Het is nu wo jun 03, 2020 1:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 362 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#321  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 10:21 am 
lid

Raya schreef:
Beetje lastig eten en drinken met een mondkapje voor.
Een gaatje maken voor een rietje is ook niet echt verstandig.
Telkens je mondkapje optillen om een slok te nemen besmet je handen en vergroot weer het risico.
En mensen zullen teveel blijven drinken en vervolgens hun keel eruit kotsen.

Lastig vraagstuk.

Misschien toch minder volle café's, maar dat zal leiden tot forse prijsverhogingen wat niet iedereen kan betalen. Meer mensen zullen dan gaan samenkomen in de kleine huiskamertjes in Nederland om zich te bezatten.

Leve de zuipketen. Ik voorzie een heropleving.

Profiel  

Bericht nummer:#322  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 10:49 am 
lid

Enzo501 schreef:
Einstein schreef:
Lies schreef:
Het lijkt op een soort oorlog Raya, wie is de sterkste, nicotine of SARS-CoV-2, als je het onderstaande artikel van Rinke van den Brink leest.

Covid-19-infecties bij rokers erger, maar beschermt nicotine tegen het krijgen ervan?
https://nos.nl/artikel/2334407-covid-19 ... ervan.html

Rokers blijken zowel in Frankrijk als China flink ondervertegenwoordigd in corona-cijfers en dat zou kunnen komen door nicotine.
(…)

De hypothese van de Franse artsen is dat de nicotine en het coronavirus als het ware concurreren om gebruik te kunnen maken van de angiotensine-II-receptoren. Het staat volgens de wetenschappers vast dat die receptoren zowel een belangrijke rol spelen bij het binnendringen van SARS-CoV-2, zoals het virus officieel heet, in lichaamscellen als bij het opnemen van nicotine.

De onderzoekers kijken nu of nicotinepleisters die een gecontroleerde dosering nicotine afgeven mensen kunnen beschermen tegen het oplopen van een covid-19-infectie. Ze bestuderen ook of ze ingezet kunnen worden bij de behandeling van infecties met het virus.

Heeee nicotinepleisters, die heb ik nog, sigaretten ook ! nu snap ik waarom het roken niet verboden is tijdens de epidemie, maar het RIVM heeft het onder de pet gehouden dat roken werkt ! schandalig dat wij dat niet eerder wisten ! Ik was bijna weer gestopt ! Levensgevaarlijk ! :luidlachen:

Rokers lijken minder 'vatbaar' omdat ze gemiddeld minder oud worden en dus vaak voordat ze in aanmerking komen in een risicogroep terecht te komen al onder de groene zoden liggen.

Statistische vertekening is niet uitgesloten, maar dit onderzoek komt van universiteiten en het is een beginnersfout, om geen rekening te houden met levensverwachting, als je dit soort dingen onderzoekt is daarvoor goed te corrigeren. Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is.. áls een roker het krijgt is hij de klos, net als mensen met obesitas. Dat is aangetoond. Maar er worden dus blijkbaar minder mensen besmet, die roken. Dat behoeft een verklaring ! Ik denk dat het heel nuttig is om dat soort dingen uit te zoeken. Laaghangend fruit moet worden geplukt, zolang er geen behandeling of vaccin is. Vergelijk dat andere nieuws, over (eventueel) antistoffen tegen verkoudheidsvirussen. Als die antistoffen tegen gewone verkoudheid-Corona helpen tegen Covid19-Corona, dan liggen er ineens veel meer mogelijkheden, om het virus te bestrijden met bestaande middelen !

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#323  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 11:04 am 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Beetje lastig eten en drinken met een mondkapje voor.
Een gaatje maken voor een rietje is ook niet echt verstandig.
Telkens je mondkapje optillen om een slok te nemen besmet je handen en vergroot weer het risico.
En mensen zullen teveel blijven drinken en vervolgens hun keel eruit kotsen.

Lastig vraagstuk.

Misschien toch minder volle café's, maar dat zal leiden tot forse prijsverhogingen wat niet iedereen kan betalen. Meer mensen zullen dan gaan samenkomen in de kleine huiskamertjes in Nederland om zich te bezatten.

Leve de zuipketen. Ik voorzie een heropleving.
Ik ook maar dan thuis want de kroeg is al duur

Profiel  

Bericht nummer:#324  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 10:55 am 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:
kwaaisteniet schreef:
Een revolutie zonder bloedvergieten. Zo zullen ze het natuurlijk niet verwoorden. Zij zullen het volk wijsmaken dat ze ons land gaan redden van de ondergang. Die dreigt namelijk volgens hen al vele jaren. Dus nu grijpen ze hun kans om dit onheil af te wenden.

Niet alleen Wilders en Baudet kunnen onze situatie zo beschouwen. Planeetredders zaten al op die lijn en dankzij een coronavirus kunnen ze hun kans grijpen en juist Wilders en Baudet (etc., etc.) de pas afsnijden.

Inderdaad is het virus zelf niet het gevaarlijkst: https://smartexit.nu/conclusies/ en 16 procent van ons zal ondertussen al immuun zijn. We hoeven ons dus niet bang te laten maken: angst is geen goede raadgever gebleken bij het oplossen van maatschappelijke vragen.

Die 16% wordt van erkend volksverlakker Maurice de Hond groot vermeld, maar verder niet onder het linkje 'uitleg' uitgelegd...Nergens in de media of uit onderzoek blijkt dat dit zou kloppen. Oordeel: fake news.
Sommige van de aanbevelingen van de Hond snijden hout, bijvoorbeeld het verminderen van verspreiding in ruimten waar anderhalve meter moeilijk is middels mondkapjes, andere verhalen zijn slagen in de lucht van een niet-epidemioloog.
De belangrijkste aanbeveling is echter testen testen testen. En zolang dat niet op het benodigde niveau zijn eigenlijk alle andere aanbevelingen feitelijk niet zo zinvol of zelfs gevaarlijk. Want zonder uitgebreid testen zul je (mini) uitbraken zoals dit weekend in Zuid-Korea niet detecteren, laat staan op contacten checken en kun je dus alweer snel in exponentiele groei zitten. Het RIVM heeft geen idee hoeveel mensen er besmet worden. Dit is natuurlijk ook de reden dat Rutte zo bang is om verder en uitgebreider te versoepelen. Elke versoepeling kan meer esmettingen opleveren en die zie je in Nederland pas een aantal weken later terug in bijvoorbeeld de ziekenhuisopnamen.

Hee. De Hond heeft het niet onderbouwde besmettingspercentage op de smartexit.nl site verlaagt van 16 naar 12%. :hum:
Ach laten we maar zeggen dat het netjes is dat hij wat minder liegt dan eerder. De voorspelde/gegokte 40% besmetting in Stockolm die de Zweedse van Dissel eerder had genoemd blijkt na onderzoek 7,3% te zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#325  BerichtGeplaatst: za mei 23, 2020 11:29 am 
lid

Die aantallen aangetoonde besmettingen. het aantal doden e.d. zijn feitelijk allemaal fake.
Niet iedereen wordt getest en van iedere dode is niet bekend waaraan die is overleden.
Er zijn veel meer besmettingen dan bekend, en er zijn ook veel meer doden die aan het virus overlijden dan bekend.
In Rusland houden de autoriteiten het aantal corona doden doelbewust laag uit politieke overwegingen en overlijden de mensen zogenaamd aan longontsteking of hartfalen. De werkelijke, overigens ook incomplete, cijfers zijn dan ook niet bekend.

Het beste kunnen we de CBS cijfers hanteren als vermoedelijke doden vanwege het coronavirus, omdat er een x-aantal mensen meer overlijdt dan het gemiddelde in dezelfde periode in vorige jaren toen er geen dodelijke epidemie rondwaarde..

Profiel  

Bericht nummer:#326  BerichtGeplaatst: za mei 23, 2020 1:46 pm 
lid

Het blijft onzuiver. Er sterven ook mensen aan corona die anders misschien ook die dag waren overleden.

De enige manier is testen, testen, testen, en registreren.

Profiel  

Bericht nummer:#327  BerichtGeplaatst: za mei 23, 2020 2:06 pm 
lid

Einstein schreef:
Enzo501 schreef:
Einstein schreef:

Heeee nicotinepleisters, die heb ik nog, sigaretten ook ! nu snap ik waarom het roken niet verboden is tijdens de epidemie, maar het RIVM heeft het onder de pet gehouden dat roken werkt ! schandalig dat wij dat niet eerder wisten ! Ik was bijna weer gestopt ! Levensgevaarlijk ! :luidlachen:

Rokers lijken minder 'vatbaar' omdat ze gemiddeld minder oud worden en dus vaak voordat ze in aanmerking komen in een risicogroep terecht te komen al onder de groene zoden liggen.

Statistische vertekening is niet uitgesloten, maar dit onderzoek komt van universiteiten en het is een beginnersfout, om geen rekening te houden met levensverwachting, als je dit soort dingen onderzoekt is daarvoor goed te corrigeren. Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is.. áls een roker het krijgt is hij de klos, net als mensen met obesitas. Dat is aangetoond. Maar er worden dus blijkbaar minder mensen besmet, die roken. Dat behoeft een verklaring ! Ik denk dat het heel nuttig is om dat soort dingen uit te zoeken. Laaghangend fruit moet worden geplukt, zolang er geen behandeling of vaccin is. Vergelijk dat andere nieuws, over (eventueel) antistoffen tegen verkoudheidsvirussen. Als die antistoffen tegen gewone verkoudheid-Corona helpen tegen Covid19-Corona, dan liggen er ineens veel meer mogelijkheden, om het virus te bestrijden met bestaande middelen !
Het gaat mij meer om het maken van een vaccin en dan moet je ook kijken naar nicotine. Dan heb je niets aan mensen die bang zijn dat we allemaal gaan roken. Men moet weten, onderzoeken, waarom de IC bedden niet vol lagen met actieve rokers. Hebben ze misschien geluk gehad omdat ze tegenwoordig in weer en wind hun geld staan te verdampen?

Profiel  

Bericht nummer:#328  BerichtGeplaatst: za mei 23, 2020 2:53 pm 
lid

Lies schreef:
Einstein schreef:
Enzo501 schreef:

Het gaat mij meer om het maken van een vaccin en dan moet je ook kijken naar nicotine. Dan heb je niets aan mensen die bang zijn dat we allemaal gaan roken. Men moet weten, onderzoeken, waarom de IC bedden niet vol lagen met actieve rokers. Hebben ze misschien geluk gehad omdat ze tegenwoordig in weer en wind hun geld staan te verdampen?
Of bezoeken ze minder vaak een huisarts, omdat ze het onwel voelen bij het roken leggen?

Mensen gaan zorg mijden, gek vind ik dat niet, want onderstaand artikel is het tweede geval in Leer waar een huisarts bij betrokken is:

Zeven mensen besmet met coronavirus in restaurant Leer
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/705619/Z ... eer-update

Veertig gasten
Volgens Duitse media was het restaurant op 15 mei weer open gegaan. De besmettingen zouden hebben plaatsgevonden tijdens een bijeenkomst met z'n veertig gasten. Dat meldt de Ostfriesen Zeitung. Onder de gasten zou een arts geweest zijn die begin deze week griepklachten had en vervolgens positief testte op corona. Daarop zijn alle mensen die met hem in contact zijn geweest, getest.

Profiel  

Bericht nummer:#329  BerichtGeplaatst: za mei 23, 2020 5:48 pm 
lid

Verder raad ik dat de bijeenkomst binnen was en zonder forste ventilatie, misschien wel met airco.

Op dit ogenblik staan de media bol van grote besmettingen, superspreading events zoals bijeenkomsten van zangkoren en samenwerking van slagers in een gekoelde omgeving waar de airco extra laag staat, maar wel recirculeert want dat bespaart energie en zo is het gebouw(d).

Jaap van Dissel zei dat zijn mensen nog werkten aan een rapport waarin naar voren wordt gebracht dat aerosolen niet zo belangrijk zouden zijn (zo ongeveer heb ik zijn uitlating op tv begrepen).

Maar natuurlijk zweren we alleen bij het RIVM...

Profiel  

Bericht nummer:#330  BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2020 3:53 pm 
lid

Lies schreef:
Einstein schreef:
Enzo501 schreef:

Waarom zoveel corona-patienten in Oost Brabant , Limburg en de biblebelt
Dat kan toch geen toeval zijn.
Bidden ze te veel ,hebben ze te veel kippen en varkens , of roken ze te weinig of wat anders?

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Profiel  

Bericht nummer:#331  BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2020 4:06 pm 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:
Einstein schreef:

Bidden ze te veel ,hebben ze te veel kippen en varkens , of roken ze te weinig of wat anders?

Eén van de verklaringen is simpelweg dat het veel hechtere gemeenschappen zijn die veel samen ondernemen. Ik woon zelf in Zuid-Oost-Brabant en het verenigingsleven, het gezamenlijk vieren van traditionele feesten als carnaval, de kermis (dat is hier echt nog een volksevenement), schutterijen en andere gildefeesten, etc. die met de (dorps)gemeenschap gevierd worden, die saamhorigheid en verbondenheid kom je in de Randstad bijvoorbeeld niet meer tegen, maar die vind je dus nog wel in Zuid-Oost-Brabant, Limburg en onder gemeenschappen in de Bible-belt, waar de gelovigen ook een zeer nauwe onderlinge verbondenheid hebben waar het op sociaal leven aankomt.

Profiel  

Bericht nummer:#332  BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2020 6:23 pm 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:
Einstein schreef:

Ik denk dat we zonder de wintervakantie en het carnaval andere getallen hadden gezien in Brabant.

Duitse topviroloog Christian Drosten: 'Luchten van ruimtes is belangrijker dan handen wassen'
https://www.dvhn.nl/extra/Duitse-topvir ... 96036.html

De Duitse topviroloog Christian Drosten stelt dat in de bestrijding van corona nog meer de nadruk moet komen op het ventileren van afgesloten ruimtes. Volgens Drosten is het luchten zelfs belangrijker dan handen wassen en desinfecteren.
(…)
‘Aerosolen spelen een rol in verspreiding’
De viroloog en tevens adviseur van bondskanselier Angela Merkel zei dat nieuwe wetenschappelijke inzichten erop wijzen dat corona naast via druppels ook via zogeheten aerosolen, zwevende virusdeeltjes in de lucht, verspreid kan worden in een afgesloten ruimte.

Om dat te voorkomen moeten ruimtes voldoende geventileerd worden. ,,Om het simpel te zeggen: als er een virus in de kamerlucht zit, dan moet deze lucht natuurlijk worden verplaatst en verwijderd. Dat betekent dat je het raam opent, een grote ventilator plaatst die lucht naar buiten plaatst en de deur openzet.’’

Profiel  

Bericht nummer:#333  BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2020 6:27 pm 
lid

Hume schreef:

Wat men nu denkt: het virus is het eerst in Brabant gearriveerd vanuit Lombardije, in februari, en vóór het carnaval.. een "superspread event" 23-feb t.m. 25-feb. Er waren al meer vakantiegangers teruggekeerd uit Lombardije.. En in Brabant werd pas op 10 maart een verbod ingesteld op voetbalwedstrijden. En je noemt terecht varkens, helaas telt Brabant nogal wat vleesverwerkende bedrijven ! Het lijkt inmiddels een jaar geleden, maar hoe het begin maart allemaal verliep in Brabant kun je nog steeds bij Brabants Dagblad nalezen en de rest op Wikipedia. Overigens heb je kans, dat het virus al eerder circuleerde. Zo waren er in het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam al besmettingen bij het personeel geconstateerd vóór 10 maart..

En tsja de bible belt.. die had toch altijd al een grotere gevoeligheid voor virussen ? gezamenlijke kerkgang en met name koorzang (ook in Uden en Boekel zou dat kunnen spelen) is een risico bij Corona. En er zijn allerlei taboes rond medisch handelen, testen en inenting.. dat is nu nog niet aktueel, maar ik denk dat het een groot punt gaat worden straks, als er een Corona-vaccin is en bepaalde streken weigeren en-masse zich in te enten. Bij polio, met een infectiegraad minder dan 1.5 kun je dat misschien veilig doen.. het blijft geisoleerd.. maar wanneer je een virus hebt die een besmettingsgraad heeft van 3.4 zoals Corona, krijg je een slachtpartij in die streken, als het virus terugkeert. Voor de omliggende gebieden wordt het onveilig voor kwetsbare groepen, die je niet kunt of mag vaccineren. De "muur" van immuniteit door vaccinatie wordt dan doorbroken. De discussies over mazelen zijn ook gevoerd he.. hoe meer ouders met bezwaren, hoe meer het weer gaat heersen.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#334  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 10:40 am 
lid

Einstein schreef:
Hume schreef:

Wat men nu denkt: het virus is het eerst in Brabant gearriveerd vanuit Lombardije, in februari, en vóór het carnaval.. een "superspread event" 23-feb t.m. 25-feb. Er waren al meer vakantiegangers teruggekeerd uit Lombardije.. En in Brabant werd pas op 10 maart een verbod ingesteld op voetbalwedstrijden. En je noemt terecht varkens, helaas telt Brabant nogal wat vleesverwerkende bedrijven ! Het lijkt inmiddels een jaar geleden, maar hoe het begin maart allemaal verliep in Brabant kun je nog steeds bij Brabants Dagblad nalezen en de rest op Wikipedia. Overigens heb je kans, dat het virus al eerder circuleerde. Zo waren er in het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam al besmettingen bij het personeel geconstateerd vóór 10 maart..

En tsja de bible belt.. die had toch altijd al een grotere gevoeligheid voor virussen ? gezamenlijke kerkgang en met name koorzang (ook in Uden en Boekel zou dat kunnen spelen) is een risico bij Corona. En er zijn allerlei taboes rond medisch handelen, testen en inenting.. dat is nu nog niet aktueel, maar ik denk dat het een groot punt gaat worden straks, als er een Corona-vaccin is en bepaalde streken weigeren en-masse zich in te enten. Bij polio, met een infectiegraad minder dan 1.5 kun je dat misschien veilig doen.. het blijft geisoleerd.. maar wanneer je een virus hebt die een besmettingsgraad heeft van 3.4 zoals Corona, krijg je een slachtpartij in die streken, als het virus terugkeert. Voor de omliggende gebieden wordt het onveilig voor kwetsbare groepen, die je niet kunt of mag vaccineren. De "muur" van immuniteit door vaccinatie wordt dan doorbroken. De discussies over mazelen zijn ook gevoerd he.. hoe meer ouders met bezwaren, hoe meer het weer gaat heersen.

In Zuid Limburg zijn er meer corona doden gevallen dan in Brabant.
Verschillende theorieën zullen toch nog beter onderzocht moeten worden.
Amsterdam heeft veel meer inwoners dan Zuid Limburg ,met veel migranten en veel toeristen
en toch is het aantal corona-doden aanzienlijk minder dan in Zuid Limburg.

In Harderwijk en omgeving, zijn er veel meer corona-doden dan in Amsterdam.
In Amsterdam zaten ze in overvolle cafe's en in Harderwijk in de kerk.
Voor mij zijn alle verklaringen geen wetenschappelijke bewijzen en er is nog veel te veel koffiedik kijken.

Nergens in Nederland is de bevolking op het hoogtepunt van de corona-epidemie door oversterfte zo sterk geslonken als in Zuid-Limburg. Het aantal inwoners (circa 600.000) in deze krimpregio daalt al jaren gestaag, gemiddeld met zo’n 30 per week. Medio maart liep dat op tot 230 per week.
In vier weken tijd (van 23 maart tot 19 april) daalde het inwoneraantal van Zuid-Limburg met 921. Ter vergelijking: in de eerste negen weken van 2020 – voor de corona-uitbraak – gebeurde dat met 251. Het CBS schrijft die extra krimp grotendeels toe aan het coronavirus en wijst op het veel hogere aantal overlijdens: wekelijks 271 tegenover 146 in gewone tijden. Tot begin maart stierven er in Zuid-Limburg 1322 mensen; tussen 23 maart en 19 april waren het er 1087.

https://www.topics.nl/zuid-limburg-krim ... jn-nieuws/

Profiel  

Bericht nummer:#335  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 11:03 am 
lid

Lies schreef:
De Duitse topviroloog Christian Drosten stelt dat in de bestrijding van corona nog meer de nadruk moet komen op het ventileren van afgesloten ruimtes. Volgens Drosten is het luchten zelfs belangrijker dan handen wassen en desinfecteren.

RIVM doen aan collectief navelstaren en Duitse virologen zijn superieur aan Nederlandse!

Volgzame mensen zullen echter achter Rutte plus het RIVM blijven staan. Het effect daarvan blijkt nu al uit het verschil in aantal doden per 100.000 inwoners dat in Duitsland veel lager ligt dan in Nederland. Die Duitsers hebben het gewoon eerder goed gezien en begrepen.

Nog een duitser die overal ter wereld de schrandersten kan aanspreken, is Alexander Kekulé - hoogleraar, viroloog, directeur van een instituut in Halle.

Heeft zijn eigen engelstalige website, ontdek ik zo net: https://www.kekule.com/ - Ik voorspel dat velen niet met de vragen willen worstelen en door hun angst zich vastklampen aan wat de slechtere keuze is. Inclusief vergadercircuits van Nederlandse "deskundigen". Want die kunnen niet accepteren dat men het in Duitsland beter begrijpt.

Profiel  

Bericht nummer:#336  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 7:44 pm 
lid

Rightnow schreef:
Lies schreef:

RIVM doen aan collectief navelstaren en Duitse virologen zijn superieur aan Nederlandse!

Volgzame mensen zullen echter achter Rutte plus het RIVM blijven staan. Het effect daarvan blijkt nu al uit het verschil in aantal doden per 100.000 inwoners dat in Duitsland veel lager ligt dan in Nederland. Die Duitsers hebben het gewoon eerder goed gezien en begrepen.

Nog een duitser die overal ter wereld de schrandersten kan aanspreken, is Alexander Kekulé - hoogleraar, viroloog, directeur van een instituut in Halle.

Heeft zijn eigen engelstalige website, ontdek ik zo net: https://www.kekule.com/ - Ik voorspel dat velen niet met de vragen willen worstelen en door hun angst zich vastklampen aan wat de slechtere keuze is. Inclusief vergadercircuits van Nederlandse "deskundigen". Want die kunnen niet accepteren dat men het in Duitsland beter begrijpt.

Ik begrijp maar één ding: virussen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Het ene virus wat hardnekkiger of agressiever dan het andere, maar dat is inherent aan virussen. De vraag is hoe wij er mee om willen gaan. Gaan we voortaan bibberend thuis zitten, met mondkapjes op naar de supermarkt of voor de avondwandeling, zijn treinen, bussen enz. voortaan alleen toegankelijk na voorafgaande toestemming en geheel gehuld in beschermende kledij, sluiten we voorgoed alle bioscopen, theaters, festivals, vergaderingen, restaurants en terrassen en mag je daar nog slechts bij uitzondering terecht én na het overleggen van gezondheidscertificaten, of accepteren we dat virussen er zijn en altijd zullen blijven en dat bij tijd en wijle meer vatbare mensen daar ernstig last van zullen hebben, en laten we de samenleving op zich zijn normale loop hebben? Of gaan we, zodra er weer 10 mensen "besmet" blijken te zijn, in een bepaalde regio het hele leven weer op slot gooien en zo ja, wie gaat dat dan op de lange duur betalen?

Profiel  

Bericht nummer:#337  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 8:10 pm 
lid

Het wachten is voornamelijk op een goed werkend vaccin en/of een effectief medicijn of behandel methode.

Profiel  

Bericht nummer:#338  BerichtGeplaatst: do mei 28, 2020 8:07 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Die aantallen aangetoonde besmettingen. het aantal doden e.d. zijn feitelijk allemaal fake.
Niet iedereen wordt getest en van iedere dode is niet bekend waaraan die is overleden.
Er zijn veel meer besmettingen dan bekend, en er zijn ook veel meer doden die aan het virus overlijden dan bekend.
In Rusland houden de autoriteiten het aantal corona doden doelbewust laag uit politieke overwegingen en overlijden de mensen zogenaamd aan longontsteking of hartfalen. De werkelijke, overigens ook incomplete, cijfers zijn dan ook niet bekend.

Het beste kunnen we de CBS cijfers hanteren als vermoedelijke doden vanwege het coronavirus, omdat er een x-aantal mensen meer overlijdt dan het gemiddelde in dezelfde periode in vorige jaren toen er geen dodelijke epidemie rondwaarde..
De mensen die op de IC hebben gelegen vanwege corona, ze moeten leven met blijvend longletsel en hoge medische kosten.

Duizenden patiënten houden klachten na corona: ‘Sommige mensen kunnen geen 2 meter meer lopen’
Duizenden Nederlanders die corona hadden, houden mogelijk blijvend letsel aan hun longen. De longinhoud kan duidelijk minder worden en de opname van zuurstof is in ernstige gevallen veel slechter dan normaal.

Daarvoor waarschuwt de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (Nvalt) Leon van den Toorn in een interview met deze site. Volgens hem onderschatten veel patiënten de gevolgen van corona. Hij wijst erop dat het virus en de reactie van het lichaam daarop permanente schade aan de longen kan veroorzaken. ,,Er ontstaat in ernstige gevallen een soort littekenvorming, dat noemen we longfibrose. De longen krimpen en het longweefsel wordt stugger, waardoor het moeilijker is om voldoende zuurstof binnen te krijgen.’’

Mensen met een doorgemaak­te corona-infectie moeten goed worden gevolgd om te zien of het herstel wel volledig is

Van den Toorn wil voorkomen dat bij corona eenzelfde fout wordt gemaakt als destijds bij Q-koorts. Door deze infectieziekte, die uitbrak in 2007 en duurde tot 2011, kampen nog altijd honderden mensen met ernstige gezondheidsklachten. Premier Mark Rutte bood in 2017 namens de Nederlandse regering excuses aan alle Q-koortspatiënten aan. De longarts waarschuwt: ,,Mensen met een doorgemaakte corona-infectie moeten goed worden gevolgd om te zien of het herstel wel volledig is.’’

Hij verwacht dat er ‘mogelijk duizenden mensen in Nederland zullen zijn die door corona kampen met blijvend letsel aan de longen’. Van de 1200 coronapatiënten die na een opname levend de intensive care afkwamen, ging ‘vrijwel 100 procent met restschade naar huis’. Van de naar schatting 6000 mensen die in Nederland opgenomen waren met corona - maar niet op de ic belandden - gaat volgens hem de helft met klachten naar huis.

Er zijn inmiddels in Nederland zo’n 45.500 mensen positief getest op corona. Vanwege een groot gebrek aan tests in het begin van de epidemie is onduidelijk hoeveel mensen in totaal corona hebben gehad. Bij die groep zullen de problemen waarschijnlijk minder ernstig zijn, maar ook daar is volgens Van den Toorn blijvende schade mogelijk.

Volgens hem doen ex-coronapatiënten die na weken nog last hebben van kortademigheid of een sterk verminderd inspanningsvermogen hebben er verstandig aan naar de longarts te stappen. ,,Er kan sprake zijn van een te laag zuurstofgehalte in het bloed, dat is schadelijk voor het lichaam. Dan gaan de bloedvaten samenknijpen en kun je ook schade aan je hart krijgen.’’

LMet gehaaste tred loopt longarts Leon van den Toorn door de lange, hoge gangen van het Rotterdamse Erasmus MC. Op blauwe suède schoenen beent hij naar de longafdeling op de vierde verdieping, waar hij op twee grote schermen de dramatische schade laat zien die corona kan aanrichten in de longen.

Waar bij een longfoto van een gezond persoon de longen grijzig en egaal zijn, is bij een ex-coronapatiënt in beide longen een dikke rand met allemaal witte strepen te zien. ,,Wat je hier ziet lijkt bijna een honingraat’’, zegt hij, terwijl hij met een pointer de littekens aan de randen van de longen aanwijst. ,,Er ontstaat een soort littekenvorming, dat noemen we longfibrose. De longen krimpen en het longweefsel wordt stugger, waardoor het moeilijker is om voldoende zuurstof binnen te krijgen.’’

Mensen die opgenomen worden wegens een coronainfectie beseffen volgens hem vaak niet hoe ernstig de situatie is. ,,Mensen zeggen dan: het gaat wel, terwijl jij net een foto hebt gezien waarvan je denkt: het gaat helemaal niet! Als ik dan vertel hoe ernstig het beeld van de longen eruit ziet, zie ik angst in de ogen: word ik er ook zo één op de ic?’’ Volgens longarts Van den Toorn is het dan een dubbeltje op zijn kant. ,,Óf de patiënt herstelt geleidelijk óf het gaat na een aantal dagen alsnog mis. Ook hebben we in de afgelopen maanden gezien dat deze patiënten vaak longembolieën krijgen, stolselvorming in de longvaten. Dit maakt de prognose nog onzekerder. Als er maar één bezoeker per dag mag komen en mensen bijvoorbeeld meer kinderen hebben, is dat vreselijk. We denken dat ook dat dit het herstel niet ten goede komt. Er zijn mensen die nog twee van hun kinderen hebben gezien en de rest niet. Dat is rampzalig.’’

Degenen die corona hebben overleefd, onderschatten volgens hem ook vaak het blijvende letsel dat het virus kan veroorzaken. ,,Patiënten die de ic-opname hebben doorstaan, gaan na een herstelperiode op de verpleegafdeling regelmatig met zuurstof naar huis.’’ Dat betekent 24 uur per dag aan een kastje en permanent een slangetje in hun neus. ,,Misschien kun je niet naar huis, maar moet je naar een verpleeghuis of een revalidatiekliniek. De grootste groep zijn 60-plussers, maar er zitten ook jongeren tussen. We werken hiervoor nauw samen met revalidatieartsen uit de centra voor longrevalidatie, daarvan zijn er vijf in Nederland.’’

Hoeveel mensen zullen er met permanente problemen blijven kampen?
,,Als je een schatting moet maken kom je er wellicht op uit dat er honderden tot mogelijk duizenden mensen in Nederland zullen zijn die door corona kampen met blijvend letsel aan de longen. Van de mensen die de ic hebben overleefd gaat vrijwel 100 procent met restschade naar huis. Van andere coronavirussen zoals Sars en Mers weten we dat ongeveer de helft van de mensen die in het ziekenhuis lag - maar niet op de ic - langdurig tot permanent longafwijkingen houdt. Daarom is het belangrijk dat we bij corona alle patiënten die ontslagen worden uit het ziekenhuis zo goed mogelijk en op dezelfde manier volgen met bijvoorbeeld longfunctieonderzoek en foto’s. Dan kunnen we over ongeveer een half jaar zeggen wat er nu echt is overgebleven van de longschade.’’

Hoe zit het met de groep mensen die thuis corona doormaakten?
,,Als je minder ernstige klachten had, een aantal dagen snotteren, hoesten en koorts, zul je zeer waarschijnlijk geen restschade overhouden. Maar we moeten ook bij deze groep bedacht zijn op aanhoudende klachten. We hebben nu geen idee hoe groot die groep is. Als je zes weken na het begin van de klachten nog altijd niet goed de trap op kunt is dat reden voor verder onderzoek bij de longarts. Als je een stukje longinhoud verliest, wil dat niet zeggen dat je meteen een kasplantje bent. Maar in de meest ernstige gevallen kunnen mensen nog geen twee meter lopen, dan zijn ze al kortademig. In sommige gevallen kan het de helft van de longinhoud schelen en wordt nog maar eenderde van de zuurstof opgenomen.’’

Wat is het gevaar als je met klachten rond blijft lopen?
,,Mensen met een doorgemaakte coronainfectie moeten goed worden gevolgd om te zien of het herstel wel volledig is. De longarts kan met aanvullend onderzoek een inschatting maken van de aard van de problemen, de behandelingsopties en bij ernstige gevallen de noodzaak voor extra zuurstof. Een laag zuurstofgehalte is schadelijk voor het lichaam. De bloedvaten gaan dan samenknijpen en dan kun je ook schade aan je hart krijgen.’’

Wat kun je aan een slechte longfunctie doen?
,,We kunnen als specialisten niet alles, want we noemen het niet voor niets permanente schade bij longfibrose. Maar we kunnen wel veel doen. Mogelijk met fibroseremmers, die worden al jaren gebruikt voor andere vormen van longfibrose. Met een revalidatietraject kun je de conditie en spierfunctie weer opbouwen. Je moet per patiënt bekijken wat voor hem of haar de beste opties zijn qua behandeling en begeleiding. Hoe dan ook moeten we de patiënten die corona hebben gehad niet in de steek laten.’’

https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a5c20d2b/

Profiel  

Bericht nummer:#339  BerichtGeplaatst: do mei 28, 2020 8:24 am 
lid

De dood is onderdeel van het leven. We weten alleen dat deze aan het eind van het leven komt, maar niet wanneer.

Ik ben niet bang voor doodgaan door ziekte. Het is het leven. Ik ben wel bang voor mensen die het niets kan schelen dat ze anderen een mogelijk dodelijke besmetting toebrengen en mij 'voor mijn tijd' laten gaan.

Je kunt en moet rekening met elkaar houden. Een fatsoenlijk mens kruipt ook niet dronken achter het stuur waarmee hij anderen in levensgevaar brengt. We laten onze doden niet op straat of in huis liggen, maar begraven of verbranden hen, alleen maar om de verspreiding van dodelijke ziekten te voorkomen. Zo houd je zoveel mogelijk rekening met bacteriën en virussen. Dat kan ook bij andere ziekmakende en potentieel dodelijke bacteriën en virussen.

Maar ik blijf erbij. Als we allemaal wat meer ruimte zouden hebben, zou het allemaal een stukje makkelijker zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#340  BerichtGeplaatst: do mei 28, 2020 7:30 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Het wachten is voornamelijk op een goed werkend vaccin en/of een effectief medicijn of behandel methode.

Er zijn talloze ziektes, aandoeningen en virussen waartegen nog geen kruid gewassen is. En toch leefden we altijd gewoon door zonder lockdown. Waarom moet dat dan nu opeens "anders" zijn?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 362 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]