Het is nu do sep 24, 2020 6:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 474 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#441  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 10:52 am 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

We moeten de omvang van het aantal mensen dat 'het dissidente geluid' aanhangt ook niet overdrijven. Alternatieve media als Cafe Weltschmerz of de zichzelf nogal overschattende Robert Jensen kijken een paar duizend tot misschien enkele tienduizenden mensen en op demonstratie's komen inmiddels hooguit een paar honderd msnen af, waarbij je maar ook beter niet kijkt wat voor types daartussen lopen. Moet daar echt zoveel aandacht aan besteed worden, omdat er een paar verongelijkte scheeuwers als Maurice de Hond en Willem Engel tussen zitten?
Maurice heeft anders weg gelijk gekregen met zijn opmerking over ventilatie en dat was juist wat her EIVM niet snapte. Teveel alfamensen, niet of nauwelijks meten. Tja, dat krijg je dan.

Niet alleen Maurice heeft gelijk gekregen. Talloze gerenommeerde artsen en deskundigen hebben hun zorgen reeds geuit over het overheidsbeleid en onderbouwd beargumenteerd waarom dat contraproductief is. Ik heb hen echter nog niet in de media gezien, aan tafel bij een actualiteitenprogramma of anderszins. Waarom worden die mensen niet uitgenodigd om hun woordje te doen en hun visie toe te lichten?

Waar al die 'deskundigen' op Cafe Weltschmerz (waarvan er opvallend veel geen achtergrond hebben als viroloog of epidemioloog of mislukt zijn in het vakgebied) het nooit over hebben (of hooguit als voetnoot) is de noodzaak van testen, contactonderzoek en isoleren van gevallen. De enige die het opbracht was Bert Slagter, wiens betoog interviewer Ramon Bril reduceerde tot een stamelende puber die nog wat pruttelde over vrijheden. Punt is dat het opheffen van restricties alleen structureel kan zijn als je de testprocedures op orde hebt, ook aangezien je onherroepelijk een stijging gaat zien en als de herfst/winter aanbreekt zal het aantal mensen met symptomen die getest willen/moeten worden toenemen en dan kun je veel gaan missen. Bij de GGD's kraakt het nu al en dat is een veeg teken.

Profiel  

Bericht nummer:#442  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 11:40 am 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Maurice heeft anders weg gelijk gekregen met zijn opmerking over ventilatie en dat was juist wat her EIVM niet snapte. Teveel alfamensen, niet of nauwelijks meten. Tja, dat krijg je dan.

Niet alleen Maurice heeft gelijk gekregen. Talloze gerenommeerde artsen en deskundigen hebben hun zorgen reeds geuit over het overheidsbeleid en onderbouwd beargumenteerd waarom dat contraproductief is. Ik heb hen echter nog niet in de media gezien, aan tafel bij een actualiteitenprogramma of anderszins. Waarom worden die mensen niet uitgenodigd om hun woordje te doen en hun visie toe te lichten?

Waar al die 'deskundigen' op Cafe Weltschmerz (waarvan er opvallend veel geen achtergrond hebben als viroloog of epidemioloog of mislukt zijn in het vakgebied) het nooit over hebben (of hooguit als voetnoot) is de noodzaak van testen, contactonderzoek en isoleren van gevallen. De enige die het opbracht was Bert Slagter, wiens betoog interviewer Ramon Bril reduceerde tot een stamelende puber die nog wat pruttelde over vrijheden. Punt is dat het opheffen van restricties alleen structureel kan zijn als je de testprocedures op orde hebt, ook aangezien je onherroepelijk een stijging gaat zien en als de herfst/winter aanbreekt zal het aantal mensen met symptomen die getest willen/moeten worden toenemen en dan kun je veel gaan missen. Bij de GGD's kraakt het nu al en dat is een veeg teken.
Wire zegt dat al die virologen gelijk hebben? Waar baseer je dat op? Denk eens aan groepsimmuniteit dat niet eens bestaat?Wie kwam daarmee op de proppen?

Profiel  

Bericht nummer:#443  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 12:09 pm 
lid

Ook de wetenschap is gepolitiseerd. En wel op de verkeerde manier.
Wetenschappers worden misbruikt om het geloof van de politiek te verkondigen, niet de kennis van de wetenschap. Er worden argumenten bij politieke besluiten gezocht, geen besluiten genomen aan de hand van de kennis van de wetenschap.

Doel is de democratie en de rechten van de burgers steeds verder in te perken door bestuurders zich macht toe te laten eigenen welke zij grondrechtelijk niet hebben. Onder het mom van volksgezondheid en experiment.

Mondkapjes dragen wel of niet bij aan de volksgezondheid. Als ze dat niet doen, is er geen enkele reden om er mee te 'experimenteren', laat staan burgers te dwingen mondkapjes te dragen op straffe van een forse boete.

Als ze wel bijdragen aan de volksgezondheid kan en mag iedereen dringend verzocht worden mondkapjes te dragen in die omstandigheden welke er toe doen. Maar dan wel eenduidig. Niet in de ene straat wel, en de straat om de hoek niet. Daar trapt echt geen hond in.

Profiel  

Bericht nummer:#444  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 4:36 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Wire zegt dat al die virologen gelijk hebben? Waar baseer je dat op? Denk eens aan groepsimmuniteit dat niet eens bestaat?Wie kwam daarmee op de proppen?

Geen idee, wie kwam daarmee op de proppen? Lijkt mij geen realistische stelling.
Niet 'al die virologen' hebben gelijk, maar vergeet ook niet dat veel van het onderzoek dat de Hond doet op internet van virologen en epidemiologen is, de fout die hij maakt is dat hij selectief shopt en onderzoeken die zijn verhaal niet ondersteunen opzijn schuift. Ventilatie, mondkapjes, buitenlucht, het zijn inmiddels breed wetenschappelijk gedragen feiten, die natuurlijk niet door Maurice de Hond zijn uitgevonden.

Profiel  

Bericht nummer:#445  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 7:15 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Geen idee, wie kwam daarmee op de proppen? Lijkt mij geen realistische stelling.
Niet 'al die virologen' hebben gelijk, maar vergeet ook niet dat veel van het onderzoek dat de Hond doet op internet van virologen en epidemiologen is, de fout die hij maakt is dat hij selectief shopt en onderzoeken die zijn verhaal niet ondersteunen opzijn schuift. Ventilatie, mondkapjes, buitenlucht, het zijn inmiddels breed wetenschappelijk gedragen feiten, die natuurlijk niet door Maurice de Hond zijn uitgevonden.

Ik zie Maurice ook niet als dé Messias. Maar feit is dat hij wel als eerste/één van de eersten naar voren bracht dat goede ventilatie van de binnenruimte van groot belang is, evenals het feit dat het virus zich in de buitenlucht vele malen minder verspreid dan in andere situaties. En daarin werd hij zeker in de eerste periode na half maart niet serieus genomen. Terwijl hij nu zomaar toch gelijk blijkt te hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#446  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 8:03 pm 
lid

Ik vind de vraag wie er als eerste of een van de eersten mee naar voren kwam niet zo interessant.

Wat ik erg vind, is dat een instelling, RIVM, waar we met zijn allen op moeten kunnen vertrouwen, dat aan ons vraagt hen blind te geloven, het rapport geheim hield. De informatie is voor vele kwetsbaren onder ons van levensbelang. Vooral nu we in een hittegolf terechtkomen. En niet alleen in verzorgings- en verpleeghuizen, maar ook café's, winkels, kantoren, ziekenhuizen, etc.

De poging dit rapport geheim te houden, staat m.i. gelijk aan poging tot massamoord!

Profiel  

Bericht nummer:#447  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 8:07 pm 
lid

Raya schreef:
Ik vind de vraag wie er als eerste of een van de eersten mee naar voren kwam niet zo interessant.

Wat ik erg vind, is dat een instelling, RIVM, waar we met zijn allen op moeten kunnen vertrouwen, dat aan ons vraagt hen blind te geloven, het rapport geheim hield. De informatie is voor vele kwetsbaren onder ons van levensbelang. Vooral nu we in een hittegolf terechtkomen. En niet alleen in verzorgings- en verpleeghuizen, maar ook café's, winkels, kantoren, ziekenhuizen, etc.

De poging dit rapport geheim te houden, staat m.i. gelijk aan poging tot massamoord!

Absoluut mee eens. Ik vind het eveneens erg kwalijk dat de overwegingen van het OMT niet openbaar zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#448  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 8:10 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Absoluut mee eens. Ik vind het eveneens erg kwalijk dat de overwegingen van het OMT niet openbaar zijn.

Huh? Is Corona ineens een gevaarlijke ziekte? Probeer je verhalen eens op jezelf af te stemmen.

