Hume schreef:
Biertje schreef:
Toch wel raar als de overheid met de handen in het haar zitten. Dat vraagt nu echt om forse afslanking van de overheid. Begin eens met al die beleidsmedewerkers en comunicatiemedewerkers en adviseurs de laan uit te trappen.
Heel veel ambtenaren kunnen omgeschoold worden voor een vitaal beroep
Ongetwijfeld mogelijk... maar ik stel voor dat we de ambtenaren laten zitten en geen onnodige beleidswijzigingen doorvoeren. Behalve natuurlijk als je weet, als regering, dat de topambtenaren (dus de "politieke dieren", misschien 4 man aan de top) liever je politieke koers ondergraven.
Dat komt zelden voor! Maar misschien was dit wat minister Eduard Bomhoff in 2002 heeft gedaan (gedeeltelijk). Nu zie ik dat niet als nuttig hoor. Het ergste is juist dat ambtenaren voortdurend heen en weer worden geschoven.
Het RIVM moet niet worden afgeslankt. De politiek en haar knecht, het RIVM, moet wel goede tegenspraak kunnen pareren, en de voorbereiding op epidemische ziekten daar zal meer werk aan moeten gebeuren. Wat betreft PFAS en stikstof daar zijn het gewoon rekenmeesters en de politiek moet duidelijker de mate van gevaar aangeven waar men op moet koersen - ik denk dat de politiek het RIVM daar heeft misbruikt.
Het zou onverstandig zijn daar de ambtenarij op aan te kijken. Kijk liever eens naar de afzakkende kwaliteit van universiteiten: die moeten juist ruimte geven voor deskundigen om discussie te kunnen voeren. Nu worden deskundigen door "kwaliteitskranten" geschift om te kijken wie er nog op de staatstelevisie mag komen.
Er zijn vele voorbeelden dat ambtenaren rapportages hebben beïnvloed of gestuurd. Kijk o.a. naar het WODC, maar ook het RIVM is niet brandschoon wat dat betreft.
Dergelijke instellingen dienen mijlenver van de politiek af te staan, met financiering vanuit een aparte commissie die niet kan of mag dreigen met intrekken van gelden, en tevens controleert of vraagstellingen/onderzoeken voldoende open zijn geformuleerd, zonder een gewenste politieke richting op te sturen.