Raya schreef:
Sommigen kunnen nog verder terug kijken. Naar de jaren '40 - '45.
Ik stam van net na die jaren, maar ken nog wel de armoede, het gebrek aan ontspanning. We hadden niet eens een tv, laat staan spelcomputers. Spotify bestond ook nog niet. Discotheken moesten nog uitgevonden worden. En toch vermaakten we ons aardig. Binnen de toegestane uren. De avondklok bestond toen ook al. Het vergde allemaal wel wat inventiviteit. Slechter zijn we er niet van geworden.
We kregen gewoon niet alles wat ons hartje begeerde. En konden niet alles doen wat we zouden willen. Het leuke leven zat ook vol tegenslagen en teleurstellingen. Maar daar leerden we toen nog wel mee omgaan.
Ik neem de problemen van de jongeren wel serieus. Maar wil daarbij ook naar oorzaken wijzen.
Ja oorzaken??
Soms gaat het gewoon om crimineel gedrag.
Ouders dienen hun kinderen beter op te voeden.
De politie heeft drie jongens van 19, 18 en 16 jaar aangehouden. Het drietal wordt ervan verdacht - samen met nog vijf anderen - vier jongens met onder andere een hamer te hebben mishandeld. Het incident vond zaterdagnacht plaats in een bedrijfspand aan de Cornelis de Vriesweg in Dirkshorn. ,,Bizar wat er is gebeurd, ik had mijn zoon kwijt kunnen zijn.’’
Flink ontdaan en zwaar verontwaardigd zijn de slachtoffers van het geweldsdelict, zegt de vader van een van hen, een 16-jarige jongen uit Akersloot.
De vier slachtoffers komen allemaal uit Akersloot en waren zaterdagavond rond half negen op bezoek bij twee meisjes in Dirkshorn. Een paar kenden elkaar van school in Alkmaar. Eerder op de avond was een aantal jongens uit de buurt langs geweest, maar die waren door de meisjes weggestuurd, vertelt de vader de aanloop naar het incident. ,,Mijn zoon en zijn vrienden waren voor negen uur binnen. Ze waren daar lekker aan het hangen.’’
Knock out
De jongeren waren volgens de vader samen in een loods aan de Cornelis de Vriesweg. Toen daar om half twee ’s nachts de bel ging, dacht een van de meisjes dat het haar vader was en deed open. ,,Het bleken acht jongens, eentje met een bivakmuts, de anderen met mutsen en mondkapjes. Ze hadden hamers bij zich, kettingen, wat ik heb gehoord ook een bijl en raakten een van de vrienden van mijn zoon in het oog. Een ander werd gelijk knock-out geslagen. Ze wilden mijn zoon ook aanvallen met een hamer maar hij is een beer van 1.90 en weerde zich af. De aanvaller viel daarbij en daarna stortten zich vier tot vijf jongens op mijn zoon. Hij heeft zich opgekruld op de grond. Zijn wenkbrauw raakte gescheurd en hij is onder zijn oog geraakt. Waarschijnlijk zijn de aanvallers door het gegil van de meiden gevlucht’’, vertelt de vader. Volgens hem kenden de daders en de slachtoffers elkaar niet.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_70506963