Het is nu do jun 04, 2020 9:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 12:05 pm 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:
Een centrale van 32 M is niets

Die kippenstront levert inderdaad veel te weinig energie op ,om zoveel mensen in Brabant in vervuilde lucht en stank te laten leven.
Blijkbaar dringt dat nog steeds niet door, bij de klimaat-ontkenners van het Brabants bestuur.
Nog meer mensen met longklachten is geen oplossing voor de toekomst in die regio.
Je kunt de klimaatontkenners wel de schuld geven maar je doet er beter al die aanhangers van de Green Deal de schuld te geven. Die komen met voorstellen en ideeën die niet werken dan wel veel te veel geld kosten en weinig resultaat geven. En: wie heeft om welke reden toegestaan dat Nederland een (pluim() veestapel heeft die ongelooflijk groot is?

We weten allemaal dat dit het CDA is en daarom gaan ze nu besturen met FVD om op dezelfde voet door te gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2020 3:13 pm 
lid

Ongelooflijk dat links nu gelooft dat Noord Brabant vergaan zal door PFAS en stikstof.

Ook zal Nederland straks misschien wel worden bestuurd door een coalitie met een FvD of een PVV, klein naast grotere VVD en CDA die besloten hebben het Brabantse voorbeeld te volgen en de kiezersgunst te claimen.

Dat heeft tot gevolg dat de hele planeet vergaat... de planeet van politieke correctheid en van de linksdraaiende samenleving.

Profiel  

Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: do mei 14, 2020 1:01 pm 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:

Die kippenstront levert inderdaad veel te weinig energie op ,om zoveel mensen in Brabant in vervuilde lucht en stank te laten leven.
Blijkbaar dringt dat nog steeds niet door, bij de klimaat-ontkenners van het Brabants bestuur.
Nog meer mensen met longklachten is geen oplossing voor de toekomst in die regio.
Je kunt de klimaatontkenners wel de schuld geven maar je doet er beter al die aanhangers van de Green Deal de schuld te geven. Die komen met voorstellen en ideeën die niet werken dan wel veel te veel geld kosten en weinig resultaat geven. En: wie heeft om welke reden toegestaan dat Nederland een (pluim() veestapel heeft die ongelooflijk groot is?

We weten allemaal dat dit het CDA is en daarom gaan ze nu besturen met FVD om op dezelfde voet door te gaan.
Als je als politiek zelf een stikstofdebacle hebt veroorzaakt door list en bedrog, moet je niet vreemd opkijken als andere partijen een deun gaan meezingen.

Of mogen we inmiddels constateren dat het huilen wordt?

Luchtvaart
https://mobilisation.nl/index.php?id=62

Moet de agrarische sector stikstof inleveren om het vliegverkeer na de coronacrisis weer op gang te krijgen?

Vliegvelden Schiphol, Rotterdam-Den Haag, Eindhoven, Lelystad deels illegaal in werking

In september 2019 kreeg MOB de bevestiging dat voor geen van de bovengenoemde vliegvelden in het verleden een natuurvergunning is afgegeven ondanks dat deze vliegvelden forse bronnen van stikstof zijn (NOx-stikstofoxiden). Daarop zijn handhavingsverzoeken ingediend.

Je leest soms zaken in deze corona tijd waarbij je denkt 'hoe is het toch mogelijk dat het zover heeft moeten komen' en tegenstanders samen gaan strijden:

Agractie stapt naar rechter voor halvering vliegverkeer
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... iegverkeer

Agractie wil met een halvering van het vliegverkeer boven Nederland het uitkopen van veehouderijen voorkomen. De boerenactiegroep stapt daarvoor naar de rechter.

Agractie stelt voor om hier de stikstofmiljarden, die vorige week bekend werden gemaakt, voor in te zetten. Ook dient er een goede afvloeiingsregeling te komen voor medewerkers werkzaam binnen de luchtvaart.

Door de maatregelen moet het vliegverkeer boven Nederland in tien jaar halveren. De coronacrisis heeft volgens Agractie duidelijk gemaakt dat veel zakenvluchten kunnen worden vervangen door online vergaderen. Goedkope vakantievluchten noemt de actiegroep in het licht van de klimaatopgave niet meer van deze tijd.

Lezend moest ik hier dan ook wel weer om lachen, het is alsof je het partijprogramma leest van D66, maar dan anders.

Profiel  

Bericht nummer:#64  BerichtGeplaatst: do mei 14, 2020 1:25 pm 
lid

Lies schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

Als je als politiek zelf een stikstofdebacle hebt veroorzaakt door list en bedrog, moet je niet vreemd opkijken als andere partijen een deun gaan meezingen.

Of mogen we inmiddels constateren dat het huilen wordt?

Luchtvaart
https://mobilisation.nl/index.php?id=62

Moet de agrarische sector stikstof inleveren om het vliegverkeer na de coronacrisis weer op gang te krijgen?

Vliegvelden Schiphol, Rotterdam-Den Haag, Eindhoven, Lelystad deels illegaal in werking

In september 2019 kreeg MOB de bevestiging dat voor geen van de bovengenoemde vliegvelden in het verleden een natuurvergunning is afgegeven ondanks dat deze vliegvelden forse bronnen van stikstof zijn (NOx-stikstofoxiden). Daarop zijn handhavingsverzoeken ingediend.

Je leest soms zaken in deze corona tijd waarbij je denkt 'hoe is het toch mogelijk dat het zover heeft moeten komen' en tegenstanders samen gaan strijden:

Agractie stapt naar rechter voor halvering vliegverkeer
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... iegverkeer

Agractie wil met een halvering van het vliegverkeer boven Nederland het uitkopen van veehouderijen voorkomen. De boerenactiegroep stapt daarvoor naar de rechter.

Agractie stelt voor om hier de stikstofmiljarden, die vorige week bekend werden gemaakt, voor in te zetten. Ook dient er een goede afvloeiingsregeling te komen voor medewerkers werkzaam binnen de luchtvaart.

Door de maatregelen moet het vliegverkeer boven Nederland in tien jaar halveren. De coronacrisis heeft volgens Agractie duidelijk gemaakt dat veel zakenvluchten kunnen worden vervangen door online vergaderen. Goedkope vakantievluchten noemt de actiegroep in het licht van de klimaatopgave niet meer van deze tijd.

Lezend moest ik hier dan ook wel weer om lachen, het is alsof je het partijprogramma leest van D66, maar dan anders.

Ja de boeren bakken het bruin en zeker in Brabant ,waar de stank van de varkens en kippenindustrie,
van alle kanten op je af komt.
Een keer heb ik daar mijn vakantie doorgebracht ,maar dat nooit meer.
Moeilijk te begrijpen ,dat die mensen met zoveel corona-doden, nog steeds niet wijzer worden.

Profiel  

Bericht nummer:#65  BerichtGeplaatst: do mei 14, 2020 2:15 pm 
lid

Dokter Hume heeft er verstand van, maar na één vakantieperiode leer je een provincie niet kennen.

Nog meer Brabants stront:

Hoffelijkheid en respect gevraagd in cultuurdebat
https://www.bd.nl/opinie/hoffelijkheid- ... ~afba013b/

We hadden net met elkaar de afspraak gemaakt over hoffelijkheid en respect in het landbouwdebat, nu gaat het moddergooien in Brabant vrolijk verder over cultuur.

Op twee volle opinie pagina’s in het Brabants Dagblad wordt de beoogd gedeputeerde voor ‘beul’ en ‘executeur’ uitgemaakt en mag de ‘kunst van de provincie in de varkensstront zakken’ volgens de bestuursleden van de Kunst van Brabant [BD 12 mei]. De nieuwe coalitie moet zelf z’n beleid maar verdedigen maar ik vind het wel belangrijk dat we het debat voeren op basis van feiten en niet op basis van gecreëerde tegenstellingen.

Geen toezeggingen
Eens had Brabant heel veel Essent-geld. Dat geld is voor een groot deel op en wat er op de provincierekening staat, levert weinig rendement meer op. Er is dus jaarlijks 60 miljoen structureel minder te besteden. Daarom kan de provincie ook geen structurele subsidietoezeggingen doen. Verstandig. Dat speelt al langer. Onder leiding van de SP-gedeputeerde is in 2018 de bezuiniging ingezet. De huidige coalitie van GL, VVD, D66 en PvdA heeft die verder doorgezet. Alleen de Philharmonie krijgt nog op voorhand geld toegezegd. Daarnaast landt het cultuurgeld voor 92 procent in de grote steden, dus een heroverweging van het budget door een nieuw college is, denk ik, zeer verdedigbaar.

De keuze om te bezuinigen naar het ‘Nieuwe Normaal’ zoals de oude coalitie dat zelf heeft genoemd, is al langer gemaakt en vastgelegd in de begroting die in november is vastgesteld. Toen geen enkel protestgeluid vanuit de cultuursector. Het nieuwe bestuursakkoord volgt exact dat bezuinigingsspoor. 37 miljoen per jaar voor cultuur, vrije tijd en erfgoed. ­Tegelijk is er voor de jaren daarna 40 miljoen jaarlijks vrij besteedbaar wat een nieuw college bijvoorbeeld voor cultuur kan gebruiken.

18 euro per inwoner
Er wordt nu net gedaan of Brabant altijd zoveel aan cultuur uitgaf. Nou, op vijf provincies na geeft Brabant per inwoner het minste uit aan cultuur van alle provincies, 18 euro per inwoner. In Frank Lammers z’n woorden zij we dus al jaren een dorre provincie.

Aan de andere kant komt er weinig geld vanuit Den Haag naar de regio’s voor cultuur en gaat er bovengemiddeld veel cultuurgeld naar de Randstad. Dat moet eerlijker verdeeld worden en daar is een stevige cultuurgedeputeerde voor nodig. Daar hebben de brievenschrijvers een punt. Je moet, vind ik, als provinciebestuur wel luisteren naar het signaal wat afgegeven wordt. Ik ben het er zelf dan ook niet mee eens om alles op de hoop van vrije tijd te gooien. Wat mij betreft repareer je de indeling van de portefeuilles.

Samen koers houden
Dus, laten we een constructief ­debat voeren op inhoud en feiten, geen onjuiste tegenstellingen creëren en ­samen koers houden voor een mooi en cultuurrijk Brabant. Ik hoop dat velen vrijdag 15 mei het debat over het bestuursakkoord gaan volgen.

Ik zie er naar uit.

Hermen Vreugdenhil is fractievoorzitter van ChristenUnie-SGP Noord-Brabant.

Het bovenstaande lezende, wat onderscheidt ons nog van apen kijkend naar het vingerwijzen?

Frank Lammers maakt gehakt van nieuw provinciebestuur: 'Cultuur onderscheidt ons van apen'.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/320 ... an-de-apen

Frank Lammers trekt ten strijde tegen het nieuwe provinciebestuur. Met name het ontbreken van een gedeputeerde voor cultuur stoot de oer-Brabander tegen het zere been. "Het is vijf voor twaalf. Als we nu niks doen, worden we een uitgeholde, dorre en droge provincie."

Profiel  

Bericht nummer:#66  BerichtGeplaatst: do mei 14, 2020 4:52 pm 
lid

Lies schreef:
Dokter Hume heeft er verstand van, maar na één vakantieperiode leer je een provincie niet kennen.

We hadden net met elkaar de afspraak gemaakt over hoffelijkheid en respect in het landbouwdebat, nu gaat het moddergooien in Brabant vrolijk verder over cultuur.

Op twee volle opinie pagina’s in het Brabants Dagblad wordt de beoogd gedeputeerde voor ‘beul’ en ‘executeur’ uitgemaakt en mag de ‘kunst van de provincie in de varkensstront zakken’ volgens de bestuursleden van de Kunst van Brabant [BD 12 mei]. De nieuwe coalitie moet zelf z’n beleid maar verdedigen maar ik vind het wel belangrijk dat we het debat voeren op basis van feiten en niet op basis van gecreëerde tegenstellingen.

