Het is nu za okt 31, 2020 3:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 8:25 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8489
Berichten: Intopic
Wat we al jaren kunnen verwachten, is dat Tata Steel op den duur uit Nederland zal verdwijnen ,
omdat het een melkkoe is voor het moederbedrijf in India.
Hoogwaardige kennis kan zich in deze tijd makkelijk verplaatsen en voor goedkope arbeidskrachten is dat veel moeilijker.
Is Nederland voldoende voorbereid op deze aderlating?

Er stromen jaarlijks miljarden vanuit IJmuiden in de Tata-kas van het moederbedrijf in India. Constructies rond de inkoop van grondstoffen, een web van interne leningen en hoge bonussen leiden er mede toe dat het voormalige Koninklijke Hoogovens financieel wankelt. Een reconstructie.
De accountants van Tata Steel India luidden recent de alarmbel: de continuïteit van de Nederlands-Britse tak van het staalbedrijf zou in gevaar zijn. Zeker nu de gevolgen van de coronacrisis negatief optellen in het kasboek in IJmuiden en Londen.
En dat terwijl volgens insiders aan deze kant van de Noordzee, in IJmuiden, een intrinsiek bloeiende staalfabriek staat. Hoe valt dat te rijmen met het noodsignaal in het jaarverslag van het moederbedrijf?
De conclusie: Tata Steel IJmuiden, en de Engelse tak van het bedrijf, worden structureel financieel afgeroomd door zijn Indiase moedermaatschappij. Dat blijkt uit diepgaand financieel onderzoek van deze krant waarvoor nauw werd samengewerkt met een onafhankelijke registeraccountant.


https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... r-en-leger


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 11:23 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
Het kapitalisme, en dat geldt helemaal voor Angelsaksisch kapitalisme, ondergraaft zichzelf. Wat we nu zien met Tata zien we al jaren met KLM AF. Gezien de enorme corruptie in India verbaast mij dit niet.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 11:28 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic

Hoewel het bedrijf jarenlang winst maakte, draagt het geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid af. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers. Gezamenlijk ontvingen de ’senior’ leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris.


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... door-india

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 1:39 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8489
Berichten: Intopic
Biertje schreef:

Hoewel het bedrijf jarenlang winst maakte, draagt het geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid af. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers. Gezamenlijk ontvingen de ’senior’ leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris.


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... door-india


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 1:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Biertje schreef:

Hoewel het bedrijf jarenlang winst maakte, draagt het geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid af. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers. Gezamenlijk ontvingen de ’senior’ leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris.


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... door-india


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.
KLM is geen kernbedrijf, Prorail en Tennet wel en NS is een twijfelgeval. .

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 7:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10931
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

Hoewel het bedrijf jarenlang winst maakte, draagt het geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid af. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers. Gezamenlijk ontvingen de ’senior’ leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris.


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... door-india


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.


KLM is geen kernbedrijf, Prorail en Tennet wel en NS is een twijfelgeval. .


Natuurlijk is KLM / Schiphol wel een kernbedrijf. Rotterdamse haven idem.

Wie dat wil bediscussieren, mag terug naar school. Geen tijd verdoen met dom geleuter svp....


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 9:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.


KLM is geen kernbedrijf, Prorail en Tennet wel en NS is een twijfelgeval. .


Natuurlijk is KLM / Schiphol wel een kernbedrijf. Rotterdamse haven idem.. Hume heeft het over KLM, kom jij ineens met Rotterdam. Als KLM de nationale trots is en een kernbedrijf verkoop je dat niet. En dat KLM fors moet krimpen is helaas onoverkomelijk. We moeten leren van het verleden, bet eigen vermogen is staatssteun. punt.

Wie dat wil bediscussieren, mag terug naar school. Geen tijd verdoen met dom geleuter svp....

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2020 4:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
Miljarden vliegen weg bij Tata Steel IJmuiden naar het moederbedrijf in India: zo raakt de kas van Tata ’leger en leger’

© Eric Coolen
Bart Vuijk
26/09/2020 om 06:00
IJMUIDEN
Er stromen jaarlijks miljarden vanuit IJmuiden in de Tata-kas van het moederbedrijf in India. Constructies rond de inkoop van grondstoffen, een web van interne leningen en hoge bonussen leiden er mede toe dat het voormalige Koninklijke Hoogovens financieel wankelt. Een reconstructie.

De accountants van Tata Steel India luidden recent de alarmbel: de continuïteit van de Nederlands-Britse tak van het staalbedrijf zou in gevaar zijn. Zeker nu de gevolgen van de coronacrisis negatief optellen in het kasboek in IJmuiden en Londen.

En dat terwijl volgens insiders aan deze kant van de Noordzee, in IJmuiden, een intrinsiek bloeiende staalfabriek staat. Hoe valt dat te rijmen met het noodsignaal in het jaarverslag van het moederbedrijf?

De conclusie: Tata Steel IJmuiden, en de Engelse tak van het bedrijf, worden structureel financieel afgeroomd door zijn Indiase moedermaatschappij. Dat blijkt uit diepgaand financieel onderzoek van deze krant waarvoor nauw werd samengewerkt met een onafhankelijke registeraccountant.

De geldstromen richting India zijn talrijk. Soms ’klein’ zoals de verplichting voor het voormalige Koninklijke Hoogovens en British Steel om tien tot vijftien miljoen pond per jaar te betalen voor het gebruik van de ’merknaam’ Tata. Maar ook gaat het om ’groot’ geld: miljarden in plaats van miljoenen. Hieronder zoomen we in op een aantal casussen die de systematische aanpak laat zien waarmee dat gebeurt.

Casus 1: te dure inkoop
Zo blijkt onder meer dat het voormalige Corus, waar ook de Engelse tak van het bedrijf onder valt, sinds de overname door Tata in 2007 rond de 20,7 miljard euro te veel betaalde voor de inkoop van steenkool en ijzererts.

Lees meer: Tata Steel IJmuiden betaalt miljarden te veel voor steenkool en ijzererts [grafiek]

Steenkool en ijzererts worden aan IJmuiden voornamelijk geleverd via het centrale inkoopbedrijf van Tata Steel in Singapore. Dit inkoopbureau strijkt aanzienlijke winsten op, door de grondstoffen goedkoop in te kopen en voor veel meer aan de Europese staaldochters te leveren.

In het laatst bekende boekjaar betaalde ’Singapore’ 1,9miljard euro voor grondstoffen, die vervolgens voor 3,9 miljard euro werden doorverkocht aan de staalfabrieken in IJmuiden en Groot-Brittannië.

Volgens Tata Steel Europe is er echter tegen marktconform tarief ingekocht.

Casus 2: leningen
Het financieel onderzoek van deze krant brengt voorts aan het licht dat Tata Steel IJmuiden 685 miljoen euro uitleent aan andere Tata-bedrijven. Hoewel dit in openbare jaarverslagen van Tata staat, wordt dit bedrag door de directie ontkend. Slechts een deel van het uitgeleende geld wordt gegarandeerd door het Indiase moederbedrijf.

Intussen zit Tata IJmuiden in geldnood en probeert het bedrijf zelf geld te lenen. Daarvoor doet Tata een beroep op coronasteun van de overheid. Naast de loonkostenregeling NOW1 en NOW2, wordt ook aanspraak gemaakt op een kredietgarantie (de zogeheten Go-C regeling) voor een nieuwe lening van 150 miljoen euro. Het bedrijf heeft een lening aan zijn eigen moederbedrijf voor datzelfde bedrag onlangs verlengd.

Lees meer: Tata Steel IJmuiden: zelf geld uitlenen en toch coronasteun aanvragen

Lees meer: Tata Steel IJmuiden speelt in het eigen concern rol van ’bankier’

Casus 3: geen belasting
Het onderzoek van deze krant onthult voorts dat Tata Steel geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid afdraagt. De Nederlandse fiscus had in de afgelopen acht jaar 390miljoen aan belastingen van Tata moeten ontvangen, aangezien Tata Steel IJmuiden in diezelfde jaren 1,7miljard euro winst maakte.

