Het is nu do okt 01, 2020 9:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 2:02 pm 
lid

Citaat:
herdenken gaat uit van de vaststelling dat het verleden niet voltooid is)
Maar zo blijf je dus doorgaan. En hoe ver ga je dan terug met herdenken?

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 4:53 pm 
lid

Biertje schreef:
Citaat:

Zo ver alsdat het actueel betekenis blijft houden ! Dit gaat niet over Romeinen, of de Martelaren van Gorinchem. De geallieerden hebben de oorlog gewonnen, maar als je het maatschappelijk bekijkt, vergeten steeds meer mensen, hoe het zover heeft kunnen komen. Grunberg krijgt dagelijks antisemitische e-mails. Grunberg citeert Primo Levi, niet over moord of genocide, maar over het beoordelen van mensen op hun afkomst. Die titel vind ik wel raak gekozen: mensen kijk uit, loop niet opnieuw in die val van het beoordelen van mensen op hun afkomst ! Dat is het actuele onvoltooide verleden en ik denk dat Grunberg daartegen wil waarschuwen en dat er al jaren op 4 mei in allerlei vormen tegen is gewaarschuwd.

Het enige verschil met vorige 4 mei lezingen is, dat Grunberg een bevolkingsgroep noemt en dus indirect verwijst naar een politicus en zijn haatzaaiende standpunten ten opzichte van die bevolkingsgroep. Dat oordeel. Doorgetrokken naar het heden, zie je op dat gebied wéér een heel geleidelijke verandering. De parallel zit in het voorspel, niet in het eindresultaat: wanneer Wilders zijn minder-minder toespraak niet in 2014, maar twintig jaar eerder had afgestoken, was hij wel degelijk de gevangenis ingedraaid.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 5:26 pm 
lid

Einstein schreef:
Biertje schreef:
Citaat:

Zo ver alsdat het actueel betekenis blijft houden ! Dit gaat niet over Romeinen, of de Martelaren van Gorinchem. De geallieerden hebben de oorlog gewonnen, maar als je het maatschappelijk bekijkt, vergeten steeds meer mensen, hoe het zover heeft kunnen komen. Grunberg krijgt dagelijks antisemitische e-mails. Grunberg citeert Primo Levi, niet over moord of genocide, maar over het beoordelen van mensen op hun afkomst. Die titel vind ik wel raak gekozen: mensen kijk uit, loop niet opnieuw in die val van het beoordelen van mensen op hun afkomst ! Dat is het actuele onvoltooide verleden en ik denk dat Grunberg daartegen wil waarschuwen en dat er al jaren op 4 mei in allerlei vormen tegen is gewaarschuwd.

Het enige verschil met vorige 4 mei lezingen is, dat Grunberg een bevolkingsgroep noemt en dus indirect verwijst naar een politicus en zijn haatzaaiende standpunten ten opzichte van die bevolkingsgroep. Dat oordeel. Doorgetrokken naar het heden, zie je op dat gebied wéér een heel geleidelijke verandering. De parallel zit in het voorspel, niet in het eindresultaat: wanneer Wilders zijn minder-minder toespraak niet in 2014, maar twintig jaar eerder had afgestoken, was hij wel degelijk de gevangenis ingedraaid.
Er is een hemelsbreed verschil tussen Marokkanen die gediscrimineerd en Joden alle burgerrechten in WO-II kwijt waren geraakt en dan ook nog herkenbaar moesten zijn door middel van een gele Davidster

En nee, straks krijgen weer een nationale herdenkingsdag over de slavernij.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 7:21 pm 
lid

Biertje schreef:
Einstein schreef:
Biertje schreef:

Er is een hemelsbreed verschil tussen Marokkanen die gediscrimineerd en Joden alle burgerrechten in WO-II kwijt waren geraakt en dan ook nog herkenbaar moesten zijn door middel van een gele Davidster

Ja gelukkig zijn er sinds 1946 mensenrechten, zoiets kan wettelijk niet zomaar. Er is daarvoor een EVRM als waakhond, die te vuur en te zwaard wordt bestreden door populistisch rechts. We hebben tot nu toe ook geen regering-Wilders gehad. Het ging Arnon Grunberg om oordelen over mensen op basis van hun afkomst. We horen dezelfde waarschuwing (traditioneel !) elk jaar met 4 mei, maar Grunberg maakte het expliciet en persoonlijk, hij betrok het op zichzelf. Dit was een /literair verhaal en geen politiek verhaal. Hij noemde een bevolkingsgroep, dat is het enige verschil met andere 4 mei lezingen. I rest my case..

Citaat:
En nee, straks krijgen weer een nationale herdenkingsdag over de slavernij.

Feestdag. Dat lijkt me een goed idee. Je kunt het combineren met bestaande jaarlijkse evenementen (bijv. Keti-Kotti)

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 8:00 pm 
lid

Citaat:
Ja gelukkig zijn er sinds 1946 mensenrechten, zoiets kan wettelijk niet zomaar. Er is daarvoor een EVRM als waakhond, die te vuur en te zwaard wordt bestreden door populistisch rechts. We hebben tot nu toe ook geen regering-Wilders gehad. Het ging Arnon Grunberg om oordelen over mensen op basis van hun afkomst. We horen dezelfde waarschuwing (traditioneel !) elk jaar met 4 mei, maar Grunberg maakte het expliciet en persoonlijk, hij betrok het op zichzelf. Dit was een /literair verhaal en geen politiek verhaal. Hij noemde een bevolkingsgroep, dat is het enige verschil met andere 4 mei lezingen. I rest my case..
Kortom, Grunberg deed een parafrase.

De EVRM is gelukkig een waakhond zonder tansen. Hij mag tanden maar dan wel met begrenzing en niet zoals dat over tarifering door kappers.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 9:42 pm 
lid

Biertje schreef:
Citaat:

De EVRM is gelukkig een waakhond zonder tansen. Hij mag tanden maar dan wel met begrenzing en niet zoals dat over tarifering door kappers.

Dat eerste.. om eerlijk te zijn geen idee, of het parafrase is of citaat.. Grunberg haalde Primo Levi aan, de hele context luidt als volgt, vetgedrukt het gedeelte wat hij toeschrijft aan Primo Levi (quotes).

En het is ook logisch dat als er gesproken wordt over bepaalde bevolkingsgroepen op een manier die doet denken aan de meest duistere tijd uit de twintigste eeuw, als dat gewoon is geworden, er vroeg of laat op die manier ook weer over Joden gesproken kan worden.

Voor mij was het van begin af aan duidelijk: als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij.

‘Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort’, schreef Primo Levi in de jaren zestig aan zijn Duitse vertaler.

Woorden die wij wekelijks, misschien wel dagelijks zouden moeten herhalen, al was het maar om ons eraan te herinneren hoe giftig woorden kunnen zijn.

(Trouw, Grunberg volledige tekst)

Je tweede zin is voor mij totaal onbegrijpelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 10:03 pm 
lid

Einstein schreef:
Het peil daalt.. :rolleyes:

baedeker schreef:
Dat is omdat je dit weggeknipt hebt: "Voor mij was het van begin af aan duidelijk: als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij."

Dat is wat hij zei, "dan hebben ze het over mij". Een puur persoonlijke observatie.

Jij "parafraseerde", resp. "interpreteerde" DIT,

baedeker schreef:
En doen of de Marrokanen van nu de Joden van toen zijn, dat is holocaustontkenning pure and simple

hij generaliseerde niks.. en die interpretatie van jou is m.i. schandalig en aanmeldenswaardig. Jouw grote vriend Jean Marie Le Pen, DAT is een holocaust-ontkenner. Viezerik.

.. laat staan, dat Grunberg dit zei ..

Biertje schreef:
wat Grunberg zegt over Wilders en Baudet die vanwege hun uitspraken een holocaust zouden kunnen ontketenen.

.. of dit.. :wacko:

De Dagelijkse Standaard schreef:
Hij sprak over Marokkanen en Kamerleden die gif zouden inbrengen bij de samenleving.

Leugens toewijzen, die geen leugens zijn. Luiheid, vergif, toewijzingen en gebrek aan argumenten, dát is gemakkelijk rechts.

Hier staat de tekst

(Volkskrant - herdenken gaat uit van de vaststelling dat het verleden niet voltooid is)

Kletsmajoor die je bent. Wat zegt Grunberg:
"Als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij. Dat een Nederlander in Auschwitz kerosine over levende vrouwen en kinderen moest uitgieten, begon met woorden, met toespraken van politici."
Ik lees helemaal geen persoonlijke observatie. De mij figuur is impliciet: mij Arnon Grunberg, Joods, tweede generatie oorlogsslachtoffer, die al jaren schrijft dat ze de nieuwe nazi's zijn, en die hier op 4 mei van bepaalde politici mag komen vertellen dat de nieuwe holocaust zich aandient. En de mij figuur gaat na de punt in de volgende zin vloeiend over op de levende vrouwen en kinderen waar in Auschwitz kerosine over gegoten werd. Want dat ze het over Marokkanen hebben kan natuurlijk niet alleen het probleem zijn.

Dat is de mij waar ze het volgens Grunberg over hebben als ze het over Marokkanen hebben. Iets anders valt er niet in te lezen: Grunberg doet of de Marokkanen van nu de Joden van de holocaust zijn, en dat is holocaustontkenning. Kun je wel stampvoeten over Le Pen, maar je bent geen haar beter door dat hier te verdedigen. Was jij niet degene die het hier eerder al eens een goed idee vond om de naam Westerbork te recyclen als reclamebord voor de vluchtelingenlobby? Zo wordt wel een patroon zichtbaar.
:misselijk:

Het Nederland van de linkse onderbuikjes danst op de banken dat Grunberg de nationale dodenherdenking heeft verkracht met ranzige politieke praatjes over FvD en PVV. Maar Einstein doet zogenaamd of Grunberg een 'persoonlijke observatie' deed. Wat denk je te winnen door de schlemiel uit te hangen?

En Grunberg vergist zich. Als ze het over hem zouden hebben, dan klinkt dat heel anders. Volgens Jan zou dat als volgt gaan:

Als ‘ze’ het over jou hebben, ouwe belastingontduiker, hebben ze het namelijk over iemand die zijn vriendin aan haar haren door een hotellobby sleept. Iemand die als hij breekt met zijn vriendin omdat hij aan vers vlees begonnen is, op hoge toon van haar eist dat ze het kind waarvan ze zwanger is, laat weghalen. En die, als ze onder de douche een miskraam krijgt, de hele wereld laat weten dat er ‘veel bloed’ was, met ‘stukjes weefsel’ die leken op ‘platgeperste bosbessen’.

Die linkse onderbuikjes. Je blijft je verbazen.
:snooty:

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 10:44 pm 
lid

Einstein schreef:
Biertje schreef:
Citaat:

Dat eerste.. om eerlijk te zijn geen idee, of het parafrase is of citaat.. Grunberg haalde Primo Levi aan, de hele context luidt als volgt, vetgedrukt het gedeelte wat hij toeschrijft aan Primo Levi (quotes).

En het is ook logisch dat als er gesproken wordt over bepaalde bevolkingsgroepen op een manier die doet denken aan de meest duistere tijd uit de twintigste eeuw, als dat gewoon is geworden, er vroeg of laat op die manier ook weer over Joden gesproken kan worden.

Voor mij was het van begin af aan duidelijk: als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij.

‘Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort’, schreef Primo Levi in de jaren zestig aan zijn Duitse vertaler.

Woorden die wij wekelijks, misschien wel dagelijks zouden moeten herhalen, al was het maar om ons eraan te herinneren hoe giftig woorden kunnen zijn.

(Trouw, Grunberg volledige tekst)

Je tweede zin is voor mij totaal onbegrijpelijk.
De tweede zin is ongelooflijk duidelijk. Wat moet een EVRM in godsnaam met één klacht over tariefverschil tussen mannen en vrouwen bij de kapper?

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 12:16 am 
lid

De mensenrechten van kappers.. ok.. maandag mogen ze open. Op afspraak. Het begint hier nu toch echt enigszins onsamenhangend te worden :tong:

Ten overvloede @baedeker: al mijn citaten van Grunberg waren citaten uit betrouwbare bron en gingen niet over de vriendin van Grunberg, maar over zijn lezing.. EN mijn zinnen stonden in de juiste volgorde. Zie hierboven het volledige tekstgedeelte met de gewraakte zin..

@Heren.. I rest my case.

Ik ga mijn nest opzoeken, morgen is een lange dag !

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 7:33 am 
lid

Einstein schreef:
De mensenrechten van kappers.. ok.. maandag mogen ze open. Op afspraak. Het begint hier nu toch echt enigszins onsamenhangend te worden :tong:

Ten overvloede @baedeker: al mijn citaten van Grunberg waren citaten uit betrouwbare bron en gingen niet over de vriendin van Grunberg, maar over zijn lezing.. EN mijn zinnen stonden in de juiste volgorde. Zie hierboven het volledige tekstgedeelte met de gewraakte zin..

@Heren.. I rest my case.

Ik ga mijn nest opzoeken, morgen is een lange dag !
Als er iemand onsamenhangend lult zijn jij en Grunberg dat. En over die kapperszaken die 6 weken dicht moesten: vernietiging van kapitaal. Immers, het RIVM heeft gezegd dat gewone mondkapjes geen virussen tegenhouden. Klopt. Maar FFP2 maskers zijn er nauwelijks en de kapper kan het niet doorberekenen in de prijs van een knipbeurt, nog even afgezien dat je exact moet weten hoe je zo iets om doet. Met andere woorden, die kappers hadden helemaal niet 6 weken dicht gehoeven, een niet-medisch mondkapjes en wat stoelen eruit was voldoende. 6 weken geouwehoer, gekonkel, gedraai en gezwam. Die kappers is een hoop onrecht aangedaan. DAAR zou het EVRM zich over moeten buiten.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 8:05 am 
lid

Dat de kappers nu weer open gaan, komt omdat Rutte als de dood is dat het haar bij jongeren te lang wordt en er daardoor een nieuwe generatie 'langharig tuig' ontstaat, welk zich ten doel stelt aan de stoelpoten van de huidige machthebbers te zagen. :vinger:

Zonder dollen. De kappers sloten onder druk van de het volk. Niet omdat Rutte dat wilde.
Die wilde alles door laten draaien, zonder mondkapjes, en wel om twee redenen: ernstig tekort aan mondkapjes; en nog belangrijker: hij wilde kudde-immuniteit, dus juist besmettingen..

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 8:41 am 
lid

Raya schreef:
Dat de kappers nu weer open gaan, komt omdat Rutte als de dood is dat het haar bij jongeren te lang wordt en er daardoor een nieuwe generatie 'langharig tuig' ontstaat, welk zich ten doel stelt aan de stoelpoten van de huidige machthebbers te zagen. :vinger:

Zonder dollen. De kappers sloten onder druk van de het volk. Niet omdat Rutte dat wilde.
Die wilde alles door laten draaien, zonder mondkapjes, en wel om twee redenen: ernstig tekort aan mondkapjes; en nog belangrijker: hij wilde kudde-immuniteit, dus juist besmettingen..

Rutte koos voor een strategie met een dubbelspoor ,deels de Zweden- aanpak van immuniteit opbouwen en
deels de België- aanpak van totale lock down.
Het virus is nieuw en beide strategieën zijn niet waterdicht met wetenschappelijke onderbouwing.
Daarom blijft de discussie , van voorstanders van meer lock down en de voorstanders van meer vrijheid.
Beide groepen hebben ook hun belangen en politieke druk.
Bij de nieuwe maatregelen voor de komende maanden is dit weer het geval.

Als je België en Zweden vergelijkt dan heeft België percentueel veel meer doden dan Nederland en Zweden niet heel veel meer of minder dan Nederland.
Dus nog steeds zijn beide visies en strategieën niet waterdicht.
Kennelijk volgt Rutte nu meer de Duitse aanpak en het blijft voorzichtig met meer vrijheid , handhaven van de 1.5 meter, uitgezonderd de contactberoepen.
Dit laatste is eigenlijk niet zo logisch.
Ik denk dat iedereen vooral zelf moet bepalen hoeveel risico's je wilt nemen.
Alles kan niet door de overheid geregeld worden.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 8:47 am 
lid

Zonder er verder ingedoken te zijn, denk ik zomaar dat Zweden veel minder dicht bewoond is en doorgaans schonere lucht heeft dan Belgie en Nederland. Ook in Nederland zie je dat vooral in delen van het land met meer luchtvervuiling, het aantal slachtoffers hoger is. Hoe zich dat verhoudt, moet nog nader worden uitgezocht.

Rutte wilde aanvankelijk aan geen enkele lockdown. Ook niet van de scholen. Het was zeer tegen zijn zin, maar kon niet meer op tegen de druk uit de samenleving, die wel degelijk maatregelen eiste ipv een kudde-immuniteit kweken met alle gevolgen van dien.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 8:52 am 
lid

Raya schreef:
Zonder er verder ingedoken te zijn, denk ik zomaar dat Zweden veel minder dicht bewoond is en doorgaans schonere lucht heeft dan Belgie en Nederland. Ook in Nederland zie je dat vooral in delen van het land met meer luchtvervuiling, het aantal slachtoffers hoger is. Hoe zich dat verhoudt, moet nog nader worden uitgezocht.

Rutte wilde aanvankelijk aan geen enkele lockdown. Ook niet van de scholen. Het was zeer tegen zijn zin, maar kon niet meer op tegen de druk uit de samenleving, die wel degelijk maatregelen eiste ipv een kudde-immuniteit kweken met alle gevolgen van dien.

In Nederland hebben we provincies waar je niet over schone lucht mag praten zoals Brabant.
Zo heeft ieder land zijn eigen probleem.

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 9:10 am 
lid

Raya schreef:

RIVM zegt dat gewone mondkapjes niets tegenhouden en je exact moet weten hoe je ze op en afdoet. Klopt Maar wat zegt RIVM en Rutte nu? Kappers moeten gewoon een mondkapje omdoen en wat stoelen eruit. Heb je daar 6 xweken voor nodig om dat te bedenken.?

Er zijn twee manieren:

A. De methode die Zweden hanteert: alles blijft open.
B, De methode van Nieuw-Zeeland: totale lockdown en iedereen die ziek is - zelfs als je niet in het ziekenhuis ligt - wordt getest. Mensen die Nieuw-Zeeland willen bezoeken, gaan daar 14 dagen in afzondering in speciale units

Van B weten we dat het werkt, van A als groepsimmuniteit werkt en lang duurt en ook echt is aangetoond. En daar is dus twijfel over

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... uniteit-op

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 10:01 am 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:

In Nederland hebben we provincies waar je niet over schone lucht mag praten zoals Brabant.
Zo heeft ieder land zijn eigen probleem.

Afbeelding

Zweden heeft veel meer bos met bomen om lucht te zuiveren. Iets wat we in België en Nederland steeds minder zien.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 10:17 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:

RIVM zegt dat gewone mondkapjes niets tegenhouden en je exact moet weten hoe je ze op en afdoet. Klopt Maar wat zegt RIVM en Rutte nu? Kappers moeten gewoon een mondkapje omdoen en wat stoelen eruit. Heb je daar 6 xweken voor nodig om dat te bedenken.?

Er zijn twee manieren:

B, De methode van Nieuw-Zeeland: totale lockdown en iedereen die ziek is - zelfs als je niet in het ziekenhuis ligt - wordt getest. Mensen die Nieuw-Zeeland willen bezoeken, gaan daar 14 dagen in afzondering in speciale units

Van B weten we dat het werkt, van A als groepsimmuniteit werkt en lang duurt en ook echt is aangetoond. En daar is dus twijfel over

Het virus kon ook wel eens gewoon uitdoven, en daar heeft het nu wel wat van weg.
Als we weten dat het virus soms dagen op voorwerpen kan overleven, kun je inmiddels 100 kilometer van elkaar op afstand zijn, maar elkaar toch besmetten.
Natuurlijk moet je kiezen, en dan moet je voor het minste risico kiezen voor zover op dat moment bekend. En dan is het vreemd dat er niet voor mondkapjes is gekozen, ook zijn het geen chirurgische. Er zijn wel degelijk materialen om ons heen die voldoende dichtheid hebben om de risico's te verminderen. En als je 1,5 mtr afstand van elkaar kunt leren houden, kun je ook leren hoe een monddoekje op en af te doen. Zeker mensen die vaak een monddoekje om zullen doen, zoals kappers, zullen snel de behendigheid krijgen.

Vandaag weer bij de supermarkt geweest. Maar 1,5 mtr afstand houden van elkaar is echt niet mogelijk. Ondanks dat Rutte gister zei dat hij dat wel kon, in de supermarkt waar hij komt. Maar dat is ongetwijfeld een grote en duurdere Albert Heijn, met ruimere paden. Brrr, wat heb ik een hekel aan figuren die doen alsof hun ervaringen het normaal zijn en voor iedereen moeten gelden. Nu snap ik ook waarom hij beweert dat armoede niet bestaat: hij is zelf niet arm!

Zo hadden er al meer bedrijven en instellingen open gekund, of hadden niet hoeven sluiten. Mijn tandarts heeft altijd al een mondkapje voor. In museums hadden de suppoosten ook mondkapjes kunnen dragen en het aantal gelijktijdige bezoekers op rantsoen kunnen stellen. Restaurants e.d. hadden direct al tafeltjes weg kunnen halen om bezoekers meer ruimte te geven en de bediening mondkapjes.

Wel vreemd al met al, dat dat soort instellingen dicht moesten, maar verpleeghuizen en WZC gewoon moesten worden blijven bediend, zonder mondkapjes, net als thuiszorg. Bijzonder inconsequent beleid.

Ik blijf erbij: er moest verhuld worden dat de markt faalde op het gebied van beschermingsmiddelen, en het streven was en blijft: kudde-immuniteit.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 10:36 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:

Er zijn twee manieren:

Om het effect en nut van beide methodes wetenschappelijk te onderzoeken en te bewijzen ,heb je een paar jaar nodig en
die tijd hebben we niet.
Nieuw Zeeland is een eiland ver van de bewoonde wereld , in vergelijking met Europa weinig in en doorreizende mensen.
Dus niet met Nederland of Europa te vergelijken.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 10:51 am 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Er zijn twee manieren:

Het virus kon ook wel eens gewoon uitdoven, en daar heeft het nu wel wat van weg.
Als we weten dat het virus soms dagen op voorwerpen kan overleven, kun je inmiddels 100 kilometer van elkaar op afstand zijn, maar elkaar toch besmetten.
Natuurlijk moet je kiezen, en dan moet je voor het minste risico kiezen voor zover op dat moment bekend. En dan is het vreemd dat er niet voor mondkapjes is gekozen, ook zijn het geen chirurgische. Er zijn wel degelijk materialen om ons heen die voldoende dichtheid hebben om de risico's te verminderen. En als je 1,5 mtr afstand van elkaar kunt leren houden, kun je ook leren hoe een monddoekje op en af te doen. Zeker mensen die vaak een monddoekje om zullen doen, zoals kappers, zullen snel de behendigheid krijgen.

Vandaag weer bij de supermarkt geweest. Maar 1,5 mtr afstand houden van elkaar is echt niet mogelijk. Ondanks dat Rutte gister zei dat hij dat wel kon, in de supermarkt waar hij komt. Maar dat is ongetwijfeld een grote en duurdere Albert Heijn, met ruimere paden. Brrr, wat heb ik een hekel aan figuren die doen alsof hun ervaringen het normaal zijn en voor iedereen moeten gelden. Nu snap ik ook waarom hij beweert dat armoede niet bestaat: hij is zelf niet arm!

Zo hadden er al meer bedrijven en instellingen open gekund, of hadden niet hoeven sluiten. Mijn tandarts heeft altijd al een mondkapje voor. In museums hadden de suppoosten ook mondkapjes kunnen dragen en het aantal gelijktijdige bezoekers op rantsoen kunnen stellen. Restaurants e.d. hadden direct al tafeltjes weg kunnen halen om bezoekers meer ruimte te geven en de bediening mondkapjes.

Wel vreemd al met al, dat dat soort instellingen dicht moesten, maar verpleeghuizen en WZC gewoon moesten worden blijven bediend, zonder mondkapjes, net als thuiszorg. Bijzonder inconsequent beleid.

Ik blijf erbij: er moest verhuld worden dat de markt faalde op het gebied van beschermingsmiddelen, en het streven was en blijft: kudde-immuniteit.

Een oordeel te vormen over de aanpak van Nederland, kan alleen als je deze vergelijkt met gelijksoortige landen in West Europa of stadsregio's in Amerika.
Vergelijking met dunbevolkte gebieden of met landen met weinig in en uitreizende mensen, hebben geen zin.
Het virus verspreidt zich altijd via mensen ( soms via dieren) en alleen de hoeveelheid en aard van bewegingen van mensen,
geven een verklaring voor de verspreiding van het virus.
Om dit goed te onderzoeken en te bewijzen heb je wel enkele jaren nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: do mei 07, 2020 11:09 am 
lid

Klopt, qua omvang is de epidemie in Nieuw Zeeland niet te vergelijken. Maar ze doen het wel een stuk beter dan Nederland !

Bijvoorbeeld.. Nieuw Zeeland heeft een fatsoenlijke website met informatie.. vergeleken daarmee is het RIVM zielig bezig,

https://www.health.govt.nz/our-work/dis ... -infection

https://www.health.govt.nz/system/files ... il2020.pdf

.. het aantal tests per miljoen staat daar op 34.000, het Nederlandse aantal blijft steken op 13-14.000 momenteel.

Er wordt dus meer getest, maar niet zoals in IJsland iedereen die verkouden is. Die definitie van "symptomen" bepaalt veel: het belangrijkste verschil tussen Nieuw Zeeland en Nederland is dat de Nederlandse GGD óók koorts wil zien, voordat er getest kan worden. Daar wordt in de zorg steen en been over geklaagd.. personeel wil getest worden bij een neusverkoudheid !! Nieuw-Zeeland doet ook "tracking" testen: bij een besmetting worden anderen waarmee de patient in contact is geweest, getest. Ook als er géén symptomen zijn. Hoe het precies zit met de "tracking" testen in Nederland weet ik niet, het RIVM pubiceert daar niet over.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]