Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Je kunt wel nagaan dat ik er een eigen mening op nahoud.
We zijn zo naïef dat we ons de kaas van het brood laten eten.
Bedrijven mogen samengaan dan wel andere bedrijven overnemen. Op zich niets mee, mits ze niet zo groot worden dat ze too big to fail worden en er ook oneerlijke concurrentie ontstaat. We moeten ook eerlijk zijn: als bedrijven bedrijven overnemen tegen gigantische bedragen die vele malen hoger liggen dan de werkelijke waarde, kan je er vergift op innemen dat ze veel te veel hebben betaald, verliezen gaan lijden en ontslagen gaan volgen. het enige wat ik wel wil verankeren is de wederkerigheid. Als een Chinees staatsbedrijf bedrijven in Nederland mag overnemen moet dat omgekeerd ook kunnen. Zo niet, dan wordt de overname niet toegestaan.
Als het over mogen overnemen gaat, dan bedoel je waarschijnlijk de overheids -bemoeienis met deze overname.
De overheid kan met wetgeving en subsidies dit beïnvloeden en naar mijn mening ,
alleen als het past in de Nederlandse belangen voor de toekomst en strategie op langer termijn.
Voor Tata-steel IJmuiden wordt het een kwestie van to be or not to be.
Met de huidige eigenaar in India gaat het verdwijnen en met een Zweedse overname waarschijnlijk niet.
Je kunt zeggen ,sluiten die handel of we willen een toekomst met een innovatieve staalfabriek in Nederland.
IK ben geen voorstander van overheidssubsidies voor bedrijven , alleen als het van wezenlijk belang is voor de innovatie
en toekomst van ons land.
Deze afweging zal de politiek moeten maken.
Van de andere kant vraag ik me af ,waarom wel zo veel geld naar de boeren bedrijven?
Wat zijn hier de belangen en welke innovatie levert ons dat op?