Het is nu vr nov 27, 2020 7:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo okt 11, 2020 2:37 pm 
lid

Dat is iets wat ik me al tijden afvraag.
Zou het niet zo moeten zijn dat de overheid eerst goedkeuring moet verlenen aan het op de markt brengen van voedings- en drankenproducten.
Dan kan men meteen ervoor zorgen dat ongezonde producten, met teveel suiker, zout en ongezonde vetten niet meer in de schappen van de winkels e.d. terecht komen.
Dat zou tot gevolg hebben dat op termijn we met een veel gezondere bevolking te maken krijgen.
Behalve dat dat veel ellende en narigheid voor de 'slachtoffers' en hun naasten betekent zal het ook een gigantische vermindering van de onkostenpost op de gezondheidszorg en veel minder uitval tijdens het arbeidsproces tot gevolg hebben.
Daarmee kunnen op termijn honderden miljarden bespaard worden.
Het is daarom volkomen onlogisch en onbegrijpelijk dat dit nog niet de standaard in ons land, in Europa en wereldwijs is.
Het dient in mijn idee dus op korte termijn ingevoerd te worden.
Niets kan dan vervolgens nog op de markt gebracht worden alvorens er goedkeuring van de overheid is verleend.
Een doodnormale zaak.
Oké, er zullen wat problemen zijn met de invoering van zo'n standaard, er zullen overgangstermijnen moeten worden gerespecteerd, maar verder is het eigenlijk een fluitje van een cent.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo okt 11, 2020 7:31 pm 
lid

Suiker bijvoorbeeld, maakt zoet en dat is verslavend.
Er zit zelfs suiker door de vleeswaren.
Super ongezond, maar het drijft de omzet van de grote bedrijven op en daarmee de winst, en daarmee het dividend dat die bedrijven uitkeren. En als Nederland oplegt dat er minder suiker en zout in het voedsel moet worden verwerkt, verzwakt dat de concurrentiepositie van die bedrijven.
Dat is de reden dat er nog geen suikertaks is ingevoerd, maar een meer vrijblijvende afspraak is gemaakt, dat de producenten zullen gaan minderen met het toevoegen van suiker en zout.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo okt 11, 2020 8:28 pm 
lid

Willen jullie echt een overheid die bepaalt wat je wel / niet mag eten ?!? Knettergek.

Ik bepaal dat graag zelf en heb daar Mark Rutte helemaal niet voor nodig. Alsjeblieft zeg, stelletje religieuze communisten.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo okt 11, 2020 9:23 pm 
lid

Er zijn voor veel meer zaken keurmerken, vergunningen of goedkeuringen vereist, zoals voor medicijnen, bouwen, milieu, kleding, etc. behalve voor voeding en dranken. Dat is toch op z'n minst gek, vooral omdat het de gezondheid van de bevolking betreft.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma okt 12, 2020 8:06 am 
lid

HvR schreef:
Willen jullie echt een overheid die bepaalt wat je wel / niet mag eten ?!? Knettergek.

Ik bepaal dat graag zelf en heb daar Mark Rutte helemaal niet voor nodig. Alsjeblieft zeg, stelletje religieuze communisten.... :rolleyes:

Ik denk dat als mensen iets aan hun eten willen toevoegen, ze dat zelf wel kunnen. Daar als fabrikant suiker of teveel zout aan toe voegen, geeft jou als klant weinig tot geen keuze meer, omdat iedere fabrikant welk voedsel bewerkt dat doet.

Het enige wat ik in deze wil, is dat wij met zijn allen als overheid, fabrikanten verbieden met ons eten te knoeien. Zeker ook in het kader van de volksgezondheid, maar ook t.o.v. eerlijk voedsel. Het toevoegen van suiker (= ook gewicht), net zoals water in vlees spuiten, is goedkoop spul voor hoge prijzen verkopen, zonder dat je direct door hebt dat je in feite wordt opgelicht.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]