Einstein schreef:
P-G schreef:
De ramp in Libanon is verschrikkelijk. En ondanks de politieke situatie in het Midden-Oosten dienen de Europese Unie en haar zevenentwintig lidstaten zowel tezamen als ieder terzake deze ramp alle medische steun te verlenen, die door de Libanese autoriteiten worden verzocht.
Ondergetekende wil evenwel gezegd hebben dat Israël als één van de eersten hulp heeft aangeboden, inclusief het opnemen van patiënten. Onderwijl weigert Libanon over te gaan tot erkenning van Israël als staat. Waarvan akte.
Waarvan akte ! zeker.. bij een buurland hoor je direkt humanitaire hulp te sturen in zo'n situatie. Zie ook Turkije en Griekenland, wanneer er in een van beide landen een aardbeving of een ramp plaats vindt, staan ze toch voor elkaar klaar.
Libanon is eigenlijk ook een beetje ons buurland, zo ver is het Midden Oosten niet. Wat we m.i. niet mogen vergeten, is dat Libanon tijdens de oorlog in Syrie bereid was, om in een vroeg stadium miljoenen Syriers op te nemen en zo Europa uit de wind te houden. De EU zou kunnen helpen met het weer op orde maken van de haven van Beiroet. Daar heeft Europa ook belang bij.
De wereld is tegenwoordig zo klein, dat alle landen onze buurlanden lijken. Maar de werkelijkheid is anders.
Maar al zouden alle landen onze buurlanden zijn, we zijn al bezig de bewoners van de hele wereld in ons land te huisvesten en van een uitkering te voorzien, lijkt het. We kunnen dat in ieder geval al niet eens aan. Het gaat ten koste van onze eigen samenleving, huisvesting en zorg voor onszelf, onze ouderen, onze jeugd, etc.
Mijn portemonnee kan dat in ieder geval niet aan. Misschien de jouwe wel. Ik zou zeggen, voel je vrij. Ik heb de Molukken onlangs gesteund na die aardbevingen, ondanks mijn eigen beperkte middelen. En dat land vind ik toch iets naderbij in beleving en waarden, ook vanuit historie, dan Libanon.
De landen rond Libanon zijn rijk genoeg om daar de problemen zelf op te lossen. Hoe erg en triest de gebeurtenissen ook zijn.
Het zou overigens al heel veel helpen als we geen wapens meer zouden leveren of doorvoeren, en niet meer meedoen aan allerlei missies, tenzij het een echte schoonveegmissie is, waarbij we met een colonne van een miljoen mand een land van noord naar zuid schoonvegen en alle desperado's oppakken en opsluiten, inclusief foute regeringen, zodat in het land weer vrede kan heersen en er weer weer kan worden opgebouwd, zonder dat kapitalen in graaizakken belanden en wat werd opgebouwd al snel weer wordt vernield.