Het is nu di apr 13, 2021 1:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 824 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42
Auteur Bericht
Bericht nummer:#821  BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2021 4:25 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Omdat het reizen met de trein voor mij geen probleem is.
Wel zie ik dat bij de overheid weinig klantvriendelijke mensen werken en
dat veel ambtenaren weinig op hebben met de wensen behoeften van de burgers.
Dit is volgens mij het gevolg van slechte opvoeding en niet altijd het gevolg van een regering in Den Haag.
Wel zie ik in het parlement politiek leiders onbeschoft te keer gaan en dan denk ik ,
ik hoop geen klant te worden bij hun kinderen.

Ministers horen hun departement aan te sturen. Niet de departementen de ministers.

De Kamer zegt wat het wil, de ministers gaan daarmee naar hun ambtenaren die dat moeten verwezenlijken. Zo hoort dat te gaan.

Tegenwoordig zeggen ambtenaren wat zij willen, en gaat de minister daarmee naar de Kamer. In het meest gunstige geval, tenminste. Meestal drukken kabinetten het gewoon door. De bezuinigingsplannen liggen allang klaar. Daaruit mogen Kabinetten kiezen, zodat het nog een beetje aan zou kunnen sluiten bij hun visie. Ergens, in de verre verte.

Wat hoort te gaan is niet altijd de realiteit.
Volgens mij is de kloof tussen overheid en burgers meer het gevolg van een slecht functionerende overheid , dan het gevolg van de politiek .
De politiek is niet in staat om de overheidsorganisaties te moderniseren en klantgericht te maken.
Nederland heeft veel te een besturen die niet goed functioneren en veel te veel ambtenaren die niet competent zijn.
Daarom zal een nieuwe regering zich vooral moeten inzetten op het moderniseren en het verbeteren van het functioneren van de overheid/

Met de corona crisis hebben we nu gezien als het om testen en vaccineren gaat, dat de efficiëntie helemaal niet zo goed is in Nederland.
Te veel organisaties en besturen en te veel directeuren en managers ,waardoor alles veel te lang duurt.
Dit los je niet op met meer debatten in het parlement ,want die debatten komen niet verder dan een voortdurende verkiezingscampagne .
Ons politiek stelsel vraag niet om modernisering hiervan ,maar de uitvoerders hebben dringend een modernisering nodig.

Het komt doordat de politiek alle verantwoordelijkheden over andermans schuttingen heeft gegooid.

Gemeenten zijn opgezadeld met allerhande taken, tegelijk met bezuinigingen en ook nog eens zonder dat geld voor taken geoormerkt werd. Hierdoor is niet alleen een groot verschil in organisatie ontstaan, maar in kwaliteit en niet te vergeten de rechtsgelijkheid.

Ook ministeries zijn opgezadeld met taken waar zij en alleen zij verantwoordelijk voor zijn.
Denk maar eens terug aan de kinderopvangtoeslag, welke werd uitbesteed aan de belastingdienst, maar wel met de opdracht om ook jaarlijks minstens een fiks aantal miljoenen terug te vorderen bij de toeslagouders...

Dat zijn dan toch weer politieke besluiten, van voor tot achter. De gemeenten, maar ook de ministeries en alles wat onder hen valt, heeft opdracht om bedrijfsmatig te acteren en te presteren. Het zijn de ministers die de hoge ambtenaren benoemen die de ministeries aansturen. Het is dan het kabinet dat veelvuldig over haar graf heen regeert, door opdrachten te geven, bijvoorbeeld opdrachten voor zoeken naar bezuinigen in een bepaalde richting, waar dan een volgend kabinet mee aan de slag moet, ongeacht haar signatuur. En dat is allemaal een politieke keuze.

Omdat die hoge ambtenaren een vaste aanstelling hebben, en nog erger, rouleren over de departementen, bepalen zij veel van het te voeren beleid. Het is niet zo, dat een nieuwe minister zijn eigen hoge ambtenaar in dienst kan nemen.
Misschien herinner je de comedy-serie 'Yes minister' nog. Er is al aangegeven, dat dat ook de werkelijkheid in Nederland vrij goed weergeeft.

Profiel  

Bericht nummer:#822  BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2021 7:08 pm 
lid

Door veel taken van het rijk over te hevelen naar de gemeente heeft de overheid natuurlijk beleid dichter bij de burger gebracht. Het is voor de burger makkelijker zijn gemeente aan te spreken dan het rijk. Bovendien werkt zulk beleid efficiënter. Een gemeente heeft beter zicht hoe budget efficiënt besteed moet worden dan een minister. Die woont immers meestal niet in het dorp of stad waar het beleid wordt gevoerd. Wel van belang is dat de overheid deskundigheid over een onderwerp heeft. Een minister is weliswaar politiek verantwoordelijk, maar heeft meestal geen kaas gegeten over een onderwerp. Een ambtenaar, als het goed is, wel. En dat zulke ambtenaar om de zoveel jaren rouleren is mijn inziens een goede zaak. Het voorkomt tunnelvisie en een "ik heb het altijd zo gedaan" mentaliteit. Onze overheid is wat dat betreft goed bezig. Geen wonder dat de meerderheid van de huidige regeringspartijen groter is geworden.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#823  BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2021 9:41 pm 
lid

Lancelot schreef:
Door veel taken van het rijk over te hevelen naar de gemeente heeft de overheid natuurlijk beleid dichter bij de burger gebracht. Het is voor de burger makkelijker zijn gemeente aan te spreken dan het rijk. Bovendien werkt zulk beleid efficiënter. Een gemeente heeft beter zicht hoe budget efficiënt besteed moet worden dan een minister. Die woont immers meestal niet in het dorp of stad waar het beleid wordt gevoerd. Wel van belang is dat de overheid deskundigheid over een onderwerp heeft. Een minister is weliswaar politiek verantwoordelijk, maar heeft meestal geen kaas gegeten over een onderwerp. Een ambtenaar, als het goed is, wel. En dat zulke ambtenaar om de zoveel jaren rouleren is mijn inziens een goede zaak. Het voorkomt tunnelvisie en een "ik heb het altijd zo gedaan" mentaliteit. Onze overheid is wat dat betreft goed bezig. Geen wonder dat de meerderheid van de huidige regeringspartijen groter is geworden.

Een wethouder weet er net zoveel van als een minister.
En een minister kan nog terugvallen op allerhande onderzoeksinstellingen en inspecties.

Zorggeld dat naar de aanleg van parkeerplaatsen gaat of straatverlichting, getuigt nu niet bepaald van inzicht v.w.b. efficiënte budgetering van de zorg. Zeker niet als die zorg geen zorg kan verlenen door gebrek aan budget.
Daarbij ontstaat er rechtsongelijkheid. Zo krijgt iemand die een rolstoel nodig heeft deze in de ene gemeente wel, en in de andere niet.

Ook hoge ambtenaren hebben niet van alles kennis, dus is het vaak niet verstandig om hoge ambtenaren van het ene ministerie naar het andere te verhuizen. Tenzij het gaat om het aansturen van een ministerie als een bedrijf, waar de menselijke maat in de problematiek er niet toe doet. Er bestaat een pool van hoge ambtenaren die als een mallemolen ronddraait. Tunnelvisie ontstaat meestal door gebrek aan kennis, niet het bezit er van. Vooral als er druk is om resultaat te boeken. Dan ga je niet meer uit van de feiten, maar ga je uit van de wens en redeneert dat tot feit.

Het hele systeem is fout. Dat heb je ook heel duidelijk kunnen zien aan de kinderopvangtoeslagschandalen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet, dat er nog steeds mensen zijn die doen alsof het allemaal prima geregeld is in Nederland. En dat die kinderopvangtoeslagschandalen een incident zou zijn, is inmiddels ook achterhaald. Het speelt allemaal ook bij andere toeslagen. En zelfs belastingaangiften.

Profiel  

Bericht nummer:#824  BerichtGeplaatst: di maart 23, 2021 12:20 pm 
lid

Lancelot schreef:
Nergens kan men de conclusie trekken dat fusies van gemeenten en decentralisering zorgt voor efficientie. Integendeel, lean and mean zou het toverwoord moeten zijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 824 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]