Het is nu do sep 24, 2020 4:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 7:24 pm 
lid

Raya schreef:
Nog steeds komen bij veel instellingen het verplegend/verzorgend personeel niet in aanmerking voor het dragen van een mondkapje.
Er schijnen nog steeds problemen te zijn met de voorraden, net als bij de testen. Per 1 juni zou die capaciteit gegarandeerd op 30.000 per dag liggen en als ik mij niet vergis per 1 september op 70.000 per dag. We raken op dit moment bij de 14.000 al in de problemen.

Er wordt alom gelogen vanuit onze regering en het RIVM lijkt slechts politiek gewenste adviezen te geven.
Vind je het gek dat steeds meer mensen er niets meer van geloven?

Met je eens.

Maar ik ben gewoon oprecht geschokt dat er nog steeds bejaardenoorden zijn waarin de bewoners min of meer veroordeeld zijn tot eenzame opsluiting, alle sociale activiteiten tot zelfs gezamenlijk koffiedrinken of gezamenlijke maaltijden aan toe, nog steeds zijn opgeschort, en de mensen in feite veroordeeld zijn tot het doorbrengen van de dag op hun eigen kamer zonder sociaal contact met andere bewoners en zonder activiteiten die juist voor ouderen zo belangrijk zijn.

Ik vind het mensonterend dat je dit mensen aandoet en ik begrijp mijn vriend, die zijn licht dementerende moeder onder geen beding naar een verzorgingstehuis wil hebben, maar in plaats daarvan liever samen met zijn familie de zorg voor haar op zich neemt, ten volle. Hij is doodsbang dat ze ook in zo'n gevangenis komt.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 7:44 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Nog steeds komen bij veel instellingen het verplegend/verzorgend personeel niet in aanmerking voor het dragen van een mondkapje.
Er schijnen nog steeds problemen te zijn met de voorraden, net als bij de testen. Per 1 juni zou die capaciteit gegarandeerd op 30.000 per dag liggen en als ik mij niet vergis per 1 september op 70.000 per dag. We raken op dit moment bij de 14.000 al in de problemen.

Er wordt alom gelogen vanuit onze regering en het RIVM lijkt slechts politiek gewenste adviezen te geven.

Met je eens.

Maar ik ben gewoon oprecht geschokt dat er nog steeds bejaardenoorden zijn waarin de bewoners min of meer veroordeeld zijn tot eenzame opsluiting, alle sociale activiteiten tot zelfs gezamenlijk koffiedrinken of gezamenlijke maaltijden aan toe, nog steeds zijn opgeschort, en de mensen in feite veroordeeld zijn tot het doorbrengen van de dag op hun eigen kamer zonder sociaal contact met andere bewoners en zonder activiteiten die juist voor ouderen zo belangrijk zijn.

Ik vind het mensonterend dat je dit mensen aandoet en ik begrijp mijn vriend, die zijn licht dementerende moeder onder geen beding naar een verzorgingstehuis wil hebben, maar in plaats daarvan liever samen met zijn familie de zorg voor haar op zich neemt, ten volle. Hij is doodsbang dat ze ook in zo'n gevangenis komt.

Die vriend van jou moet gewoon even verder zoeken, de situatie die je beschrijft is zeker niet standaard. Het is aanbevenelswaardig dat mensen hun moeder/vader helpen middels mantelszorg, maar ik weet dat je dat ook zeker niet moet onderschatten.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 7:49 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Met je eens.

Die vriend van jou moet gewoon even verder zoeken, de situatie die je beschrijft is zeker niet standaard. Het is aanbevenelswaardig dat mensen hun moeder/vader helpen middels mantelszorg, maar ik weet dat je dat ook zeker niet moet onderschatten.

Dat weet ik ook (uit ervaring). Maar hij wil haar gewoon niet in een situatie hebben waarin ze gedwongen 24 uur per dag op haar kamer moet doorbrengen, zónder sociale interactie met andere bewoners tijdens maaltijden of koffie-uurtjes, of door middel van ontspanningsbijeenkomsten, of dat nou spelletjes doen met elkaar is of samen liedjes van vroeger zingen. Dus liever dan dat, lost hij het binnen de familie op en met professionele particuliere thuiszorg, waarvoor ze met zijn allen het geld bij elkaar leggen.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 10:02 am 
lid

Maar je mag niet elkaar de vrijheid ontnemen omdat je niet weet hoe je met een virus moet omgaan.

Als je ziek wordt, blijf dan gewoon 14 dagen thuis maar laat je niet je vrijheid afpakken.

https://www.cafeweltschmerz.nl/mensen-d ... ukaszczyk/

Rapper Willie Wartaal vertelt over de ziekte van zijn zoontje.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 10:17 am 
lid

Rightnow schreef:
Maar je mag niet elkaar de vrijheid ontnemen omdat je niet weet hoe je met een virus moet omgaan.

Als je ziek wordt, blijf dan gewoon 14 dagen thuis maar laat je niet je vrijheid afpakken. Steeds meer jongeren zijn het er niet mee eens.

Rapper Willie Wartaal https://www.youtube.com/watch?v=5euNioX9dts vertelt over de ziekte van zijn zoontje.

Veel jonge mensen hebben veel door ... maar als ze een goed plan voorstellen, is er geen oudere om ze te helpen, om hun idee uit te voeren.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 3:15 pm 
lid

Rightnow schreef:

Als je ziek wordt, blijf dan gewoon 14 dagen thuis maar laat je niet je vrijheid afpakken.

Rapper Willie Wartaal vertelt over de ziekte van zijn zoontje.

Walgelijke figuur.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: di sep 01, 2020 12:17 pm 
lid

Nu beoordeel je een persoon in plaats van dat je probeert er achter te komen wat hij aandraagt.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: di sep 01, 2020 8:22 pm 
lid

Rightnow schreef:
Nu beoordeel je een persoon in plaats van dat je probeert er achter te komen wat hij aandraagt.

Ik heb het natuurlijk over wat hij beweert. Doden door corona interesseren hem niks (andere ook niet denk ik), en verder nog wat het bekende geneuzel over de polletiek.
Dit soort types zijn rolmodellen voor jongeren, maar er zou niks op tegen zijn om jongeren gewoon wat meer beschaving voor te schotelen, aan te geven dat je best veel kan zonder anderen in gevaar te brengen. Het verder opstoken van het generatieconflict vind ik een slechte zaak.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: di sep 01, 2020 9:10 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Ik heb het natuurlijk over wat hij beweert. Doden door corona interesseren hem niks (andere ook niet denk ik), en verder nog wat het bekende geneuzel over de polletiek.
Dit soort types zijn rolmodellen voor jongeren, maar er zou niks op tegen zijn om jongeren gewoon wat meer beschaving voor te schotelen, aan te geven dat je best veel kan zonder anderen in gevaar te brengen. Het verder opstoken van het generatieconflict vind ik een slechte zaak.

We brengen dágelijks anderen in gevaar. Mensen met astma of longaandoeningen stellen we bloot aan fijnstof en andere viezigheid omdat wij onze auto niet kunnen laten staan voor die 100 meter naar de supermarkt. We tinderen ons een slag in de rondte en hebben met jan en alleman die "geil" lijkt onbeschermde seks, en dat er soa's van kunnen komen, of zelfs HIV, liggen velen niet wakker van. Want hé, je hebt weer een keer seks gehad. En zo zijn er nog tientallen voorbeelden. Allemaal héél onbeschaafd, direct met je eens. Want anderen kunnen daardoor (eerder) sterven. Toch doen we het al jaren. Gaan we dát dan ook allemaal verbieden omdat het "onbeschaafd is anderen eventueel te beschadigen"?

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 7:13 pm 
lid

Het komt er allemaal op neer dat we ons laten meeslepen in onze morele verontwaardiging. Het leidt tot schijnheilige situaties!

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 7:47 pm 
lid

Rightnow schreef:
Het komt er allemaal op neer dat we ons laten meeslepen in onze morele verontwaardiging. Het leidt tot schijnheilige situaties!

Sterf jij lekker zelf. :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 8:54 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Zal ik je eens iets verklappen? Niet verder vertellen... Maar we gaan allemaal sterven. En zal ik je nóg iets verklappen? In 99% van de gevallen is dat door een ziekte, aandoening of eventueel een ongeval. Vrijwel niemand sterft kerngezond vredig in zijn slaap. We kunnen het moment wellicht rekken, maar niet voorkomen. En dat rekken komt veelal neer op nog een aantal jaren biologisch in leven zijn, maar lichamelijk niks meer kunnen of soms zelfs geestelijk al van de radar verdwenen zijn. Er wordt een leeg omhulsel in leven gehouden, geen mens in vele gevallen.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 9:07 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Zal ik je eens iets verklappen? Niet verder vertellen... Maar we gaan allemaal sterven. En zal ik je nóg iets verklappen? In 99% van de gevallen is dat door een ziekte, aandoening of eventueel een ongeval. Vrijwel niemand sterft kerngezond vredig in zijn slaap. We kunnen het moment wellicht rekken, maar niet voorkomen. En dat rekken komt veelal neer op nog een aantal jaren biologisch in leven zijn, maar lichamelijk niks meer kunnen of soms zelfs geestelijk al van de radar verdwenen zijn. Er wordt een leeg omhulsel in leven gehouden, geen mens in vele gevallen.

Que ? Hoe haal je het in je hoofd. In een topic over Covid-19 zijn overledenen ineens lege hulzen ? Leuk voor nabestaanden, zoiets. Verpleeghuisbewoners vechten wekenlang op IC's aan de beademing, voor hun leven !

:misselijk:

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 9:07 pm 
lid

Atidem schreef:
Als verplegend en verzorgend personeel een mond kapje draagt kunnen ouderen alles doen waar ze zin in hebben.
Buiten hebben de jongeren voorrang, binnen de deuren van een tehuis behoren de ouderen voorrang te krijgen.
Dat eventjes wat hun nog rest dient voor hen waardig te verlopen.
Je kunt mensen niet zo opsluiten.

Ideale situatie.. er zijn ook plekken waar heel veel kan voor de bewoners.. er stond een mooi artikel in de VK vorige maand.. een kwestie van ruimte én het is een keuze tussen twee kwaden. Persoonlijke of collectieve isolatie. Je kunt zoiets namelijk alléén met een bezoekverbod combineren. Ook moet het liefst in een situatie, waarin het verplegend personeel aan huis woont, of op loopafstand.. Zodra er meer enig verkeer is met mensen van buiten het huis, moet je het niet doen. Dat is namelijk dé manier, waarop Covid werd verspreid in maart-april: eerst personeel en bezoekers, dan bewoners onderling. Raya heeft een punt, het moet eerste prioriteit zijn, dat personeel mondkapjes heeft en hetzelfde mondkapje hoogstens 1-2 dagen draagt. Dat is misschien duur, maar het moet..

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 9:24 pm 
lid

Einstein schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

Que ? Hoe haal je het in je hoofd. In een topic over Covid-19 zijn overledenen ineens lege hulzen ? Leuk voor nabestaanden, zoiets. Verpleeghuisbewoners vechten wekenlang op IC's aan de beademing, voor hun leven !

:misselijk:

Heel veel (zeer) oude mensen hebben geen lichamelijke vitaliteit meer, zijn geestelijk niet meer in staat alles te behappen, en vegeteren. Ze zitten in hun stoel, liggen op hun bed, kunnen nog flauwtjes reageren, maar zijn eigenlijk gewoon een plant die in leven gehouden wordt. En je kan het oneerbiedig vinden, maar ik heb hetzelfde gezien bij mijn vader van (slechts) 74, die met een snel groeiende hersentumor en de daarmee gepaard gaande achteruitgang, in de laatste 2 maanden van zijn leven ook eigenlijk een plant was. Communicatie was nauwelijks nog mogelijk, hooguit een opleving van 10 minuten héél af en toe, en zelfs die was er al snel niet meer. En datgene wat de laatste paar maanden over was, was een lege huls. Geen geestelijke interactie meer, lichamelijk was hij weg, er lag een lichaam in bed dat hooguit vanwege de uiterlijke herkenning je vader was, maar eigenlijk was hij al overleden en werd puur in leven gehouden als "lege huls". Dat had nog heel lang kunnen duren, maar een verkoudheid gaf de laatste duw. Had ook corona kunnen zijn, of een wondontsteking. Maar zijn leven was feitelijk al voorbij.

En dat geldt gewoon voor vele verpleeghuispatiënten die de afgelopen periode zijn overleden. Ze zaten niet voor niks in een verpleegtehuis. Ze hadden al allerlei onderliggende kwalen meestal. En net als voor mijn vader, gold ook voor veel van dié mensen: een kleine infectie, een kleine ontsteking, een kleinigheid die hun toch al minimale of afwezige afweersysteem nóg eens ging belasten, had fataal kunnen zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 10:03 pm 
lid

Aha het is eigenlijk "gewoon" een vorm van collectieve euthanasie dus, zo'n epidemie :smile:

Laat me je uit de droom helpen, het was niet echt "gewoon" wat er gebeurde in maart-mei ondanks de maatregelen..

Voor week 21 (18 tot en met 24 mei) wordt het aantal overledenen geschat op 2 750. Daarmee zit de sterfte voor de tweede week op rij onder het niveau van wat normaal zou zijn in deze periode. Tijdens de eerste negen weken van de corona-epidemie in Nederland (week 11 tot en met week 19) was de sterfte hoger dan verwacht. In die weken overleden bijna 9 duizend mensen meer dan je in deze periode zou verwachten. Mensen die zorg ontvingen in het kader van de Wet langdurige zorg (Wlz), oudere mensen en mannen stierven relatief vaker dan mensen die geen zorg ontvingen, jongere mensen en vrouwen. Dat melden het CBS en het RIVM op basis van de voorlopige sterftecijfers per week.

(CBS)

Oversterfte bij hoogbejaarden >80 was nog meer (+44%) en die mensen waren echt niet allemaal plantjes. Je verhaal is een vergoeilijking van de dood van anderen, die je alleen maar geeft, omdat je zelf "gezellig" wilt kunnen doen.. de dood van "mensen die eigenlijk toch al niet meer leven" als smoes, ik kan het niet anders lezen.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 10:13 pm 
lid

Einstein schreef:
Aha het is eigenlijk "gewoon" een vorm van collectieve euthanasie dus, zo'n epidemie :smile:

Laat me je uit de droom helpen, het was niet echt "gewoon" wat er gebeurde in maart-mei ondanks de maatregelen..

Voor week 21 (18 tot en met 24 mei) wordt het aantal overledenen geschat op 2 750. Daarmee zit de sterfte voor de tweede week op rij onder het niveau van wat normaal zou zijn in deze periode. Tijdens de eerste negen weken van de corona-epidemie in Nederland (week 11 tot en met week 19) was de sterfte hoger dan verwacht. In die weken overleden bijna 9 duizend mensen meer dan je in deze periode zou verwachten. Mensen die zorg ontvingen in het kader van de Wet langdurige zorg (Wlz), oudere mensen en mannen stierven relatief vaker dan mensen die geen zorg ontvingen, jongere mensen en vrouwen. Dat melden het CBS en het RIVM op basis van de voorlopige sterftecijfers per week.

(CBS)

Oversterfte bij hoogbejaarden >80 was overigens nog meer (44%) en die mensen waren echt niet allemaal plantjes. Je verhaal is een vergoeilijking van de dood van anderen, die je alleen maar geeft, omdat je zelf "gezellig" wilt kunnen doen.. de dood van "mensen die eigenlijk toch al niet meer leven" als smoes, ik kan het niet anders lezen.

De verwachting is dat de sterfte onder oude mensen in oktober-november-december lager zal zijn dan normaal, omdat de meeste vatbare oude mensen al in maart en april zijn overleden. Dus over héél 2020 gemeten zullen de sterftecijfers dan gemiddeld redelijk in lijn liggen.

En voor de goede orde, ik wens niemand dood. Maar dood gaan we allemaal en hoe afschuwelijk we het ook vinden om dat te beseffen, voor de meesten van ons zal die dood vooraf gegaan worden door een ziekbed dat soms niet aangenaam is. Het is maar weinig mensen gegeven vandaag kerngezond in bed te stappen, lekker te gaan slapen en morgen niet meer wakker te worden. We kunnen dan wel dénken dat we dat allemaal in onze hand hebben en kunnen besturen, maar zo is het nou eenmaal niet.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 10:21 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Einstein schreef:

(CBS)

Oversterfte bij hoogbejaarden >80 was overigens nog meer (44%) en die mensen waren echt niet allemaal plantjes. Je verhaal is een vergoeilijking van de dood van anderen, die je alleen maar geeft, omdat je zelf "gezellig" wilt kunnen doen.. de dood van "mensen die eigenlijk toch al niet meer leven" als smoes, ik kan het niet anders lezen.

De verwachting is dat de sterfte onder oude mensen in oktober-november-december lager zal zijn dan normaal, omdat de meeste vatbare oude mensen al in maart en april zijn overleden. Dus over héél 2020 gemeten zullen de sterftecijfers dan gemiddeld redelijk in lijn liggen.

En voor de goede orde, ik wens niemand dood. Maar dood gaan we allemaal en hoe afschuwelijk we het ook vinden om dat te beseffen, voor de meesten van ons zal die dood vooraf gegaan worden door een ziekbed dat soms niet aangenaam is. Het is maar weinig mensen gegeven vandaag kerngezond in bed te stappen, lekker te gaan slapen en morgen niet meer wakker te worden. We kunnen dan wel dénken dat we dat allemaal in onze hand hebben en kunnen besturen, maar zo is het nou eenmaal niet.

Wat een fatalisme. Net alsof die mensen zaten te wachten op 2 weken op de buik in de IC zonder bezoek en een begrafenis of crematie met max (te weinig)

Hoe denk jij eigenlijk over vrijwillige euthanasie ?

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 10:27 pm 
lid

Einstein schreef:
PeterJKH schreef:
Einstein schreef:

(CBS)

Wat een fatalisme. Hoe denk jij eigenlijk over vrijwillige euthanasie ?

Dat vind ik een prima standpunt. Mijn oudtante ging met 96 jaar naar een bejaardentehuis, ze was al 40 jaar weduwe (jong gestorven man), en zo lang ze het nog op haar eigen appartement kon rooien met haar (inmiddels ook al 70+ huishoudster) had ze nog lol in het leven. Maar na haar verhuizing naar het bejaardentehuis ging het bergaf. Voor haar hoefde het niet meer allemaal. Al haar vrienden waren inmiddels overleden, veel van haar familie ook, met uitzondering van een eveneens stokoude nicht en neef (die waren ook al rond de 80 toen). Ik ging er regelmatig langs, maar ze zat niet gelukkig te zijn in haar aanleunwoning. 6 jaar lang hoorde ik: mijn leven is eigenlijk wel mooi geweest, en compleet, ik weet niet waar ik nu nog elke dag voor in mijn huiskamer naar buiten moet gaan zitten kijken. Ze is overleden toen ze bijna 102 was, maar die laatste jaren van ongelukkig zijn had ik haar graag bespaard, want die hebben niks toegevoegd aan haar leven.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2020 10:37 pm 
lid

Zo hoort dat te gaan inderdaad. Wanneer mensen hun dagen moe zijn, moeten ze een vrije keuze hebben om de behandeling te stoppen, of om anderszins geholpen te worden aan een vreedzame dood mét euthanasieverklaring, in aanwezigheid van liefhebbende familie. Maar dat vind ik dus wel wat anders dan een besmettelijke ziekte. Daarvoor kiezen de mensen niet, ze worden toevallig besmet. En het vervolg ervan is nog eenzamer dan het leven daarvóór in de lockdown. Ik denk dat je best kunt pleiten voor meer vrijheden in de samenleving in de "nagolf" van Corona maar hou er dan wel rekening mee, dat er nog steeds mensen leven, voor wie Covid gevaarlijk is. In de verpleeghuizen én daarbuiten. Heel wat tachtigers wonen namelijk gewoon op zichzelf en die waren tijdens de lockdown heel blij met het "ouderen-uurtje" bij Albert Heyn. Veilig gevoel ! Wat ik ervan heb gezien.. mijn moeder was vooral heel bang toen, op het hoogtepunt begin mei. Een krasse en levenslustige 80'er. En tsja.. dan hoop ik dus, dat mensen zich in haar buurt aan de regels houden !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]