baedeker schreef:
Einstein schreef:
(...) De enige relevante verkiezingsleus van Johnson was: let's get Brexit done. Zelfs veel remainers roepen dat in arren moede, na drie en een half jaar doormodderen. Maar hij vertelt er niet bij, wat voor soort handelsakkoord hij wil sluiten met de Amerikanen. Gaat hij de Amerikaanse plofkip door de strot duwen van het Britse volk ? Geld uitdelen aan Amerikaanse multinationals ? En wanneer wil Johnson met Trump gaan praten.. gaat de handelsdeal wel of niet ten koste van de handelsrelaties met het Europese vasteland.. en welke rol speelt de ontmanteling van de WTO precies. Het is natuurlijk makkelijk, om kretologie over "het volk" te verkopen. Maar de onderliggende aanname bij die leus is wel, dat de Tories zouden weten, wat "het volk" precies wil. Dat vind ik wonderlijk, want tot nu toe stemde "het volk" niet op de Tories. Hij heeft de Britse verkiezingen m.i. gewonnen dankzij de blunders van Corbyn. Het Brexit-plan van Corbyn was geen vlees en geen vis, Labour verloor als gevolg daarvan zowel leave als remain-stemmen.
Er is een Brexit dat succesvol wordt. Er is een verkiezingsprogramma met allerlei concrete punten. Er zijn tal van voormalige Labour districten waar zwaar op ingezet gaat worden om die aan te sluiten op de rest van de economie.
Ow die voormalige Labour-districten zijn nu al prima aangesloten op de rest van de economie, dat is het probleem niet. Wat wel een probleem is, dat werkgevers in de maaksectoren, die bijv grondstoffen of halfproducten moeten importeren, zoals de auto-industrie in die voormalige Labour-districten, zich zorgen maken over het goedkope pond, en dat alle bedrijven zich zorgen maken over Brexit. Niet alleen industrie, maar ook supermarkten, de horeca.. expediteurs.. Het effect van het verlaten van de gemeenschappelijke markt is niet alleen heffingen, het is ook bureaucratie en vertragingen. Dat is waar de heren Brexiteers "de economie van GB" mee hebben opgescheept. DANK Farage, dank Johnson..
baedeker schreef:
De Tories hebben verwachtingen gewekt, en ik heb geen reden om te twijfelen dat ze hun stinkende best gaan doen om die waar te maken. Leuk dat je allerlei vragen hebt, maar wees nou eens eerlijk. Wist jij bij de verkiezingen voor het EP dat de EU van plan was om ons €11.500 miljard armer te maken? Heb jij iets gezien van de miljarden lastenverlichting die Rutte iedere keer beloofde? Wél een beetje eerlijk blijven.
Ah ja inderdaad het klimaatplan. Iemand probeert tenminste iets te
doen. Wat mij betreft voorlopig het voordeel van de twijfel voor Timmermans. Laat hem die ambitie vooral uitleven (maarja je kent mijn mening over dit thema)
By the way, dat Johnson zo'n leuke babbel heeft en lid is van de xenofobenclub, wil nog niet zeggen dat hij een
Tory is. Cameron was een Tory.. Major, Thatcher.. jouw teddybeer Rees-Mogg is een
Tory. Maar Boris Johnson is een clown en een opportunist, die in het gat gesprongen is, nadat
Tory Theresa May de handdoek in de ring had gegooid. Johnson kan niet alleen maar geld uitdelen: hij zal ook problemen moeten oplossen. Dat er geen backstop meer is, betekent niet dat het Ierse grens probleem is verdwenen. Ik vraag me af, of Johnson niet een soort Trump zal worden, de risée van Downingstreet 10.. en die straks zijn eigen partij (de Tories) zal splijten, als de Brexit een keer is gedaan en de crisis en/of conjunctuur toeslaat. De Britse politicus die dan de rekening gepresenteerd zal krijgen.. de Labour-districten gaan weer terug naar Labour..