Rightnow schreef:
Als we eerst eens leerden weer te communiceren met mensen met een nog enigszins gelijke culturele achtergrond.
Dat bedoel ik niet exclusief want ik probeer dit net zo goed met mensen die uit een heel andere wereld komen. Maar als het helpt om eerst eens dichter bij huis te beginnen... waarom niet? Ik vermoed dat allochtonen die dikwijls zo doen en zouden we geen goed voorbeeld kunnen nemen aan hun gemeenschapszin?
Die is ook niet exclusief bedoeld zoals ik in erbarmelijke omstandigheden wel eens heb opgemerkt. Dan spelen ze de rol van de barmhartige Samaritaan en ik vergeef ze dan dat ze meestal dichter bij huis opereren.
Gemeenschapszin is jaren lang de visie van jet CDA geweest.
Het samen doen ,de coöperaties ,het polderen.
In die zin is het CDA sinds 2010 totaal ontspoord en heeft Rutte met de VVD die rol daarna overgenomen.
De meeste Nederlanders houden niet van polarisaties en de extremen en zo is de VVD de grootste partij geworden.
Over de poldergeest wordt vaak smalend of meewarig gedaan, maar juist deze geest vormt een rode draad in onze politieke geschiedenis. Het CDA zelf verloor dat grondpatroon uit het oog, toen het in 2010 besloot tot samenwerking met VVD en PVV op basis van een program dat beoogde exclusief ‘rechts Nederland’ te behagen. Wilders verklaarde na de formatie ook nog eens openlijk: ‘Ik ben niet zo van het bruggen slaan’. Dat was recht in het politieke hart van het CDA, dat in een ontzuilde omgeving juist aan deze kwaliteit zijn voornaamste bestaansreden ontleent.
Toen Van den Berg zijn voorspelling deed had je links de PvdA, rechts de VVD en in het midden de christen-democraten. Nu verdringen deze partijen zich in het midden, dicht bij het grondpatroon in het politiek-sociale leven van dit land, de PvdA en het CDA veel kleiner dan voorheen. De VVD heeft het sterkst van de ontzuiling geprofiteerd en posteert zich breeduit in het centrum met een breed profiel. Daarin ontbreken zelfs christelijke en sociaal-democratische noties niet. Rutte beklemtoonde deze week in de Kamer opnieuw de rol van de staat als schild voor de zwakke en verheffer van wie achterligt. Ga er maar aan staan als rivalen.
https://www.topics.nl/de-vvd-zit-breedu ... jn-nieuws/