Het is nu ma okt 19, 2020 11:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 375 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#341  BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2020 2:58 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57038
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:
Alleen in de EU.

En wat ik nooit zal begrijpen is waarom huur sociaal zou zijn en koop niet.
Er bestaan ook sociale koopwoningen. Deze zijn goedkoper, maar vaak ook wat kleiner en minder luxueus. Maar ook die markt is verziekt, omdat vanwege graairendement tegenwoordig ook dure woningen klein zijn en minder te bieden hebben.

Daar had ik nog niet van gehoord. Is dat hetzelfde als bij verhuren, dat je voor hoge kosten een woning beschikbaar stelt, dat de overheid je prijsstelling beperkt voor inkomenspolitieke doeleinden, waar je in geval van een hufterige wederpartij geen poot hebt om op te staan, op de inkomsten scheel belast wordt, en als dank voor de moeite voor graaier wordt uitgemaakt? Zeg maar wat Stalin bedacht zou hebben als ie 5 jaar langer geleefd zou hebben?


Het probleem is dat door o.a. grondspeculatie en schaarste, de prijzen van woningen dusdanig hoog zijn, dat mensen met een normaal inkomen niet in staat zijn om een woning te huren of te kopen.
Vandaar sociale huur- en sociale koopwoningen (vroeger ook wel premie A of premiekoopwoning genoemd). Uiteraard gelden er voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#342  BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2020 3:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 06, 2012 12:39 pm
Berichten: 8100
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Het merkwaardige is nu dat de huizenprijzen in Engeland nog veel hoger zijn, terwijl men daar het pond als valuta hanteert.
Aan de andere kant zijn de huizenprijzen in Duitsland, dat net als ons land de euro hanteert, beduidend lager dan in ons land.
Het is daarom niet zo eenvoudig als PG voorstelt.


De spijker op de kop!

_________________
I never forget a face, but in your case I'll be glad to make
an exception.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#343  BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2020 5:09 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7459
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Het merkwaardige is nu dat de huizenprijzen in Engeland nog veel hoger zijn, terwijl men daar het pond als valuta hanteert.
Aan de andere kant zijn de huizenprijzen in Duitsland, dat net als ons land de euro hanteert, beduidend lager dan in ons land.
Het is daarom niet zo eenvoudig als PG voorstelt.


Marcel schreef:
kwaaisteniet schreef:
Het merkwaardige is nu dat de huizenprijzen in Engeland nog veel hoger zijn, terwijl men daar het pond als valuta hanteert.
Aan de andere kant zijn de huizenprijzen in Duitsland, dat net als ons land de euro hanteert, beduidend lager dan in ons land.
Het is daarom niet zo eenvoudig als PG voorstelt.


Alwaar heeft P-G überhaupt gezegd dat het onbetaalbaar geworden zijn van woningen slechts één oorzaak heeft?

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#344  BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2020 5:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 8267
Berichten: Intopic
Raya schreef:
baedeker schreef:
Raya schreef:
Er bestaan ook sociale koopwoningen. Deze zijn goedkoper, maar vaak ook wat kleiner en minder luxueus. Maar ook die markt is verziekt, omdat vanwege graairendement tegenwoordig ook dure woningen klein zijn en minder te bieden hebben.
Daar had ik nog niet van gehoord. Is dat hetzelfde als bij verhuren, dat je voor hoge kosten een woning beschikbaar stelt, dat de overheid je prijsstelling beperkt voor inkomenspolitieke doeleinden, waar je in geval van een hufterige wederpartij geen poot hebt om op te staan, op de inkomsten scheel belast wordt, en als dank voor de moeite voor graaier wordt uitgemaakt? Zeg maar wat Stalin bedacht zou hebben als ie 5 jaar langer geleefd zou hebben?
Het probleem is dat door o.a. grondspeculatie en schaarste, de prijzen van woningen dusdanig hoog zijn, dat mensen met een normaal inkomen niet in staat zijn om een woning te huren of te kopen. Vandaar sociale huur- en sociale koopwoningen (vroeger ook wel premie A of premiekoopwoning genoemd). Uiteraard gelden er voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen.

Is speculatie nog steeds een een-tweetje waar gemeenten en projectontwikkelaars samen de prijs opdrijven? Daarnaast werken beperkt ruimtelijk beleid, OZB, huursubsidie, huurwet, verplichte huurprijzen, overdrachtsbelasting en bouwregels prijsopdrijvend cq marktverstorend. Nederland heeft een extreem hoog aantal sociale huurwoningen t.o.v. andere landen. Maar het wil de overheid maar niet lukken hè?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#345  BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2020 6:34 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7459
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:
Daar had ik nog niet van gehoord. Is dat hetzelfde als bij verhuren, dat je voor hoge kosten een woning beschikbaar stelt, dat de overheid je prijsstelling beperkt voor inkomenspolitieke doeleinden, waar je in geval van een hufterige wederpartij geen poot hebt om op te staan, op de inkomsten scheel belast wordt, en als dank voor de moeite voor graaier wordt uitgemaakt? Zeg maar wat Stalin bedacht zou hebben als ie 5 jaar langer geleefd zou hebben?
Het probleem is dat door o.a. grondspeculatie en schaarste, de prijzen van woningen dusdanig hoog zijn, dat mensen met een normaal inkomen niet in staat zijn om een woning te huren of te kopen. Vandaar sociale huur- en sociale koopwoningen (vroeger ook wel premie A of premiekoopwoning genoemd). Uiteraard gelden er voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen.

Is speculatie nog steeds een een-tweetje waar gemeenten en projectontwikkelaars samen de prijs opdrijven? Daarnaast werken beperkt ruimtelijk beleid, OZB, huursubsidie, huurwet, verplichte huurprijzen, overdrachtsbelasting en bouwregels prijsopdrijvend cq marktverstorend. Nederland heeft een extreem hoog aantal sociale huurwoningen t.o.v. andere landen. Maar het wil de overheid maar niet lukken hè?


Grondspeculatie, ruimtelijk beleid en bouwregels raken bovenal de (potentiële) nieuwbouw. Dit laat onverlet dat ruimtelijk beleid en bouwregels kunnen bestaan ter bescherming van gerechtvaardigde belangen; de samenleving is niet gebaat bij woningen met een lage kwaliteit of die anderzijds onvoldoende beantwoorden aan de behoeften. Het overboord gooien van ruimtelijk beleid of bouwregels kan helpen bij het terugdringen van het technisch woningtekort, maar daarmee is allerminst gegarandeerd het voorradig zijn betaalbare (!) woningen.

Voorts zij opgemerkt dat het woningvoorraad dat te beperkt is én steeds minder beantwoordt aan behoeften, verklaart slechts gedeeltelijk waarom woningen in het algemeen en bestaande woningen in het bijzonder onbetaalbaar zijn geworden. De Bank of England trok vorig jaar deze conclusie met betrekking tot de woningmarkt in het Verenigd Koninkrijk en niet valt in te zien waarom het één en ander (wezenlijk) anders zou zijn in Nederland.
De markt voor grond en de daarop gebouwde opstallen worden bovenal beheerst door de (financiële) spelregels die het openbaar gezag stelt. Private partijen zijn bovenal geïnteresseerd in dure woningen, gefinancierd met door banken en andere financiële instellen te verlenen hypotheekleningen. Met fractioneel bankieren, soepele hypotheeknormen en een fiscale subsidiëring kan het onbetaalbaar zijn geworden van de woningen veel beter worden verklaard. En dát maakt het doen en laten van de ECB zo problematisch: de centrale bankier doet de financiële waterstroom in de financiële rivier extra toenemen; monetaire, financiële en fiscale omstandigheden doen de financiële rivier steeds meer overstromen. De gevolgen zijn duidelijk: in de afgelopen tien jaar is in Nederland de dakloosheid verdubbeld en onder daklozen bevinden zich naar schatting 8.500 minderjarigen. Dit is een exces van een grotere ontwikkeling op de woningmarkt, die bijdraagt aan een toenemende inkomens- en vermogensongelijkheid.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#346  BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2020 10:33 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57038
Berichten: Intopic
Sociale huur- en koopwoningen zijn alleen maar nodig als het voor mensen met een regulier inkomen onmogelijk is om normaal te huren of te kopen.

