi is om iets anders te zijn dan dat – een sprookje.
Dit is waarom ik de
framing van de kongsi lastig te verteren vind. Tegelijkertijd is het artikel zo goed geschreven en onderbouwd dat ik moeilijk om het
bestaan ervan heen kan. Het bestaan is wat het artikel zo sensationeel maakt. De framing, hoewel een knap staaltje, is business as usual.