Het is nu vr apr 03, 2020 1:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 6:33 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7104
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:


Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?


https://www.demorgen.be/nieuws/boeing-v ... ~bedfb781/

In de cockpit zie je ook de andere verschillen. Boeing heeft naast een ouderwets stuur een bijna prehistorisch plafondpaneel met grote schakelaars, terwijl je in het plafond van de Airbus cockpit een strak paneel met moderne knopjes ziet. De beeldschermen en de computer bedieningspanelen lijken gelukkig wat meer op elkaar, maar de echte verschillen zitten in de filosofie en de software van beide vliegtuigen. In de Airbussen is de automatisering veel verder doorgevoerd en dat is heerlijk zolang alles goed gaat. De Boeing is traditioneler en dat is soms weer prettiger bij problemen. Het allergrootste verschil is het Airbus tafeltje dat precies op de plek zit waar de concurrentie een stuur heeft. De vraag is natuurlijk, wat wil je liever recht voor je? Een stuur of een tafeltje, zodat je dat heerlijke vliegtuigeten zelfs bij turbulentie zonder te morsen kunt verorberen? Ik weet het wel.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/columns ... nof-airbus

Heerlijk, zo'n domme 'grap' en natuurlijk de eeuwige knipoog naar Trump.

Veel makkelijker ook dan je even verdiepen in de serieuze overweging die ik geef.... :rolleyes:


Goed verhaal, alleen klopt het niet met de realiteit aangezien er juist Boeing vliegtuigen, die dus door de conservatieve mentaliteit meer invloed van piloten voortstaat 'want dat is prettiger bij problemen' onlangs door softwarefouten uit de lucht zijn gevallen.


Boeing heeft met de 737 een enorme fuckup, er is met dat ding veel meer mis dan alleen de software. Ieder groot bedrijf heeft zoiets wel eens aan de hand, voor Airbus was het de A380 waar miljarden mee door het putje gingen. Ik ben ervan overtuigd dat Boeing sterk terug zal komen.

De vraag blijft staan, en misschien iets praktischer / makkelijker te begrijpen met zelfrijdende auto's.... Willen we dat uiteindelijk de machine de baas is of de bestuurder ? Onder aan de streep denk ik persoonlijk dat mensen teveel aan computers willen overlaten en daarmee zichzelf steeds dommer / kwetsbaarder maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Een fly-by-wire is iets anders dan een 'automatische piloot'. Daarnaast hebben thans alle auto's verplicht een elektronisch stabiliteitsprogramma met een equivalent van de fly-by-wire, te weten: de drive-by-wire. Als HvR een fly-by-wire niet vertrouwt, durft hij dan eigenlijk nog wel de weg op?

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 7:02 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18387
Berichten: Intopic
Afval gevonden in afvaltanks MAX 737. Waar is de eindcontrole gebleven, is Boeing ook niet een beetje te groot en is ze overal mee weggekomen?

https://www.ad.nl/buitenland/afval-gevo ... ~a18c138a/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 8:42 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54263
Berichten: Intopic
Onvoorstelbaar! Ik hoorde het net op het nieuws. Het is schijt hebben aan andermans leven. Of gewoon onvrede onder de werknemers. Of vermoeidheid. Het is niet ongewoon dat in de VS mensen twee of zelfs drie banen nodig hebben om rond te kunnen komen, wat hier in Nederland trouwens ook opgang doet (neoliberaal). Hoe dan ook, deugt het niet.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 9:54 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10152
Berichten: Intopic
P-G schreef:
HvR schreef:
Enzo501 schreef:


Goed verhaal, alleen klopt het niet met de realiteit aangezien er juist Boeing vliegtuigen, die dus door de conservatieve mentaliteit meer invloed van piloten voortstaat 'want dat is prettiger bij problemen' onlangs door softwarefouten uit de lucht zijn gevallen.


Boeing heeft met de 737 een enorme fuckup, er is met dat ding veel meer mis dan alleen de software. Ieder groot bedrijf heeft zoiets wel eens aan de hand, voor Airbus was het de A380 waar miljarden mee door het putje gingen. Ik ben ervan overtuigd dat Boeing sterk terug zal komen.

De vraag blijft staan, en misschien iets praktischer / makkelijker te begrijpen met zelfrijdende auto's.... Willen we dat uiteindelijk de machine de baas is of de bestuurder ? Onder aan de streep denk ik persoonlijk dat mensen teveel aan computers willen overlaten en daarmee zichzelf steeds dommer / kwetsbaarder maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Een fly-by-wire is iets anders dan een 'automatische piloot'. Daarnaast hebben thans alle auto's verplicht een elektronisch stabiliteitsprogramma met een equivalent van de fly-by-wire, te weten: de drive-by-wire. Als HvR een fly-by-wire niet vertrouwt, durft hij dan eigenlijk nog wel de weg op?


Het zal wel moeten, he.... Het wordt er m.i. alleen niet veiliger op, het wordt steeds drukker en al die snufjes blijken steeds vaker een eigen willetje te hebben waar mensen zich steeds vaker achter zullen proberen te verschuilen ook. Dat geeft weer een heel nieuwe dimensie aan de problematiek.

Overigens gaat fly-by-wire duizend keer verder dan een ESP'tje in een auto en is daarmee onvergelijkbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 9:56 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10152
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Afval gevonden in afvaltanks MAX 737. Waar is de eindcontrole gebleven, is Boeing ook niet een beetje te groot en is ze overal mee weggekomen?

https://www.ad.nl/buitenland/afval-gevo ... ~a18c138a/


Afval in de afvaltanks.... En wat is het probleem nu ? :holy:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 10:25 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18387
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
Afval gevonden in afvaltanks MAX 737. Waar is de eindcontrole gebleven, is Boeing ook niet een beetje te groot en is ze overal mee weggekomen?

https://www.ad.nl/buitenland/afval-gevo ... ~a18c138a/


Afval in de afvaltanks.... En wat is het probleem nu ? :holy:
O, jij ziet geen probleem? :blink: :foei2:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 10:35 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54263
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
Afval gevonden in afvaltanks MAX 737. Waar is de eindcontrole gebleven, is Boeing ook niet een beetje te groot en is ze overal mee weggekomen?

https://www.ad.nl/buitenland/afval-gevo ... ~a18c138a/


Afval in de afvaltanks.... En wat is het probleem nu ? :holy:


Het is een verschrijving.

Het afval is bij meerdere toestellen gevonden in de .... brandstoftanks.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 4:26 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10152
Berichten: Intopic
Raya schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:
Afval gevonden in afvaltanks MAX 737. Waar is de eindcontrole gebleven, is Boeing ook niet een beetje te groot en is ze overal mee weggekomen?

https://www.ad.nl/buitenland/afval-gevo ... ~a18c138a/


Afval in de afvaltanks.... En wat is het probleem nu ? :holy:


Het is een verschrijving.

Het afval is bij meerdere toestellen gevonden in de .... brandstoftanks.


De 88e.... Waar is de eindcontrole bij Biertje zelf eigenlijk gebleven ? :wink:

Dat het rommelt bij Boeing is duidelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 4:30 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10152
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:
Afval gevonden in afvaltanks MAX 737. Waar is de eindcontrole gebleven, is Boeing ook niet een beetje te groot en is ze overal mee weggekomen?

https://www.ad.nl/buitenland/afval-gevo ... ~a18c138a/


Afval in de afvaltanks.... En wat is het probleem nu ? :holy:


O, jij ziet geen probleem? :blink: :foei2:


Nee, niet als er afval in de afvaltanks zit.... :holy:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 4:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7104
Berichten: Intopic
HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:


Boeing heeft met de 737 een enorme fuckup, er is met dat ding veel meer mis dan alleen de software. Ieder groot bedrijf heeft zoiets wel eens aan de hand, voor Airbus was het de A380 waar miljarden mee door het putje gingen. Ik ben ervan overtuigd dat Boeing sterk terug zal komen.

De vraag blijft staan, en misschien iets praktischer / makkelijker te begrijpen met zelfrijdende auto's.... Willen we dat uiteindelijk de machine de baas is of de bestuurder ? Onder aan de streep denk ik persoonlijk dat mensen teveel aan computers willen overlaten en daarmee zichzelf steeds dommer / kwetsbaarder maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Een fly-by-wire is iets anders dan een 'automatische piloot'. Daarnaast hebben thans alle auto's verplicht een elektronisch stabiliteitsprogramma met een equivalent van de fly-by-wire, te weten: de drive-by-wire. Als HvR een fly-by-wire niet vertrouwt, durft hij dan eigenlijk nog wel de weg op?


Het zal wel moeten, he.... Het wordt er m.i. alleen niet veiliger op, het wordt steeds drukker en al die snufjes blijken steeds vaker een eigen willetje te hebben waar mensen zich steeds vaker achter zullen proberen te verschuilen ook. Dat geeft weer een heel nieuwe dimensie aan de problematiek.


Welke bronnen anders dan de onderbuik en/of de dikke duim kan HvR aandragen ter onderbouwing van de stelling dat systemen die reeds decennia geleidelijk zijn uitgebreid, zijn ontwikkeld ter verbetering van de veiligheid en dat ook aantoonbaar doen, juist voor onveilige situaties zorgen?

HvR schreef:
Overigens gaat fly-by-wire duizend keer verder dan een ESP'tje in een auto en is daarmee onvergelijkbaar.


Wrong again. Het elektronisch stabiliteitsprogramma neigt reeds meer naar een 'automatische piloot', daar het systeem het voertuig meerdere keren per seconde analyseert en ingrijpt wanneer dat nodig is. Dat is nog iets anders dan bijvoorbeeld het louter wegnemen van de traditionele gaskabel.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 9:54 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10152
Berichten: Intopic
P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:


Een fly-by-wire is iets anders dan een 'automatische piloot'. Daarnaast hebben thans alle auto's verplicht een elektronisch stabiliteitsprogramma met een equivalent van de fly-by-wire, te weten: de drive-by-wire. Als HvR een fly-by-wire niet vertrouwt, durft hij dan eigenlijk nog wel de weg op?


Het zal wel moeten, he.... Het wordt er m.i. alleen niet veiliger op, het wordt steeds drukker en al die snufjes blijken steeds vaker een eigen willetje te hebben waar mensen zich steeds vaker achter zullen proberen te verschuilen ook. Dat geeft weer een heel nieuwe dimensie aan de problematiek.


Welke bronnen anders dan de onderbuik en/of de dikke duim kan HvR aandragen ter onderbouwing van de stelling dat systemen die reeds decennia geleidelijk zijn uitgebreid, zijn ontwikkeld ter verbetering van de veiligheid en dat ook aantoonbaar doen, juist voor onveilige situaties zorgen?

HvR schreef:
Overigens gaat fly-by-wire duizend keer verder dan een ESP'tje in een auto en is daarmee onvergelijkbaar.


Wrong again. Het elektronisch stabiliteitsprogramma neigt reeds meer naar een 'automatische piloot', daar het systeem het voertuig meerdere keren per seconde analyseert en ingrijpt wanneer dat nodig is. Dat is nog iets anders dan bijvoorbeeld het louter wegnemen van de traditionele gaskabel.


Als alle voertuigen op de weg perfect zelfrijdend waren dan zou het aantal verkeersdoden nul zijn. Bovendien zouden de reistijden veel korter worden. De upsides van ‘driverless technology’ zijn evident en worden breed uitgemeten in de media, de zeer reële risico’s krijgen minder aandacht. We stippen daarom een aantal knelpunten aan.


https://zelfrijdendeauto.com/zelfrijden ... eigenlijk/

Gewoon, ter orientatie.

Ik ga niet proberen om hier een technische discussie uit te leggen. Dat vliegt alle kanten op.

Dat technologie niet zaligmakend is, moge duidelijk zijn.... :)


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 11:05 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54263
Berichten: Intopic
Er gebeuren nog regelmatig eenzijdige ongelukken met zelfrijdende auto's.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 11:26 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18387
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
HvR schreef:


Afval in de afvaltanks.... En wat is het probleem nu ? :holy:


O, jij ziet geen probleem? :blink: :foei2:


Nee, niet als er afval in de afvaltanks zit.... :holy:
Het ziet er slecht uit. Eb zelfs het wel in de afvaltanks zat, nieuw vliegtuigen lever je schoon op

https://www.youtube.com/watch?v=vjEDJUeUSuo

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 11:26 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 15, 2013 3:37 pm
Berichten: 7993
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Er gebeuren nog regelmatig eenzijdige ongelukken met zelfrijdende auto's.

Ook met door mensen bestuurde auto's trouwens

_________________
Het is beter voorzichtig door rood te lopen dan roekeloos door groen - Anonymus

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 11:28 pm 
Online
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20491
Berichten: Intopic
Een vliegtuig de lucht in krijgen en weer landen is een veel gecontroleerder en 'standaard' situatie dan autoverkeer waar je om de haverklap iets onverwacht tegenkomt en dus geschikter voor automatisering.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 11:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54263
Berichten: Intopic
Lancelot schreef:
Raya schreef:
Er gebeuren nog regelmatig eenzijdige ongelukken met zelfrijdende auto's.

Ook met door mensen bestuurde auto's trouwens


Ja! Klopt!

Het laat echter zien dat de betrouwbaarheid van electronica nog beslist onvoldoende is om erop te kunnen vertrouwen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: do feb 20, 2020 1:06 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7104
Berichten: Intopic
HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:


Het zal wel moeten, he.... Het wordt er m.i. alleen niet veiliger op, het wordt steeds drukker en al die snufjes blijken steeds vaker een eigen willetje te hebben waar mensen zich steeds vaker achter zullen proberen te verschuilen ook. Dat geeft weer een heel nieuwe dimensie aan de problematiek.


Welke bronnen anders dan de onderbuik en/of de dikke duim kan HvR aandragen ter onderbouwing van de stelling dat systemen die reeds decennia geleidelijk zijn uitgebreid, zijn ontwikkeld ter verbetering van de veiligheid en dat ook aantoonbaar doen, juist voor onveilige situaties zorgen?

HvR schreef:
Overigens gaat fly-by-wire duizend keer verder dan een ESP'tje in een auto en is daarmee onvergelijkbaar.


Wrong again. Het elektronisch stabiliteitsprogramma neigt reeds meer naar een 'automatische piloot', daar het systeem het voertuig meerdere keren per seconde analyseert en ingrijpt wanneer dat nodig is. Dat is nog iets anders dan bijvoorbeeld het louter wegnemen van de traditionele gaskabel.


Als alle voertuigen op de weg perfect zelfrijdend waren dan zou het aantal verkeersdoden nul zijn. Bovendien zouden de reistijden veel korter worden. De upsides van ‘driverless technology’ zijn evident en worden breed uitgemeten in de media, de zeer reële risico’s krijgen minder aandacht. We stippen daarom een aantal knelpunten aan.


https://zelfrijdendeauto.com/zelfrijden ... eigenlijk/

Gewoon, ter orientatie.

Ik ga niet proberen om hier een technische discussie uit te leggen. Dat vliegt alle kanten op.

Dat technologie niet zaligmakend is, moge duidelijk zijn.... :)


Ja, het moge duidelijk zijn dat jij een techniek aanvalt met een kennelijke imperfectie van een andere techniek. Dat zou elke technicus. Immers, een gebrekkige stuurstang is een argument tegen een achterbak, was het niet?

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: do feb 20, 2020 8:29 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18387
Berichten: Intopic
Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in
Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.

,,Tijdsdruk bracht de veiligheid mogelijk in gevaar”, zegt voormalig Boeingmanager Adam Dickson, die ook aan de geplaagde 373 Max heeft gewerkt. Vanuit de top van Boeing zou grote druk op de medewerkers zijn uitgeoefend om het vliegtuig zo goedkoop en zo snel mogelijk op de markt te krijgen. ,,Bij de productie waren kostenbesparingen uiterst belangrijk’’, verhaalt Dickson, volgens wie elke afdeling ‘een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig moest halen’.

Dickson, die 30 jaar als technisch manager voor de vliegtuigfabrikant werkte, zegt: ,,Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten te verlagen en er een gebrek aan middelen is om het werk echt goed te doen, kan dat van invloed op de veiligheid zijn geweest.’’ De Boeingchef nam vorig jaar ontslag omdat er naar zijn mening te veel nadruk op commercie en kostenbesparingen was komen te liggen. ,,Kosten en het schema waren altijd al leidend, maar dit maakt de laatste tien jaar deel uit van een culturele verandering bij Boeing.’’

18,6 miljard kosten
Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid

Steve Marks, Advocaat nabestaanden crash
Boeing schat de totale kosten voor het aan de grond houden van de 737 Max inmiddels op 18,6 miljard. Dat geld gaat op aan compensatie van luchtvaartmaatschappijen en het bijstaan van gezinnen en gemeenschappen die getroffen zijn door de crashes met de twee toestellen van dit type. Een van de nabestaanden is de Nederlandse Huguette Debets. De vader van haar drie jonge kinderen overleed bij de crash in Ethiopië. Zembla volgt Debets in haar juridische strijd tegen Boeing.

Volgens advocaat Steve Marks is er ‘geen twijfel’ dat Boeings bezuinigingen ten koste van de veiligheid gingen. Marks staat honderd nabestaanden bij in hun procedure tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. ,,Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid’’, zegt de jurist. Dickson onderschrijft die stelling. ,,Ik geloof dat de 737 Max te snel op de markt is gebracht. De klant wilde het heel, heel snel.’’ Hij voelde de druk om het toestel in de lucht te krijgen, en moest naar eigen zeggen ‘de documentatie voor certificering bespoedigen.’’

Ook docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de Technische Universiteit Delft bevestigt de haast die Boeing had om de 373 Max af te leveren. ,,Concurrent Airbus lag voor in de ontwikkeling en had zijn nieuwe vliegtuig al grotendeels ontwikkeld’’, weet Melkert. ,,Ja, zeker hadden ze haast, de Airbus verkocht fantastisch.’’ In een reactie op de uitspraken laat Boeing weten niet bezuinigd te hebben op de ontwikkeling van de 737 Max. ,,Veiligheid is altijd de eerste prioriteit.’’


https://www.ad.nl/economie/voormalig-bo ... ~a1cef69e/

Als het aan mij ligt mag de 737 MAX nimmer meer de lucht in. Mogelijk komt hiermee een cultuurverandering tot stand.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: do feb 20, 2020 6:24 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10152
Berichten: Intopic
P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:


Welke bronnen anders dan de onderbuik en/of de dikke duim kan HvR aandragen ter onderbouwing van de stelling dat systemen die reeds decennia geleidelijk zijn uitgebreid, zijn ontwikkeld ter verbetering van de veiligheid en dat ook aantoonbaar doen, juist voor onveilige situaties zorgen?



Wrong again. Het elektronisch stabiliteitsprogramma neigt reeds meer naar een 'automatische piloot', daar het systeem het voertuig meerdere keren per seconde analyseert en ingrijpt wanneer dat nodig is. Dat is nog iets anders dan bijvoorbeeld het louter wegnemen van de traditionele gaskabel.


Als alle voertuigen op de weg perfect zelfrijdend waren dan zou het aantal verkeersdoden nul zijn. Bovendien zouden de reistijden veel korter worden. De upsides van ‘driverless technology’ zijn evident en worden breed uitgemeten in de media, de zeer reële risico’s krijgen minder aandacht. We stippen daarom een aantal knelpunten aan.


https://zelfrijdendeauto.com/zelfrijden ... eigenlijk/

Gewoon, ter orientatie.

Ik ga niet proberen om hier een technische discussie uit te leggen. Dat vliegt alle kanten op.

Dat technologie niet zaligmakend is, moge duidelijk zijn.... :)


Ja, het moge duidelijk zijn dat jij een techniek aanvalt met een kennelijke imperfectie van een andere techniek. Dat zou elke technicus. Immers, een gebrekkige stuurstang is een argument tegen een achterbak, was het niet?


Nee P-G, ik val niets of niemand aan.

Ik stelde alleen de principiele vraag wie de baas moet zijn in het voertuig: de techniek of de mens ? :)


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: vr feb 21, 2020 9:50 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 6964
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Als het aan mij ligt mag de 737 MAX nimmer meer de lucht in. Mogelijk komt hiermee een cultuurverandering tot stand.

Ik zal je beslissing doorgeven aan de directie.
Maar hou je adem niet in.
:)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Einstein en 145 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling