HvR schreef:
Raya schreef:
Je stemt op een persoon uit een partij omdat die persoon het gedachtegoed van die partij aanhangt, zoals bijvoorbeeld middels het partijprogramma of het verkiezingsprogramma naar buiten komt.
Niet zelden blijken 'hoge piefen' uit partijen in achterkamertjes afspraken te maken welke in strijd zijn met hun eigen partijbeginsels. Denk bijvoorbeeld aan het afschaffen van het referendum (of je het daar zelf nu wel of niet mee eens bent); de achterkamertjesafspraak om de dividendbelasting af te schaffen en de gigantische subsidie voor het enorm vervuilende houtstook in biomassacentrales. Maar zo zijn er meer. Het is dan niet goed als je als gekozen Kamerlid niet je verantwoordelijkheid (en je woord) naar de Kiezers kunt nemen, omdat je maar hebt te stemmen wat de partijtop in achterkamertjes gefoezeld heeft. Immers, stem je niet zoals de partij wil, dan kunnen ze je wegpesten, want de zetels blijft toch in hun bezit.
Sterker nog, waarom zouden we 150 Kamerleden kiezen en niet gewoon 1 persoon per partij in de Kamer zetten, en dan gewoon die persoon namens die partij een stemgewicht geven van het aantal stemmen dat op die partij werd uitgebracht. Veel goedkoper. Past ook beter in een achterafzaaltje. het zouden nu een man of 15 zijn. Met een voorzitter, een griffier en bode voor de drankjes, komen we dan op 18 mensen uit.
Ik stem nooit op een individu, ik stem op een partij(programma) en verwacht dat alle Kamerleden van die partij die lijn aanhouden.
De meeste Kamerleden die lager staan dan de derde plaats halen nooit het benodigde aantal stemmen maar liften gewoon mee met de lijsttrekker.
Wat je verwacht is lang niet altijd wat je krijgt, ook al staat het in het verkiezingsprogramma.
Wie had ooit verwacht dat D66 voor het afschaffen van het referendum zou stemmen! En wie had gedacht dat CDA en CU voor het afschaffen van de dividendbelasting zouden stemmen, zoals overeengekomen in het duivelse achterkamertje, waar de overige fractieleden maar in hadden mee te gaan.
Dat een kandidaat kamerlid zich achter een partijprogramma schaart, maakt hem of haar nog niet geschikt als Kamerlid. Ik moet ook vertrouwen in iemand hebben. Weten dat hij of zij voor bepaalde waarden staat en die niet te grabbel gooit. Daarom stem ik bewust op een persoon, en niet willekeurig op iemand van een partij.
Wat anderen doen, kun je mij niet kwalijk nemen. Wie zich niet wil verdiepen in de betrouwbaarheid van kandidaten, is stom bezig. We kunnen vrijwel iedere dag zien hoe veel Kamerleden verraad plegen aan het eigen partijprogramma. Vaak uit kadaverdiscipline, bang om bij volgende verkiezingen niet meer op de kieslijst te worden gezet.
Allemaal waar en goed en wel, maar was er iets veranderd wanneer mensen niet op Alexander Pechtold maar op Arend Meijer hadden gestemd ?
Neen.
Bovendien: een individu kan ziek worden, onder een bus komen of bedenken dat hij meer tijd voor zijn gezin nodig heeft. Komt er zomaar een ander.
Daarom stem ik op een partij. Het gaat niet om de poppetjes - alsjeblieft niet - maar om partijen en hun (gebrek aan) beleid.