Het is nu do okt 01, 2020 9:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 285 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#241  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 9:33 pm 
lid

Hume schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Als een mondkapje voorkomt dat minuscule druppeltjes uit je adem erdoor naar buiten dringen, voorkomen ze ook dat minuscule druppeltjes uit de adem van een ander, erdoor naar binnen dringen.

Verplegend personeel draagt mondkapjes om niet zelf besmet te worden, maar ook om anderen niet te besmetten.

Juist, je moet het mondkapje zien als een verbeterde versie van in je mouw niesen of kuchen.

En gezien de cijfers niet perse noodzakelijk.

Afbeelding

Als je hier iets mee wilt aantonen: Tsjechie, waar sinds een maand mondkapjes verplicht zijn staat nu op 20 doden per miljoen inwoners.

Profiel  

Bericht nummer:#242  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 9:41 pm 
lid

Einstein schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

Helaas niet waar, althans niet bij exemplaren zonder luchtfilter. Gewone mondkapjes zijn zo ontworpen, dat het isolerende gedeelte ervoor zorgt dat de eigen mond is afgeschermd voor de omgeving. Bij uitademing gaat het om veel grotere druppeltjes. Andersom kan besmetting plaatsvinden, langs het mondkapje en ook door het mondkapje heen. De aerosol-deeltjes met daarin virussen zijn te klein, om bij inademing te worden tegengehouden. Voor bescherming is een filter de enige oplossing, maar daar moet je wel voor getraind zijn, of een zeer goede conditie hebben, want ze bemoeilijken het ademhalen.

Doe jij maar eens een goed stoffen mondkapje voor, eventueel met een tissue erin en probeer dan eens een kaars of lucifer uit te blazen.
Als dat niet lukt, kun je daarmee ook geen minuscule druppeltjes met virus in een andermans gezicht blazen. Of op zijn schoenen, in zijn haardos, etc.

Daar gaat het precies om. Je kunt geen druppels loslaten. Het mondspuug blijft in het mondkapje steken. Inademing door het mondkapje is ook lastig en het virus zal jou moeilijker bereiken dan zonder mondkapje, maar het virus zit op dat moment in een heel klein druppeltje, dat met de inademing door het mondkapje heen naar binnen getrokken kan worden. Stof alleen voldoet niet, alleen een filter helpt echt tegen inademen van aerosol-deeltjes.

een filmpje, waarin je het verschil ziet tussen hoesten met en zonder mondkapje..

https://www.msnbc.com/all-in/watch/why- ... 2552901606

Het principe is dat de druppeltjes nu juist NIET worden doorgelaten.

En dan nog! IEDER druppeltje met virus dat wordt tegengehouden kan je niet meer besmetten. Zo kun je toch het risico verlagen. Het risico naar 0 terugbrengen kan alleen als je verhuist naar een onbewoond eiland.

Veel hangt af van het materiaal. Dat hoeft geen goud te zijn. ALLES wat druppeltjes tegenhoudt houdt druppeltjes tegen. En zet eerst zelf maar op voor je anderen gaat napraten over moeilijk ademhalen.

Profiel  

Bericht nummer:#243  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 9:53 pm 
lid

Raya schreef:
Einstein schreef:
Raya schreef:

Doe jij maar eens een goed stoffen mondkapje voor, eventueel met een tissue erin en probeer dan eens een kaars of lucifer uit te blazen.
Als dat niet lukt, kun je daarmee ook geen minuscule druppeltjes met virus in een andermans gezicht blazen. Of op zijn schoenen, in zijn haardos, etc.

Daar gaat het precies om. Je kunt geen druppels loslaten. Het mondspuug blijft in het mondkapje steken. Inademing door het mondkapje is ook lastig en het virus zal jou moeilijker bereiken dan zonder mondkapje, maar het virus zit op dat moment in een heel klein druppeltje, dat met de inademing door het mondkapje heen naar binnen getrokken kan worden. Stof alleen voldoet niet, alleen een filter helpt echt tegen inademen van aerosol-deeltjes.

een filmpje, waarin je het verschil ziet tussen hoesten met en zonder mondkapje..

https://www.msnbc.com/all-in/watch/why- ... 2552901606

Het principe is dat de druppeltjes nu juist NIET worden doorgelaten.

En dan nog! IEDER druppeltje met virus dat wordt tegengehouden kan je niet meer besmetten. Zo kun je toch het risico verlagen. Het risico naar 0 terugbrengen kan alleen als je verhuist naar een onbewoond eiland.

Veel hangt af van het materiaal. Dat hoeft geen goud te zijn. ALLES wat druppeltjes tegenhoudt houdt druppeltjes tegen. En zet eerst zelf maar op voor je anderen gaat napraten over moeilijk ademhalen.

Juist, handen wassen kun je ook verkeerd doen, anderhalve meter zal niet in alle gevallen voldoende zijn en mensen zullen toch wel eens hun gezicht aanraken. Maar deze dingen gaat de overheid ook niet afraden. Het is EN EN niet OF OF.

Profiel  

Bericht nummer:#244  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 10:55 pm 
lid

Owww ik houd hier geen pleidooi tegen mondkapjes jongens.. het zijn nuttige dingen. Ik geef hierboven alleen maar aan, wat ik in mijn bronnen aantref. Gewone mondkapjes werken eenzijdig, mondkapjes met een filter geven tweezijdige bescherming. Zie Wiki. Mondkapjes zijn verder prima. Met of zonder filter.

Enzo501 schreef:
EN EN

Je moet zoveel mogelijk doen. Maar als je ze verplicht zou willen stellen, dan moet je een distributieplan hebben, een distributiekanaal optuigen, deadlines van 4 weken kunnen stellen en levergaranties van de producenten.. afhaalpunten organiseren.. voordat zoiets rond is, ben je drie maanden verder. Iets voor de volgende golf misschien.

Stel je ze nu verplicht, al of niet als (m.i.) smoes voor een heropening, dan zit je m.i. op de verkeerde weg.

Het RIVM raadt burgers inderdaad niet aan, om massaal mondkapjes te gaan dragen. Er is schaarste. Schaarste betekent prijs-opdrijving. Ziekenhuizen en verpleegtehuizen moeten naar dezelfde dealers, om aan hun mondmaskers te komen. Dan.. met de bijbehorende woekerprijzen. Moet je allemaal niet willen, RIVM heeft gelijk. Ok.. Een wet staat wel stoer, maar als je de burger er niet bij vertelt, waar hij zijn mondkapjes zeker kan blijven kopen, kun je niet verwachten, dat mensen de wet gaan gehoorzamen.

Hoe dat komt dat ze schaars zijn ? er is een pandemie aan de gang. Je kunt naar Rutte wijzen.. je kunt naar Unilever wijzen, omdat ze geen PPE maken.. verder is er niet eens meer een textiel-industrie in dit land. Hier worden hobbyisten aan het werk gezet met naaimachines en 3d-printers. De hele industrie om dit materiaal serieus te produceren, is naar Azie gegaan. En ook daar is een pandemie aan de gang op dit moment. We kunnen alleen maar hopen, dat China ons een boot stuurt met een paar honderd miljoen mondkapjes.. wat is er nodig ? vier keer 10-16 miljoen stuks, is 64 miljoen mondkapjes per maand. Dan kun je ze wekelijks wisselen voor een schone.

Profiel  

Bericht nummer:#245  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 11:09 pm 
lid

Einstein schreef:
Hume schreef:
Einstein schreef:
Mondkapjes worden vooral gedragen door mensen die niet weten of ze besmet zijn. In China en Japan beschouwt men een mondkapje als beleefdheid. Dan wordt het iets cultureels. Dat kan hier ook gebeuren.. bij een volgende golf wellicht..

In China was mijn ervaring 2O jaar geleden al, dat ze met mondkapjes liepen ,
volgens mij niet uit beleefdheid , maar omdat de lucht er zo vaak is vervuild.
De mensen daar zij ook heel snel bang om ziek of besmet te worden , dus die mondkapjes dagen is een lange traditie.
Wij kennen die traditie niet.

No offense Hume, maar praat voor jezelf svp ! Ik geef hierboven geen bronvermelding, omdat ik het verhaal heb van een Japanse collega expat, die hier is gestrand. Haar verhaal ging niet over 20 jaar geleden en luchtvervuiling, maar over nu, haar familie en de thuiswonende grootouders, de Corona epidemie en het effect van lockdown maatregelen..

Sinds wanneer komt een Japanse uit China?

Profiel  

Bericht nummer:#246  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 11:10 pm 
lid

Einstein schreef:
Owww ik houd hier geen pleidooi tegen mondkapjes jongens.. het zijn nuttige dingen. Ik geef hierboven alleen maar aan, wat ik in mijn bronnen aantref. Gewone mondkapjes werken eenzijdig, mondkapjes met een filter geven tweezijdige bescherming. Zie Wiki. Mondkapjes zijn verder prima. Met of zonder filter.

Je moet zoveel mogelijk doen. Maar als je ze verplicht zou willen stellen, dan moet je een distributieplan hebben, een distributiekanaal optuigen, deadlines van 4 weken kunnen stellen en levergaranties van de producenten.. afhaalpunten organiseren.. voordat zoiets rond is, ben je drie maanden verder. Iets voor de volgende golf misschien.

En ook daar is een pandemie aan de gang op dit moment. We kunnen alleen maar hopen, dat China ons een boot stuurt met een paar honderd miljoen mondkapjes.. wat is er nodig ? vier keer 10-16 miljoen stuks, is 64 miljoen mondkapjes per maand. Dan kun je ze wekelijks wisselen voor een schone.

Dan zou het niet gek zijn over een jaar of zo (als de prijs gezakt is) 500 miljoen mondkapjes te kopen en op te slaan. Zoals je ook een voorraad strooizout aanlegt voor het geval dat.

Profiel  

Bericht nummer:#247  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 11:11 pm 
lid

Hume schreef:
Einstein schreef:
Hume schreef:

In China was mijn ervaring 2O jaar geleden al, dat ze met mondkapjes liepen ,
volgens mij niet uit beleefdheid , maar omdat de lucht er zo vaak is vervuild.
De mensen daar zij ook heel snel bang om ziek of besmet te worden , dus die mondkapjes dagen is een lange traditie.
Wij kennen die traditie niet.

No offense Hume, maar praat voor jezelf svp ! Ik geef hierboven geen bronvermelding, omdat ik het verhaal heb van een Japanse collega expat, die hier is gestrand. Haar verhaal ging niet over 20 jaar geleden en luchtvervuiling, maar over nu, haar familie en de thuiswonende grootouders, de Corona epidemie en het effect van lockdown maatregelen..

Sinds wanneer komt een Japanse uit China?

:hum: ja euuh ok.. ik had kunnen schrijven "Japan" in plaats van "China en Japan".. wat is je punt precies ? Praat ik over Japan, jij over China, akkoord..

Profiel  

Bericht nummer:#248  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 11:14 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Hume schreef:
Enzo501 schreef:

Juist, je moet het mondkapje zien als een verbeterde versie van in je mouw niesen of kuchen.

Afbeelding

Als je hier iets mee wilt aantonen: Tsjechie, waar sinds een maand mondkapjes verplicht zijn staat nu op 20 doden per miljoen inwoners.

Wat een vreselijk wetenschappelijk bewijs.
Het wemelt hier van de mondkapjes deskundigen.
en mensen die klakkeloos in de Oostlanden geloven.
Nog steeds heb ik meer vertrouwen in de deskundigheid en de transparantie van Nederland,

Profiel  

Bericht nummer:#249  BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2020 11:31 pm 
lid

beschouwer schreef:
Einstein schreef:

En ook daar is een pandemie aan de gang op dit moment. We kunnen alleen maar hopen, dat China ons een boot stuurt met een paar honderd miljoen mondkapjes.. wat is er nodig ? vier keer 10-16 miljoen stuks, is 64 miljoen mondkapjes per maand. Dan kun je ze wekelijks wisselen voor een schone.

Dan zou het niet gek zijn over een jaar of zo (als de prijs gezakt is) 500 miljoen mondkapjes te kopen en op te slaan. Zoals je ook een voorraad strooizout aanlegt voor het geval dat.

Hetzelfde geldt voor tests. Zoiets is nodig, bij een tweede en derde golf.. Een van de lessen van de situatie nu. PPE voorraden zijn nodig, wanneer je serieus werk wilt gaan maken van pandemie-bestrijding. Bij mondkapjes kun je overwegen om ze te distribueren, als een besmettingscurve te steil verloopt.. het is wel een flinke investering overigens, want de houdbaarheid is 2 jaar

Profiel  

Bericht nummer:#250  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 12:11 am 
lid

Hume schreef:
Enzo501 schreef:
Hume schreef:

Nog steeds heb ik meer vertrouwen in de deskundigheid en de transparantie van Nederland,

Blijkbaar wordt het corona-drama ook weer gebruikt voor politieke spelletjes in de geopolitiek.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19 ... et-westen/

Profiel  

Bericht nummer:#251  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 6:30 am 
lid

Hume schreef:
Enzo501 schreef:
Hume schreef:

Afbeelding

Die transparantie in Nederland is diep duister, en ook hier rollen deskundigen wild schoppend en slaand met elkaar over de grond.

Profiel  

Bericht nummer:#252  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 6:34 am 
lid

Einstein schreef:
beschouwer schreef:
Einstein schreef:

Hetzelfde geldt voor tests. Zoiets is nodig, bij een tweede en derde golf.. Een van de lessen van de situatie nu. PPE voorraden zijn nodig, wanneer je serieus werk wilt gaan maken van pandemie-bestrijding. Bij mondkapjes kun je overwegen om ze te distribueren, als een besmettingscurve te steil verloopt.. het is wel een flinke investering overigens, want de houdbaarheid is 2 jaar

Strooizout is nodig om de economie draaiend te houden. Als wegen onbegaanbaar worden, valt alles stil. Overigens kan ik mij herinneren dat we daar ook al eens het bezuinigingslid op de neus hebben gehad en er een keer te weinig werd ingekocht, met alle ellende van dien. Ik weet niet meer wanneer dat was, maar nog niet eens zo heel lang geleden.

Mondkapjes en tests zijn dood geld en soms zelfs 'verspilling', afhankelijk van houdbaarheid. Althans, zo zien neoliberalen dat en zolang zij hier de dienst uitmaken, zal het er dus niet van komen.

Profiel  

Bericht nummer:#253  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 9:21 am 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:
Wetenschap leeft van verschil in inzichten!! Vooral in een tijd als nu van het niet weten.

Wetenschappers bekritiseren gebrek aan openheid corona-adviezen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233172 ... iezen.html

Zo verbaast Eric Jan Wagenmakers, hoogleraar methodologie aan de Universiteit van Amsterdam, zich over het ontbreken van wetenschappelijke onderbouwing in de OMT-adviezen. "Daarmee blijft het onduidelijk of de adviezen gebaseerd zijn op de mening van de experts of op hard wetenschappelijk onderzoek. Dus het is heel moeilijk om na te gaan in hoeverre die adviezen nu vertrouwd moeten worden."

Wetenschappelijk onderzoek duurt meestal een paar jaar en dit virus is nog nieuw.
In Brabant blijkt dat ook nertsen in een fokkerij besmet zijn met corona en de minister kan niet weten of ook dieren het virus verspreiden.
Nu beginnen ze met het onderzoek ,ook bij katten enz.
We hebben in Nederland zoveel dieren ,waar begint het en waar eindigt het.
Bij de intensieve mensenhouderij die de ander moet beschermen. Ook hier betreft het verzorgers die besmet waren.

Profiel  

Bericht nummer:#254  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 9:34 am 
lid

Hume schreef:
Hume schreef:
Enzo501 schreef:

Blijkbaar wordt het corona-drama ook weer gebruikt voor politieke spelletjes in de geopolitiek.

Het coronavirus prikt flink in de wereldeconomie met hier en daar hun bubbels. In Rusland, de VS ook, reageert men op de olieprijs en veel andere landen reageren op een technische recessie. Voor ons niet, maar voor het virus een feestje.

Profiel  

Bericht nummer:#255  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 11:27 am 
lid

Hume schreef:

IEDEREEN zal het coronavirus MOETEN gebruiken en daarover spreken. Want het enige nieuws is nu: het virus. Wie het er niet over heeft, telt niet mee en alle agenda's en spelletjes van iedereen gaan door.

Profiel  

Bericht nummer:#256  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 11:38 am 
lid

Lies schreef:
intensieve mensenhouderij

:gniffel:

Profiel  

Bericht nummer:#257  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 12:19 pm 
lid

Lies schreef:
Hume schreef:
Lies schreef:
Wetenschap leeft van verschil in inzichten!! Vooral in een tijd als nu van het niet weten.

Wetenschappers bekritiseren gebrek aan openheid corona-adviezen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233172 ... iezen.html

Zo verbaast Eric Jan Wagenmakers, hoogleraar methodologie aan de Universiteit van Amsterdam, zich over het ontbreken van wetenschappelijke onderbouwing in de OMT-adviezen. "Daarmee blijft het onduidelijk of de adviezen gebaseerd zijn op de mening van de experts of op hard wetenschappelijk onderzoek. Dus het is heel moeilijk om na te gaan in hoeverre die adviezen nu vertrouwd moeten worden."

Wetenschappelijk onderzoek duurt meestal een paar jaar en dit virus is nog nieuw.
In Brabant blijkt dat ook nertsen in een fokkerij besmet zijn met corona en de minister kan niet weten of ook dieren het virus verspreiden.
Nu beginnen ze met het onderzoek ,ook bij katten enz.
We hebben in Nederland zoveel dieren ,waar begint het en waar eindigt het.
Bij de intensieve mensenhouderij die de ander moet beschermen. Ook hier betreft het verzorgers die besmet waren.

Er komt een onderzoek van Wageningen in Brabant, naar een mogelijke verspreiding door de lucht van de bioindustrie.
Bij de Q- koorts was de 1.5 meter ook niet afdoende en het is de vraag wat er met die nertsenfokkerij gaat gebeuren.
Nog niets is er bewezen ,maar het zou best kunnen dat het veiliger is om in Amsterdam in de tram te zitten,
dan te fietsen op het platteland van Brabant.

Profiel  

Bericht nummer:#258  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 12:23 pm 
lid

Wat ik heb gehoord is dat fret-achtigen, dus nertsen wellicht ook, gemakkelijk besmet raken. Nee, we weten niet zeker of ze iets kunnen overdragen, maar logisch ljkt het me wel; ik ken geen voorbeelden van mensen of dieren die hier alleen eindstation zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#259  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 12:23 pm 
lid

Lies schreef:
Hume schreef:
Hume schreef:

Het coronavirus prikt flink in de wereldeconomie met hier en daar hun bubbels. In Rusland, de VS ook, reageert men op de olieprijs en veel andere landen reageren op een technische recessie. Voor ons niet, maar voor het virus een feestje.

Daarom zijn landen als China en Rusland zeer terughoudend en streng in het verschaffen van informatie , ook om hun economie te beschermen.
Toch zijn er nog steeds veel mensen in Nederland en Europa, die meer vertrouwen hebben in hun regeringen dan in de Nederlandse regering.

Het EU-rapport over desinformatie zou zijn aangepast onder druk van China. De Europese Commissie ontkent ten stelligste, maar de twijfel blijft.

Hoge kringen in Duitsland en Frankrijk en de diplomatieke buitenlanddienst van de Europese Unie zijn al een tijdje doelwit van Chinese pogingen tot beïnvloeding. Peking probeert daarmee het westerse beeld over de Chinese corona-aanpak in gunstige zin bij te draaien.
In Brussel was de afgelopen dagen veel te doen over een publicatie, afgelopen vrijdag, van het bureau van EU-buitenlandcoördinator Josep Borrell. Die tekst, over desinformatie en complottheorieën over het coronavirus, is onder Chinese druk aangepast, zo meldden onder meer The New York Times, de Financial Times en Politico Europe

https://www.trouw.nl/buitenland/europa- ... ~bbd66ee0/

Profiel  

Bericht nummer:#260  BerichtGeplaatst: di apr 28, 2020 12:33 pm 
lid

De dictatuur lonkt. Maar bij ons is de eigenlijke beperkende factor het inzicht van de bevolking, en het mogelijk houden van discussie onder degenen die deels van de uitgestippelde regeringskoers zouden kunnen afwijken.

Dat is een stukje van de democratie, terwijl de bange burgers hoofdzakelijk het eigen denken op slot hebben gedaan en wachten op wat de overvraagde leiders van Den Haag hun gaan bieden. Van de bange massa moet de democratie het niet hebben, maar de zelfdenkenden moeten wel de angst en de daaruitvolgende volgzaamheid van de massa's respecteren. Nog is dat geen dictatuur en China en Rusland zijn niet de lichtende voorbeelden, zelfs niet als men daar wel eens iets beter weet door te pakken.

Of Brussel zich door de Chinezen onder druk heeft laten zetten, zullen we nog eens willen onderzoeken. Onze uiteindelijke oplossingen kunnen nog creatiever zijn dan die van de Chinezen. Dictatuur is niet de beste basis voor de toekomst.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 285 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]