Geen toezeggingen
Eens had Brabant heel veel Essent-geld. Dat geld is voor een groot deel op en wat er op de provincierekening staat, levert weinig rendement meer op. Er is dus jaarlijks 60 miljoen structureel minder te besteden. Daarom kan de provincie ook geen structurele subsidietoezeggingen doen. Verstandig. Dat speelt al langer. Onder leiding van de SP-gedeputeerde is in 2018 de bezuiniging ingezet. De huidige coalitie van GL, VVD, D66 en PvdA heeft die verder doorgezet. Alleen de Philharmonie krijgt nog op voorhand geld toegezegd. Daarnaast landt het cultuurgeld voor 92 procent in de grote steden, dus een heroverweging van het budget door een nieuw college is, denk ik, zeer verdedigbaar.

De keuze om te bezuinigen naar het ‘Nieuwe Normaal’ zoals de oude coalitie dat zelf heeft genoemd, is al langer gemaakt en vastgelegd in de begroting die in november is vastgesteld. Toen geen enkel protestgeluid vanuit de cultuursector. Het nieuwe bestuursakkoord volgt exact dat bezuinigingsspoor. 37 miljoen per jaar voor cultuur, vrije tijd en erfgoed. ­Tegelijk is er voor de jaren daarna 40 miljoen jaarlijks vrij besteedbaar wat een nieuw college bijvoorbeeld voor cultuur kan gebruiken.

18 euro per inwoner
Er wordt nu net gedaan of Brabant altijd zoveel aan cultuur uitgaf. Nou, op vijf provincies na geeft Brabant per inwoner het minste uit aan cultuur van alle provincies, 18 euro per inwoner. In Frank Lammers z’n woorden zij we dus al jaren een dorre provincie.

Aan de andere kant komt er weinig geld vanuit Den Haag naar de regio’s voor cultuur en gaat er bovengemiddeld veel cultuurgeld naar de Randstad. Dat moet eerlijker verdeeld worden en daar is een stevige cultuurgedeputeerde voor nodig. Daar hebben de brievenschrijvers een punt. Je moet, vind ik, als provinciebestuur wel luisteren naar het signaal wat afgegeven wordt. Ik ben het er zelf dan ook niet mee eens om alles op de hoop van vrije tijd te gooien. Wat mij betreft repareer je de indeling van de portefeuilles.

Samen koers houden
Dus, laten we een constructief ­debat voeren op inhoud en feiten, geen onjuiste tegenstellingen creëren en ­samen koers houden voor een mooi en cultuurrijk Brabant. Ik hoop dat velen vrijdag 15 mei het debat over het bestuursakkoord gaan volgen.

Ik zie er naar uit.

Het bovenstaande lezende, wat onderscheidt ons nog van apen kijkend naar het vingerwijzen?

Frank Lammers maakt gehakt van nieuw provinciebestuur: 'Cultuur onderscheidt ons van apen'.

Frank Lammers trekt ten strijde tegen het nieuwe provinciebestuur. Met name het ontbreken van een gedeputeerde voor cultuur stoot de oer-Brabander tegen het zere been. "Het is vijf voor twaalf. Als we nu niks doen, worden we een uitgeholde, dorre en droge provincie."

Kennelijk hebben Brabanders liever miljoenen varkens en kippen dan cultuur.
Toch wordt er in Nederland meer geld verdiend met de cultuur dan met de bioindustrie.

Profiel  

Bericht nummer:#67  BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2020 6:34 pm 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:

Geen toezeggingen

18 euro per inwoner

Samen koers houden

Ik zie er naar uit.

Toch wordt er in Nederland meer geld verdiend met de cultuur dan met de bioindustrie.

Volgens mij zijn het juist de Brabanders en Limburgers die de meeste cultuur bewaard hebben. Gemeenschappen zijn er vaak sterker en gezamenlijke beleving van de cultuur groter dan in de Randstad of de rest van Nederland. Steden als Den Bosch, Breda, Roermond, Maastricht, enz. staan bol van cultuur, niet in de laatste plaats omdat daar, juist in de Zuid-Nederlandse steden, veel zorgvuldiger met geschiedenis en preservatie van de steden is omgegaan. Nergens vind je zo veel cultureel bepaalde feesten als juist in de dorpen en steden van Brabant en Limburg. En nee, niet alleen carnaval (waar mensen van boven de rivieren geen bal van begrijpen, maar wel graag komen verpesten omdat ze denken dat het alleen zuipen en gebral is), maar ook talloze andere festijnen, van schutterijfeesten tot ommegangen en traditionele kermissen aan toe.

Profiel  

Bericht nummer:#68  BerichtGeplaatst: za mei 16, 2020 2:26 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Hume schreef:
Lies schreef:

Geen toezeggingen

18 euro per inwoner

Samen koers houden

Ik zie er naar uit.

Volgens mij zijn het juist de Brabanders en Limburgers die de meeste cultuur bewaard hebben. Gemeenschappen zijn er vaak sterker en gezamenlijke beleving van de cultuur groter dan in de Randstad of de rest van Nederland. Steden als Den Bosch, Breda, Roermond, Maastricht, enz. staan bol van cultuur, niet in de laatste plaats omdat daar, juist in de Zuid-Nederlandse steden, veel zorgvuldiger met geschiedenis en preservatie van de steden is omgegaan. Nergens vind je zo veel cultureel bepaalde feesten als juist in de dorpen en steden van Brabant en Limburg. En nee, niet alleen carnaval (waar mensen van boven de rivieren geen bal van begrijpen, maar wel graag komen verpesten omdat ze denken dat het alleen zuipen en gebral is), maar ook talloze andere festijnen, van schutterijfeesten tot ommegangen en traditionele kermissen aan toe.

Als het om cultureel erfgoed gaat, dan lopen Brabant en Limburg zeker voorop en daar is niets mis mee.
Dit neemt niet weg ,dat ze de meest conservatieve provincies zijn van Nederland en dat verklaart ook hun voorliefde voor
conservatieve partijen.
Gelukkig komen er veel studenten van buiten Brabant in Eindhoven studeren en deze universiteit met al die mensen van buiten,
geven de provincie een frisse en toekomt gerichte sector met high tech bedrijven.
Dus alle hoop is nog niet verloren.

Profiel  

Bericht nummer:#69  BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2020 8:58 am 
lid

Lies schreef:

Geen toezeggingen

18 euro per inwoner

Samen koers houden

Ik zie er naar uit.

In Brabant is cultuur niet meer dan recreatie en de bioindustrie bepaalt de natuur en klimaat.
Met kippen , varkens en carnaval. heeft een mens geen toekomst.
Het landelijk CDA kijkt er naar en heeft boter op zijn hoofd.

In Brabant werden eerder deze maand in één beweging cultuur en milieu afgeschaft. Het nieuwe provinciebestuur bracht de cultuur onder bij Vrije Tijd en het milieu bij Landbouw, Voedsel en Natuur. De volgorde is van belang. „We gaan verduurzamen”, zei CDA-landbouwgedeputeerde Elies Lemkes-Straver, „maar het tempo moet realistisch zijn en haalbaar.” De boeren dicteren het tempo, met andere woorden, want Lemkes-Straver spreekt als voormalig ZLTO-directeur met de stem van de agro-industrie. Als er al van enige verduurzaming sprake is, dan voltrekt die zich in Brabant in het tempo van de os en de ploeg, waar dat van een renpaard nodig is. Voor urgente dossiers als stikstofemissie, CO2-uitstoot en landdegradatie houden de politiek en de gangbare boeren in Brabant zich doof en blind.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/23/ou ... d-a4000574

Profiel  

Bericht nummer:#70  BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2020 1:40 pm 
lid

Ik zag de column van Tommy Wieringa ook voorbij komen, met daarbij een reactie waar ik het mee eens kon zijn 'schoenmaker blijf bij je leest'. In een artikel in Trouw schrijft hij het zelf: 'Ze moeten boeren geen natuur laten beheren dat is hun vak niet. Ze moeten mij ook geen boerenbedrijf laten runnen'.

Het eerste klopt niet, boer en natuur zijn één, het tweede klopt. Tegenwoordig zijn bn'rs en columnisten de experts om een beeld te schetsen die geen recht doet aan boeren die met respect met de bodem omgaan.

De nuance is zoek tegenwoordig, terwijl alles veel ingewikkelder in elkaar zit als je erover nadenkt zonder idyllische gedachten.

Onderstaande column van Mark Soetman, een Delftse fietsenmaker en daarom gesteld op wat rekenwerk en feitenkennis, is realistischer:

Scharrelrealisme of scharrelromantiek
https://www.distrifood.nl/opinie/blog/2 ... 1590312985

Wanneer u, net als ik, met enige regelmaat kook- en voedselprogramma’s op televisie kijkt, zal het u ook opvallen hoe mooi en idyllisch de daar getoonde landbouwdieren erbij lopen. Oude Engelse varkensrassen bij Jimmy’s Farm (een spin-off van Jamie Oliver), op het erf scharrelende geiten bij Rick Stein in Griekenland of vrije-uitloopkip bij Alain Caron terwijl hij op een vouwtafel in een groene wei staat te koken. Prachtig. In mijn sociale omgeving merk ik dat het beklijft. ‘Zo zou het moeten! Beetje minder vlees, maar dan wel op deze manier.’ Vraag is dan, hoe realistisch is dat scenario?

Laten we eens gaan rekenen. Hoeveel kip eten we op dit moment in Nederland? Welnu, dat is zo’n 23 kilo ‘karkasgewicht’ per jaar, wat weer terugrekent naar 18,5 kip. En eieren? Elke Nederland eet nu gemiddeld 200 eieren per jaar. Een legkip (let op, dat is een ander dier dan die voor vlees worden gemest) legt 305 eieren per jaar gemiddeld. Dus voor vlees hebben we in Nederland 320 miljoen kippen nodig en voor de eieren nog eens 11,3 miljoen. Let op, we exporteren dan helemaal niets meer!

‘Een beetje minder’, wat is dat? Laten we eens uitgaan van een halvering van onze consumptie. Dat lijkt me een vrij ambitieus doel. 160 miljoen vleeskippen en 5,6 miljoen legkippen. Wil je die in natuurlijke omstandigheden houden, waarbij de natuur zelf het kan dragen (en niet binnen een maand verandert in een stofbad), dan heb je een minimum gebied nodig van 1,65 miljard vierkante meter. Minimaal, eigenlijk meer om de natuur enigszins de kans op recuperatie te geven. Ter vergelijking, de Veluwe is 1 miljard vierkante meter groot.

Varkens dan. Die moeten daar nog bij. Elke Hollander eet per jaar één varken. Dat is dus 17,2 miljoen varkens. Halvering als doel? Oké, dan zijn het er 8,6 miljoen. Dat aantal laten scharrelen vraagt 1,7 miljard vierkante meter natuur. Minimaal. Hoogstwaarschijnlijk meer.

De Veluwe is al niet meer beschikbaar. Daar lopen kippen.

Dus wanneer we onze eigen consumptie halveren én we stoppen integraal met exporteren, hebben we alleen voor onze eigen kip-, eier- en varkensbehoefte op de methode ‘Jimmy’s Farm’ meer dan drie complete Veluwes nodig. En die zijn we dan dus kwijt als natuurgebied. Geiten, schapen en runderen laat ik maar even buiten beschouwing omdat die (deels) op gras worden gehouden.

Veel anti-veeteeltlobbyisten wijzen op de risico’s van zoönosen (ziektes die van dier op mens kunnen worden overgebracht) uit de intensieve veeteelt. Maar het risico op besmetting is bij vrij rondlopen van vee nog vele malen groter. Tenzij je natuurlijk helemaal geen vee meer wilt en daarmee een veganistische wereld predikt. Duurzaam is het niet, een heldere boodschap wel.

Ik wil met dit relaas aangeven dat de discussie in Nederland alleen romantisch gevoerd wordt, zonder enig inzicht in de werkelijke cijfers. Elke krant en alle media papegaaien elkaar na over deze thema’s en dat helpt ons niet verder. Ja, ik ben een Delftse fietsenmaker en daarom gesteld op wat rekenwerk en feitenkennis. Wetenschap is voortschrijdend inzicht, maar dan moet je wel beginnen met inzicht. En niet met yin-yang-fingerspitzen-onderbuikgevoelens. Vanuit dat inzicht is discussie zinvol omdat dan direct de consequenties van elk voorstel duidelijk worden.

We zijn op deze aardkloot nu eenmaal met 7700 miljoen mensen. Zelfs wanneer we ons consumptiepatroon massaal zouden aanpassen naar het minimum (we hebben vee nodig voor stront, anders krijgen we het niet rond in akkerbouw), is ‘alle beesten spelen buiten’ geen goed idee. Het zou nagenoeg alle natuur vergen.

En hieronder wat realisme uit mijn provincie, omdat voedselzekerheid helemaal niet zo vanzelfsprekend is:

'Consumenten moeten in de supermarkt hun boerenverstand gebruiken'
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/705414/C ... -gebruiken

Dat hier midden in de winter verse sperzieboontjes uit Kenia in de schappen liggen en dat fruit het hele jaar door verkrijgbaar is, dat vinden we gewoon. Maar dat ís het niet, het is pure luxe.

Profiel  

Bericht nummer:#71  BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2020 1:58 pm 
lid

Goed gezien, Lies.

Zoals zo vaak.... :)

Profiel  

Bericht nummer:#72  BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2020 2:07 pm 
lid

Het beste kunnen we maar alle nationale regeringen in de EU afschaffen. Dan zal men de veeteelt willen vasthouden in Normandie, in Nedersaksen en in Nederland. Dat spaart dan namelijk natuur uit in welbekende vakantiestreken zoals het zuiden van Frankrijk en van Duitsland. Rond de grote steden zal wel hier en daar grond nog duurder worden en verdwijnt alle land- en tuinbouw behalve voor een enkele boerderij die direct aan de consument de duurste dingen verkoopt. Voor de rest zal het gaan om de laagste kostprijs en de centraal geleide regering (Timmermans) wil dat want de rest van het geld is nodig voor het planeetredden, verwelkomen en huisvesten van Afrikanen en andere nobele doelen.

Nu zal dat alles niet gebeuren want als het over natuur en over voedsel gaat, is men nationalistisch en daarom ben ik optimistisch dat de agenda van de eurofielen nooit zal doorgaan. Tenzij men natuurlijk de opinie van het volk terzijde zet. Misschien dat een flinke pandemie helpt om de democratie terzijde te stellen en dat is al bijna in gang gezet.

Profiel  

Bericht nummer:#73  BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2020 3:41 pm 
lid

Daar denkt Hume helemaal niet over na, die wil als toerist genieten, vanuit de tent kijken hoe knus het in Brabant is.

Farm life in rural Ireland
https://www.youtube.com/watch?v=DFnscJkI-Kc

Profiel  

Bericht nummer:#74  BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2020 8:16 am 
lid

Lies schreef:
Daar denkt Hume helemaal niet over na, die wil als toerist genieten, vanuit de tent kijken hoe knus het in Brabant is.

We geloven al jaren niet meer in de romantiek van de natuur en en het platte land.
11 miljard investeren in een verbetering van de natuur heeft niets opgeleverd.
Oostvaardersplassen en wolven bejubelen daar schieten de meeste dieren en planten niets mee op.

Dertig jaar geleden werd afgesproken dat de natuur in Nederland niet meer mag verslechteren. Overheid, provincies en natuurorganisaties staken daarom minstens 11 miljard euro in het verbinden van natuurgebieden. Toch is de natuur nog even versnipperd als drie decennia geleden. En de toestand van veel plant- en diersoorten is slecht.

Er zal geen burger of politicus zijn die er bewust naar streeft de grutto te laten uitsterven of de vlinderpopulatie te halveren. Toch is dit het gevolg van gemaakte keuzes en menselijk handelen. Bijvoorbeeld de keuze hoe er in Nederland landbouw wordt bedreven: relatief grootschalig, intensief en efficiënt. Daardoor gaat de natuurkwaliteit achteruit, maar het zou onterecht zijn dat alleen de boer aan te wrijven, want ook consumenten vinden het prettig om relatief goedkoop voedsel te kopen – zie het geringe marktaandeel van biologisch.

Ondertussen liegen de feiten niet: Nederland heeft het hoogste stikstofoverschot van de EU, het gaat slecht met de weidevogels, normen voor waterkwaliteit worden niet of nipt gehaald. Tegelijkertijd heeft Nederland de hoogste veedichtheid (aantal landbouwdieren per inwoner) van Europa. Doe daar wat aan, klinkt het dan, stel strengere milieueisen aan de veehouderij. Boeren zullen daarop antwoorden dat zij al aan heel veel regels gebonden zijn. Dat is waar. De omvang van veehouderij wordt begrensd door limieten aan de uitstoot van bijvoorbeeld fosfaat en stikstof.
Toch leiden deze maatregelen blijkbaar niet tot een betere toestand van de natuur.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~bc8d2917/

Profiel  

Bericht nummer:#75  BerichtGeplaatst: do jun 04, 2020 8:06 pm 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:

We geloven al jaren niet meer in de romantiek van de natuur en en het platte land.
11 miljard investeren in een verbetering van de natuur heeft niets opgeleverd.
Oostvaardersplassen en wolven bejubelen daar schieten de meeste dieren en planten niets mee op.

Dertig jaar geleden werd afgesproken dat de natuur in Nederland niet meer mag verslechteren. Overheid, provincies en natuurorganisaties staken daarom minstens 11 miljard euro in het verbinden van natuurgebieden. Toch is de natuur nog even versnipperd als drie decennia geleden. En de toestand van veel plant- en diersoorten is slecht.

Er zal geen burger of politicus zijn die er bewust naar streeft de grutto te laten uitsterven of de vlinderpopulatie te halveren. Toch is dit het gevolg van gemaakte keuzes en menselijk handelen. Bijvoorbeeld de keuze hoe er in Nederland landbouw wordt bedreven: relatief grootschalig, intensief en efficiënt. Daardoor gaat de natuurkwaliteit achteruit, maar het zou onterecht zijn dat alleen de boer aan te wrijven, want ook consumenten vinden het prettig om relatief goedkoop voedsel te kopen – zie het geringe marktaandeel van biologisch.

Ondertussen liegen de feiten niet: Nederland heeft het hoogste stikstofoverschot van de EU, het gaat slecht met de weidevogels, normen voor waterkwaliteit worden niet of nipt gehaald. Tegelijkertijd heeft Nederland de hoogste veedichtheid (aantal landbouwdieren per inwoner) van Europa. Doe daar wat aan, klinkt het dan, stel strengere milieueisen aan de veehouderij. Boeren zullen daarop antwoorden dat zij al aan heel veel regels gebonden zijn. Dat is waar. De omvang van veehouderij wordt begrensd door limieten aan de uitstoot van bijvoorbeeld fosfaat en stikstof.
Toch leiden deze maatregelen blijkbaar niet tot een betere toestand van de natuur.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~bc8d2917/
Och, ik zie dagelijks de romantiek op het platteland, zelfs de groei van windmolens kan dat niet temperen. Met de natuur is het vaak worstelen, dan denk je dat je het goed hebt aangepakt in de tuin, blijkt de tegenstander, de natuur, er toch anders over te denken, het blijft leven of gaat dood. En zo worstelen natuurbeheerders natuurlijk ook, alleen leggen die de schuld niet bij zichzelf, maar bij anderen die niet de weelde hebben om miljarden te investeren zonder effect.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]