Het is nu zo maart 29, 2020 7:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za feb 15, 2020 11:42 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3525
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Inmiddels heeft Trump de invoerrechten op Airbus vliegtuigen uit de EU verhoogd van 10 naar 15%
Dat lijkt niet zoveel en de Europese vliegtuigbouwer zal er niet al te veel last van ondervinden. Dat gaat echter niet op voor Amerikaanse vliegmaatschappijen. Die komen voor hogere kosten te staan.
Nu is een tegenmaatregel natuurlijk vrij gemakkelijk in te voeren door op Boeing toestellen eenzelfde hoger regime toe te passen.
Dat zou ook best gerechtvaardigd zijn gelet op het feit dat ze daar nieuwe toestellen laten ontwikkelen door clowns die geleid worden door apen. Dat zijn nu niet de beste uitgangspunten om een vliegtuig te ontwerpen en op de markt te brengen.
Maar veel beter lijkt het me als we afzien van het aankopen van dergelijke levensgevaarlijke toestellen en voortaan alleen maar Airbustoestellen aanschaffen zolang die wel op een veilige manier ontworpen en gefabriceerd worden.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 9:12 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
Je moet maar zo denken: Boeing heeft al miljarden aan schade moeten uitkeren door problemen met 737 MAX en de gifbeker is daarmee nog steeds vol. Er zijn teveel problemen aan het toestel en ik verwacht dat Boeing vroeg of laat steun krijgt van de staat. En dat is het moment te eisen dat de invoerrechten worden afgeschaft.

https://www.youtube.com/watch?v=X_KQmY6H26E
https://www.youtube.com/watch?v=XqQV4WBllNc
https://www.youtube.com/watch?v=Z3C_Eduzv1M
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ing-binnen
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... is-737-max

En er zijn ook problemen met de Dreamliner

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 9:27 am 
Online
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20483
Berichten: Intopic
Die staatsteun is er natuurlijk al middels het verhogen van de importtarieven.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 10:06 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Die staatsteun is er natuurlijk al middels het verhogen van de importtarieven.
Intussen ligt de productie van de 737 MAX geheel stil.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 10:57 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3525
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Als ik het goed begrepen heb zijn er niet 2 maar 4 737 toestellen al gecrasht..
Namelijk de crash in Libië, bij Schiphol en de recente in Indonesië en Ethiopië. Zij zijn alle vier onder dezelfde omstandigheden naar beneden gekomen.
Als je de totale lijst van 737 Boeing toestellen die gecrasht zijn ziet schrik je je een ongeluk. Het is gewoon een rampenstoestel.
Tja, dat kun je verwachten als je de FAA zover weet te krijgen dat zij niet de veiligheid van het toestel controleren, maar dat aan Boeing zelf overlaat.
Nog gekker is dat de Boeing mensen, die bij de onderzoeken van de crashes waren betrokken, de fouten van het toestel wisten te verdoezelen of zoveel te reduceren dat er geen alarmbellen gingen rinkelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 12:10 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Als ik het goed begrepen heb zijn er niet 2 maar 4 737 toestellen al gecrasht..
Namelijk de crash in Libië, bij Schiphol en de recente in Indonesië en Ethiopië. Zij zijn alle vier onder dezelfde omstandigheden naar beneden gekomen.
Als je de totale lijst van 737 Boeing toestellen die gecrasht zijn ziet schrik je je een ongeluk. Het is gewoon een rampenstoestel.
Tja, dat kun je verwachten als je de FAA zover weet te krijgen dat zij niet de veiligheid van het toestel controleren, maar dat aan Boeing zelf overlaat.
Nog gekker is dat de Boeing mensen, die bij de onderzoeken van de crashes waren betrokken, de fouten van het toestel wisten te verdoezelen of zoveel te reduceren dat er geen alarmbellen gingen rinkelen.
De crash bij Schiphol was een Turkisch Airline Boeing 737-800 waar KLM ook mee vleigt, de crash bij Lybië was een Airbus 330

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 2:32 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10137
Berichten: Intopic
Welk principe heeft de voorkeur:
piloten die vliegen met hulp van een computer OF een computer die vliegt met hulp van piloten ?

(Idem voor zelfrijdende auto's....)


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 2:48 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Welk principe heeft de voorkeur:
piloten die vliegen met hulp van een computer OF een computer die vliegt met hulp van piloten ?

(Idem voor zelfrijdende auto's....)
Een computer heeft de BWK vervangen en helpt de bemanning bij het vliegen. Ze moeten er alleen op beducht dat apparatuur verkeerde meldingen geven en moet regelmatig het toestel met de hand landen.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 5:38 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10137
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
HvR schreef:
Welk principe heeft de voorkeur:
piloten die vliegen met hulp van een computer OF een computer die vliegt met hulp van piloten ?

(Idem voor zelfrijdende auto's....)


Een computer heeft de BWK vervangen en helpt de bemanning bij het vliegen. Ze moeten er alleen op beducht dat apparatuur verkeerde meldingen geven en moet regelmatig het toestel met de hand landen.


'Alleen'.... :rolleyes:
In een Airbus heeft de computer niet alleen de BWK vervangen (die was er allang niet meer) maar de piloten !

En als het dan gebeurt in zo'n EU Airbus, moeten de piloten het probleem eerst herkennen.
Dan moeten ze de computer gaan herprogrammeren om manual control over te kunnen nemen (zie handboek) en het dan nog eens uitvoeren.

Wat mij betreft heeft Airbus het verkeerde uitgangspunt te pakken en zal Boeing uiteindelijk aan het langste eind trekken.

Hulpsystemen prima, maar de piloot / bestuurder / berijder moet te allen tijde in controle en de verantwoordelijk zijn.
NIET, de computer.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 6:10 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
HvR schreef:
Welk principe heeft de voorkeur:
piloten die vliegen met hulp van een computer OF een computer die vliegt met hulp van piloten ?

(Idem voor zelfrijdende auto's....)


Een computer heeft de BWK vervangen en helpt de bemanning bij het vliegen. Ze moeten er alleen op beducht dat apparatuur verkeerde meldingen geven en moet regelmatig het toestel met de hand landen.


'Alleen'.... :rolleyes:
In een Airbus heeft de computer niet alleen de BWK vervangen (die was er allang niet meer) maar de piloten !

En als het dan gebeurt in zo'n EU Airbus, moeten de piloten het probleem eerst herkennen.
Dan moeten ze de computer gaan herprogrammeren om manual control over te kunnen nemen (zie handboek) en het dan nog eens uitvoeren.

Wat mij betreft heeft Airbus het verkeerde uitgangspunt te pakken en zal Boeing uiteindelijk aan het langste eind trekken.

Hulpsystemen prima, maar de piloot / bestuurder / berijder moet te allen tijde in controle en de verantwoordelijk zijn.
NIET, de computer.
Een piloot zal alleen instellingen moet ingeven in de computer eer het weg kan en de computer is een hulpmiddel. De piloot is zeker niet overbodig. Wat Boeing heeft gedaan is het ergste wat je je kunt voorstellen: ze vonden dat het mogelijk moest zijn om elke piloot zonder aparte simulator - om geld uit te sparen - achter de knuppel in de 737 Max te krijgen zonder training en daar zijn veel veiligheidssystemen eruit gehaald. Met als resultaat dat Boeing twee types
737 heeft gemaakt: de een vliegt wel, de ander niet. En dat is volgens jou winst. :blink:

https://www.ad.nl/buitenland/medewerker ... ~a683b06d/

https://www.youtube.com/watch?v=H2tuKiiznsY
https://www.youtube.com/watch?v=BfNEOfEGe3I&t=381s

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2020 10:43 pm 
Online
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20483
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
HvR schreef:
Welk principe heeft de voorkeur:
piloten die vliegen met hulp van een computer OF een computer die vliegt met hulp van piloten ?

(Idem voor zelfrijdende auto's....)


Een computer heeft de BWK vervangen en helpt de bemanning bij het vliegen. Ze moeten er alleen op beducht dat apparatuur verkeerde meldingen geven en moet regelmatig het toestel met de hand landen.


'Alleen'.... :rolleyes:
In een Airbus heeft de computer niet alleen de BWK vervangen (die was er allang niet meer) maar de piloten !

En als het dan gebeurt in zo'n EU Airbus, moeten de piloten het probleem eerst herkennen.
Dan moeten ze de computer gaan herprogrammeren om manual control over te kunnen nemen (zie handboek) en het dan nog eens uitvoeren.

Wat mij betreft heeft Airbus het verkeerde uitgangspunt te pakken en zal Boeing uiteindelijk aan het langste eind trekken.

Hulpsystemen prima, maar de piloot / bestuurder / berijder moet te allen tijde in controle en de verantwoordelijk zijn.
NIET, de computer.

Nou, te hopen voor jou dat er een paar Airbus toestellen uit de lucht vallen binnenkort.
Wat een klets zeg, het lijkt wel een Trump tweet. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 10:15 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10137
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:


Een computer heeft de BWK vervangen en helpt de bemanning bij het vliegen. Ze moeten er alleen op beducht dat apparatuur verkeerde meldingen geven en moet regelmatig het toestel met de hand landen.


'Alleen'.... :rolleyes:
In een Airbus heeft de computer niet alleen de BWK vervangen (die was er allang niet meer) maar de piloten !

En als het dan gebeurt in zo'n EU Airbus, moeten de piloten het probleem eerst herkennen.
Dan moeten ze de computer gaan herprogrammeren om manual control over te kunnen nemen (zie handboek) en het dan nog eens uitvoeren.

Wat mij betreft heeft Airbus het verkeerde uitgangspunt te pakken en zal Boeing uiteindelijk aan het langste eind trekken.

Hulpsystemen prima, maar de piloot / bestuurder / berijder moet te allen tijde in controle en de verantwoordelijk zijn.
NIET, de computer.


Nou, te hopen voor jou dat er een paar Airbus toestellen uit de lucht vallen binnenkort.
Wat een klets zeg, het lijkt wel een Trump tweet. :wink:


Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?


https://www.demorgen.be/nieuws/boeing-v ... ~bedfb781/

In de cockpit zie je ook de andere verschillen. Boeing heeft naast een ouderwets stuur een bijna prehistorisch plafondpaneel met grote schakelaars, terwijl je in het plafond van de Airbus cockpit een strak paneel met moderne knopjes ziet. De beeldschermen en de computer bedieningspanelen lijken gelukkig wat meer op elkaar, maar de echte verschillen zitten in de filosofie en de software van beide vliegtuigen. In de Airbussen is de automatisering veel verder doorgevoerd en dat is heerlijk zolang alles goed gaat. De Boeing is traditioneler en dat is soms weer prettiger bij problemen. Het allergrootste verschil is het Airbus tafeltje dat precies op de plek zit waar de concurrentie een stuur heeft. De vraag is natuurlijk, wat wil je liever recht voor je? Een stuur of een tafeltje, zodat je dat heerlijke vliegtuigeten zelfs bij turbulentie zonder te morsen kunt verorberen? Ik weet het wel.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/columns ... nof-airbus

Heerlijk, zo'n domme 'grap' en natuurlijk de eeuwige knipoog naar Trump.

Veel makkelijker ook dan je even verdiepen in de serieuze overweging die ik geef.... :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 10:52 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
Citaat:
Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?
Waarom is fly-by-wire- dat dan wel geschikt voor een F16 en voor de JSF?

Het enige wat juist is dat de toestellen verschillen als het gaat om besturing en knopjes. Overigens is het onjuist dat als een toestel enkel met kabels bestuurd wordt dat dit dan veiliger is. Er zijn 737 neergestort vanwege een klepsysteem voor het roer. Waarom is dat bij de Airbus niet gebeurd?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 11:14 am 
Online
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20483
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:


'Alleen'.... :rolleyes:
In een Airbus heeft de computer niet alleen de BWK vervangen (die was er allang niet meer) maar de piloten !

En als het dan gebeurt in zo'n EU Airbus, moeten de piloten het probleem eerst herkennen.
Dan moeten ze de computer gaan herprogrammeren om manual control over te kunnen nemen (zie handboek) en het dan nog eens uitvoeren.

Wat mij betreft heeft Airbus het verkeerde uitgangspunt te pakken en zal Boeing uiteindelijk aan het langste eind trekken.

Hulpsystemen prima, maar de piloot / bestuurder / berijder moet te allen tijde in controle en de verantwoordelijk zijn.
NIET, de computer.


Nou, te hopen voor jou dat er een paar Airbus toestellen uit de lucht vallen binnenkort.
Wat een klets zeg, het lijkt wel een Trump tweet. :wink:


Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?


https://www.demorgen.be/nieuws/boeing-v ... ~bedfb781/

In de cockpit zie je ook de andere verschillen. Boeing heeft naast een ouderwets stuur een bijna prehistorisch plafondpaneel met grote schakelaars, terwijl je in het plafond van de Airbus cockpit een strak paneel met moderne knopjes ziet. De beeldschermen en de computer bedieningspanelen lijken gelukkig wat meer op elkaar, maar de echte verschillen zitten in de filosofie en de software van beide vliegtuigen. In de Airbussen is de automatisering veel verder doorgevoerd en dat is heerlijk zolang alles goed gaat. De Boeing is traditioneler en dat is soms weer prettiger bij problemen. Het allergrootste verschil is het Airbus tafeltje dat precies op de plek zit waar de concurrentie een stuur heeft. De vraag is natuurlijk, wat wil je liever recht voor je? Een stuur of een tafeltje, zodat je dat heerlijke vliegtuigeten zelfs bij turbulentie zonder te morsen kunt verorberen? Ik weet het wel.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/columns ... nof-airbus

Heerlijk, zo'n domme 'grap' en natuurlijk de eeuwige knipoog naar Trump.

Veel makkelijker ook dan je even verdiepen in de serieuze overweging die ik geef.... :rolleyes:

Goed verhaal, alleen klopt het niet met de realiteit aangezien er juist Boeing vliegtuigen, die dus door de conservatieve mentaliteit meer invloed van piloten voortstaat 'want dat is prettiger bij problemen' onlangs door softwarefouten uit de lucht zijn gevallen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 1:28 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10137
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Enzo501 schreef:


Nou, te hopen voor jou dat er een paar Airbus toestellen uit de lucht vallen binnenkort.
Wat een klets zeg, het lijkt wel een Trump tweet. :wink:


Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?


https://www.demorgen.be/nieuws/boeing-v ... ~bedfb781/

In de cockpit zie je ook de andere verschillen. Boeing heeft naast een ouderwets stuur een bijna prehistorisch plafondpaneel met grote schakelaars, terwijl je in het plafond van de Airbus cockpit een strak paneel met moderne knopjes ziet. De beeldschermen en de computer bedieningspanelen lijken gelukkig wat meer op elkaar, maar de echte verschillen zitten in de filosofie en de software van beide vliegtuigen. In de Airbussen is de automatisering veel verder doorgevoerd en dat is heerlijk zolang alles goed gaat. De Boeing is traditioneler en dat is soms weer prettiger bij problemen. Het allergrootste verschil is het Airbus tafeltje dat precies op de plek zit waar de concurrentie een stuur heeft. De vraag is natuurlijk, wat wil je liever recht voor je? Een stuur of een tafeltje, zodat je dat heerlijke vliegtuigeten zelfs bij turbulentie zonder te morsen kunt verorberen? Ik weet het wel.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/columns ... nof-airbus

Heerlijk, zo'n domme 'grap' en natuurlijk de eeuwige knipoog naar Trump.

Veel makkelijker ook dan je even verdiepen in de serieuze overweging die ik geef.... :rolleyes:


Goed verhaal, alleen klopt het niet met de realiteit aangezien er juist Boeing vliegtuigen, die dus door de conservatieve mentaliteit meer invloed van piloten voortstaat 'want dat is prettiger bij problemen' onlangs door softwarefouten uit de lucht zijn gevallen.


Boeing heeft met de 737 een enorme fuckup, er is met dat ding veel meer mis dan alleen de software. Ieder groot bedrijf heeft zoiets wel eens aan de hand, voor Airbus was het de A380 waar miljarden mee door het putje gingen. Ik ben ervan overtuigd dat Boeing sterk terug zal komen.

De vraag blijft staan, en misschien iets praktischer / makkelijker te begrijpen met zelfrijdende auto's.... Willen we dat uiteindelijk de machine de baas is of de bestuurder ? Onder aan de streep denk ik persoonlijk dat mensen teveel aan computers willen overlaten en daarmee zichzelf steeds dommer / kwetsbaarder maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 3:06 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
Als je dit filmpje bekijkt weet je wat er mis is met de 737 MAX

https://www.youtube.com/watch?v=H2tuKiiznsY

Dat bepaalde types slecht verkopen overkomt elke vliegtuigbouwer, en dat wil niet zeggen dat die toestellen onveilig zijn Maar de Max had terug op de tekentafel gemoeten en dat was niet gebeurd.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 4:13 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54193
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:


Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?


https://www.demorgen.be/nieuws/boeing-v ... ~bedfb781/

In de cockpit zie je ook de andere verschillen. Boeing heeft naast een ouderwets stuur een bijna prehistorisch plafondpaneel met grote schakelaars, terwijl je in het plafond van de Airbus cockpit een strak paneel met moderne knopjes ziet. De beeldschermen en de computer bedieningspanelen lijken gelukkig wat meer op elkaar, maar de echte verschillen zitten in de filosofie en de software van beide vliegtuigen. In de Airbussen is de automatisering veel verder doorgevoerd en dat is heerlijk zolang alles goed gaat. De Boeing is traditioneler en dat is soms weer prettiger bij problemen. Het allergrootste verschil is het Airbus tafeltje dat precies op de plek zit waar de concurrentie een stuur heeft. De vraag is natuurlijk, wat wil je liever recht voor je? Een stuur of een tafeltje, zodat je dat heerlijke vliegtuigeten zelfs bij turbulentie zonder te morsen kunt verorberen? Ik weet het wel.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/columns ... nof-airbus

Heerlijk, zo'n domme 'grap' en natuurlijk de eeuwige knipoog naar Trump.

Veel makkelijker ook dan je even verdiepen in de serieuze overweging die ik geef.... :rolleyes:


Goed verhaal, alleen klopt het niet met de realiteit aangezien er juist Boeing vliegtuigen, die dus door de conservatieve mentaliteit meer invloed van piloten voortstaat 'want dat is prettiger bij problemen' onlangs door softwarefouten uit de lucht zijn gevallen.


Boeing heeft met de 737 een enorme fuckup, er is met dat ding veel meer mis dan alleen de software. Ieder groot bedrijf heeft zoiets wel eens aan de hand, voor Airbus was het de A380 waar miljarden mee door het putje gingen. Ik ben ervan overtuigd dat Boeing sterk terug zal komen.

De vraag blijft staan, en misschien iets praktischer / makkelijker te begrijpen met zelfrijdende auto's.... Willen we dat uiteindelijk de machine de baas is of de bestuurder ? Onder aan de streep denk ik persoonlijk dat mensen teveel aan computers willen overlaten en daarmee zichzelf steeds dommer / kwetsbaarder maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Ik denk dat de menselijke geest niet gebouwd is op blind vertrouwen. De mens wil zelf controle houden. Zelfs een klimmer inspecteert zijn uitrusting voor hij gaat klimmen en vertrouwt niet blindelings op zijn uitrusting. De hele bureaucratie is geënt op wantrouwen in van alles en nog wat. Ook weerstandjes gaan kapot en condensatoren verliezen capaciteit. Mensen die dat weten, zullen zich nooit volledig overgeven aan de elektronica.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 5:50 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10137
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Als je dit filmpje bekijkt weet je wat er mis is met de 737 MAX

https://www.youtube.com/watch?v=H2tuKiiznsY

Dat bepaalde types slecht verkopen overkomt elke vliegtuigbouwer, en dat wil niet zeggen dat die toestellen onveilig zijn Maar de Max had terug op de tekentafel gemoeten en dat was niet gebeurd.


Heel goed, Biertje. Maar daar gaat mijn vraag dus niet over.... :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 5:55 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10137
Berichten: Intopic
Raya schreef:
HvR schreef:
Enzo501 schreef:


Goed verhaal, alleen klopt het niet met de realiteit aangezien er juist Boeing vliegtuigen, die dus door de conservatieve mentaliteit meer invloed van piloten voortstaat 'want dat is prettiger bij problemen' onlangs door softwarefouten uit de lucht zijn gevallen.


Boeing heeft met de 737 een enorme fuckup, er is met dat ding veel meer mis dan alleen de software. Ieder groot bedrijf heeft zoiets wel eens aan de hand, voor Airbus was het de A380 waar miljarden mee door het putje gingen. Ik ben ervan overtuigd dat Boeing sterk terug zal komen.

De vraag blijft staan, en misschien iets praktischer / makkelijker te begrijpen met zelfrijdende auto's.... Willen we dat uiteindelijk de machine de baas is of de bestuurder ? Onder aan de streep denk ik persoonlijk dat mensen teveel aan computers willen overlaten en daarmee zichzelf steeds dommer / kwetsbaarder maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Ik denk dat de menselijke geest niet gebouwd is op blind vertrouwen. De mens wil zelf controle houden. Zelfs een klimmer inspecteert zijn uitrusting voor hij gaat klimmen en vertrouwt niet blindelings op zijn uitrusting. De hele bureaucratie is geënt op wantrouwen in van alles en nog wat. Ook weerstandjes gaan kapot en condensatoren verliezen capaciteit. Mensen die dat weten, zullen zich nooit volledig overgeven aan de elektronica.


Een zeiler controleert zijn boot, een parachutist de wijze waarop zijn parachute gevouwen is, een (beetje) automobilist kijkt regelmatig naar zijn banden....

Natuurlijk wil de mens in control zijn. Voor een piloot niet anders. En terecht.

Airbus (en Google en Tesla en .... ) zitten hierom op het verkeerde spoor met al dat zelf-vliegende en -rijdende spul !


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 6:24 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18358
Berichten: Intopic
Beste Raya, natuurlijk wil de mens controle houden. Daarom zijn de taken verdeeld in een cockpit: de een vliegt en de controleert de piloot. Maar de huidige automatisering maakt wel mogelijk dat toestellen automatisch landen middels ILS in zeer dichte mis. Zie filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=Q0BNpgphL7s

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Atidem, Einstein, Google [Bot] en 152 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling