Het is nu wo aug 05, 2020 9:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Huizenprijzen
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 8:40 am 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Door het tekort aan woningen en de stijgende prijzen, zowel huur als koop, wil de VVD van de volkshuisvesting een woningmarkt maken. Het woord hebben ze al ingevoerd en het begrip 'volkshuisvesting' afgeschaft. Woningen, zowel huur als koop, moeten winstgevend zijn voor beleggers. Goed winstgevend. Daar is het hele beleid op gericht. Daarom ook, voert Ollongren de haar opgelegde moties, namens het kabinet niet uit.
Het heeft niets met 'markten' te maken maar met crony capitalism en neoliberalisme.

Het probleem is, dat er veel te weinig woningen zijn en daardoor de prijzen veel te hoog.
Dit was 20 jaar geleden al te voorzien , maar met slapende ambtenaren en politici ,mensen die totaal niet weten
wat hun gemeente doet aan woningbouw enz ,zitten we nu met de gebakken peren.
Je denkt toch niet dat alles in Den Haag opgelost kan worden.
Mijn beste , we hebben sinds WO-II al woningkrapte. Dit is allemaal bewust beleid, uitgeoverd door gemeenten in opdracht van Den Haag.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 8:43 am 
lid

PeterJKH schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:
Het heeft niets met 'markten' te maken maar met crony capitalism en neoliberalisme.

Het probleem is, dat er veel te weinig woningen zijn en daardoor de prijzen veel te hoog.
Dit was 20 jaar geleden al te voorzien , maar met slapende ambtenaren en politici ,mensen die totaal niet weten

Er zijn niet te weinig woningen, er zijn te veel mensen. Als je alleen al kijkt hoeveel immigranten er de afgelopen 20-30 jaar in Nederland zijn bij gekomen, dan zakt je broek af. Als dat NIET zou hebben plaatsgevonden, of in beperkteren mate, dan hadden we nu ook geen tekort aan woningen gehad.
De immigranten alleen zijn het niet probleem en dat weet je best. Ouderen die niet naar een bejaardentehuis mogen en dus langer thuis moeten blijven, scheidingen, Nederlanders die waren geëmigreerd en weer terugkomen, immigranten, mensen die geen relatie hebben etc.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 9:31 am 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Hume schreef:

Er zijn niet te weinig woningen, er zijn te veel mensen. Als je alleen al kijkt hoeveel immigranten er de afgelopen 20-30 jaar in Nederland zijn bij gekomen, dan zakt je broek af. Als dat NIET zou hebben plaatsgevonden, of in beperkteren mate, dan hadden we nu ook geen tekort aan woningen gehad.
De immigranten alleen zijn het niet probleem en dat weet je best. Ouderen die niet naar een bejaardentehuis mogen en dus langer thuis moeten blijven, scheidingen, Nederlanders die waren geëmigreerd en weer terugkomen, immigranten, mensen die geen relatie hebben etc.

Immigranten en zeker de massa-immigratie van de afgelopen decennia vormen wel degelijk een substantieel onderdeel van het probleem. Want zij houden niet alleen een zeer groot deel van de sociale woningmarkt bezet, maar hebben ook sommige wijken door hun gedrag veranderd in ghetto's waar Nederlanders zich niet meer senang voelen. Wijken die er 20-30 jaar geleden nog keurig uitzagen, zijn veranderd in verpauperde gebieden. Ik liep nog niet zo lang geleden door een arbeiderswijk die er 20 jaar geleden nog keurig uitzag, er woonden toen nog voornamelijk autochtone Nederlanders. De voortuintjes waren netjes onderhouden, de ramen schoon en met nette gordijnen ervoor, geen rotzooi op stoep en straat, enz. Onlangs wandelde ik er nog eens doorheen en wat een gribus. Voortuintjes met metershoog onkruid en vol met afgedankte rotzooi, de tuinhekjes verzakt en verveloos, troep op straat waar je maar keek, ramen met slordige dichte gordijnen ervoor, en er liep van alles over straat, maar niemand sprak Nederlands. Ik weet niet wat voor woonomgeving die mensen prefereren, maar blijkbaar doen ze verdomd weinig moeite er zelf iets van te maken. Maar het komt het aanzien van onze steden niet ten goede.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 10:25 am 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
PeterJKH schreef:

Immigranten en zeker de massa-immigratie van de afgelopen decennia vormen wel degelijk een substantieel onderdeel van het probleem. Want zij houden niet alleen een zeer groot deel van de sociale woningmarkt bezet, maar hebben ook sommige wijken door hun gedrag veranderd in ghetto's waar Nederlanders zich niet meer senang voelen. Wijken die er 20-30 jaar geleden nog keurig uitzagen, zijn veranderd in verpauperde gebieden. Ik liep nog niet zo lang geleden door een arbeiderswijk die er 20 jaar geleden nog keurig uitzag, er woonden toen nog voornamelijk autochtone Nederlanders. De voortuintjes waren netjes onderhouden, de ramen schoon en met nette gordijnen ervoor, geen rotzooi op stoep en straat, enz. Onlangs wandelde ik er nog eens doorheen en wat een gribus. Voortuintjes met metershoog onkruid en vol met afgedankte rotzooi, de tuinhekjes verzakt en verveloos, troep op straat waar je maar keek, ramen met slordige dichte gordijnen ervoor, en er liep van alles over straat, maar niemand sprak Nederlands. Ik weet niet wat voor woonomgeving die mensen prefereren, maar blijkbaar doen ze verdomd weinig moeite er zelf iets van te maken. Maar het komt het aanzien van onze steden niet ten goede.

Die tijd van vroeger ,komt niet meer.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 11:06 am 
lid

Tijd van vroeger komt niet meer, maar hoe we die tijd invullen bepalen we nog altijd zelf met zijn allen.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 11:25 am 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
PeterJKH schreef:

Ik luister naar wat sociaal-demograven zoals Jan Latten zeggen . Met immigratie alleen heeft het niets maken, het is een combi van alles wat ik al opgenoemd heb.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 1:27 pm 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:

Ik luister naar wat sociaal-demograven zoals Jan Latten zeggen . Met immigratie alleen heeft het niets maken, het is een combi van alles wat ik al opgenoemd heb.

Mee eens en wat moet er nu gebeuren om het probleem op te lossen?

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 1:53 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Problemen los je niet op door de klok terug te draaien.
Er is de laatste jaren al te veel geslapen en te weinig naar de toekomst gekeken.
Het is juist van belang om in een razend tempo achterstanden in de woningbouw in te halen en weg te werken.
Het geld is nu spotgoedkoop en meer woningen kan heel goed gecombineerd worden met energietransitie ,
wegwerken van leegstand, verbeteringen in de infrastructuur enz.
We hebben een VOC mentaliteit nodig , niet als het om slavernij gaat ,maar wel als het gaat om ondernemen en daadkracht.
Met de slappe handjes van de laatste 20 jaar , bouwen we geen toekomst.

Er worden steeds opnieuw dingen gevonden om woningbouw om het tekort op te lossen, tegen te werken. Van pas en pfas naar stikstof en nu weer geluidsnormen. En de belastingen voor de woningbouwcorporaties gaan verder omhoog. Volgend jaar met weer ruim een miljard euro aan verhoging verhuurdersheffing en de invoering van de ATAD, die helemaal niet voor die corporaties is bedoeld. Zo kunnen de prijzen van woningen, koop en huur, blijven stijgen.
En tegelijkertijd blijven we ook immigranten opvangen die helemaal niet voor hun leven zijn gevlucht en moeten die binnen een half jaar na het verkrijgen van een verblijfsstatus een een passende woning worden geholpen. En moeten ook arbeidsmigranten (terecht) fatsoenlijk worden gehuisvest.

Laten we met die laatste twee maar even stoppen. Even geen onnodige immigratie meer, en de bedrijven die grootschalig voor de export produceren en daarvoor arbeidsmigranten nodig hebben, kunnen maar beter een plekje elders zoeken om zich te vestigen. Kunnen wij hier werken aan natuurlijke krimp van de bevolking. Hebben we over een jaar of dertig/veertig weer genoeg woningen beschikbaar voor iedereen, die hier regulier is.

Wil je de hele tuinbouwsector en de slachterijen verplaatsen naar Polen of Roemenië?
Dat hangt er vanaf wat Rutte wil. Rutte wil de lasten van de burger oveel mogelijk verhogen en die van het grootbedrijf verlagen. De sector export vrijwel alles en is afhankelijk van spotgoedkope krachten met zo min mogelijk beschermingen Diegene die er echt aan verdienen zijn die uitzendbureau's van die verdienen fors aan de huur van al die huisjes. Dus wat is er mis met verplaatsing. Evert van Benthum is veel eerder al vertrokken naar Canada omdat uitbreiden hier niet meer ging

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: za jul 18, 2020 2:37 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Problemen los je niet op door de klok terug te draaien.
Er is de laatste jaren al te veel geslapen en te weinig naar de toekomst gekeken.
Het is juist van belang om in een razend tempo achterstanden in de woningbouw in te halen en weg te werken.
Het geld is nu spotgoedkoop en meer woningen kan heel goed gecombineerd worden met energietransitie ,
wegwerken van leegstand, verbeteringen in de infrastructuur enz.
We hebben een VOC mentaliteit nodig , niet als het om slavernij gaat ,maar wel als het gaat om ondernemen en daadkracht.
Met de slappe handjes van de laatste 20 jaar , bouwen we geen toekomst.

Er worden steeds opnieuw dingen gevonden om woningbouw om het tekort op te lossen, tegen te werken. Van pas en pfas naar stikstof en nu weer geluidsnormen. En de belastingen voor de woningbouwcorporaties gaan verder omhoog. Volgend jaar met weer ruim een miljard euro aan verhoging verhuurdersheffing en de invoering van de ATAD, die helemaal niet voor die corporaties is bedoeld. Zo kunnen de prijzen van woningen, koop en huur, blijven stijgen.
En tegelijkertijd blijven we ook immigranten opvangen die helemaal niet voor hun leven zijn gevlucht en moeten die binnen een half jaar na het verkrijgen van een verblijfsstatus een een passende woning worden geholpen. En moeten ook arbeidsmigranten (terecht) fatsoenlijk worden gehuisvest.

Laten we met die laatste twee maar even stoppen. Even geen onnodige immigratie meer, en de bedrijven die grootschalig voor de export produceren en daarvoor arbeidsmigranten nodig hebben, kunnen maar beter een plekje elders zoeken om zich te vestigen. Kunnen wij hier werken aan natuurlijke krimp van de bevolking. Hebben we over een jaar of dertig/veertig weer genoeg woningen beschikbaar voor iedereen, die hier regulier is.

Wil je de hele tuinbouwsector en de slachterijen verplaatsen naar Polen of Roemenië?

Het leven is hard. Soms zul je keuzes moeten maken. We kunnen in Nederland niet het eten voor iedereen op de wereld verbouwen en daarbij voor iedereen op de wereld hier een villa neerzetten en ook nog eens een golfbaan realiseren ter grote van half Europa binnen onze landsgrenzen.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2020 1:18 pm 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
PeterJKH schreef:

Mee eens en wat moet er nu gebeuren om het probleem op te lossen?
onderstaand verhaal eens goed lezen en dan ene keuze maken en niet alles meer willen.

Deze man brengt de (negatieve) cijfertjes over aan boeren: ‘Ik ben dan het kwaad’
Boeren die woedend opbelden, kilo’s Twitterstront. De CBS-stikstof- en fosfaatcijfers voor boeren waren negatief en Cor Pierik rekende ze uit. Maar deze week kon hij positieve cijfers leveren.

Andre Valkeman < 19-07-20, 10:00 Laatste update: 10:23
2
Koffie in Zwartsluis, restaurant Bij Frank. Statisticus Cor Pierik zoekt naar cijfers, hij buigt over zijn tablet. De vingers met eelt verraden zijn andere leven. ,,Deze pink, krom. Geplet door de poten van een stier. Deze ringvinger, een spier laat hem automatisch ineengevouwen staan. Zat klem tussen hekwerk en koe. Misschien laat ik hem eraf halen, hij hindert me.’’

Oh ironie: een statisticus die stokt bij negen, als hij tot tien wil tellen. Pierik is boer en CBS-rekenaar ineen. Hij zit in talkshows en twittert veel, over thema’s waar milieufreaks en activistische boeren iets van vinden. In die explosieve omgeving werd hij uitgescholden door boeren, maar protesterende boeren gebruikten hem niet als doelwit. ,,Al houd je daar rekening mee.’’ Waarom trok die karavaan aan hem voorbij? En heeft de boer in hem ook een mening over zijn eigen CBS-cijfers?

Paspoort Cor Pierik
Beroep: landbouweconoom bij het CBS, schetst actuele trends in de landbouw.
Tweede beroep: eigenaar veehouderijbedrijf met lakenvelders, schapen en agrotoerisme.
Privé: heeft een vrouw en vier kinderen.

Dit jaar geen boerengescheld op Cor Pierik.
,,De cijfers zijn positief. De CBS-boerenenquête, waar alle 54.000 Nederlandse boeren van de overheid aan moeten deelnemen, levert een bulk gegevens op. Daar rollen cijfers uit. Ik heb ze geprint, kan ik meteen laten zien wat positief is. Dit is als agrarische sector ons stikstofplafond, de maximale stikstof die landbouw van de EU mag produceren in dierlijke mest. Die groene streep is het fosfaatplafond, het maximale fosfaatniveau, de stof die bijvoorbeeld in kunstmest zit. Die plafonds, daar zijn we in Nederland overheen gegaan. Grote Europese boetes en sancties dreigden. Voor niemand goed. Onze landbouw is dit jaar weer heel stevig onder deze grenzen gedoken. Zie maar. We stemmen de EU weer gunstiger.’’

Hoe is dit bereikt?
,,Wil je daling, dan zijn er twee knoppen waar je aan kan draaien: veestapel en voer. In 2019 hielden we 3 procent minder runderen. Een veestapelkrimp.’’

Je had dan eindelijk vrolijk cijfernieuws, de veevoermaatregel van minister Schouten liet de feestvreugde snel bederven.
,,Onder het stikstofplafond duiken, positief. Alleen zijn de stikstofproblemen niet verdwenen, dat zie je. Nog steeds is de stikstofdepositie bij veel natuurgebieden hoog. Landbouw, verkeer, industrie, enzovoorts. Ze moeten blijven werken om stikstof te reduceren. Landbouw heeft een stapje gezet in de goede richting. Om de stikstofproblemen in Nederland op te lossen is er echter, ook van landbouw, meer nodig.’’

Zie jij als boer de veevoermaatregel zitten?
,,Ik heb er geen problemen mee, omdat ik geen eiwitrijk krachtvoer geef. Juist dat moet minder. Maar voor melkveehouders is het een uitdaging om een passend rantsoen samen te stellen waarin de voermaatregel en een stabiele gezonde melkkoe samen optrekken.’’

Jij ziet de lijnen als eerste. Lach je dan tevreden achter je computer of juist niet? Want jij bent statisticus, maar óók boer.
,,Dit keer wel, want ik weet hoe veel inspanningen het de boeren heeft gekost, deze positieve resultaten. Boeren belden boos op naar het CBS. Dan zegt een vakgenoot gewoon tegen je: weet jij wel hoe veel pijn die cijfers doen?! Want de cijfers waren een vertrekpunt voor strenger mestbeleid. In 2017 kwam het ministerie van LNV namelijk met het fosfaatreductieplan. Een plan dat in drie jaar de uitscheiding van fosfaat in dierlijke mest moest terugdringen. De LNV-eis erin: boeren mochten minder koeien hebben.

,,Terwijl: sommige boeren hadden net voor tonnen geïnvesteerd in nieuwe stallen voor juist meer koeien. Een voorstelbare stap, dat reductieplan was nog onbekend. Maar dan na die investering in een keer minder koeien mogen hebben… Die mensen raakten in financiële problemen. Natuurlijk raken die verhalen mij dan. Er is bloed gevloeid.

,,Ik was enkel de boodschapper van een statistiek, een feit dat werd gebruikt, maar je wordt vereenzelvigd met slecht nieuws. Dé grote les in al die CBS-jaren. Soms waren de cijfers niet gunstig voor de sector. Ik ben dan het kwaad, de kop van Jut. Ik heb me altijd voorgehouden: ik meld ze slechts, dat is nu eenmaal mijn taak.’’

Naast zijn weilanden staat een enorme fabriekshal. Van zulke verrommeling in landschap vindt hij wel iets. ,,Maar eerst maar eens koffie.’’

In jouw tweets kraken milieufreaks en boerensympathisanten elkaar. Boeren zijn nu eens blij met je rekenwerk, maar terwijl wij praten, stuurt een milieufreak een boze tweet, die wantrouwt de cijfers. ‘Het stinkt harder dan ooit, dus dit fabeltje heeft een dubbele bodem’. Waarop een bekend boerensympathisant, Jan Cees Vogelaar, zegt: ‘Wat dacht je van eens een keertje lekker badderen, dan zal het vast minder stinken’. Jouw niveau, dit?
,,Haha. Bij moddergooien, reageer ik niet, is mijn stelregel. Zo escaleren mijn tweets niet. Toch blijf ik op Twitter dingen uitleggen. Transparant zijn, benaderbaar, vind ik belangrijk. Is het een serieuze vraag? Dan beantwoord ik die. Vogelaar wilde weten hoe een bepaalde waarde was meegeteld. Die vraag beantwoord ik, maar via mail, zodat het contact een-op-een blijft. Geen externe reacties. Hij haalt daarbij soms allerlei dingen door elkaar. Ik ga hem dan niet op Twitter afbranden.’’

Het RIVM is doelwit geweest van agressieve boeren op tractors, zij meten bijvoorbeeld uitstoot bij natuurgebieden. Nooit bang dat jij of het CBS ook doelwit zou worden?
,,Niet bang, ik ben gelukkig nooit bedreigd. ‘Klootzak, je cijfers deugen niet’, is het ergste geweest. En niet: ‘Cor Pierik, krijg een hele enge ziekte’. Mijn grote voordeel: ik spreek de taal van de boeren. Maar ik weet dat ik moet oppassen. Ik dwing mezelf altijd bij cijfers te blijven, géén mening geven. Zo voorkom je gesodemieter. Daardoor zijn we nooit in de oog van een orkaan gekomen. Naakte feiten brengen, meer niet.’’

Is dat niet moeilijk? Heb jij niet als iedere boer een mening over je cijfers? Je zit ook in het bestuur van Collectieve Agrarische Natuurverenigingen.
,,Als er geen journalist in de zaal is, in de beslotenheid, durf ik wel een mening te geven.”

Dus Cor Pierik vindt wel degelijks iets?
,,Natuurlijk. Ik heb ook eens in de zes weken een column in Boerderij. Daar zoek ik soms wel grenzen op. Op persoonlijke titel, niet als CBS-man. Dan gaat het niet over interpretaties van cijfers, maar bespiegel ik fenomenen.”

Een tipje van de sluier graag.
,,Ik vind eigenlijk best dat landbouwgrond te makkelijk herbestemd wordt tot zonnepark, industrie- of windmolengebied. Die bespiegelingen geef ik. In zeventig jaar is een kwart van de landbouwgrond, ruim 500.000 hectare, onttrokken aan de landbouw. Maar ook hier gebruik ik cijfers als fundament. Het gaat slecht met de natuur, dat heeft te maken met landbouw, hoor je vaak. En landbouw is ook intensiever geworden, klopt. Maar door minder landbouwgrond heeft de grutto minder plaats om een nestje te leggen. Ook dat is natuur.”

Wat zegt dat?
,,We staan echt voor keuzes in Nederland, waar grond spaarzamer wordt. Cijfers kunnen daarvoor een vertrekpunt zijn. Twee van de drie landerijen die je ziet in Nederland - ongeacht wat erop staat - zijn in handen van de boer, 66,6 procent van onze grond. Boeren zijn aanwezig, klopt. Kijk je naar het bruto binnenlands product, dan is de landbouw slechts 1,4 procent van alle Nederlandse goederen en diensten. Landbouw: het moet maar weg uit Nederland, kun je zeggen. Economisch kunnen we het missen. Vind je landbouw niet belangrijk, verkondig vooral die 1,4. Vind je het wel belangrijk, dan kan je die 66,6 verkondigen.
’’

Wat kiest Cor Pierik?
,,Die nuanceert. Met 1,4 doe je de landbouw tekort. Die kun je niet geïsoleerd weghalen uit de economie, want je schopt nog zeker andere banen eruit: slachterijen, veevoerderfabrieken. Totale landbouwafname kan daarmee ook betekenen dat één op tien mensen geen baan meer heeft, is berekend. Bovendien verpaupert grond of moeten landbouwarchitecten massaal herbestemmen. Maar de keuze hoe we Nederland inrichten, welke invalshoek we kiezen, is aan de politiek. En ik... ik ben nog altijd niet de minister van Landbouw.”

https://www.ad.nl/binnenland/deze-man-b ... ~aeb6fd09/

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2020 7:16 pm 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

Het leven is hard. Soms zul je keuzes moeten maken. We kunnen in Nederland niet het eten voor iedereen op de wereld verbouwen en daarbij voor iedereen op de wereld hier een villa neerzetten en ook nog eens een golfbaan realiseren ter grote van half Europa binnen onze landsgrenzen.

Ik heb dan liever een golfbaan, een bos/park of gewoon boerenland, dan de zoveelste nieuwbouwwijk omdat er wederom 70.000 mensen binnen een half jaar zijn bijgekomen.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2020 8:01 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Ik heb dan liever een golfbaan, een bos/park of gewoon boerenland, dan de zoveelste nieuwbouwwijk omdat er wederom 70.000 mensen binnen een half jaar zijn bijgekomen.
Er zijn golfbanen in overvloed,vrijwel elke gemeente heeft er wel 1 en het is bepaald niet druk bezocht. Dus iets bouwen waar een tekort aan iis, lijkt mij zinvolle.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 1:19 pm 
lid

Wopke zegt: als als een grote studieschuld hebt wordt je leenbedrag niet verminderd,wel als je een andere schuld hebt. Dit geldt uiteraard niet voor eenverdiener met een studieschuld. :eek:

https://www.telegraaf.nl/financieel/832 ... udieschuld

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 1:31 pm 
lid

Biertje schreef:
Wopke zegt: als als een grote studieschuld hebt wordt je leenbedrag niet verminderd,wel als je een andere schuld hebt. Dit geldt uiteraard niet voor eenverdiener met een studieschuld. :eek:

Goed plan om de huizenprijzen nog wat verder op te krikken.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 2:34 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:

En vervolgens weer de banken te gaan redden en de ondernemers laten barsten. En dat heet dan rentmeesterschap. :foei2:

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 7:31 pm 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Er zijn golfbanen in overvloed,vrijwel elke gemeente heeft er wel 1 en het is bepaald niet druk bezocht. Dus iets bouwen waar een tekort aan iis, lijkt mij zinvolle.

Of niks bouwen en de natuur dié we nog hebben, natuur laten.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: di jul 21, 2020 7:54 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:

En vervolgens weer de banken te gaan redden en de ondernemers laten barsten. En dat heet dan rentmeesterschap. :foei2:

Het toont goed aan dat de woningmarkt bovenal wordt beheerst door de spelregels van al dan niet feitelijk en praktisch financiële aard die door de overheid worden gesteld.

Het ouderlijk huis van ondergetekende werd door vaders verkregen ten behoeve van de tussen hem en moeders bestaande huwelijksgemeenschap. De hypothecaire lening werd verstrekt op basis van één inkomen, zoals destijds gebruikelijk was. Ten tijde van de verkrijging was het huwelijk nog kinderloos, maar destijds was het gebruikelijk dat met de komst van kinderen de moeder zou stoppen met werken.
Nadien de verkrijging van het ouderlijk huis zijn de hypotheeknormen versoepeld en mocht (tot op bepaalde hoogte) een tweede inkomen worden meegerekend bij de bepaling van de hoogte van de te verstrekken hypothecaire lening. Daarmee werd het tweeverdienersmodel niet een kwestie van emancipatie, (financiële) zelfstandigheid, het opbouwen van (extra) spaarvermogen of luxe doch één van noodzaak: vrijgezellen of gezinnen met slechts één inkomen kwamen op de woningmarkt in de verdrukking, omdat zij werden overboden door tweeverdieners met een hogere leencapaciteit.
Voor zover de idee van individuen of gezinnen als regisseur van het eigen leven: wonen is compleet gefinancialiseerd en die financialisatie bepaalt in verregaande mate het leven. En wat als risico's verbonden aan het leven zich realiseerden? Het is niet ongebruikelijk dat men zich verzekert tegen het overlijden of de arbeidsongeschiktheid van één van de partners. Maar wat als men minder kan werken vanwege de verzorging van de zorgbehoevend kind? Spoedig is men genoodzaakt tot verkoop van de woning - lekker om te doen in onderhavige woningmarkt.

Ondergetekende kende in zijn kinderjaren een groot aantal problemen. Medische behandelingen, geestelijke en fysieke bijscholing en meer waren noodzakelijk om überhaupt een basisniveau te behalen en zonder welke een universitair opleidingsniveau absoluut onmogelijk zou zijn geweest, laat staan het huidige toekomstperspectief tot het worden van notaris. Maar daarbij had ondergetekende, zeker met een vader lijdende aan multipele sclerose (MS) absoluut de steun van het gezin verzorgende moeders nodig. Achteraf gaf moeders aan die steun gegeven te kunnen hebben bij de stressvolle noodzaak tot het hebben van een baan ter financiering van het ouderlijk huis. Nee, moeders zorgde voor de kinderen die moesten dealen met een zieke vader; zoonlief had ook nog bijzondere aandacht nodig. Zou dit alles met de huidige, gefinancialiseerde woningmarkt mogelijk zijn geweest? I think not!

En dan zijn nog onbesproken gebleven de huidige excessen (?), zoals de verdubbeling van de dakloosheid en het feit dat thans achtduizend vijfhonderd (8.500) minderjarigen dagelijks moeten overnachten in de daklozenopvang. En Onze Minister van Financiën van nota bene het CDA - met het gezin als hoeksteen van de samenleving - bepleit als antwoord daarop nog meer van hetzelfde? Het is een gotspe!

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]