baedeker schreef:
Lancelot schreef:
Ik snap dat jij de inquisitie graag wetenschappelijk niveau toedicht, maar dat is natuurlijk onzin. Verder ben jij slecht in vertalen. Ik stel juist dat het prima is om te zeggen dat 1+1 geen 2 is als je dat kunt onderbouwen. En als een gefinancierd wetenschappelijk onderzoek peer review kan doorstaan is daar niets mis mee. Sterker nog, zonder een grote dorst naar winst had Pfizer of AstraZeneca heus geen vaccin ontwikkeld.
Of je dat nu fijn vindt of niet, wetenschap vindt zijn oorsprong in de theologie. Goeie kans dat de discussies er toen wetenschappelijker aan toe gingen dan de wappie identiteits inquisitie van tegenwoordig. Peer reviews zijn ook gefinancierd of niet, politiek correct of niet. Zie hoe druk sommigen van de zogenaamde 97% consensus bezig waren om de 3% buiten de orde te krijgen. En ja inderdaad, soms hebben geld, macht en wetenschap dezelfde focus, en dan krijg je razendsnel vaccins komen. Maar dat betekent niet dat je blind op wetenschap kunt varen. En al helemaal niet als onze draaideur leugenaar premier er zelf een verhaaltje van mag maken.

Theologie vond haar oorsprong in de wetenschap.
De mens zocht verklaringen voor wat er om hem heen gebeurde en de oplossing voor alles wat toen nog onverklaarbaar was, was een god.
En toen was er al net zo'n scheiding in de wetenschap als nu, waarbij wetenschappers elkaar bestrijden als iets nieuws wordt ontdekt. Sommigen hielden hoe dan ook vast aan een schepping, een god. Religieuze geleerden doen dat nog steeds.
Ik heb het over de moderne wetenschap van logica en empirisme. In de 12e eeuw ontstaan in christelijke denkcentra in kloosters en kathedralen, die later universiteiten werden.