Raya schreef:
De invloed van Facebook op de communicatie-markt is inmiddels dermate groot, dat het geen bedrijf meer genoemd kan worden, maar een essentiële vorm van communicatie is geworden.
Zoals vroeger de trein (die eerst ook in particuliere handen was) en de posterijen (evenzo) een dermate maatschappelijk belang kregen, kon het niet anders dan dat er regels vanuit de overheid (gezamenlijke burgers in een democratie) gesteld moesten worden, desnoods middels nationalisatie.
Het is niet goed dat een dergelijk medium censuur gaat opleggen. Een dergelijk medium zou juist het maatschappelijk debat moeten steunen. Deze censuur staat gelijk aan een vorm van propaganda, in dit geval tegen de zwarte piet, en in plaats van verbinding, zal dat enkel tot meer tegenstellingen en mogelijk zelfs geweld leiden.
Je ziet bij de Nederlandse staatsomroep dat overheidsregels of nationalisatie geen garantie bieden tegen censuur of politieke partijdigheid. Alleen bij particuliere media heb je een concurrentie die er toe kan leiden dat alle meningen aan bod komen.
De staatsomroep krijgt €850 miljoen aan subsidie, en Facebook en Twitter genieten een vrijstelling dat ze niet in rechte aangesproken kunnen worden op de inhoud die ze laten plaatsen (in de VS met z'n rechtszaken erg belangrijk). Wanneer dit soort media zich politiek partijdig opstellen is het logisch dat de privileges komen te vervallen.