Woningen zijn in Nederland extreem duur, niet alleen in grote steden. Een vrijstaande woning in het Duitse grensgebied kost gemiddeld 180.000 euro. Dat is 120.000 euro minder dan in Nederland.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#347  BerichtGeplaatst: do jul 09, 2020 2:31 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 8267
Berichten: Intopic
P-G schreef:
baedeker schreef:
Raya schreef:
Het probleem is dat door o.a. grondspeculatie en schaarste, de prijzen van woningen dusdanig hoog zijn, dat mensen met een normaal inkomen niet in staat zijn om een woning te huren of te kopen. Vandaar sociale huur- en sociale koopwoningen (vroeger ook wel premie A of premiekoopwoning genoemd). Uiteraard gelden er voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen.

Is speculatie nog steeds een een-tweetje waar gemeenten en projectontwikkelaars samen de prijs opdrijven? Daarnaast werken beperkt ruimtelijk beleid, OZB, huursubsidie, huurwet, verplichte huurprijzen, overdrachtsbelasting en bouwregels prijsopdrijvend cq marktverstorend. Nederland heeft een extreem hoog aantal sociale huurwoningen t.o.v. andere landen. Maar het wil de overheid maar niet lukken hè?
Grondspeculatie, ruimtelijk beleid en bouwregels raken bovenal de (potentiële) nieuwbouw. Dit laat onverlet dat ruimtelijk beleid en bouwregels kunnen bestaan ter bescherming van gerechtvaardigde belangen; de samenleving is niet gebaat bij woningen met een lage kwaliteit of die anderzijds onvoldoende beantwoorden aan de behoeften. Het overboord gooien van ruimtelijk beleid of bouwregels kan helpen bij het terugdringen van het technisch woningtekort, maar daarmee is allerminst gegarandeerd het voorradig zijn betaalbare (!) woningen.

Voorts zij opgemerkt dat het woningvoorraad dat te beperkt is én steeds minder beantwoordt aan behoeften, verklaart slechts gedeeltelijk waarom woningen in het algemeen en bestaande woningen in het bijzonder onbetaalbaar zijn geworden. De Bank of England trok vorig jaar deze conclusie met betrekking tot de woningmarkt in het Verenigd Koninkrijk en niet valt in te zien waarom het één en ander (wezenlijk) anders zou zijn in Nederland.
De markt voor grond en de daarop gebouwde opstallen worden bovenal beheerst door de (financiële) spelregels die het openbaar gezag stelt. Private partijen zijn bovenal geïnteresseerd in dure woningen, gefinancierd met door banken en andere financiële instellen te verlenen hypotheekleningen. Met fractioneel bankieren, soepele hypotheeknormen en een fiscale subsidiëring kan het onbetaalbaar zijn geworden van de woningen veel beter worden verklaard. En dát maakt het doen en laten van de ECB zo problematisch: de centrale bankier doet de financiële waterstroom in de financiële rivier extra toenemen; monetaire, financiële en fiscale omstandigheden doen de financiële rivier steeds meer overstromen. De gevolgen zijn duidelijk: in de afgelopen tien jaar is in Nederland de dakloosheid verdubbeld en onder daklozen bevinden zich naar schatting 8.500 minderjarigen. Dit is een exces van een grotere ontwikkeling op de woningmarkt, die bijdraagt aan een toenemende inkomens- en vermogensongelijkheid.

Conclusie ... deze ramp heeft tal van oorzaken die zich vooral kenmerken doordat de overheid en ook de ECB daar een vinger achter hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#348  BerichtGeplaatst: do jul 09, 2020 2:36 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 8267
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Sociale huur- en koopwoningen zijn alleen maar nodig als het voor mensen met een regulier inkomen onmogelijk is om normaal te huren of te kopen.

Woningen zijn in Nederland extreem duur, niet alleen in grote steden. Een vrijstaande woning in het Duitse grensgebied kost gemiddeld 180.000 euro. Dat is 120.000 euro minder dan in Nederland.

