Het is nu vr jan 22, 2021 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 528 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#481  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 4:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4228
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Och, die aandelen van KLM zijn echt niet zo veel waard.
Daarvoor hoef je geen maatregelen te nemen of na te laten.
Het gaat om het bedrijf als geheel, de werknemers, het internationale netwerk, de landingsrechten overal ter wereld en de economische activiteit en bedrijvigheid die daarvan het gevolg zijn.
Als je dat kwijtraakt betekent dat een slag voor de economie.
Er zullen overigens zeker vliegtuigmaatschappijen zijn die de positie van KLM in zullen nemen, en verwacht kan worden dat er nog steeds vliegtuigen op Schiphol zullen landen en opstijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#482  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 4:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58351
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Och, die aandelen van KLM zijn echt niet zo veel waard.
Daarvoor hoef je geen maatregelen te nemen of na te laten.
Het gaat om het bedrijf als geheel, de werknemers, het internationale netwerk, de landingsrechten overal ter wereld en de economische activiteit en bedrijvigheid die daarvan het gevolg zijn.
Als je dat kwijtraakt betekent dat een slag voor de economie.
Er zullen overigens zeker vliegtuigmaatschappijen zijn die de positie van KLM in zullen nemen, en verwacht kan worden dat er nog steeds vliegtuigen op Schiphol zullen landen en opstijgen.


Die steun werd juist toegezegd, omdat de waarde van de aandelen daalde. Alles wat aangewend kan worden om de waarde van de aandelen op te vijzelen, zal worden aangewend. Groot-aandeelhouders verliezen niet graag op hun aandelen, en al helemaal niet de gehele waarde bij een faillissement. En dit kabinet zit er nu eenmaal voor de grote bedrijven en hun aandeelhouders.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#483  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 6:11 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 11032
Berichten: Intopic
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#484  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 6:17 pm 
Online
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 21779
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.

Mee eens. Bizar dat in de huidge situatie sommigen het blijkbaar een goed idee vinden om de logistieke rol van Nederland en de zo'n beetje laatste industriele tak (Tata) om zeep te helpen. Direct en indirect heb je het hier over honderduizenden banen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#485  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 6:36 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7537
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#486  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 6:38 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7537
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.

Mee eens. Bizar dat in de huidge situatie sommigen het blijkbaar een goed idee vinden om de logistieke rol van Nederland en de zo'n beetje laatste industriele tak (Tata) om zeep te helpen. Direct en indirect heb je het hier over honderduizenden banen.


Niemand bepleit dat wat ooit de Nederlandse Hoogovens waren, om zeep worden geholpen. Is echter nogal moeilijk te verteren dat de burger op kosten worden gejaagd in kader van de duurzaamheid - een op zichzelf rechtvaardig belang -, terwijl het grootbedrijf allerhande gunstige regelen krijgt aangeboden?

Dat gezegd hebbende, durft Enzo zijn hand in het vuur te steken voor wat betreft het in Nederland houden van de Hoogovens door Tata Steel?

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#487  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 6:40 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 11032
Berichten: Intopic
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?


Wie zou de rekening anders moeten betalen ?

Oliemaatschappijen, leasemaatschappijen, vliegtuigbouwers zijn alle zelf slachtoffer van deze crisis en moeten al geholpen worden.

Banken zijn zoals altijd een apart verhaal, die zouden gerust wat meer mogen bijdragen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#488  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 6:43 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7537
Berichten: Intopic
HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?


Wie zou de rekening anders moeten betalen ?

Oliemaatschappijen, leasemaatschappijen, vliegtuigbouwers zijn alle zelf slachtoffer van deze crisis en moeten al geholpen worden.

Banken zijn zoals altijd een apart verhaal, die zouden gerust wat meer mogen bijdragen.


Oliemaatschappijen en leasemaatschappijen gedragen zich in verband met de derivatenhandel nauwelijks anders dan banken.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#489  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 7:00 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20939
Berichten: Intopic
HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?


Wie zou de rekening anders moeten betalen ?

Oliemaatschappijen, leasemaatschappijen, vliegtuigbouwers zijn alle zelf slachtoffer van deze crisis en moeten al geholpen worden.

Banken zijn zoals altijd een apart verhaal, die zouden gerust wat meer mogen bijdragen.
Er zijn erg weinig vliegtuigmaatschappijen failliet gegaan dus hoezo zit bij leasemaatschappijen geen vet meer op de botten, nog even afgezien van het feit dat de eigenaren van de leasemaatschappij van KLM nul cent belasting betalen En dan is er nog het onderpand, het vliegtuig. Een bedrijf dat enkel een kantoor in Nederland heeft staan krijgt wat mij betreft geen steun.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#490  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 7:38 pm 
Online
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 21779
Berichten: Intopic
P-G schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.

Mee eens. Bizar dat in de huidge situatie sommigen het blijkbaar een goed idee vinden om de logistieke rol van Nederland en de zo'n beetje laatste industriele tak (Tata) om zeep te helpen. Direct en indirect heb je het hier over honderduizenden banen.


Niemand bepleit dat wat ooit de Nederlandse Hoogovens waren, om zeep worden geholpen. Is echter nogal moeilijk te verteren dat de burger op kosten worden gejaagd in kader van de duurzaamheid - een op zichzelf rechtvaardig belang -, terwijl het grootbedrijf allerhande gunstige regelen krijgt aangeboden?

Dat gezegd hebbende, durft Enzo zijn hand in het vuur te steken voor wat betreft het in Nederland houden van de Hoogovens door Tata Steel?

Het zijn zaken die niet rechtstreeks aan elkaar te koppelen zijn. Je kunt stoppen met het proberen overeind te houden van grote delen van de economie (Rotterdamse en Amsterdamse havens, Schiphol, Hoogovens) in deze crisis maar ik denk niet dat dit het belasten van burgers in het streven naar een vergroening van de maatschappij ook maar een krummel minder zal zijn. Burgers die het kunnen betalen worden nu nog gesubsidieerd als ze een dure Tesla kopen of voor 30000 euro hun hun vergroenen, maar dat is natuurlijk niet meer op te brengen als heel veel mensen er aanspraak op gaan maken en dan komen de gebruikelijke methoden als het zwaarder belasten van brandstof en gas weer om de hoek kijken.
We moeten eens in Duitsland en Frankrijk gaan kijken waar nog wel volop maakindustrie is die een grote bijdrage aan de economie leveren om te zien waarom in Nederland het ondernemersklimaat voor dit soort bedrijven zo slecht is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#491  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 8:04 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58351
Berichten: Intopic
Zodra belastingbetalers naast de prijs van de producten en diensten, ook nog eens belastinggeld in bedrijven moeten stoppen, is er duidelijk iets mis met de economie.

Hoe kan het, dat grote bedrijven al hun winsten hebben uitgekeerd, en geen buffer hebben opgebouwd voor slechte tijden? Omdat ze weten dat ze toch too big to fail zijn en de staat ze toch wel zal redden met belastinggeld?
Bedrijven die amper tot geen belasting betalen n.b., welke het normale MKB en de burgers wel moeten betalen, en wel zoveel dat ook zij geen buffer kunnen opbouwen! Omdat zij ook op moeten hoesten wat die grote bedrijven niet ophoesten maar als winst uitkeren aan hun aandeelhouders.

Ik weet van een aantal bedrijfjes vroeger, dat ze een buffer aanlegden om tenminste een jaar personeel te kunnen doorbetalen bij onvoorziene omstandigheden.

We kunnen krampachtig deze economie in stand willen houden, maar op een gegeven moment is het geld van de gewone burgers en MKB op. En dan dondert de hele boel alsnog in elkaar! Het is slechts uitstel van executie.
We weten al tientallen jaren uit proeven en praktijk, dat als je grote groepen dieren opeenpakt, er besmettelijke plagen uitbreken. En dat geldt ook voor mensen, want net zo goed een dier!

We zullen iets wezenlijks moeten doen, het over een andere boeg gaan gooien, want terug naar hoe het was om de oude economie met winstmaximalisatie weer zo snel mogelijk op de been te hebben, kan alleen maar leiden tot een volgende uitbraak met bijbehorende ramp.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#492  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 8:48 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7537
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
P-G schreef:
Enzo501 schreef:

Mee eens. Bizar dat in de huidge situatie sommigen het blijkbaar een goed idee vinden om de logistieke rol van Nederland en de zo'n beetje laatste industriele tak (Tata) om zeep te helpen. Direct en indirect heb je het hier over honderduizenden banen.


Niemand bepleit dat wat ooit de Nederlandse Hoogovens waren, om zeep worden geholpen. Is echter nogal moeilijk te verteren dat de burger op kosten worden gejaagd in kader van de duurzaamheid - een op zichzelf rechtvaardig belang -, terwijl het grootbedrijf allerhande gunstige regelen krijgt aangeboden?

Dat gezegd hebbende, durft Enzo zijn hand in het vuur te steken voor wat betreft het in Nederland houden van de Hoogovens door Tata Steel?

Het zijn zaken die niet rechtstreeks aan elkaar te koppelen zijn. Je kunt stoppen met het proberen overeind te houden van grote delen van de economie (Rotterdamse en Amsterdamse havens, Schiphol, Hoogovens) in deze crisis maar ik denk niet dat dit het belasten van burgers in het streven naar een vergroening van de maatschappij ook maar een krummel minder zal zijn. Burgers die het kunnen betalen worden nu nog gesubsidieerd als ze een dure Tesla kopen of voor 30000 euro hun hun vergroenen, maar dat is natuurlijk niet meer op te brengen als heel veel mensen er aanspraak op gaan maken en dan komen de gebruikelijke methoden als het zwaarder belasten van brandstof en gas weer om de hoek kijken.
We moeten eens in Duitsland en Frankrijk gaan kijken waar nog wel volop maakindustrie is die een grote bijdrage aan de economie leveren om te zien waarom in Nederland het ondernemersklimaat voor dit soort bedrijven zo slecht is.


In de Bondsrepubliek bestaat inderdaad een veel grotere maakindustrie, maar zulks moet niet worden overdreven: ook de Duitse industrie heeft de afgelopen decennia haar toevlucht gevonden in Midden- en Oost-Europa vanwege de goedkopere arbeid. Daarnaast zijn in de Bondsrepubliek de praktische opleidingen van een hoger niveau en vormt zijzelf een grotere afzetmarkt voor de eigen industrie.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#493  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2020 12:21 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4228
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?

Het is wat mij betreft al te goedkoop populisme om te beweren dat de belastingbetaler de rekening zal moeten betallen voor de redding van de KLM. De KLM krijgt grotendeels een lening die op termijn terugbetaald moet worden.
Als het lukt om de KLM in de lucht te houden heeft dat tot gevolg dat er tienduizenden banen in stand blijven.
Als al deze mensen werkloos zouden worden betekent dat ook een enorme last voor de samenleving.
Werkgelegenheid, economie en welvaart krijgen een zeer forse dreun als dit verloren gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#494  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2020 8:46 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20939
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?

Het is wat mij betreft al te goedkoop populisme om te beweren dat de belastingbetaler de rekening zal moeten betallen voor de redding van de KLM. De KLM krijgt grotendeels een lening die op termijn terugbetaald moet worden.
Als het lukt om de KLM in de lucht te houden heeft dat tot gevolg dat er tienduizenden banen in stand blijven.
Als al deze mensen werkloos zouden worden betekent dat ook een enorme last voor de samenleving.
Werkgelegenheid, economie en welvaart krijgen een zeer forse dreun als dit verloren gaat.
Mag ik erop wijzen dat de positie wereldwijd even verandert is en we niet 5 jaar lang KLM gaan steunen omdat we niet weten hoe we uit de crisis komen? De overheid heeft het zo bedacht dat alle winstgevende activiteiten van Schiphol naar de overheid gaan en de verliezen naar de belastingbetaler? Er is nog steeds een overschot aan vliegtuigen en als vliegen zo goedkoop is dat de vliegtuigmaatschappij er nauwelijks iets aan verdienen, is er iets grondig mis aan het vliegen. Los je dat op met een belastingverlaging voor vliegtuigmaatschappijen?
:noo:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#495  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2020 8:50 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58351
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?

Het is wat mij betreft al te goedkoop populisme om te beweren dat de belastingbetaler de rekening zal moeten betallen voor de redding van de KLM. De KLM krijgt grotendeels een lening die op termijn terugbetaald moet worden.
Als het lukt om de KLM in de lucht te houden heeft dat tot gevolg dat er tienduizenden banen in stand blijven.
Als al deze mensen werkloos zouden worden betekent dat ook een enorme last voor de samenleving.
Werkgelegenheid, economie en welvaart krijgen een zeer forse dreun als dit verloren gaat.


Het gaat ook om garantstellingen en schulden kunnen kwijt worden gescholden. Er is, zeker met dit kabinet, geen garantie dat schulden van grote bedrijven bij de staat, volledig geïnd zullen worden.

Ik kan zo gauw niet ontdekken hoeveel werknemers de KLM in Nederland heeft, en dan bedoel ik fulltime-functies. Als KLM failliet gaat, zal dat gat deels door andere maatschappijen worden opgevangen, dus ook de werkgelegenheid. Verder zijn er in andere beroepen grote tekorten aan werknemers. Er is wel veel arbeidsdiscriminatie in Nederland, o.a. op het gebied van leeftijd. Oudere KLM-medewerkers zullen daarom inderdaad niet aan een baan kunnen komen. Tenzij we leeftijdsdiscriminatie inderdaad gaan beboeten, en flink ook.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#496  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2020 8:53 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20939
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?

Het is wat mij betreft al te goedkoop populisme om te beweren dat de belastingbetaler de rekening zal moeten betallen voor de redding van de KLM. De KLM krijgt grotendeels een lening die op termijn terugbetaald moet worden.
Als het lukt om de KLM in de lucht te houden heeft dat tot gevolg dat er tienduizenden banen in stand blijven.
Als al deze mensen werkloos zouden worden betekent dat ook een enorme last voor de samenleving.
Werkgelegenheid, economie en welvaart krijgen een zeer forse dreun als dit verloren gaat.
Mag ik erop wijzen dat de positie wereldwijd even verandert is en we niet 5 jaar lang KLM gaan steunen omdat we niet weten hoe we uit de crisis komen? De overheid heeft het zo bedacht dat alle winstgevende activiteiten van Schiphol naar de overheid gaan en de verliezen naar de belastingbetaler? Er is nog steeds een overschot aan vliegtuigen en als vliegen zo goedkoop is dat de vliegtuigmaatschappij er nauwelijks iets aan verdienen, is er iets grondig mis aan het vliegen. Los je dat op met een belastingverlaging voor vliegtuigmaatschappijen?
:noo:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#497  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2020 10:01 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20939
Berichten: Intopic
Citaat:
Schmid begrijpt dat er voorwaarden gekoppeld worden aan de leningen die de overheid verschaft. Ook loonmatiging voor een afgebakende periode is wel degelijk bespreekbaar. 'Maar in de clausule wordt verwezen naar een geheim contract en een onbepaalde duur waar we voor moeten tekenen. Die combinatie is heel gek, zeker als die na het op schrift stellen van de akkoorden opeens met een deadline en een heel groot dreigement voor de voeten geworpen wordt.'


https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... mpasse-klm


Als je ergens voor moet tekenen wil je wel weten waarvoor je tekent.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#498  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2020 4:20 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20939
Berichten: Intopic
Zelfs een ex-bankier en ex-minister van financiën snap tot op de dag van vandaag geld als schuld niet. Je druk maken om de staatschuld maar niet om de private schuld bij de huishoudens. En over het huizentekort door bewuste vernietiging van de reële economie zwijgt de man.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1042 ... -rampzalig

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#499  BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 12:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58351
Berichten: Intopic
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#500  BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 5:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7537
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Onzin. Dit kabinet zit er mede op de positie van Schiphol als hub (en haven Rotterdam) te bestendigen. KLM hoort daarbij.

Voor de BV NL is het van groot belang dat we die handelsposities (logistieke mainport) behouden.


Maar wat is de nut en noodzaak ervan om KLM op een zodanige wijze te redden, dat de rekening eenzijdig wordt gelegd bij de belastingbetaler en het personeel maar de verschaffers van kapitaal, banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen buiten schot blijven?

Het is wat mij betreft al te goedkoop populisme om te beweren dat de belastingbetaler de rekening zal moeten betallen voor de redding van de KLM. De KLM krijgt grotendeels een lening die op termijn terugbetaald moet worden.
Als het lukt om de KLM in de lucht te houden heeft dat tot gevolg dat er tienduizenden banen in stand blijven.
Als al deze mensen werkloos zouden worden betekent dat ook een enorme last voor de samenleving.
Werkgelegenheid, economie en welvaart krijgen een zeer forse dreun als dit verloren gaat.


Het is voorzienbaar dat KLM méér ondersteuning nodig zal hebben, dan zij thans zal verkrijgen. Naarmate deze crisis voortduurt, zal de noodzakelijk tot extra ondersteuning toenemen. Mocht KLM dan alsnog failleren, dan draait de belastingbetaler letterlijk voor de verleende steun op; mocht KLM niet failleren vanwege de steun, dan hebben wij spoedig te maken met een volstrekt insolvabele onderneming. Dan ligt niet alleen sanering in het verschiet doch ook het van overheidswege afschrijven op de leningen.
Het bovenstaande is nóg een reden waarom de Rijksoverheid had moeten kiezen voor het simuleren van een faillissement, waarbij de overheid de activa tegen marktwaarde zou hebben genationaliseerd. De kapitaalvennootschap welke thans de onderneming van KLM draagt, zou dan als een lege huls met een pot geld achterblijven en al dan niet na een faillissement kunnen worden geliquideerd.

Maar het bovenstaande met populisme van doen heeft...

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 528 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Bing [Bot], Hume en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling