Einstein schreef:
Biertje schreef:
Einstein schreef:
Welkom terug biertje
Jij begon over de Chinese aankopen in een Europese
dumpstore genaamd Afrika. Ow ow wat is China toch slecht en wat zeur je nou over Poetin en kolonialisme. Wat een kattengejank ! Afrika bestaat voor het grootste gedeelte uit opkomende economieen en China toont interesse. Natuurlijk ! En we hebben het allemaal
zelf laten gebeuren he ! door Afrika links te laten liggen ! Jij sluit je ogen voor onze
roofbouw op Afrika, tussen 1650 en 1950 en de handelsmuren daarna, die we hebben opgericht. Er ligt een historische verantwoordelijkheid van de Europese landen voor de trage start van Afrika.. en misschien komen we met de schrik vrij, omdat China bereid is, om daar relevant te gaan investeren. Wij hebben dat nagelaten, het zou zomaar kunnen dat we de komende 50-100 jaar last gaan krijgen van die fout.
Waar ik mij kwaad maakt is dat er gejankt wordt over een ver verleden waar de huidige generatie ten onrechte voor verantwoordelijk wordt gesteld en niets gezegd wordt wat China doet in Afrika. Er wordt zelfs gezwegen over het feit dat de immigratie vanuit Afrika naar Nederland fros zal toenemen wat hoezo is er een toekomst in een leeg geplunderd land?
China gaat investeren voor eigen gewin en het volk ziet daar niets van terug want dictatuur en corruptie.
Je hoeft je ook niet persoonlijk schuldig te voelen over een onwelgevallig verleden, maar je kunt het niet uitwissen. Wanneer China zich daar slecht zou gaan gedragen, hebben wij niet eens het morele recht, om daartegen te protesteren ! Dat zou hypocriet zijn !
Ik voel me niet eens collectief schuldig, net zo min als ik mij collectief schuldig zou voelen aan de vele steek- en schietpartijen met vele doden, van vandaag de dag. Mijn enige verantwoordelijkheid in deze is zorgvuldig stemmen, op een partij die leven en welzijn van alle burgers wel serieus neemt, en dan houdt het op.
Ik kan mij dan ook niet persoonlijk, noch collectief schuldig voelen aan daden van andere landen of personen daar vandaan. Als ik er het nut van inzie, kan ik protesteren, zoals destijds tegen de Apartheid, en de zittende Nederlandse regering aansporen om geen zaken te doen met landen waar het volledig mis gaat, hetzij door dictatuur, hetzij door corruptie. En uiteraard weer rekening houden met het getoonde verdrag van partijen, als ik in het stemhokje sta. En ook dan houdt het weer op.