Biertje schreef:
Einstein schreef:
Dat laatste lijkt me nogal ongerijmd. De Britten slopen hun financieele sector sowieso met Brexit. De stad London stemde voor Remain, niet voor Leave. Wanneer Johnson doorgaat met het schofferen van Brussel (en Dublin) dan is het straks inderdaad einde oefening en mogen de Britten en EU-burgers WTO-invoerrechten gaan afrekenen, d.w.z. voor elke scheet extra administratie.
Bij Johnson prevaleert zijn Brexit, bij jou prevaleert een anti-EU sentiment, waardoor je je gedwongen voelt, om alleen naar het Britse (regerings-)standpunt te luisteren en het standpunt aan EU-kant over de Ierse grens op te vatten als een "veto van Brussel". Er is geen veto, er is een protest, de onderhandelingen hangen aan een zijden draadje.. en er komt misschien een rechtszaak/arbitrage over die Ierse grenskwestie, want het uittredingsverdrag is bindend.
Einstein die nog steeds niet snapt dat de een grote financiële economie voor weinig wekgelegenheid zorgt en de reële economie aantast.
Handelsverdragen tussen landen zijn in het voordeel van
alle bedrijven. Maar het zijn ook
financieele belangen en geen kwesties van oorlog en vrede. Ik ben uiteraard niet tegen handelsverdragen.. maar éérst een overeenkomst met de VS is de verkeerde volgorde: wanneer de VS éérst een handelsverdrag sluit met GB en de onderhandelingen Europa-GB zouden nog jaren voortslepen, dan ontstaan er sluiproutes aan de Iers-Ierse grens.. en handelsbelangen van Ierland worden geschaad, door valse concurrentie. Vervolgens zijn er maatregelen nodig.. belangrijk punt: handelsbelangen dienen is nobel, maar het moet niet de vrede in Ierland in gevaar brengen met grensposten, waardoor Noord-Ierse afscheidingsbewegingen weer wind in de zeilen krijgen. Voor je het weet, ben je terug in 1992-1995, met marsen, vlaggen en 300 terrorisme-slachtoffers per jaar. Ik kan Biden wel begrijpen, hij doet dit niet alleen omdat hij Clinton's erfenis wil beschermen, hij heeft ook met de Taoseach (premier) van Ierland gesproken.
Het probleem in Noord-Ierland is niet de handel, maar de bezetting en kolonisatie door de Britten.