Profiel  

Bericht nummer:#449  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 8:15 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Compleet waar maar vergeet dan ook de plagiaat niet die wetenschappers en onderzoekers plegen. En vaak durven ze niet te zeggen dat een bepaalde uitspraak rust op aannames.

Profiel  

Bericht nummer:#450  BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2020 8:55 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Huh? Is Corona ineens een gevaarlijke ziekte? Probeer je verhalen eens op jezelf af te stemmen.

Ik doe geen uitspraak over de ziekte corona, ik pleit voor openbaarheid van bestuur.

Profiel  

Bericht nummer:#451  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2020 1:42 pm 
lid

Cruisesector krijgt harde klap

 Het aantal cruiseschepen dat in de
havens van Amsterdam,Rotterdam en
IJmuiden afmeert,is dit jaar drastisch
afgenomen.Het waren er elf en tegen de
NOS zeggen alle drie de havens dat het
daar dit jaar vermoedelijk bij blijft.
Voor de coronacrisis werden er voor dit
jaar 282 cruiseschepen verwacht.

Begin dit jaar werden vanwege covid-19
alle cruises voor Azië opgeschort en
na 13 maart werden alle cruises voor
Europa en Noord-Amerika geschrapt.

Het stilvallen van de sector is goed
nieuws voor het milieu,maar betekent
een economische strop.Er zou rond de
300 miljoen euro zijn misgelopen.

Hebben die Amsterdammers eindelijk hun zin gekregen. :gniffel:

Profiel  

Bericht nummer:#452  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2020 4:17 pm 
lid

De ondernemers die in en gebied zitten met mondkapjesplicht moeten gecompenseerd worden. Dit is immers geen ondernemersrisico wat de plicht wordt betiteld als pandemie

https://www.rtlnieuws.nl/economie/busin ... m-inretail

Profiel  

Bericht nummer:#453  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2020 7:38 pm 
lid

Biertje schreef:
De ondernemers die in en gebied zitten met mondkapjesplicht moeten gecompenseerd worden. Dit is immers geen ondernemersrisico wat de plicht wordt betiteld als pandemie

Maar ik ZIE geen pandemie als ik om me heen kijk. Ik zie alleen maar kerngezonde bruinverbrande mensen over straat lopen, in de winkels, soms op een terrasje, en ik ZIE helemaal niks van doodzieke mensen die snotterend rondlopen of zich beroerd voelen of naar adem happend thuis zitten. Ik woon al 25 jaar in mijn huidige woning, ken vele mensen in mijn wijk en aangezien het een al wat oudere wijk is, is er een behoorlijke populatie van 70-80 plussers, maar die zitten allemaal koffie te drinken in hun tuin, maken een praatje met hun buren, lopen naar de supermarkt op de hoek of stappen op de fiets, krijgen hun kleinkinderen op bezoek (oh schande), en het dagelijkse leven gaat gewoon zijn gangetje. Als er écht een PANDEMIE zou zijn waardoor véle mensen getroffen zijn, dan zou er toch op het minst iéts zichtbaar van moeten zijn in de samenleving? Maar ik zie het niet.

En ja, dan schermt men met aantallen "besmettingen". Dat zegt geen fluit. Bijna 99% van de mensen wordt er niet ziek van, of hooguit in heel lichten mate. Een paar dagen wat verkouden of wat hangerig, dat is het dan wel voor de meesten. Zoals we dat "vroeger" ook konden zijn door een "zomervirus", dan had je soms zomaar een paar dagen diarree en buikgriep (zoals we dat noemden) en na een paar dagen was je dan weer boven Jan.

Twee weken geleden werd de dochter van een collega ook "besmet" bevonden bij testen. Dus zij zal ongetwijfeld hebben meegeteld in "de cijfers". De week erop deed ze weer een test, zonder ook maar 1 dag ziek te zijn geweest, en ze was "coronavrij".

Tja.

En maar volhouden dat we volgende maand allemaal aan de beademing liggen.

Profiel  

Bericht nummer:#454  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2020 8:18 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:

Maar ik ZIE geen pandemie als ik om me heen kijk. Ik zie alleen maar kerngezonde bruinverbrande mensen over straat lopen, in de winkels, soms op een terrasje, en ik ZIE helemaal niks van doodzieke mensen die snotterend rondlopen of zich beroerd voelen of naar adem happend thuis zitten. Ik woon al 25 jaar in mijn huidige woning, ken vele mensen in mijn wijk en aangezien het een al wat oudere wijk is, is er een behoorlijke populatie van 70-80 plussers, maar die zitten allemaal koffie te drinken in hun tuin, maken een praatje met hun buren, lopen naar de supermarkt op de hoek of stappen op de fiets, krijgen hun kleinkinderen op bezoek (oh schande), en het dagelijkse leven gaat gewoon zijn gangetje. Als er écht een PANDEMIE zou zijn waardoor véle mensen getroffen zijn, dan zou er toch op het minst iéts zichtbaar van moeten zijn in de samenleving? Maar ik zie het niet.

En ja, dan schermt men met aantallen "besmettingen". Dat zegt geen fluit. Bijna 99% van de mensen wordt er niet ziek van, of hooguit in heel lichten mate. Een paar dagen wat verkouden of wat hangerig, dat is het dan wel voor de meesten. Zoals we dat "vroeger" ook konden zijn door een "zomervirus", dan had je soms zomaar een paar dagen diarree en buikgriep (zoals we dat noemden) en na een paar dagen was je dan weer boven Jan.

Twee weken geleden werd de dochter van een collega ook "besmet" bevonden bij testen. Dus zij zal ongetwijfeld hebben meegeteld in "de cijfers". De week erop deed ze weer een test, zonder ook maar 1 dag ziek te zijn geweest, en ze was "coronavrij".

Tja.

Wat waarschijnlijk het probleem is dat manden geleden je kon laten testen als je in ziekenhuis lag, nu kan je veel eerder getest worden maar zo'n PCR-test zegt inderdaad niet zo heel veel.

Profiel  

Bericht nummer:#455  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2020 9:49 pm 
lid

Het voelt gewoon heel onwerkelijk aan, want de levensgevaarlijke dodelijke situatie die tijdens persconferenties en in actualiteitenrubrieken wordt uitgedragen, zie ik gewoon niet om me heen. Het is heel schizofreen, je zit te kijken naar mensen die het over Nederland hebben, maar het Nederland waarin ik elke dag gewoon leef, naar de winkel ga, naar mijn werk ga, een praatje maak met buren en koffie drink met vrienden, komt op geen enkel punt overeen met het Nederland van gloom & doom dat door de regering wordt gepredikt.

En dan zijn er opeens "maatregelen" die eigenlijk min of meer "wet" zijn, maar aan de andere kant toch ook weer niet, want ze hebben geen wettelijke basis. Snap jij het dan nog?

En kroegen worden gesloten omdat mensen daar even uit hun dak gaan na maanden lang niks te hebben gemogen. En dan zijn die kroegen opeens broeinesten van dood en verderf. Nou, wie weet, kan best zijn. Maar volg dan al die mensen die tijdens al die ongehoorde feestjes aanwezig waren, en liggen die over 2 weken opeens allemaal ziek, zwak en misselijk thuis, dan weet je dat het fout was. Maar wát nou als er eigenlijk niemand ziek wordt door die feestjes in de kroegen? Welk geloofwaardig instrument heb je dan alsnog in handen om die feestjes te verbieden en de kroegen te sluiten? Gebruik het als testcase en mocht blijken dat eigenlijk niemand ziek wordt van een avondje uit je dak gaan in de kroeg, houd dan op er met ernstige gezichten over te jeremiëren, zou ik zeggen.

Nee, het covid-19-virus is niet weg. Net zo goed als dat talloze ándere virussen niet "weg" zijn en gewoon nog onder ons aanwezig zijn. Maar daar maken we ons ook niet druk om, terwijl die voor bepaalde mensen net zo goed dodelijk kunnen zijn of tot een zwaar ziekbed kunnen leiden. Dus wat is de bedoeling? Dat we allemaal bibberend thuis gaan zitten met de deur op slot en de dekens over ons hoofd tot álle virussen uitgeroeid zijn? Nou, dan kunnen we blijven zitten tot we een ons wegen, want die tijd komt nooit. Of dat we onze sociale, maatschappelijke en burgerrechten in de ijskast zetten tot hét "wondervaccin" is uitgevonden? Dus gewoon nog twee jaar doorgaan zoals nu? Hoe realistisch is dat? En wie zegt mij dat, wanneer dat "wondervaccin" er is, er weer niet een ánder virus is, of een mutatie van een bekend virus, en dat we weer van voren af aan moeten beginnen van de regering? Dus eigenlijk moet ik de 25-30 jaar die mij nog rest van mijn leven, in quarantaine doorbrengen of in elk geval met allerlei beperkende "maatregelen"? Wie geeft hier eens helderheid in? Rutte? Nog niet gehoord.

Waar we met zijn allen mee bezig zijn, is een angstregime creëren en een bange samenleving, bang voor het virus, maar voornamelijk bang voor de maatregelen en restricties vanuit de overheid. Mensen zijn gewoon overvallen door BOA's in hun eigen huis én zwaar beboet omdat... ze op een zonnige dag mét hun eigen huisgenoten wat frisse lucht genoten op het balkon van hun woning. En als het aan de regering ligt, wordt dit gewoon mogelijk: mensen die jouw huis en privésfeer binnen dringen, handhavers, omdat ze vinden dat jouw feestje niet voldoet aan "de maatregelen". Nog niet zo lang geleden associeerden we dit met het Sowjet-regime, maar opeens lijken we dit normaal te gaan vinden.

Inmiddels is de schade aan economie en maatschappij enorm. Ongekend groot zelfs en bepaalde (negatieve) cijfers zijn sinds de oorlog niet meer voorgekomen. Maar de overheid trekt zich er niks van aan en de mensen lijken het (nog) te accepteren. Zorgmedewerkers waar héél de regering in april nog voor stond te applaudisseren, want ze waren de meest geweldige mensen in Nederland, kunnen fluiten naar een welverdiende salarisverhoging. Geen geld voor. Maar er is wél geld om miljarden over te maken (via de EU) aan andere landen vanwege hun coronaproblemen. Wie het snapt, mag het uitleggen.

Mad world...

Profiel  

Bericht nummer:#456  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2020 11:00 pm 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:

Tja.

Wat waarschijnlijk het probleem is dat manden geleden je kon laten testen als je in ziekenhuis lag, nu kan je veel eerder getest worden maar zo'n PCR-test zegt inderdaad niet zo heel veel.

Een kennis met zijn kind moeste zich van de week laten testen. Daarvoor moesten ze wel 50 km ver weg, na eerst op een wachtlijst te zijn gezet. Een locatie dichterbij, 20 km, was de hele week geen plek meer. En dan ook nog drie dagen op de uitslag wachten...

Het is werkelijk een teringzooi!

Profiel  

Bericht nummer:#457  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 8:35 am 
lid

Citaat:
Door de coronapandemie is onze economie ingestort. De horeca, de evenementensector, winkels, ze krijgen ongenadig harde klappen. Sinds de lockdown kwamen er elke maand 35.000 werklozen bij. Zouden we jongeren wat meer bewegingsvrijheid kunnen geven om de economie draaiende te houden als we ouderen en kwetsbare mensen afschermen?

https://www.ad.nl/binnenland/scherm-oud ... ~a0d5e53d/

Bij de jongeren zit het geld niet, wel bij de ouderen die massaal thuis blijven

Profiel  

Bericht nummer:#458  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 11:59 am 
lid

Nu steeds meer ruchtbaarheid wordt gegeven aan de negatieve gevolgen van de 1e coronagolf, t.a.v. de behandeling van mensen met andere klachten, vraag ik mij af, of Hugo de Jonge inmiddels maatregelen heeft genomen om bij een 2e golf de stromen corona-patiënten en niet-corona-patiënten te scheiden.

Bijvoorbeeld door aparte huisartsenposten die zich zullen richten op corona-meldingen en mensen met corona-gerelateerde klachten, zodat andere huisartsenposten gewoon bezocht kunnen worden door patiënten met andere klachten.
Evenzo voor ziekenhuizen, desnoods noodhospitalen, om andere ziekenhuizen zoveel mogelijk gewone patiënten te kunnen laten helpen.

Maar dat zal wel niet. Er lijken nog steeds tekorten te zijn aan persoonlijke beschermingsmiddelen om verpleeghuizen en thuiszorg in voldoende mate te kunnen voorzien, bij een 2e golf.

Profiel  

Bericht nummer:#459  BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 11:55 am 
lid

Syp Wynia – In Den Haag is het grote geld uitgeven begonnen maar de zzp’er moet bloeden
Zzp’ers worden in het poldermoeras door niemand verdedigd en daar betalen ze nu de prijs voor

Het zijn doldwaze dagen. Het coronajaar 2020 gaat door voor het jaar met de diepste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, maar in Den Haag wordt er met geld gesmeten dat het een aard heeft. Er komt veel minder geld binnen in de staatskas, maar er wordt meer uitgegeven.Alleen daarom al moet de minister van Financiën honderd miljard lenen. Maar hij wil zelfs meer lenen: nog eens enkele tientallen miljarden. Ook de Europese Commissie leent honderden miljarden, waarvan de opbrengst weer wordt uitgedeeld aan de EU-lidstaten. En de Europese Centrale Bank? Die koopt die staatsleningen juist op.

Zijn we in een gekkenhuis beland? Dat misschien niet. Maar vast staat wel, dat wat nog maar kort geleden de maat daar dingen was, nu helemaal anders moet. Mark Rutte was minister-president van twee kabinetten die voor 30 miljard bezuinigden en voor 20 miljard lasten verzwaarden terwijl Nederland al in de dubbele dip na de bankencrisis zat – met als gevolg dat die crisis nog dieper werd. Maar wat zegt Rutte nu? Hij wil noch bezuinigen, noch lasten verzwaren, want daar is het nu even de tijd niet voor. Huh? Waarom was het daar in 2012, 2013 en 2014 dan wel de tijd voor?

Maar niet alleen Rutte, ook centrale bankiers, planeconomen, topambtenaren en alle andere vaste kabinetsadviseurs zitten in het tegendeel van waar ze bij eerdere crises zaten. De economische crisis is nu geen reden om de buikriem aan te halen, maar juist reden om alle sluizen open te zetten. Daar kunnen goede redenen voor zijn, maar waarom moesten we eerder dan altijd bezuinigen en koopkrachtverlies slikken als het minder ging? Hoog tijd voor een verantwoording.

Het grote spenden is geen exclusief Nederlands verschijnsel, maar doet zich sowieso in heel Europa voor. Sterker nog: Europese instellingen gaan daar in voor. Was de Europese Commissie eerder de bewaker van de sobere begrotingstekorten, nu is de Commissie toegetreden tot de club van de grootste staatsleners ter wereld, dankzij het Herstelfonds van 750 miljard euro dat in juli in Brussel werd opgericht.

Waren Duitsland en Nederland tot voort kort de kleine achterhoede van landen in de eurozone die liefst geen begrotingstekorten – maar eerder een overschot – hebben, nu doen Duitsland en Nederland mee aan het extatische spenden. Het kan niet op.

Laten we overigens niet denken dat die neiging om te lenen en te spenden pas begonnen is na de economische duikeling door de coronamaatregelen. Uitgerekend minister van Financiën Wopke Hoekstra kwam vorig jaar maart – hij openbaarde het op 9 juli 2019 – met het plan om voor gigantische bedragen extra geld te lenen. Niet omdat het moest, maar omdat het kon, omdat geld lenen zo goedkoop is. Zijn idee was om het geleende geld te beleggen op de aandelenmarkt en daar dan geld mee te verdienen. Het was zeker voor een Nederlandse minister van Financiën weinig prudent voornemen, dat is wel het minste dat je er van kunt zeggen. Het illustreert het nieuwe geldgevoel: het kost niets, laten we het lenen en uitgeven.

Het komt Haagse politieke partijen ook verbazingwekkend goed uit natuurlijk, om een half jaar voor de Kamerverkiezingen van maart 2017 niet met – alweer! – bezuinigingen en lastenverzwaringen aan te hoeven komen. Niemand heeft er zin in, niemand wil de kiezer voor het hoofd stoten – dan liever struisvogelen tot na de verkiezingen.

En dus is ook Prinsjesdag 2020 een dagje dansen op de vulkaan. Per 1 oktober ligt er een derde steunpakket voor bedrijven en werknemers, iets soberder dan het vorige – maar dan wel meteen extra lang (tot na de verkiezingen, namelijk). Natuurlijk gaat de verlaging van de winstbelasting voor grote bedrijven nu even niet door, maar de compensatie (een aftrekpost voor arbeidsplaatsen) is minstens zo lucratief voor de betrokken grootbedrijven.

Spaarders krijgen een hogere aftrekpost, wat nu wel heel logisch is, omdat sparen niets oplevert maar wel geld kost. Woonstarters hoeven geen overdrachtsbelasting meer te betalen, al wordt dat voordeel betaald door wie een huis koopt om het te verhuren – een soort socialistische straf, zou je kunnen zeggen.

Zorgpersoneel krijgt nog een jaartje zorgbonus, wie schulden heeft kan zijn schuld laten opkopen, de cultuursector krijgt honderden miljoenen extra, de nertsenhouders worden uitgekocht zoals eerder de veehouders en de vissers.

Het kan niet op. Behalve dan, verbijsterend eigenlijk, bij de zzp’ers. Die werden bij de vorige crisis nog geprezen omdat ze als buffer verkeerden waardoor de werkloosheid aanvankelijk beperkt bleef. Nu moeten zzp’ers voor de crisis betalen, met een verlaagde aftrekpost. Zzp’ers worden in het poldermoeras door niemand verdedigd en daar betalen ze de prijs voor.

Het uitgeefcircus is ondertussen zo a-typisch, dat het niet eens meer vreemd is om te horen dat de minister van Financiën er niet eens bij was – hij onderging een coronatest – bij de laatste ministerraad waar de knopen voor Prinsjesdag werden doorgehakt.

In werkelijkheid komt het zuur natuurlijk wel degelijk. Maar politici komen nou eenmaal graag met een goed gevoel, pal voor de verkiezingen. Corona kwam in dat opzicht wel heel slecht uit. Daarom wordt er nu een deken van quasi-welbevinden over Nederland gelegd. Het is wel erg allemaal, maar we doen het samen en we laten niets na om de gevolgen te beperken. En we doen het beter dan de rest, zoals altijd. Zoiets.

Maar kiezers zijn natuurlijk niet gek. Ze hebben bovendien hun ervaringen, met het leveren van een fijn gevoel – en dan toch weer teleurgesteld worden. Het is dan ook zeer de vraag of het geldsmijten van Prinsjesdag in maart nog steeds beklijft.

https://tpo.nl/2020/08/30/syp-wynia-in- ... t-bloeden/

Profiel  

Bericht nummer:#460  BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 12:56 pm 
lid

Biertje schreef:
Syp Wynia – In Den Haag is het grote geld uitgeven begonnen maar de zzp’er moet bloeden
Zzp’ers worden in het poldermoeras door niemand verdedigd en daar betalen ze nu de prijs voor

Het zijn doldwaze dagen. Het coronajaar 2020 gaat door voor het jaar met de diepste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, maar in Den Haag wordt er met geld gesmeten dat het een aard heeft. Er komt veel minder geld binnen in de staatskas, maar er wordt meer uitgegeven.Alleen daarom al moet de minister van Financiën honderd miljard lenen. Maar hij wil zelfs meer lenen: nog eens enkele tientallen miljarden. Ook de Europese Commissie leent honderden miljarden, waarvan de opbrengst weer wordt uitgedeeld aan de EU-lidstaten. En de Europese Centrale Bank? Die koopt die staatsleningen juist op.

Zijn we in een gekkenhuis beland? Dat misschien niet. Maar vast staat wel, dat wat nog maar kort geleden de maat daar dingen was, nu helemaal anders moet. Mark Rutte was minister-president van twee kabinetten die voor 30 miljard bezuinigden en voor 20 miljard lasten verzwaarden terwijl Nederland al in de dubbele dip na de bankencrisis zat – met als gevolg dat die crisis nog dieper werd. Maar wat zegt Rutte nu? Hij wil noch bezuinigen, noch lasten verzwaren, want daar is het nu even de tijd niet voor. Huh? Waarom was het daar in 2012, 2013 en 2014 dan wel de tijd voor?

Maar niet alleen Rutte, ook centrale bankiers, planeconomen, topambtenaren en alle andere vaste kabinetsadviseurs zitten in het tegendeel van waar ze bij eerdere crises zaten. De economische crisis is nu geen reden om de buikriem aan te halen, maar juist reden om alle sluizen open te zetten. Daar kunnen goede redenen voor zijn, maar waarom moesten we eerder dan altijd bezuinigen en koopkrachtverlies slikken als het minder ging? Hoog tijd voor een verantwoording.

Het grote spenden is geen exclusief Nederlands verschijnsel, maar doet zich sowieso in heel Europa voor. Sterker nog: Europese instellingen gaan daar in voor. Was de Europese Commissie eerder de bewaker van de sobere begrotingstekorten, nu is de Commissie toegetreden tot de club van de grootste staatsleners ter wereld, dankzij het Herstelfonds van 750 miljard euro dat in juli in Brussel werd opgericht.

Waren Duitsland en Nederland tot voort kort de kleine achterhoede van landen in de eurozone die liefst geen begrotingstekorten – maar eerder een overschot – hebben, nu doen Duitsland en Nederland mee aan het extatische spenden. Het kan niet op.

Laten we overigens niet denken dat die neiging om te lenen en te spenden pas begonnen is na de economische duikeling door de coronamaatregelen. Uitgerekend minister van Financiën Wopke Hoekstra kwam vorig jaar maart – hij openbaarde het op 9 juli 2019 – met het plan om voor gigantische bedragen extra geld te lenen. Niet omdat het moest, maar omdat het kon, omdat geld lenen zo goedkoop is. Zijn idee was om het geleende geld te beleggen op de aandelenmarkt en daar dan geld mee te verdienen. Het was zeker voor een Nederlandse minister van Financiën weinig prudent voornemen, dat is wel het minste dat je er van kunt zeggen. Het illustreert het nieuwe geldgevoel: het kost niets, laten we het lenen en uitgeven.

Het komt Haagse politieke partijen ook verbazingwekkend goed uit natuurlijk, om een half jaar voor de Kamerverkiezingen van maart 2017 niet met – alweer! – bezuinigingen en lastenverzwaringen aan te hoeven komen. Niemand heeft er zin in, niemand wil de kiezer voor het hoofd stoten – dan liever struisvogelen tot na de verkiezingen.

En dus is ook Prinsjesdag 2020 een dagje dansen op de vulkaan. Per 1 oktober ligt er een derde steunpakket voor bedrijven en werknemers, iets soberder dan het vorige – maar dan wel meteen extra lang (tot na de verkiezingen, namelijk). Natuurlijk gaat de verlaging van de winstbelasting voor grote bedrijven nu even niet door, maar de compensatie (een aftrekpost voor arbeidsplaatsen) is minstens zo lucratief voor de betrokken grootbedrijven.

Spaarders krijgen een hogere aftrekpost, wat nu wel heel logisch is, omdat sparen niets oplevert maar wel geld kost. Woonstarters hoeven geen overdrachtsbelasting meer te betalen, al wordt dat voordeel betaald door wie een huis koopt om het te verhuren – een soort socialistische straf, zou je kunnen zeggen.

Zorgpersoneel krijgt nog een jaartje zorgbonus, wie schulden heeft kan zijn schuld laten opkopen, de cultuursector krijgt honderden miljoenen extra, de nertsenhouders worden uitgekocht zoals eerder de veehouders en de vissers.

Het kan niet op. Behalve dan, verbijsterend eigenlijk, bij de zzp’ers. Die werden bij de vorige crisis nog geprezen omdat ze als buffer verkeerden waardoor de werkloosheid aanvankelijk beperkt bleef. Nu moeten zzp’ers voor de crisis betalen, met een verlaagde aftrekpost. Zzp’ers worden in het poldermoeras door niemand verdedigd en daar betalen ze de prijs voor.

Het uitgeefcircus is ondertussen zo a-typisch, dat het niet eens meer vreemd is om te horen dat de minister van Financiën er niet eens bij was – hij onderging een coronatest – bij de laatste ministerraad waar de knopen voor Prinsjesdag werden doorgehakt.

In werkelijkheid komt het zuur natuurlijk wel degelijk. Maar politici komen nou eenmaal graag met een goed gevoel, pal voor de verkiezingen. Corona kwam in dat opzicht wel heel slecht uit. Daarom wordt er nu een deken van quasi-welbevinden over Nederland gelegd. Het is wel erg allemaal, maar we doen het samen en we laten niets na om de gevolgen te beperken. En we doen het beter dan de rest, zoals altijd. Zoiets.

Maar kiezers zijn natuurlijk niet gek. Ze hebben bovendien hun ervaringen, met het leveren van een fijn gevoel – en dan toch weer teleurgesteld worden. Het is dan ook zeer de vraag of het geldsmijten van Prinsjesdag in maart nog steeds beklijft.

https://tpo.nl/2020/08/30/syp-wynia-in- ... t-bloeden/

Als het coronavirus in 2018 had toegeslagen, waren er direct forse bezuinigingen doorgevoerd bij de uitgaven voor de gewone mensen in dit land.
Het is alleen maar omdat we vlak voor verkiezingen zitten dat er nu zo gestrooid wordt.
Na maart 2021 komen de bezuinigingen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 474 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]