PeterJKH schreef:
Raya schreef:
P-G schreef:
Waren er daarom decennialang onlust in Noord-Ierland?
Sinds de 2e wereldoorlog is de wereld veranderd, wat koloniën betreft. Er mag best wel internationale druk worden uitgeoefend op GB om Noord-Ierland terug te geven aan de Ieren. Wat is daar mis mee? Wij hebben Nederlands-Indië ook verlaten, mede door druk van buitenaf.
Je kunt beter een provincie zijn van een rijk en behoorlijk bestuurd land, dan een zelfstandig land dat is overgeleverd aan willekeur en corruptie.
Een rijk en behoorlijk bestuurd land kan achteruit gaan, of prioriteiten ontwikkelen die vervelend zijn voor de provincie. Als zelfstandig land heb je het toch altijd zelf in de hand. Daarnaast heb je de bonus dat fouten die je zelf maakt altijd makkelijker te accepteren zijn dan de fouten die een ander oplegt.
Anderzijds is het onzin om te praten over Noord-Ierse autochtonen versus allochtonen die je wel even kunt terugsturen. De situatie is eeuwen oud, en als ik het op wiki bekijk is de identiteit
behoorlijk versnipperd. Ik zag laatst een film die speelde in Noord-Ierland, en daar kwam een lokale spreuk naar voren: '
never waste an opportunity to get your revenge in first'. Ik weet niet of de spreuk klopt, maar als dat de mentaliteit is, dan zijn ze niet slecht af met geleidelijkheid, en invloed van zowel VK en Ierland op de provincie.