Biertje schreef:
Rightnow schreef:
In plaats van een lichtere versie van het Veronica-liberalisme zou men ook kunnen kiezen voor iets nadrukkelijker conservatisme.
Ook ik zie niet dat de koerswisseling van het CDA (keuze voor links, daarom vooraf al uitsluiten van Forum) nog verandert. Immers, dit verandert alleen als de kiezende leden het snappen. Vermoedelijk staat dit al vast, net als het terugtreden van Wopke Hoekstra, waarop sommigen hun hoop hebben gevestigd.
Een wat straffer beleid voor multinationals en een andere bejegening van uitkeringstrekkers kan overigens prima samengaan met iets meer conservatisme. Maar ik moet het nog zien gebeuren.
Dan zullen toch eerst lieden als Mona Keizer eens moeten uitleggen waarom het nodig is dat Postnl het monopolie heeft gekregen over de verzending van post en hoe ze het recht op mededinging door aanpalende markten gaan handhaven en verankeren in wetgeving met stevige santies. Dat wil Mona Keizer niet maar dat zal toch moeten gebeuren zodat een concurrent naar de rechter kan stappen om de fusie van postnl ongedaan te maken. Dit komt alleen maar de portemonnee van Nederland ten goede.
Iedere nitwit snapt dat het in bepaalde gevallen voordeliger is één aanbieder te hebben, zoals bij de post. Denk jij echt dat je er beter van wordt als er elke dag 5 verschillende postbodes door je straat lopen die in dienst zijn van 5 verschillende bedrijven? De posttarieven zijn nog nooit zo hard gestegen als juist ná de privatisering en vrijgave van de markt. Toen de Post nog een staatsbedrijf was, gingen de tarieven soms zomaar opeens met 5 gúldencent omhoog eens in de 5 jaar en dat vonden we dan best veel. Nu stijgen de tarieven jáárlijks, volgens mij kost het verzenden van een brief nu al meer dan een euro. Ofwel ƒ 2,30. Of misschien is het inmiddels wel ƒ 2,50. Eind jaren '90 was dat nog ƒ 0,80 of ƒ 0,90 ofzo. Dus als de normale reguliere prijsstijgingen waren aangehouden, was dat nu hooguit ƒ 1,25 geweest (ofwel 60 eurocent).