Er is niets betaald, erkent Tata Steel in deze krant. Oorzaak is de hoge rente op de leningen die Tata in 2007 heeft afgesloten om Corus over te nemen. De Nederlandse fiscus betaalt dus na dertien jaar nog steeds mee aan die overname.

Lees meer: Tata Steel IJmuiden maakte jarenlang winst, maar betaalt geen belasting. Hoe kan dat?

Casus 4: een bonuscultuur
Het personeel op de IJmuidense werkvloer wordt al jaren geconfronteerd met bezuinigingen. Dit onder het mom van een slechte staalmarkt en sinds maart is ook de coronacrisis een legitiem excuus.

Terwijl er bijeenkomsten worden belegd waarbij werknemers op het hart wordt gedrukt om het licht uit te doen als ze als laatste een kamer verlaten, incasseren hun managers voor miljoenen aan bonussen. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers.

Lees meer: Tientallen miljoenen aan bonussen voor managers Tata Steel IJmuiden, ondanks slechte resultaten staalfabriek [grafiek]

Gezamenlijk ontvingen de senior leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris. Voor enkele tientallen managers liep de bonus zelfs op tot anderhalf keer hun jaarsalaris. In 2017, een recordjaar qua bonussen, verstrekte het IJmuidense staalbedrijf aan 175 managers 16,3 miljoen euro. Tata noemt het bonusbeleid van het bedrijf zorgvuldig.

Kwijtschelding van schulden
Een groep klokkenluiders deed op 18 juli in deze krant een boekje open over de dure ict-huishouding van Tata. Ook in die affaire steeg het beeld op van tientallen miljoenen die jaarlijks naar India worden overgemaakt zonder dat daar daadwerkelijk iets tegenover staat.

Lees ook: Tata India sluist half miljard euro weg van Tata Steel IJmuiden; klokkenluiders slaan alarm

Dezelfde groep insiders, van wie een aantal op sleutelposities in het bedrijf werkt, laat met de bevindingen van de accountant onder ogen nu opnieuw de alarmbel afgaan: „Het moederbedrijf in India rooft onze Hoogovens leeg, leger, leegst”, zegt een van hen.

De Europese ceo Henrik Adam heeft meerdere malen in de pers verklaard dat India meer geld steekt in de Europese fabrieken, dan er winst naar India vloeit. De miljarden aan leningen die door Tata India aan Tata Steel Europe recent zijn kwijtgescholden, is volgens de klokkenluiders vooral ’een papieren operatie’.

Dat er langs andere wegen veel meer geld wordt onttrokken aan de Europese operatie blijft volgens de klokkenluiders immers uit het zicht.

Het beeld dat Tata India naar buiten schetst dat de zaak in IJmuiden en UK toch maar mooi overeind wordt gehouden door het kwijtschelden van de schulden, vertroebelt het ware verhaal, zeggen ze. „Als niemand Tata tegenhoudt, gaat men door totdat er niets meer rest dan een rokend, failliet en sterk vervuild sterfhuis, waar de overheid zich verder over mag ontfermen. Net als over het personeel.”

Verantwoording redactie

Deze krant heeft met behulp van een onafhankelijke registeraccountant alle beschikbare jaarverslagen van Tata Steel IJmuiden, Tata Steel Nederland, Tata Steel Netherlands Holding, Tata Steel Europe en Tata Steel ltd onder de loep gelegd, en nog een aantal andere bedrijven in de groep. Het gaat om zo’n vijftig jaarverslagen van elk honderden pagina’s.

Lees ook: Alle vragen en antwoorden in onderzoek geldstromen Tata Steel IJmuiden

De registeraccountant die voor zijn werk een vergoeding kreeg, heeft geen zakelijke banden met Tata en heeft die ook eerder nooit gehad. Ook is de accountant niet op enige andere wijze betrokken bij het staalconcern. Vanwege zijn beroepspraktijk wordt de naam niet bekend gemaakt. De naam is wel bij de hoofdredactie van deze krant bekend.

Daarnaast spraken we de afgelopen weken diverse (ex-)werknemers en stonden we in nauw contact met een groep klokkenluiders. Vanwege hun werk bij het concern worden zij geanonimiseerd opgevoerd.

Tevens hebben we de beschikking over tal van interne documenten en kreeg deze krant uitvoerige informatie over bonussen voor het management, de wens om met overheidsgarantie (coronasteun) een nieuwe geldlening van 150 miljoen euro af te sluiten, en het feit dat er geen vennootschapsbelasting wordt afgedragen.

Tata Steel heeft van deze krant een zeer uitgebreide lijst vragen ontvangen over de gevonden feiten. Voor de beantwoording kreeg de directie van het bedrijf aanvankelijk vijf dagen. Op verzoek van Tata Steel werd de beantwoordingstermijn verlengd met nog eens drie dagen.

De belangrijkste conclusies van de registeraccountant zijn voorgelegd aan een hoogleraar accountancy, die deze niet bestreed.


https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... _content=/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2020 5:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
Ook interessant

https://redactie.hdci.nl/tata/Tata_vrag ... oorden.pdf

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2020 12:46 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8489
Berichten: Intopic
Biertje schreef:


Ook China is een grote bedreiging voor het staalbedrijf in IJmuiden.

Ook het Nederlandse Hoogovens - sinds 2007 Tata Steel Nederland - ontkomt niet aan de jarenlange prijsdruk. „Als ik naar de hoogovens kijk, zie ik niet veel toekomst meer”, zei buitengewoon hoogleraar Jaap van Duijn recent. „Het bedrijf is actief in een sector met overcapaciteit die wordt gedomineerd door Chinezen.” Volgens de econoom is de staalindustrie vooral een risico geworden, zowel financieel als op milieugebied.

Overcapaciteit

Slaagde IJmuiden er deze eeuw nog in om vrijwel elk jaar winst te maken, in het boekjaar 2019/2020 gaat het mis. De omzet daalt van 5,4 miljard naar 4,7 miljard euro. IJmuiden, dat maar een kleine thuismarkt heeft, lijdt behoorlijk onder de mondiale overcapaciteit. De werknemers gaan in juni voor het eerst in 28 jaar de barricades op om te protesteren tegen gedwongen ontslagen. Maar dat er iets moet gebeuren in IJmuiden, erkent zelfs de vakbond.

In China is Xi Jinping alweer acht jaar de sterke man. De president heeft zich publiek uitgesproken voor meer consolidatie en het terugdringen van overcapaciteit. Onder andere de fusie tussen staatsbedrijven Baosteel Group en Wuhan Iron & Steel Corporation in 2016 konden op zijn zegen rekenen, net als de doelstelling van het fusiebedrijf om de productie te beperken. De twee staatsbedrijven zijn nu na ArcelorMittal het grootste staalbedrijf ter wereld.

’Made in China 2025’, het meest recente meerjarenplan uit 2015, noemt de staalindustrie niet meer expliciet als speerpunt. En Xi beloofde tijdens zijn recente VN-toespraak ook China in 2060 CO2-neutraal te maken. Staalproductie is verantwoordelijk voor 15 procent van China’s uitstoot.


https://digikrant.noordhollandsdagblad. ... n#/pages/8


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2020 8:03 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57194
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Biertje schreef:

Hoewel het bedrijf jarenlang winst maakte, draagt het geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid af. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers. Gezamenlijk ontvingen de ’senior’ leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris.


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... door-india


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.


Zorgen voor voldoende werkgelegenheid is wel een kerntaak van de overheid. Het vloeit voort uit de kerntaak de armoede in het land te bestrijden.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2020 9:26 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

Hoewel het bedrijf jarenlang winst maakte, draagt het geen vennootschapsbelasting aan de Nederlandse overheid af. En waar het personeelsbestand al jaren krimpt, groeit het aantal managers. Gezamenlijk ontvingen de ’senior’ leidinggevenden de afgelopen negen jaar voor 45 miljoen euro aan bonussen bovenop hun salaris.


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... door-india


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.


Zorgen voor voldoende werkgelegenheid is wel een kerntaak van de overheid. Het vloeit voort uit de kerntaak de armoede in het land te bestrijden.
Maar wat moet de overheid dan doen? Immers, armoede kan je al bestrijden door scholing. De overheid moet vooral de lasten voor de burger niet te zwaar maken. Bij deze een voorbeeld hoe het mis kan gaan in Purmerend, met dank aan Ollongren en Wiebes.

https://www.wyniasweek.nl/purmerend-was ... s-aan-toe/
https://www.wyniasweek.nl/hoe-de-speerp ... purmerend/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2020 11:33 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57194
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:


Het moederbedrijf in India zal niet treuren om een faillissement van de vestiging in IJmuiden .
Een staalbedrijf is geen kerntaak van de overheid , zoals het met de KLM of de NS het geval is.


Zorgen voor voldoende werkgelegenheid is wel een kerntaak van de overheid. Het vloeit voort uit de kerntaak de armoede in het land te bestrijden.
Maar wat moet de overheid dan doen? Immers, armoede kan je al bestrijden door scholing. De overheid moet vooral de lasten voor de burger niet te zwaar maken. Bij deze een voorbeeld hoe het mis kan gaan in Purmerend, met dank aan Ollongren en Wiebes.

https://www.wyniasweek.nl/purmerend-was ... s-aan-toe/
https://www.wyniasweek.nl/hoe-de-speerp ... purmerend/


Als je lasten voor de burgers niet te zwaar moet maken als overheid, is de eerste voorwaarde dat er inkomsten zijn voor burgers. Het is aan de overheid om te zorgen dat er aan de voorwaarden wordt voldaan om werkgelegenheid te laten ontstaan en voortbestaan.
Maar daar zitten uiteraard wel grenzen aan en ook regels.

Het hoeft geen ramp te zijn als Tata Steel uit IJmuiden vertrekt, maar de overheid moet dan wel haar best doen om de omstandigheden te creëren dat nieuwe werkgelegenheid kan ontstaan. En dan heb ik het niet over het binnenhalen met honderden miljoenen subsidie voor multinationals om een datacenter in IJmuiden te bouwen, die aan niet meer dan 125 mensen werk verschaft, maar mogelijkheden voor individuen om werkgelegenheid voor zichzelf en/of anderen te ontwikkelen. Dat kan door een beter belastingklimaat voor het MKB en zelfstandigen, al dan niet met personeel, maar ook in de vergunningensfeer en vestingsmogelijkheden. Nu sluiten veel gemeenten het ondernemen vanuit eigen huis uit, maar als het niet overlastgevend is, zou dat wel gewoon moeten kunnen. Dat kan plaatselijk, maar door de centrale overheid geregeld worden. Om maar een voorbeeldje te noemen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do okt 22, 2020 8:28 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4032
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Ik acht het van levensbelang dat er een gezonde staalindustrie in Europa aanwezig blijft.
Tata IJmuiden kan daarbij een belangrijke rol spelen gelet op de hoge kwaliteit staal die ze leveren tegen een concurrerende prijs. .
We moeten niet zo gemakkelijk meegaan in het weghalen van belangrijke bedrijven en bedrijfstakken uit ons land.
Daar hebben we al meer dan genoeg kwalijke voorbeelden van gezien.
Als Tata besluit het Nederlandse bedrijf te sluiten zullen we moeten overwegen om het bedrijf in stand te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: do okt 22, 2020 8:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20265
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Ik acht het van levensbelang dat er een gezonde staalindustrie in Europa aanwezig blijft.
Tata IJmuiden kan daarbij een belangrijke rol spelen gelet op de hoge kwaliteit staal die ze leveren tegen een concurrerende prijs. .
We moeten niet zo gemakkelijk meegaan in het weghalen van belangrijke bedrijven en bedrijfstakken uit ons land.
Daar hebben we al meer dan genoeg kwalijke voorbeelden van gezien.
Als Tata besluit het Nederlandse bedrijf te sluiten zullen we moeten overwegen om het bedrijf in stand te houden.

hoor ik nu een CDA-er wauwelen? Weten we dan nog steeds niet dat het kapitalisme zichzelf wel ondergraaft en dat uiteindelijk miljarden staatsteun erin stoppen ook niet werkt?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: do okt 22, 2020 8:39 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4032
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Zoals je zou kunnen weten ben ik een fervent pleitbezorger van het in Europa tenminste een hoeveelheid essentiële bedrijfstakken in stand houden. De staalindustrie is daar een uitstekend voorbeeld van. Het is eenvoudig onverstandig om ons op dit punt geheel afhankelijk te maken van andere landen in de wereld. Dat kan vrij gemakkelijk leiden tot chantageachtige situaties wat de prijsstelling en de leveringszekerheid betreft.
Niet aan beginnen zou ik zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do okt 22, 2020 9:23 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57194
Berichten: Intopic
Klagen over de almaar toenemende invloed van China en India en tegelijk klagen over hun onbetrouwbaarheid, en tegelijk toestaan dat belangrijke industrie in handen komt van die landen en zelfs daar naartoe wordt overgeplaatst, kunnen alleen neoliberalen, klagen voor de bühne maar verder enkel kijken naar hun eigen portemonnee.

We hebben het kunnen zien aan de kledingindustrie, de mondkapjes en andere beschermingsmiddelen, de productie van beademingsapparatuur, etc. Alles weg uit Europa en als puntje bij paaltje komt hebben we niets, zelfs geen productiecapaciteit.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: do okt 22, 2020 9:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10931
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Ik acht het van levensbelang dat er een gezonde staalindustrie in Europa aanwezig blijft.
Tata IJmuiden kan daarbij een belangrijke rol spelen gelet op de hoge kwaliteit staal die ze leveren tegen een concurrerende prijs. .
We moeten niet zo gemakkelijk meegaan in het weghalen van belangrijke bedrijven en bedrijfstakken uit ons land.
Daar hebben we al meer dan genoeg kwalijke voorbeelden van gezien.
Als Tata besluit het Nederlandse bedrijf te sluiten zullen we moeten overwegen om het bedrijf in stand te houden.


hoor ik nu een CDA-er wauwelen? Weten we dan nog steeds niet dat het kapitalisme zichzelf wel ondergraaft en dat uiteindelijk miljarden staatsteun erin stoppen ook niet werkt?


Nee, blijf jij gerust afhankelijk voor o.a. je mondkapjes van China ofzo, ouwe neo-liberaal.... :foei2:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do okt 22, 2020 9:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10931
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Klagen over de almaar toenemende invloed van China en India en tegelijk klagen over hun onbetrouwbaarheid, en tegelijk toestaan dat belangrijke industrie in handen komt van die landen en zelfs daar naartoe wordt overgeplaatst, kunnen alleen neoliberalen, klagen voor de bühne maar verder enkel kijken naar hun eigen portemonnee.

We hebben het kunnen zien aan de kledingindustrie, de mondkapjes en andere beschermingsmiddelen, de productie van beademingsapparatuur, etc. Alles weg uit Europa en als puntje bij paaltje komt hebben we niets, zelfs geen productiecapaciteit.


Juist....


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2020 8:53 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8489
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Ik acht het van levensbelang dat er een gezonde staalindustrie in Europa aanwezig blijft.
Tata IJmuiden kan daarbij een belangrijke rol spelen gelet op de hoge kwaliteit staal die ze leveren tegen een concurrerende prijs. .
We moeten niet zo gemakkelijk meegaan in het weghalen van belangrijke bedrijven en bedrijfstakken uit ons land.
Daar hebben we al meer dan genoeg kwalijke voorbeelden van gezien.
Als Tata besluit het Nederlandse bedrijf te sluiten zullen we moeten overwegen om het bedrijf in stand te houden.


De staalindustrie zal in Europa blijven ,het is echter de vraag of dat in Nederland zal zijn.
Ik verwacht dat het moederbedrijf Tata in India , anders zal beslissen.
De vraag is niet of het verdwijnt, maar wanneer het verdwijnt.
De vraag is of Nederland plannen heeft om in die regio nieuwe werkgelegenheid te ontwikkelen ,als het zo ver komt.
Misschien een eiland in zee?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling