janine schreef:
Toen ik in de jaren 70 begin 80 ging werken was ik een slechte moeder want ik zat niet met het kopje thee klaar. Nu is er weer commentaar dat vrouwen te weinig werken. Doen ze het ooit goed?
Ik vind dat een vrouw dat zelf mag weten zonder commentaar van iemand anders.
Van mij mag iedereen het zelf weten. Maar feit is dat vrijwel alle vrouwen (ook degene die geen moeder zijn met kleine kinderen) niet meer dan 24 of 28 uur per week werken en dat hun man, die wél fulltime werkt, gewoon de kar trekt. En ál die vrouwen zonder kinderen of met allang uit huis zijnde kinderen gebruiken die uren die ze niét werken, heus niet aan het huishouden. Nee, die gaan lunchen met vriendinnen, of gaan winkelen, of naar hun yogaclub, of wat dan ook. Gewoon leuke dingen doen dus. Maar in feite laten ze hun man daarvoor opdraaien, want als dié met zijn fulltime baan de kar niet zou trekken, zouden ze dat niet kunnen doen. Ik denk serieus dat de meeste vrouwen in Nederland hun baan nog steeds zien als iets leuks voor "erbij", gezellig op kantoor beppen met de andere parttime werkende vrouwen, een paar uurtjes per week wat te doen hebben, maar verder hangt er niks vanaf, want manlief trekt de kar toch wel.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste vrouwen (ook als ze géén relatie of kinderen hebben) tussen hun 26e en 30e al beginnen met parttime werken. Niet omdat ze daartoe gedwongen worden, maar gewoon omdat ze vinden dat ze meer tijd voor andere dingen willen hebben. Leuke dingen. Middagje Netflixen, of anderszins lamballen. Terwijl mannen juist in die leeftijdscategorie wél door bouwen aan hun carrière.
Van alle vrouwen in Nederland is nog niet eens de helft economisch zelfstandig daardoor. Ofwel: het merendeel leunt nog steeds op de partner (de man) als het gaat om het handhaven van de levensstandaard. Want met hun 24 uurtjes bijklussen als medewerkster op de boekhouding, of als receptioniste, verdienen ze nét genoeg om hun eigen autootje van te betalen, hun eigen kleding en hun uitjes en clubjes, en dragen ze daarnaast nihil bij aan de hypotheek voor de woning, of andere vaste lasten.
Een medewerkster van me werkt 28 uur per week. Ze heeft onlangs een werkster aangenomen, want ánders kon ze het toch écht niet trekken, zo veel werken. En nee, geen kinderen thuis, die zijn allang uitgevlogen, haar man werkt 40+ uur. In mijn onschuld zei ik tegen haar: hoezo trek je het anders niet, je hebt toch zeeën van tijd om even een zwabber door de kamer te halen, een keer de bedden te verschonen of een keer de badkamer te poetsen? Ze keek me aan alsof ik iets heel smerigs had gezegd. Want nee, die dagen dat ze niet werkt, moet ze afspreken met vriendinnen en naar de stad en relaxen in de tuin en uitslapen. Want anders "trekt ze het dus niet". OK. Toen vroeg ik haar of haar man het dan niet eens fijn zou vinden tijd te hebben om uit te slapen, te relaxen in de tuin, naar de kroeg te gaan met vrienden of een hobby te doen door de week. En dat ZIJ dan een keer fulltime zou gaan werken. Nou, toen keek ze nóg smeriger.