Ga je richting de grote steden in Duitsland, dan verandert dat beeld ook wel hoor. Feit blijft dat ze in Duitsland een gezonde en gewilde huurmarkt hebben zonder de mega sociale huurmarkt die wij kennen. En ja, besteedbaar inkomen ... maar daarvan weten we waar hier het probleem ligt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#349  BerichtGeplaatst: do jul 09, 2020 5:42 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7459
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
P-G schreef:
baedeker schreef:
Is speculatie nog steeds een een-tweetje waar gemeenten en projectontwikkelaars samen de prijs opdrijven? Daarnaast werken beperkt ruimtelijk beleid, OZB, huursubsidie, huurwet, verplichte huurprijzen, overdrachtsbelasting en bouwregels prijsopdrijvend cq marktverstorend. Nederland heeft een extreem hoog aantal sociale huurwoningen t.o.v. andere landen. Maar het wil de overheid maar niet lukken hè?
Grondspeculatie, ruimtelijk beleid en bouwregels raken bovenal de (potentiële) nieuwbouw. Dit laat onverlet dat ruimtelijk beleid en bouwregels kunnen bestaan ter bescherming van gerechtvaardigde belangen; de samenleving is niet gebaat bij woningen met een lage kwaliteit of die anderzijds onvoldoende beantwoorden aan de behoeften. Het overboord gooien van ruimtelijk beleid of bouwregels kan helpen bij het terugdringen van het technisch woningtekort, maar daarmee is allerminst gegarandeerd het voorradig zijn betaalbare (!) woningen.

Voorts zij opgemerkt dat het woningvoorraad dat te beperkt is én steeds minder beantwoordt aan behoeften, verklaart slechts gedeeltelijk waarom woningen in het algemeen en bestaande woningen in het bijzonder onbetaalbaar zijn geworden. De Bank of England trok vorig jaar deze conclusie met betrekking tot de woningmarkt in het Verenigd Koninkrijk en niet valt in te zien waarom het één en ander (wezenlijk) anders zou zijn in Nederland.
De markt voor grond en de daarop gebouwde opstallen worden bovenal beheerst door de (financiële) spelregels die het openbaar gezag stelt. Private partijen zijn bovenal geïnteresseerd in dure woningen, gefinancierd met door banken en andere financiële instellen te verlenen hypotheekleningen. Met fractioneel bankieren, soepele hypotheeknormen en een fiscale subsidiëring kan het onbetaalbaar zijn geworden van de woningen veel beter worden verklaard. En dát maakt het doen en laten van de ECB zo problematisch: de centrale bankier doet de financiële waterstroom in de financiële rivier extra toenemen; monetaire, financiële en fiscale omstandigheden doen de financiële rivier steeds meer overstromen. De gevolgen zijn duidelijk: in de afgelopen tien jaar is in Nederland de dakloosheid verdubbeld en onder daklozen bevinden zich naar schatting 8.500 minderjarigen. Dit is een exces van een grotere ontwikkeling op de woningmarkt, die bijdraagt aan een toenemende inkomens- en vermogensongelijkheid.

Conclusie ... deze ramp heeft tal van oorzaken die zich vooral kenmerken doordat de overheid en ook de ECB daar een vinger achter hebben.


Om even wat dichter bij het onderwerp van deze draad te blijven: de Nederlandse gulden is geen panacee. Zie onder meer het optreden van centrale bankiers in Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#350  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2020 12:09 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20220
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Het merkwaardige is nu dat de huizenprijzen in Engeland nog veel hoger zijn, terwijl men daar het pond als valuta hanteert.
Aan de andere kant zijn de huizenprijzen in Duitsland, dat net als ons land de euro hanteert, beduidend lager dan in ons land.
Het is daarom niet zo eenvoudig als PG voorstelt.
Want....?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#351  BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2020 10:18 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20220
Berichten: Intopic
Terwijl de tijd voor een handelsdeal tussen de Europese Unie en het vertrokken Verenigd Koninkrijk bijna op is, is er nieuwe ruis op de lijn ontstaan tussen beide kampen. Aanleiding is het bericht dat de Britse regering reeds gemaakte afspraken overboord wil kieperen.

De nieuwe ontwikkelingen maken het zicht op een handelsdeal, die moet garanderen dat de goederenstroom tussen beide vanaf 1 januari soepel blijft verlopen, nog troebeler dan het al was. Implementatie van de afspraken is ‘een voorwaarde’ voor zo’n deal, benadrukte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, maandag nog maar eens.

Volgens het bericht, waar de Financial Times maandag mee opende, bereidt Londen nationale wetgeving voor die strijdt met de Noord-Ierse douaneregeling uit het uittredingsakkoord. Die regeling kwam vorig jaar na lang soebatten tot stand en bepaalt dat de Britse regio Noord-Ierland de facto in een douane-unie met de EU blijft en de regels van de interne markt blijft volgen.
Grenscontroles op het Ierse eiland, die voor nieuwe onrust kunnen zorgen in een lange tijd gespannen regio, kunnen op die manier achterwege blijven. Om te voorkomen dat Noord-Ierland een smokkelroute wordt waarlangs goederen ongecontroleerd de interne markt van de EU binnenkomen, moeten er dan wel checks plaatsvinden op goederen die Noord-Ierland binnenkomen van elders, zoals van andere delen van het Verenigd Koninkrijk.

Niet gelukkig
De Britse premier Boris Johnson is destijds zelf met deze oplossing op de proppen gekomen. Maar hij lijkt er niet meer zo gelukkig mee. Tegen Noord-Ierse bedrijven zei hij al eens dat ze, in tegenstelling tot wat volgt uit de afspraken, niet geconfronteerd zullen worden met controles op goederenstromen met Groot-Brittannië.

Vanuit Brussel klonk eerder al de verzuchting dat de Britten weinig voortgang boeken bij het opzetten van douanefaciliteiten in Noord-Ierland.
De nieuwste ontwikkeling past in die trend, hoewel de Britse regering de ophef probeert te sussen. ‘We zijn niet de doelpalen aan het verschuiven’, zo verzekerde milieuminister George Eustice. Volgens hem is de in voorbereiding zijnde wetgeving bedoeld om een aantal ‘kleine’ onduidelijkheden uit de weg te ruimen.

Een woordvoerder van Johnson sprak van ‘beperkte en redelijke stappen’ om ‘specifieke elementen’ van de Noord-Ierse afspraken ‘te verduidelijken’.
'Zeer onverstandig'
De Ierse defensieminister Simon Coveney liet weten dat het ‘zeer onverstandig’ zou zijn als Johnson de gemaakte afspraken probeert te wijzigen. De Britse oud-minister van financiën Philip Hammond, hoewel partijgenoot geen vriend van Johnson, noemt het in nationale wetten afwijken van internationale afspraken 'gevaarlijk' en 'zeer schadelijk voor ons aanzien in de wereld'.

Premier Mark Rutte hield het vooralsnog op ‘geruchten’. Hij voegde daaraan toe: ‘Feit is wel dat de onderhandelingen heel moeizaam verlopen en de tijdsdruk toeneemt.’

Dinsdag praten onderhandelaars van de EU en het Verenigd Koninkrijk verder over een nieuw handelsakkoord. Grote twistpunten blijven de regels voor staatssteun, de verdeling van visquota en het toezicht op naleving van de afspraken.

Geen doorbraak verwacht
In Brussel rekent niemand deze week op een doorbraak. Maar als daar bij de volgende ronde, die voor eind september gepland staat, nog steeds geen sprake van is, ‘dan wordt het allemaal wel een beetje somber’, zei een betrokken EU-ambtenaar.

Als er een deal komt, moet deze ook nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en door Europese regeringsleiders. Om daar tijd voor te houden, moet er in oktober een akkoord zijn, vinden beide kampen.
Johnson zelf zette de deadline op 15 oktober. ‘Als het ons niet lukt om dan overeenstemming te hebben, dan moeten wij dat allebei accepteren en verder gaan.’ De Britse premier zegt een handelsdeal te willen, maar ook prima te kunnen leven met een vertrek zonder zo'n deal. ‘We zullen daar uitstekend bij gedijen.’ Vorige week werd bekend dat onder meer Britse transportbedrijven dat heel anders zien. Ze voorzien grote chaos aan de grens.
Schotland roert zich
Los daarvan zal een brexit zonder handelsdeal Johnson in eigen land ook nagedragen worden. Bijvoorbeeld door Nicola Sturgeon, de eerste minister van Schotland. Volgens haar vergroot Johnson de kans op een economisch schadelijk vertrek. Ze noemde de Conservatieve regering ‘charlatans’.
Sturgeon hoopt dat een onafhankelijk Schotland straks weer bij de EU kan aansluiten. Michelle O’Neill, plaatsvervangend eerste minister van Noord-Ierland, noemt elke afwijking van de afspraken over de Ierse grens ‘verraad’.


https://fd.nl/economie-politiek/1356405 ... exitfinale

Wie durft er nog met de Britten in zee te gaan?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#352  BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2020 1:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57038
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Terwijl de tijd voor een handelsdeal tussen de Europese Unie en het vertrokken Verenigd Koninkrijk bijna op is, is er nieuwe ruis op de lijn ontstaan tussen beide kampen. Aanleiding is het bericht dat de Britse regering reeds gemaakte afspraken overboord wil kieperen.

De nieuwe ontwikkelingen maken het zicht op een handelsdeal, die moet garanderen dat de goederenstroom tussen beide vanaf 1 januari soepel blijft verlopen, nog troebeler dan het al was. Implementatie van de afspraken is ‘een voorwaarde’ voor zo’n deal, benadrukte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, maandag nog maar eens.

Volgens het bericht, waar de Financial Times maandag mee opende, bereidt Londen nationale wetgeving voor die strijdt met de Noord-Ierse douaneregeling uit het uittredingsakkoord. Die regeling kwam vorig jaar na lang soebatten tot stand en bepaalt dat de Britse regio Noord-Ierland de facto in een douane-unie met de EU blijft en de regels van de interne markt blijft volgen.
Grenscontroles op het Ierse eiland, die voor nieuwe onrust kunnen zorgen in een lange tijd gespannen regio, kunnen op die manier achterwege blijven. Om te voorkomen dat Noord-Ierland een smokkelroute wordt waarlangs goederen ongecontroleerd de interne markt van de EU binnenkomen, moeten er dan wel checks plaatsvinden op goederen die Noord-Ierland binnenkomen van elders, zoals van andere delen van het Verenigd Koninkrijk.

Niet gelukkig
De Britse premier Boris Johnson is destijds zelf met deze oplossing op de proppen gekomen. Maar hij lijkt er niet meer zo gelukkig mee. Tegen Noord-Ierse bedrijven zei hij al eens dat ze, in tegenstelling tot wat volgt uit de afspraken, niet geconfronteerd zullen worden met controles op goederenstromen met Groot-Brittannië.

Vanuit Brussel klonk eerder al de verzuchting dat de Britten weinig voortgang boeken bij het opzetten van douanefaciliteiten in Noord-Ierland.
De nieuwste ontwikkeling past in die trend, hoewel de Britse regering de ophef probeert te sussen. ‘We zijn niet de doelpalen aan het verschuiven’, zo verzekerde milieuminister George Eustice. Volgens hem is de in voorbereiding zijnde wetgeving bedoeld om een aantal ‘kleine’ onduidelijkheden uit de weg te ruimen.

Een woordvoerder van Johnson sprak van ‘beperkte en redelijke stappen’ om ‘specifieke elementen’ van de Noord-Ierse afspraken ‘te verduidelijken’.
'Zeer onverstandig'
De Ierse defensieminister Simon Coveney liet weten dat het ‘zeer onverstandig’ zou zijn als Johnson de gemaakte afspraken probeert te wijzigen. De Britse oud-minister van financiën Philip Hammond, hoewel partijgenoot geen vriend van Johnson, noemt het in nationale wetten afwijken van internationale afspraken 'gevaarlijk' en 'zeer schadelijk voor ons aanzien in de wereld'.

Premier Mark Rutte hield het vooralsnog op ‘geruchten’. Hij voegde daaraan toe: ‘Feit is wel dat de onderhandelingen heel moeizaam verlopen en de tijdsdruk toeneemt.’

Dinsdag praten onderhandelaars van de EU en het Verenigd Koninkrijk verder over een nieuw handelsakkoord. Grote twistpunten blijven de regels voor staatssteun, de verdeling van visquota en het toezicht op naleving van de afspraken.

Geen doorbraak verwacht
In Brussel rekent niemand deze week op een doorbraak. Maar als daar bij de volgende ronde, die voor eind september gepland staat, nog steeds geen sprake van is, ‘dan wordt het allemaal wel een beetje somber’, zei een betrokken EU-ambtenaar.

Als er een deal komt, moet deze ook nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en door Europese regeringsleiders. Om daar tijd voor te houden, moet er in oktober een akkoord zijn, vinden beide kampen.
Johnson zelf zette de deadline op 15 oktober. ‘Als het ons niet lukt om dan overeenstemming te hebben, dan moeten wij dat allebei accepteren en verder gaan.’ De Britse premier zegt een handelsdeal te willen, maar ook prima te kunnen leven met een vertrek zonder zo'n deal. ‘We zullen daar uitstekend bij gedijen.’ Vorige week werd bekend dat onder meer Britse transportbedrijven dat heel anders zien. Ze voorzien grote chaos aan de grens.
Schotland roert zich
Los daarvan zal een brexit zonder handelsdeal Johnson in eigen land ook nagedragen worden. Bijvoorbeeld door Nicola Sturgeon, de eerste minister van Schotland. Volgens haar vergroot Johnson de kans op een economisch schadelijk vertrek. Ze noemde de Conservatieve regering ‘charlatans’.
Sturgeon hoopt dat een onafhankelijk Schotland straks weer bij de EU kan aansluiten. Michelle O’Neill, plaatsvervangend eerste minister van Noord-Ierland, noemt elke afwijking van de afspraken over de Ierse grens ‘verraad’.


https://fd.nl/economie-politiek/1356405 ... exitfinale

Wie durft er nog met de Britten in zee te gaan?


Wie is nog zo dom om met de EU in zee te gaan....?

https://www.nu.nl/economie/6075483/eu-e ... krijk.html

Ik kan mij heel goed voorstellen dat GB de kont tegen de krib gooit. Ze hebben groot gelijk!

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#353  BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2020 2:12 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20220
Berichten: Intopic
Waarom de EU dat vetorecht wil snap ik wel, allee vindt ik dat de EU zelf nauwelijks iets doet tegen landen die hun bedrijven steunen met geld, zoals Italië met Alitalia dat doet. Waarom al 12 jaar onderzoek naar deze kwestie en vooral geen besluit nemen?

https://www.nu.nl/economie/1540489/eu-o ... talia.html

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#354  BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2020 2:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57038
Berichten: Intopic
Natuurlijk snap ik ook wel waarom de EU het veto-recht wil op de wetgeving in GB. Dat wil ze ook over de wetgeving in de lidstaten.
Ik wil ook wel het veto-recht op wetgeving. Of dat nu komt vanuit de EU of uit Den Haag.

Het blijft een kwestie van ongeëvenaarde arrogantie, als je als verdragspartner het veto-recht gaat opeisen in een soeverein land waar je een verdrag mee afsluit.

Ik heb als gewoon burger ook een verdrag met Albert Heijn. Ik mag daar komen kopen, zij mogen mij de deur niet wijzen, zolang ik mij netjes gedraag en niet steel. Mag Albert nu ook eisen dat zij het veto-recht krijgen over wat ik eet, waar ik mijn overig geld aan uitgeef, bij wie ik mijn andere inkopen doe, etc?

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#355  BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2020 5:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3650
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Raya schreef:
Sociale huur- en koopwoningen zijn alleen maar nodig als het voor mensen met een regulier inkomen onmogelijk is om normaal te huren of te kopen.

Woningen zijn in Nederland extreem duur, niet alleen in grote steden. Een vrijstaande woning in het Duitse grensgebied kost gemiddeld 180.000 euro. Dat is 120.000 euro minder dan in Nederland.

Ga je richting de grote steden in Duitsland, dan verandert dat beeld ook wel hoor. Feit blijft dat ze in Duitsland een gezonde en gewilde huurmarkt hebben zonder de mega sociale huurmarkt die wij kennen. En ja, besteedbaar inkomen ... maar daarvan weten we waar hier het probleem ligt.


Maar de prijzen liggen niet zo belachelijk hoog als in Nederland. Mijn Duitse vrienden wonen in een dorp in de nabijheid van Hannover, en ze hebben daar een riant vrijstaand huis met pakweg 10 kamers, een grote zolder erop waar eventueel nog kamers te realiseren zouden zijn, maar die nu vol staat met andere dingen (afgedankte meubels, koffers, enz.) én een grote kelder onder het hele huis, waarin ook nog verschillende aparte ruimtes, en die ze nu in gebruik hebben als partyruimte met in een andere ruimte nog een complete keuken voor feestjes. Een tuin er omheen ter grootte van een klein park. Alles tiptop onderhouden. Stel dat ze zouden willen verkopen, dan kom je op ca. 300.000-350.000 euro. Daar heb je in Nederland in Purmerend nog geen rijtjeshuis voor.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#356  BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2020 6:40 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20220
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Natuurlijk snap ik ook wel waarom de EU het veto-recht wil op de wetgeving in GB. Dat wil ze ook over de wetgeving in de lidstaten.
Ik wil ook wel het veto-recht op wetgeving. Of dat nu komt vanuit de EU of uit Den Haag.

Het blijft een kwestie van ongeëvenaarde arrogantie, als je als verdragspartner het veto-recht gaat opeisen in een soeverein land waar je een verdrag mee afsluit.

Ik heb als gewoon burger ook een verdrag met Albert Heijn. Ik mag daar komen kopen, zij mogen mij de deur niet wijzen, zolang ik mij netjes gedraag en niet steel. Mag Albert nu ook eisen dat zij het veto-recht krijgen over wat ik eet, waar ik mijn overig geld aan uitgeef, bij wie ik mijn andere inkopen doe, etc?
De EU krijst over level playing field maar laat toe dat Alitalisa staatssteun krijgt, al jaren. :boos:

https://www.aerotime.aero/rytis.beresne ... t-alitalia

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#357  BerichtGeplaatst: do sep 10, 2020 6:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8398
Berichten: Intopic
Waar komt dat verhaal nu weer vandaan.. De EU wil helemaal geen veto-recht op Britse wetgeving, krijgt ze ook niet..

Wanneer GB aan de Noord-Ierse grens dingen wil doen, die tegen het uittredingsverdrag zijn, dan is dat gewoon tegen het uittredingsverdrag en betoont Johnson zich een onbetrouwbare onderhandelaar !

Een en ander is gewoon slecht nieuws voor Nederland.. dat mag ook wel eens worden gezegd.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Laatst bijgewerkt door Einstein op do sep 10, 2020 6:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#358  BerichtGeplaatst: do sep 10, 2020 6:05 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20220
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Waar komt dat verhaal nu weer vandaan.. De EU wil helemaal geen veto op Britse wetgeving, krijgt ze ook niet..

Onderhandelingen over een handelsdeal met GB haperen, dat is slecht nieuws voor Nederland..
Barnier wil dat veto omdat het GB net getekende verdragen weer wil opzeggen zodat het GB Britse bedrijven kan bevoordelen.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#359  BerichtGeplaatst: do sep 10, 2020 6:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8398
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Einstein schreef:
Waar komt dat verhaal nu weer vandaan.. De EU wil helemaal geen veto op Britse wetgeving, krijgt ze ook niet..

Onderhandelingen over een handelsdeal met GB haperen, dat is slecht nieuws voor Nederland..
Barnier wil dat veto omdat het GB net getekende verdragen weer wil opzeggen zodat het GB Britse bedrijven kan bevoordelen.

Heb je een bron dat Barnier dat werkelijk wil ? GB is geen lid meer van de EU, er bestaat geen "vetorecht" over wetten van lidstaten, laat staan Britse wetten. Wanneer wetten in strijd zijn met verdragen, dan kunnen de partners van die verdragen naar de rechter gaan. Maar er is geen vetorecht of zo. Een wet kan altijd worden ingevoerd.. om te zien of ie juridischin overeenstemming is met verdragen, is iets wat de wetgever zelf moet oplossen en in noodgevallen de rechter. Het lijkt erop, dat Johnson een getekend verdrag volledig wil negeren.

Lijkt me niet onredelijk, dat GB zich wél aan afspraken moet houden. Afspraken zijn toch afspraken ? Of telt dat niet voor GB ?

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#360  BerichtGeplaatst: do sep 10, 2020 6:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20220
Berichten: Intopic
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 50072.html

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 375 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling