Het is nu zo maart 29, 2020 11:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 10:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 6938
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Einstein schreef:
Biertje schreef:
Waarom valt dat niet te beschrijven? Omdat de overheid niet doelmatig werkt?
Het is vaak prima te beschrijven, maar niet in een taal, waar een ICT'er iets mee kan. Een formulier is nog geen record, een procedure is nog geen programma. Het management is ook een stoorzender, zowel bij de klant als bij het ICT-bedrijf. Personeel wordt te weinig betrokken bij het opstellen van specificaties. Vage beschrijvingen en wensen vanuit het management maken software bewerkelijk en een vast budgetten gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid op de werkvloer. Fouten blijven zitten.

Als mensen gewoon niet bereid zijn, om software te gebruiken, dan wordt het niet getest.. en dus ook niet verbeterd. Wat ook vaak een rol speelt, is dat de ontwikkeling zo lang duurt, dat het geleverde systeem verouderd is, voordat alle fouten eruit zijn. Wat Hume zegt speelt ook, vooral wanneer de organisatie geen eigen software mensen in dienst heeft. Dan krijgt het ICT-bedrijf teveel macht en worden ze lui en duur. De klant is dan met handen en voeten gebonden aan één leverancier, bijvoorbeeld Oracle, SAP, of Microsoft. Zie de ICT-ramp bij het UWV.
Hoe komt het dat het snel verouderd is? Doordat de politiek forse wijzigingen doorvoert. Maar goed, de overheid kan natuurlijk ook sterk vereenvoudigen.

Yep.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: wo dec 18, 2019 9:00 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54195
Berichten: Intopic
Hier lopen m.i. een paar dingen door elkaar.

Je hebt standaardsoftware als bijv. Word en Excel of varianten daarvan. Deze zijn inmiddels van zoveel functionaliteit voorzien, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Velen gebruiken maar een klein deel van die functionaliteit. Een notulist(e) vraagt heel andere functionaliteit dan een aannemer die een offerte uit wil brengen.
Het zou al veel schelen, als dit soort programma's meer modulair uit te brengen, waarbij onderdelen of functies naar believen kunnen worden in- of uitgeschakeld.

Ten tweede heb je het maatwerk, de database voor de belastingdienst of de politie, geheel geschreven voor de betreffende dienst. Juist daar laten vooral de managers van zich horen, die er allemaal hun plasje over willen doen. En vergeet de hoogste leidinggevenden niet. Bij veel instellingen, komt de nieuwe directeur/bestuurder met nieuwe ict-eisen om van meet af aan een stempel te drukken op de instelling. Zo heb ik computers vervangen zien worden door thin clients, vervolgens laptops en daarna door tablets, zonder dat ze waren afgeschreven en nog volop dienst konden doen, alles in een paar jaar tijd. En natuurlijk heeft ieder middel zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Niet ieder apparaat is geschikt voor iedere werkplek of functie. Maar ook qua software wil men nogal eens zijn of haar stempel zetten. Het komt een goed functionerende ICT allemaal niet ten goede.

Er moet, bij alle typen software en hardware, gekeken worden waar welke functionaliteit nodig is. En het zijn vooral de gebruikers die dat aan kunnen geven, niet de managers, ook niet de directie. Die werken er vaak zelf niet mee. Vervolgens moet worden gekeken wat mogelijk is en wat niet en wat er eventueel voor nodig is om bepaalde functionaliteit die eerder niet kon, alsnog in te brengen. Maar dan wel onder de voorwaarde, dat die functionaliteit ook echt nodig is in het werkproces van de voetjes op de vloer, niet als speeltje voor managers. Het heeft voor de facilitaire dienst van een bedrijf of instelling geen enkele zin om een veld in een database te hebben, waarin het aantal spaken van de wielen van bedrijfsfietsen wordt vastgelegd. Toch kom je dergelijke dingen tegen, al gaf ik hier een beetje overdreven voorbeeld. Het aantal keren dat een fiets een lekke band reed, hoef je echt niet bij te houden. Je kunt met het oog zien wanneer het beter is om een band te vervangen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: ma feb 10, 2020 1:06 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7892
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Hier lopen m.i. een paar dingen door elkaar.

Je hebt standaardsoftware als bijv. Word en Excel of varianten daarvan. Deze zijn inmiddels van zoveel functionaliteit voorzien, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Velen gebruiken maar een klein deel van die functionaliteit. Een notulist(e) vraagt heel andere functionaliteit dan een aannemer die een offerte uit wil brengen.
Het zou al veel schelen, als dit soort programma's meer modulair uit te brengen, waarbij onderdelen of functies naar believen kunnen worden in- of uitgeschakeld.

Ten tweede heb je het maatwerk, de database voor de belastingdienst of de politie, geheel geschreven voor de betreffende dienst. Juist daar laten vooral de managers van zich horen, die er allemaal hun plasje over willen doen. En vergeet de hoogste leidinggevenden niet. Bij veel instellingen, komt de nieuwe directeur/bestuurder met nieuwe ict-eisen om van meet af aan een stempel te drukken op de instelling. Zo heb ik computers vervangen zien worden door thin clients, vervolgens laptops en daarna door tablets, zonder dat ze waren afgeschreven en nog volop dienst konden doen, alles in een paar jaar tijd. En natuurlijk heeft ieder middel zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Niet ieder apparaat is geschikt voor iedere werkplek of functie. Maar ook qua software wil men nogal eens zijn of haar stempel zetten. Het komt een goed functionerende ICT allemaal niet ten goede.

Er moet, bij alle typen software en hardware, gekeken worden waar welke functionaliteit nodig is. En het zijn vooral de gebruikers die dat aan kunnen geven, niet de managers, ook niet de directie. Die werken er vaak zelf niet mee. Vervolgens moet worden gekeken wat mogelijk is en wat niet en wat er eventueel voor nodig is om bepaalde functionaliteit die eerder niet kon, alsnog in te brengen. Maar dan wel onder de voorwaarde, dat die functionaliteit ook echt nodig is in het werkproces van de voetjes op de vloer, niet als speeltje voor managers. Het heeft voor de facilitaire dienst van een bedrijf of instelling geen enkele zin om een veld in een database te hebben, waarin het aantal spaken van de wielen van bedrijfsfietsen wordt vastgelegd. Toch kom je dergelijke dingen tegen, al gaf ik hier een beetje overdreven voorbeeld. Het aantal keren dat een fiets een lekke band reed, hoef je echt niet bij te houden. Je kunt met het oog zien wanneer het beter is om een band te vervangen.


De vraag is wie moet dat allemaal doen?
De gemiddelde burger en dat geldt ook voor bedrijven, hebben daar geen verstand van en zijn afhankelijk van leveranciers en ICT'ers.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: ma feb 10, 2020 10:00 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54195
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Hier lopen m.i. een paar dingen door elkaar.

Je hebt standaardsoftware als bijv. Word en Excel of varianten daarvan. Deze zijn inmiddels van zoveel functionaliteit voorzien, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Velen gebruiken maar een klein deel van die functionaliteit. Een notulist(e) vraagt heel andere functionaliteit dan een aannemer die een offerte uit wil brengen.
Het zou al veel schelen, als dit soort programma's meer modulair uit te brengen, waarbij onderdelen of functies naar believen kunnen worden in- of uitgeschakeld.

Ten tweede heb je het maatwerk, de database voor de belastingdienst of de politie, geheel geschreven voor de betreffende dienst. Juist daar laten vooral de managers van zich horen, die er allemaal hun plasje over willen doen. En vergeet de hoogste leidinggevenden niet. Bij veel instellingen, komt de nieuwe directeur/bestuurder met nieuwe ict-eisen om van meet af aan een stempel te drukken op de instelling. Zo heb ik computers vervangen zien worden door thin clients, vervolgens laptops en daarna door tablets, zonder dat ze waren afgeschreven en nog volop dienst konden doen, alles in een paar jaar tijd. En natuurlijk heeft ieder middel zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Niet ieder apparaat is geschikt voor iedere werkplek of functie. Maar ook qua software wil men nogal eens zijn of haar stempel zetten. Het komt een goed functionerende ICT allemaal niet ten goede.

Er moet, bij alle typen software en hardware, gekeken worden waar welke functionaliteit nodig is. En het zijn vooral de gebruikers die dat aan kunnen geven, niet de managers, ook niet de directie. Die werken er vaak zelf niet mee. Vervolgens moet worden gekeken wat mogelijk is en wat niet en wat er eventueel voor nodig is om bepaalde functionaliteit die eerder niet kon, alsnog in te brengen. Maar dan wel onder de voorwaarde, dat die functionaliteit ook echt nodig is in het werkproces van de voetjes op de vloer, niet als speeltje voor managers. Het heeft voor de facilitaire dienst van een bedrijf of instelling geen enkele zin om een veld in een database te hebben, waarin het aantal spaken van de wielen van bedrijfsfietsen wordt vastgelegd. Toch kom je dergelijke dingen tegen, al gaf ik hier een beetje overdreven voorbeeld. Het aantal keren dat een fiets een lekke band reed, hoef je echt niet bij te houden. Je kunt met het oog zien wanneer het beter is om een band te vervangen.


De vraag is wie moet dat allemaal doen?
De gemiddelde burger en dat geldt ook voor bedrijven, hebben daar geen verstand van en zijn afhankelijk van leveranciers en ICT'ers.


Veel ICT-bedrijven leveren een totaalpakket, inclusief systeembeheer en helpdesk voor gebruikers. Meestal op afstand.

Doe dat niet als bedrijf of instelling (of ministerie). Zorg voor een eigen, lokaal systeembeheer annex helpdesk en eventuele applicatiebeheer, onafhankelijk van de leverancier(s) van hard- en software. En zorg dat je systeembeheerders/helpdeskmedewerkers/applicatiebeheer niet verstopt zitten achter een telefoon. Stuur ze ook de werkvloer op, laat ze ook problemen bij de gebruiker zelf oplossen. Het is verrassend wat die medewerkers dan te zien en te horen krijgen over het systeem, de software, nut en onnut, behoefte aan functionaliteit en het ontbreken daarvan, verborgen klachten of storingen aan het systeem en de software, en gebrek aan nodige kennis bij gebruikers.

Dat hoeft geen heel leger te zijn. Specialistische kennis op het gebied van hard- en software kun je altijd inhuren, ook op contractbasis, voor een deel van het systeem, zoals firewalls, verbindingen e.d., maar ook als ondersteuning voor het eigen systeembeheer (2e of 3e lijns).
Je eigen systeembeheer zijn je ogen en oren. Bij vervanging of uitbreiding van systemen of software, kunnen zij de werkelijke wensen en behoeften van de gebruikers vertolken. Je hebt dan een tegenwicht tegen de leveranciers die van alles het nieuwste (vaak nog niet goed uitontwikkeld of getest) en duurste aan je willen slijten, met veel functionaliteit die mogelijk helemaal niet nodig is, maar alles wel veel duurder en ingewikkelder maakt.
En hou managers een beetje op afstand. Laat ze een lijstje van wensen samenstellen en deze wens voor wens uitdrukkelijk motiveren, aantonen dat het noodzakelijk is om te implementeren. Leg dit ook voor aan je ogen en oren, het interne (eigen) systeembeheer. Die weten vaak meer dan je denkt over haalbaarheid en systeembelasting. Bijvoorbeeld dat Citrix in werkelijkheid een volledige testomgeving vereist om iedere wijziging aan software eerst uitvoerig te kunnen testen op conflicten met Citrix.

Zoals een bakker verstand heeft van het dagelijks brood bakken voor zijn klanten, hebben met name systeembeheerders/helpdeskmedewerkers verstand van het systeem en de gebruikers.
Een fabrieksbrood smaakt echt minder dan een brood van de warme bakker!

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 4:19 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7892
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:
Hier lopen m.i. een paar dingen door elkaar.

Je hebt standaardsoftware als bijv. Word en Excel of varianten daarvan. Deze zijn inmiddels van zoveel functionaliteit voorzien, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Velen gebruiken maar een klein deel van die functionaliteit. Een notulist(e) vraagt heel andere functionaliteit dan een aannemer die een offerte uit wil brengen.
Het zou al veel schelen, als dit soort programma's meer modulair uit te brengen, waarbij onderdelen of functies naar believen kunnen worden in- of uitgeschakeld.

Ten tweede heb je het maatwerk, de database voor de belastingdienst of de politie, geheel geschreven voor de betreffende dienst. Juist daar laten vooral de managers van zich horen, die er allemaal hun plasje over willen doen. En vergeet de hoogste leidinggevenden niet. Bij veel instellingen, komt de nieuwe directeur/bestuurder met nieuwe ict-eisen om van meet af aan een stempel te drukken op de instelling. Zo heb ik computers vervangen zien worden door thin clients, vervolgens laptops en daarna door tablets, zonder dat ze waren afgeschreven en nog volop dienst konden doen, alles in een paar jaar tijd. En natuurlijk heeft ieder middel zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Niet ieder apparaat is geschikt voor iedere werkplek of functie. Maar ook qua software wil men nogal eens zijn of haar stempel zetten. Het komt een goed functionerende ICT allemaal niet ten goede.

Er moet, bij alle typen software en hardware, gekeken worden waar welke functionaliteit nodig is. En het zijn vooral de gebruikers die dat aan kunnen geven, niet de managers, ook niet de directie. Die werken er vaak zelf niet mee. Vervolgens moet worden gekeken wat mogelijk is en wat niet en wat er eventueel voor nodig is om bepaalde functionaliteit die eerder niet kon, alsnog in te brengen. Maar dan wel onder de voorwaarde, dat die functionaliteit ook echt nodig is in het werkproces van de voetjes op de vloer, niet als speeltje voor managers. Het heeft voor de facilitaire dienst van een bedrijf of instelling geen enkele zin om een veld in een database te hebben, waarin het aantal spaken van de wielen van bedrijfsfietsen wordt vastgelegd. Toch kom je dergelijke dingen tegen, al gaf ik hier een beetje overdreven voorbeeld. Het aantal keren dat een fiets een lekke band reed, hoef je echt niet bij te houden. Je kunt met het oog zien wanneer het beter is om een band te vervangen.


De vraag is wie moet dat allemaal doen?
De gemiddelde burger en dat geldt ook voor bedrijven, hebben daar geen verstand van en zijn afhankelijk van leveranciers en ICT'ers.


Veel ICT-bedrijven leveren een totaalpakket, inclusief systeembeheer en helpdesk voor gebruikers. Meestal op afstand.

Doe dat niet als bedrijf of instelling (of ministerie). Zorg voor een eigen, lokaal systeembeheer annex helpdesk en eventuele applicatiebeheer, onafhankelijk van de leverancier(s) van hard- en software. En zorg dat je systeembeheerders/helpdeskmedewerkers/applicatiebeheer niet verstopt zitten achter een telefoon. Stuur ze ook de werkvloer op, laat ze ook problemen bij de gebruiker zelf oplossen. Het is verrassend wat die medewerkers dan te zien en te horen krijgen over het systeem, de software, nut en onnut, behoefte aan functionaliteit en het ontbreken daarvan, verborgen klachten of storingen aan het systeem en de software, en gebrek aan nodige kennis bij gebruikers.

Dat hoeft geen heel leger te zijn. Specialistische kennis op het gebied van hard- en software kun je altijd inhuren, ook op contractbasis, voor een deel van het systeem, zoals firewalls, verbindingen e.d., maar ook als ondersteuning voor het eigen systeembeheer (2e of 3e lijns).
Je eigen systeembeheer zijn je ogen en oren. Bij vervanging of uitbreiding van systemen of software, kunnen zij de werkelijke wensen en behoeften van de gebruikers vertolken. Je hebt dan een tegenwicht tegen de leveranciers die van alles het nieuwste (vaak nog niet goed uitontwikkeld of getest) en duurste aan je willen slijten, met veel functionaliteit die mogelijk helemaal niet nodig is, maar alles wel veel duurder en ingewikkelder maakt.
En hou managers een beetje op afstand. Laat ze een lijstje van wensen samenstellen en deze wens voor wens uitdrukkelijk motiveren, aantonen dat het noodzakelijk is om te implementeren. Leg dit ook voor aan je ogen en oren, het interne (eigen) systeembeheer. Die weten vaak meer dan je denkt over haalbaarheid en systeembelasting. Bijvoorbeeld dat Citrix in werkelijkheid een volledige testomgeving vereist om iedere wijziging aan software eerst uitvoerig te kunnen testen op conflicten met Citrix.

Zoals een bakker verstand heeft van het dagelijks brood bakken voor zijn klanten, hebben met name systeembeheerders/helpdeskmedewerkers verstand van het systeem en de gebruikers.
Een fabrieksbrood smaakt echt minder dan een brood van de warme bakker!


Warme of koude bakker , bij defensie blijkt het iCT bedrijf een koekenbakker te zijn.

De Nederlandse krijgsmacht raakt verder achterop nu een nieuw informatiesysteem is opgeschort. Het delen en duiden van grote hoeveelheden data wordt steeds belangrijker.

De ontwikkeling van een nieuw, cruciaal informatiesysteem bij Defensie is op een dood spoor beland. Technologiebedrijf IBM heeft gedreigd honderden miljoenen euro’s aan gemaakte kosten op het ministerie te verhalen, vanwege de problemen en vertraging bij de aanbesteding van dit project. De krijgsmacht moet zo nog langer wachten op deze noodzakelijke vernieuwing, het ‘wapen van de toekomst’.
Dat blijkt uit interne documentatie in handen van Trouw, Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, De Groene Amsterdammer en EenVandaag. De aanbesteding is verzand in getouwtrek tussen Defensie en de enige overgebleven deelnemer in de race om het contract: een consortium geleid door het Amerikaanse IBM en het Franse Atos.

Defensie wil een ‘informatiegestuurde organisatie’ worden. In een moderne oorlog is het snel delen en duiden van enorme hoeveelheden data steeds belangrijker. Vooralsnog ontbreekt het Defensie aan een ‘digitale snelweg’, een ruggengraat die deze uitwisseling van informatie in de hele organisatie mogelijk maakt. Nieuwe aankopen zoals het gevechtsvliegtuig JSF, schepen en gevechtshelikopters kunnen nu lang niet optimaal functioneren. Defensie heeft nog steeds geen militair internet, een beveiligde cloud waarin al het personeel kan werken. Militairen werken soms tijdens operaties noodgedwongen met hun gewone burgersmartphones.


https://www.trouw.nl/binnenland/cruciaa ... bb04b3295/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 5:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10140
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:


De vraag is wie moet dat allemaal doen?
De gemiddelde burger en dat geldt ook voor bedrijven, hebben daar geen verstand van en zijn afhankelijk van leveranciers en ICT'ers.


Veel ICT-bedrijven leveren een totaalpakket, inclusief systeembeheer en helpdesk voor gebruikers. Meestal op afstand.

Doe dat niet als bedrijf of instelling (of ministerie). Zorg voor een eigen, lokaal systeembeheer annex helpdesk en eventuele applicatiebeheer, onafhankelijk van de leverancier(s) van hard- en software. En zorg dat je systeembeheerders/helpdeskmedewerkers/applicatiebeheer niet verstopt zitten achter een telefoon. Stuur ze ook de werkvloer op, laat ze ook problemen bij de gebruiker zelf oplossen. Het is verrassend wat die medewerkers dan te zien en te horen krijgen over het systeem, de software, nut en onnut, behoefte aan functionaliteit en het ontbreken daarvan, verborgen klachten of storingen aan het systeem en de software, en gebrek aan nodige kennis bij gebruikers.

Dat hoeft geen heel leger te zijn. Specialistische kennis op het gebied van hard- en software kun je altijd inhuren, ook op contractbasis, voor een deel van het systeem, zoals firewalls, verbindingen e.d., maar ook als ondersteuning voor het eigen systeembeheer (2e of 3e lijns).
Je eigen systeembeheer zijn je ogen en oren. Bij vervanging of uitbreiding van systemen of software, kunnen zij de werkelijke wensen en behoeften van de gebruikers vertolken. Je hebt dan een tegenwicht tegen de leveranciers die van alles het nieuwste (vaak nog niet goed uitontwikkeld of getest) en duurste aan je willen slijten, met veel functionaliteit die mogelijk helemaal niet nodig is, maar alles wel veel duurder en ingewikkelder maakt.
En hou managers een beetje op afstand. Laat ze een lijstje van wensen samenstellen en deze wens voor wens uitdrukkelijk motiveren, aantonen dat het noodzakelijk is om te implementeren. Leg dit ook voor aan je ogen en oren, het interne (eigen) systeembeheer. Die weten vaak meer dan je denkt over haalbaarheid en systeembelasting. Bijvoorbeeld dat Citrix in werkelijkheid een volledige testomgeving vereist om iedere wijziging aan software eerst uitvoerig te kunnen testen op conflicten met Citrix.

Zoals een bakker verstand heeft van het dagelijks brood bakken voor zijn klanten, hebben met name systeembeheerders/helpdeskmedewerkers verstand van het systeem en de gebruikers.
Een fabrieksbrood smaakt echt minder dan een brood van de warme bakker!


Warme of koude bakker , bij defensie blijkt het iCT bedrijf een koekenbakker te zijn.

De Nederlandse krijgsmacht raakt verder achterop nu een nieuw informatiesysteem is opgeschort. Het delen en duiden van grote hoeveelheden data wordt steeds belangrijker.

De ontwikkeling van een nieuw, cruciaal informatiesysteem bij Defensie is op een dood spoor beland. Technologiebedrijf IBM heeft gedreigd honderden miljoenen euro’s aan gemaakte kosten op het ministerie te verhalen, vanwege de problemen en vertraging bij de aanbesteding van dit project. De krijgsmacht moet zo nog langer wachten op deze noodzakelijke vernieuwing, het ‘wapen van de toekomst’.
Dat blijkt uit interne documentatie in handen van Trouw, Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, De Groene Amsterdammer en EenVandaag. De aanbesteding is verzand in getouwtrek tussen Defensie en de enige overgebleven deelnemer in de race om het contract: een consortium geleid door het Amerikaanse IBM en het Franse Atos.

Defensie wil een ‘informatiegestuurde organisatie’ worden. In een moderne oorlog is het snel delen en duiden van enorme hoeveelheden data steeds belangrijker. Vooralsnog ontbreekt het Defensie aan een ‘digitale snelweg’, een ruggengraat die deze uitwisseling van informatie in de hele organisatie mogelijk maakt. Nieuwe aankopen zoals het gevechtsvliegtuig JSF, schepen en gevechtshelikopters kunnen nu lang niet optimaal functioneren. Defensie heeft nog steeds geen militair internet, een beveiligde cloud waarin al het personeel kan werken. Militairen werken soms tijdens operaties noodgedwongen met hun gewone burgersmartphones.


https://www.trouw.nl/binnenland/cruciaa ... bb04b3295/


Zucht.... IBM is niet de koekenbakker maar die sukkels bij defensie !

Anderhalf jaar lang zeggen ze 'linksaf' dus de partij die het beste linksaf kan, wordt geselecteerd en investeert miljoenen om de requirements, scope en kosten uit te pluizen en helder te krijgen. Due diligence. So far, so good - mooie investering voor een meerjarige miljardendeal met de NL overheid.

Beginnen die kinderen bij defensie ineens te twijfelen of linksaf wel de juiste richting was en krijgen nu ineens koudwatervrees. Dankjedekoekoek. Moet je niet doen bij 's wereld grootste, professionele ICT services provider (met consortium en dus met neven-afspraken / commitments). En terecht. Wat een amateurs, die NL defensie-ambtenarren ! Dit project is allang voorbij 'its point of no return'. Het besluit had allang genomen moeten zijn en de transformatie onderweg.... :rolleyes:

De overheid en ICT, het is geen gelukkige (en zeker geen betrouwbare !) combinatie.

(Zie ook: draadje 'Betrouwbare Overheid'.)


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2020 5:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54195
Berichten: Intopic
Het ontbreekt aan gezond verstand, zowel bij bestuurders op de ministeries als bij het kabinet.

Zeker na al die onderzoeken die er al zijn geweest naar Overheid en ICT, hadden dergelijke problemen moeten worden voorkomen. Er is geen enkel excuus meer voor.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kwaaisteniet, Majestic-12 [Bot] en 128 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling