Rightnow schreef:
Ik heb liever dat de wolf hier niet inheems wordt. Dat kan prima door zijn leefgebied af te grenden en waar hij nog niet echt gevestigd is, inderdaad moet er daar iets gebeuren.
Een hond doodschieten die zich aan een koppel schapen vergrijpt, graag doodschieten (dit is dus aan de wetgever gericht, de jachtopziener etc kan nu niets doen, vrees ik).
Momenteel (en als ik mijn gelijk zou krijgen, blijvend) is het doodbijten van huisdieren door wolven grote uitzondering. Daarentegen richten honden regelmatig vreselijke bloedbaden aan. Doorgaan zoals "wolvenexperts" suggereren, zal echter de verhouding tussen wolven en honden omkeren, en ook menselijke slachtoffers zijn op termijn niet uit te sluiten.
En als een hond zich aan de mens vergrijpt is er niets aan de hand
Die wolf denkt: Als Nederland miljoen kippen door de versmipperaar halen, waarom is een kudde schapen dan een probleem. Schapen en lammeren kunnen ook als huisdier gehouden worden, in de VS is dat doodnormaal.
Er is een oplossing: een gebied omheinen waar wolven mogen komen. Alleen: ik vind dan dat er sprake van het profijtbeginsel dus raad eens wie de rekening krijgt? En reken maar dat het een pittige rekening wordt want dat omheinde gebied moet bewaakt worden want de wolf moeten dan wel beschermd worden.