Wolf pakt schaap, herder grijpt direct in
https://www.gld.nl/nieuws/8028507/wolf- ... -direct-in EDE - In een natuurgebied in Ede heeft een herder deze week ternauwernood een bloederig tafereel voorkomen. Twee wolven benaderden zijn kudde en één schaap zat al in de bek van het roofdier. De herder wist de wolven weg te jagen. "Ik dacht: mijn herdershonden gaan eraan."
De Edese schaapherder Aart van den Brandhof wist niet wat hij zag, toen hij dinsdagmiddag zijn schapen in natuurgebied Planken Wambuis liet grazen. "We waren een kopje thee aan het drinken en ineens begint de kudde uit het niets te rennen. Daarna zag ik hoe twee wolven vanuit de bosrand op de schapen afkwamen."
Al gauw had een wolf één van de 230 schapen uit Aarts kudde in zijn bek. "Toen gooide ik mijn thee weg en rende ik eropaf."
Toen Aart op zo'n 15 meter van de wolf was, liet het dier het schaap los. "Gelukkig schrok hij van mij. En de persoon met wie ik was had gauw de gastoeter gepakt, dat geluid maakte ook wel indruk." De andere wolf droop daarna ook af.
Wanhoop bij burgemeesters over wolfwetgeving
https://www.gld.nl/nieuws/8029229/wanho ... fwetgeving APELDOORN - De Apeldoornse burgemeester Ton Heerts heeft in een brief aan de provincie laten weten duidelijkere instrumenten te willen tegen de wolf. Samen met elf andere burgemeesters zegt hij dat ze tot in hun persoonlijke leven aangesproken worden op het gebrek aan doortastende wetgeving die overlast van wolven kan inperken.
"Je merkt dat het in de dorpen tot meer onrust leidt. Wat we hebben willen overbrengen bij de provincie, is dat de rol van de burgemeesters heel beperkt is. Die onrust is er toch", zegt Heerts. De burgemeester van Apeldoorn spreekt over beelden van naar school fietsende kinderen, die op hun weg de wolf tegenkomen. De kinderen en hun ouders schrikken daarvan. Dergelijke beeldvorming veroorzaakt onrust in de dorpen om de Noord-Veluwe, aldus Heerts.
Nu is wanhoop, onrust en schrikken niet handig als je een hond of wolf tegenkomt, dan sta je al met 1-0 achter. Gezien de wolfwetgeving zal het wel een cursus 'niet schrikken' worden en voor iedereen een 'toe toe gastoeter'.