Het is nu wo aug 05, 2020 9:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 11:04 am 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Dat is niet ongekend veel, want de sterfte bij influenzagolven in het verleden was vergelijkbaar.

Maar hoe dan ook, dat is nu achter de rug. Dus de vraag is: waarom NU, vandaag de dag, nog steeds restricties handhaven terwijl de ernst van de situatie daar allang geen aanleiding meer toe geeft?

De paar restricties die er nog zijn zijn er om te voorkomen dat het virus weer oplaait zodat er weer nieuwe restricties worden ingevoerd (zoals in veel landen in Eurpoa alweer gebeurt) en jij weer daarover gaat zitten jammeren.

Hoe de "paar restricties"? Welk groot festival of welke theatervoorstelling is dan al weer toegankelijk? Welk (sport)evenement mag publiek toelaten? Is de situatie in de horeca al genormaliseerd? Mag ik alweer zonder mondkapje de stadsbus in?

Yep. That's it.
Het lijkt me niet (behalve als je in de horeca of evenementenindustrie werkt) nou niet iets om helemaal hoteldebotel van te worden, dat je een metertje verderop in een restaurant moet zitten of een mondkapje moet opdoen in de bus.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 6:36 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

De paar restricties die er nog zijn zijn er om te voorkomen dat het virus weer oplaait zodat er weer nieuwe restricties worden ingevoerd (zoals in veel landen in Eurpoa alweer gebeurt) en jij weer daarover gaat zitten jammeren.

Hoe de "paar restricties"? Welk groot festival of welke theatervoorstelling is dan al weer toegankelijk? Welk (sport)evenement mag publiek toelaten? Is de situatie in de horeca al genormaliseerd? Mag ik alweer zonder mondkapje de stadsbus in?

Yep. That's it.
Het lijkt me niet (behalve als je in de horeca of evenementenindustrie werkt) nou niet iets om helemaal hoteldebotel van te worden, dat je een metertje verderop in een restaurant moet zitten of een mondkapje moet opdoen in de bus.

Ik haat mondkapjes. Stikbenauwd en niet prettig, zo'n lap die je halve gezicht strak omsnoert. Bovendien is het nut ervan nog steeds niet bewezen.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 6:44 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Yep. That's it.

Ik haat mondkapjes. Stikbenauwd en niet prettig, zo'n lap die je halve gezicht strak omsnoert. Bovendien is het nut ervan nog steeds niet bewezen.

Op de IC aan de beademing liggen is niet prettig.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 6:49 pm 
lid

Marcel schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

Yep. That's it.

Op oncologie aan de chemo liggen ook niet. Als je ziek wordt, is het soms niet prettig.

Maar mondkapjes dienen geen enkel doel. Mensen zitten zowat bij elkaar op schoot op sommige terrassen, of staan met zijn vijven dicht bij elkaar in een nauwe gang van de supermarkt, en dat is dan OK, maar in de bus moet je opeens een mondkapje op voor de 10 minuten die de rit duurt. Hoe onzinnig en onlogisch en inconsequent kan het zijn?

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 7:14 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Marcel schreef:
PeterJKH schreef:

Op oncologie aan de chemo liggen ook niet. Als je ziek wordt, is het soms niet prettig.

Maar mondkapjes dienen geen enkel doel. Mensen zitten zowat bij elkaar op schoot op sommige terrassen, of staan met zijn vijven dicht bij elkaar in een nauwe gang van de supermarkt, en dat is dan OK, maar in de bus moet je opeens een mondkapje op voor de 10 minuten die de rit duurt. Hoe onzinnig en onlogisch en inconsequent kan het zijn?

Het zou inderdaad verstandiger zijn als de mondkapjesplicht wordt uitgebreid.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 7:17 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Marcel schreef:

En met welke reden? Is er op dit moment een enorm onoverzienbaar groot besmettingsgevaar in Nederland? Dat alleen maar te bedwingen is door mensen in élke situatie buitenshuis te verplichten een mondkapje te dragen?

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2020 2:42 pm 
lid

Vreemd, die mondkapjes. Ze laten deeltjes door die het virus bevatten. Maar toch wordt er beweerd dat kleinere deeltjes zoals de aerosolen die virus bevatten, kunnen worden afgevangen, zoals door N95 filters: https://eu.usatoday.com/story/news/fact ... 343537002/

Dat zou dan door electrostatische krachten gebeuren. Ik had dat nog nooit gehoord en ik zou graag wat meer wetenschappelijk (natuurkundig) verklaard willen zien dat dit werkt, graag in oudere onderzoeken die misschien het best al uit de vorige eeuw komen. Er waren toen ook al filters die werden onderzocht, neem ik aan.

Vanouds ken ik DIT soort verklaringen https://www.honeywell.com/en-us/newsroo ... -explained

Maar nu zegt ineens USA Today dat 0,3 micrometer de fractie aanduidt met de grootste passage. Geloof ik nog niet direct; het is tegen mijn bestaande opvatting van hoe filters werken https://www.envirosafetyproducts.com/re ... rence.html

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2020 2:58 pm 
lid

Rightnow schreef:
Vreemd, die mondkapjes. Ze laten deeltjes door die het virus bevatten. Maar toch wordt er beweerd dat kleinere deeltjes zoals de aerosolen die virus bevatten, kunnen worden afgevangen, zoals door N95 filters: https://eu.usatoday.com/story/news/fact ... 343537002/

Dat zou dan door electrostatische krachten gebeuren. Ik had dat nog nooit gehoord en ik zou graag wat meer wetenschappelijk (natuurkundig) verklaard willen zien dat dit werkt, graag in oudere onderzoeken die misschien het best al uit de vorige eeuw komen. Er waren toen ook al filters die werden onderzocht, neem ik aan.

Vanouds ken ik DIT soort verklaringen https://www.honeywell.com/en-us/newsroo ... -explained

Maar nu zegt ineens USA Today dat 0,3 micrometer de fractie aanduidt met de grootste passage. Geloof ik nog niet direct; het is tegen mijn bestaande opvatting van hoe filters werken https://www.envirosafetyproducts.com/re ... rence.html

Zowaar, USA Today heeft gelijk. Het gaat om https://aaqr.org/articles/aaqr-02-06-oa-0001.pdf - Google maar eens op "Particle Collection Efficiency Curves". Als het gaat over goede filters zoals N95 etc dan hebben dus de skeptici geen gelijk.

Hoe zou het zitten met de mondkapjes die men verplicht wordt te dragen? Werken ze het best omdat je je mond moet houden als je ze op hebt?

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2020 6:32 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

En met welke reden? Is er op dit moment een enorm onoverzienbaar groot besmettingsgevaar in Nederland? Dat alleen maar te bedwingen is door mensen in élke situatie buitenshuis te verplichten een mondkapje te dragen?

Ja.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2020 6:52 pm 
lid

Marcel schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

Ja.

En waaruit blijkt dat? Dat enorme besmettingsgevaar? Toen rond Hemelvaart de binnensteden vol met mensen liepen, werd er ach en wee geroepen, want binnen twee weken zouden ziekenhuizen en IC's weer overvol zijn. Kwam niet uit. Toen met Pinksteren mensen massaal op pad gingen met het mooie weer, werd er ook ach en wee geroepen, want het aantal besmettingen zou exponentieel stijgen. Niks van gebleken. Toen er demonstraties op de Dam en het Malieveld waren, waarbij velen geen mondkapje droegen, werd er ook hel en verdoemenis gepreekt, want dit zou voor nieuwe besmettingsgolven zorgen. Is niet uitgekomen. Toen campings en hotels en horeca op 1 mei weer open mochten, hield men ook het hart vast, want binnen de kortste keren zouden tallozen weer naar adem happend aan de beademing liggen. Niets gebeurd.

Dus waarop baseer jij je overtuiging dat het hoogstnoodzakelijk is dat mensen een mondkapje dragen zodra ze zich buiten de eigen voordeur begeven? Niet op feiten, in mijn opinie.

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 12:11 am 
lid

Atidem schreef:
Niet te vroeg juichen.
Lees>in één dag dit.
Het aantal besmettingen daalt niet het stijgt juist.

Een plaatselijk lock down in Goes en Hillegom lijkt me zeer wenselijk om Brabantse toestanden te voorkomen.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 7:15 pm 
lid

Hume schreef:
Atidem schreef:
Niet te vroeg juichen.
Lees>in één dag dit.

Een plaatselijk lock down in Goes en Hillegom lijkt me zeer wenselijk om Brabantse toestanden te voorkomen.

Het aantal besmettingen zal altijd een golfbeweging kennen. Van welk virus dan ook. En "besmet zijn" betekent voor 99% van de mensen niet méér dan mogelijk verkoudheidsverschijnselen, mogelijk een tijdje grieperig op de bank. Zoals bij elk virus.

En logisch dat het aantal besmettingen licht oploopt als je mensen na maandenlang verplicht gevangen te hebben gezeten, opeens weer de vrijheid geeft om een min of meer normaal levenspatroon te hervatten. Wat had je dan verwacht?

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 7:35 pm 
lid

Laten we dan nog maar een paar maatregelen afkondigen, Peter. De anderhalve meter en de noodwet kunnen weg.

Laat het RIVM het volgende adviseren:

1. Boven de 55 jaar of met riskante conditie, en voor iedereen die met hen samen leeft: afstand houden 1,5 meter en mondkapjes als dit niet lukt. Nooit in bijeenkomsten met meer dan 30 personen in slecht geventileerde ruimten. Alle ruimten zijn slecht geventileerd die niet aan een nieuw RIVM-advies voldoen, dus voorlopig: alle binnenruimten.

2. Mensen tussen de 20 en de 55 jaar: alleen afstand houden bovenstaande mensen en van degenen die zelf afstand wensen te houden. Als je bij ouderen zoals ouders woont, dan kan dit dus niet en dan volg je de richtlijnen zoals onder 1. Wil je contact met ouderen, dan eerst testen en quarantaine.

3. Voor jongeren en wie bij ouderen samen leeft, ook een passend advies

4. Iedereen krijgt het advies dagelijks 2000 IE vitamine D3 te nemen (beter is eigenlijk om bloedwaarde 100 nanomol te halen) en om overigens gezond te leven.

5. Zieken worden onmiddellijk opgevangen met de kuur van Zelenko / Elens om IC bedden uit te sparen.

6. Algemeen advies aan iedereen om zich te laten vaccineren zodra er passende vaccins beschikbaar komen. Zorgmedewerkers krijgen advies voor BCG vaccin.

Kan men vandaag mee beginnen om daarmee veel zorgen weg te nemen. Overigens zijn niet ieders zorgen gerechtvaardigd. Mensen zoals ik zelf weten dat ze weinig schade zullen ondervinden van Covid-19. Er zijn geen "onderliggende" condities waar op gecontroleerd is geweest.

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 7:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
Laten we dan nog maar een paar maatregelen afkondigen, Peter. De anderhalve meter en de noodwet kunnen weg.

Laat het RIVM het volgende adviseren:

1. Boven de 55 jaar of met riskante conditie, en voor iedereen die met hen samen leeft: afstand houden 1,5 meter en mondkapjes als dit niet lukt. Nooit in bijeenkomsten met meer dan 30 personen in slecht geventileerde ruimten. Alle ruimten zijn slecht geventileerd die niet aan een nieuw RIVM-advies voldoen, dus voorlopig: alle binnenruimten.

2. Mensen tussen de 20 en de 55 jaar: alleen afstand houden bovenstaande mensen en van degenen die zelf afstand wensen te houden. Als je bij ouderen zoals ouders woont, dan kan dit dus niet en dan volg je de richtlijnen zoals onder 1. Wil je contact met ouderen, dan eerst testen en quarantaine.

3. Voor jongeren en wie bij ouderen samen leeft, ook een passend advies

4. Iedereen krijgt het advies dagelijks 2000 IE vitamine D3 te nemen (beter is eigenlijk om bloedwaarde 100 nanomol te halen) en om overigens gezond te leven.

5. Zieken worden onmiddellijk opgevangen met de kuur van Zelenko / Elens om IC bedden uit te sparen.

6. Algemeen advies aan iedereen om zich te laten vaccineren zodra er passende vaccins beschikbaar komen. Zorgmedewerkers krijgen advies voor BCG vaccin.

Kan men vandaag mee beginnen om daarmee veel zorgen weg te nemen. Overigens zijn niet ieders zorgen gerechtvaardigd. Mensen zoals ik zelf weten dat ze weinig schade zullen ondervinden van Covid-19. Er zijn geen "onderliggende" condities waar op gecontroleerd is geweest.

Prima idee, en het dan ook vooral bij "adviezen" laten en geen door de overheid opgedrongen of opgelegde maatregelen (eventueel op straf van een fikse boete en strafblad).

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 8:09 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Hume schreef:
Atidem schreef:
Niet te vroeg juichen.
Lees>in één dag dit.

Het aantal besmettingen zal altijd een golfbeweging kennen. Van welk virus dan ook. En "besmet zijn" betekent voor 99% van de mensen niet méér dan mogelijk verkoudheidsverschijnselen, mogelijk een tijdje grieperig op de bank. Zoals bij elk virus.

En logisch dat het aantal besmettingen licht oploopt als je mensen na maandenlang verplicht gevangen te hebben gezeten, opeens weer de vrijheid geeft om een min of meer normaal levenspatroon te hervatten. Wat had je dan verwacht?

Intelligentie? Eigen verantwoordelijkheid? Maatschappelijk besef? Een piepklein beetje solidariteit met ouderen?
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die labiele kneuzen die denken dat we 'gevangen' hebben gezeten en zich niet een klein beetje kunnen inhouden een paar maanden.

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 8:46 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Hume schreef:

Intelligentie? Eigen verantwoordelijkheid? Maatschappelijk besef? Een piepklein beetje solidariteit met ouderen?
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die labiele kneuzen die denken dat we 'gevangen' hebben gezeten en zich niet een klein beetje kunnen inhouden een paar maanden.

Nee, want we mochten gewoon naar alle winkels, of uit eten, of naar de kroeg, of de grens over om vrienden te bezoeken, of naar oma in het verpleegtehuis. Zo erg was het allemaal inderdaad niet.

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 9:02 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Nee, want we mochten gewoon naar alle winkels, of uit eten, of naar de kroeg, of de grens over om vrienden te bezoeken, of naar oma in het verpleegtehuis. Zo erg was het allemaal inderdaad niet.

De winkels is nooit verboden open te blijven, veel winkels hebben zelf het verstandige besluit genomen om dicht te gaan.
Het enige wat heel vervelend was was de situatie in de verpleegtehuizen en het fet dat bezoek een niet mogelijk was, maar ook dat door halfslap beleid en slechte beslissingen heel veel ouderen overleden waren. Je lijkt me trouwens niet in de positie met je standpunt dat het allemaal zo verschrikkelijk was met die overbodige lockdown nu krokedillentranen over verpleeghuizen te huilen, aangezien het voor veel mensen daar toch maar een laatste duwtje was. En net hierboven lijk je het isoleren van ouderen in het verhaal van rightnow een prima advies te vinden.

Profiel  

Bericht nummer:#58  BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2020 7:21 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

De winkels is nooit verboden open te blijven, veel winkels hebben zelf het verstandige besluit genomen om dicht te gaan.
Het enige wat heel vervelend was was de situatie in de verpleegtehuizen en het fet dat bezoek een niet mogelijk was, maar ook dat door halfslap beleid en slechte beslissingen heel veel ouderen overleden waren. Je lijkt me trouwens niet in de positie met je standpunt dat het allemaal zo verschrikkelijk was met die overbodige lockdown nu krokedillentranen over verpleeghuizen te huilen, aangezien het voor veel mensen daar toch maar een laatste duwtje was. En net hierboven lijk je het isoleren van ouderen in het verhaal van rightnow een prima advies te vinden.

Dan heb je dat verkeerd begrepen. Ik vind dat familie te allen tijde toegang moet hebben tot ouders/grootouders die in verpleegtehuizen verblijven. Ik zou het echter kunnen begrijpen indien de overheid aan mensen van 65+ het advies geeft grote openbare bijeenkomsten zo veel mogelijk te mijden. Maar dan nog bepalen die mensen zélf of ze wel iets doen met dat advies of niet. Van verboden mag geen sprake zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#59  BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2020 9:32 pm 
lid

En omdat iedereen zelf wel bepaalt aan welke regels men zich wel of niet wil houden loopt het aantal besmettingen weer op.

Profiel  

Bericht nummer:#60  BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2020 10:09 pm 
lid

Marcel schreef:
En omdat iedereen zelf wel bepaalt aan welke regels men zich wel of niet wil houden loopt het aantal besmettingen weer op.

Het is ook het goede recht van burgers om zich binnen de kaders van de normale wet te gedragen zoals zij zelf OK vinden. Twee jaar geleden hebben mensen in de supermarkt of in de bus misschien ook zomaar heel misschien een oud omaatje of opaatje aangestoken met hun griepvirus en datzelfde omaatje of opaatje is daardoor misschien zomaar ziek geworden en zelfs overleden: 1 van de 12000 destijds. Hadden we dan destijds ook iedereen moeten verplichten met een mondkapje op in de bus te gaan zitten? Of anderhalve meter afstand te houden? Of de bejaardenoorden dicht moeten doen? Zeg het maar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]