Het is nu di dec 10, 2019 7:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2019 8:58 pm 
lid

Er wordt massaal gestaakt door het ziekenhuispersoneel. Het heeft er alle schijn van dat dat de nieuwe trend wordt. De ene keer het onderwijsveld, dan weer de boeren, een andere keer de bouwwereld, de volgende keer de winkeliers en dan nu ook het ziekenhuis personeel.
De vakbonden eisen 5% loonsverhoging. Dat is een fikse eis.
De werkgevers bieden 4%. Dat is toch een zeer ruime tegemoetkoming aan de eisen. Bovendien wordt de onregelmatigheidstoeslag met 2,5% verhoogd. Maar nu zijn ze dus in grote getalen naar het Malieveld getrokken vanwege die ene procent? Dat komt enigszins merkwaardig over. Voor mij zelfs onbegrijpelijk.
Ik kreeg een lijstje te zien wat er op diverse niveaus en in diverse afdelingen zoal verdient wordt. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik geen recent vergelijksmateriaal heb, maar ik vind niet dat er weinig verdiend wordt in deze sector. Ik kan me voorstellen dat er op sommige afdelingen en te hoge werkdruk bestaat. Dan moet daar iets aan gedaan worden. Dat is vanzelfsprekend. Maar voor de rest is het de meest vreemde staking die ik ooit meegemaakt heb.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2019 9:14 pm 
lid

Ze hebben m.i. goede redenen om te staken, waar inmiddels heel ruim over is bericht.
De werkdruk is bijzonder hoog, bijvoorbeeld.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 12:52 am 
lid

Raya heeft gelijk, het gaat niet alleen om die procentjes. En er speelt nog meer, vandaag, de Volkskrant

"Ziekenhuispersoneel staakt woensdag voor het eerst landelijk – en niet alleen voor een hoger loon."

‘Poppetjes, noemen managers ons. Poppetjes!’

(Volkskrant, vandaag, Twee verpleegkundigen en twee hoogleraren bespreken (de toekomst van) het vak en het gebrek aan waardering."

Ze hebben groot gelijk met hun protest. Bureaucratisering in die sector is te ver doorgeschoten en de afstand tussen management en werkvloer is veel te groot. Net als bij onderwijs: zorg ervoor, dat mensen gewoon hun werk kunnen blijven doen en daarvoor gewaardeerd worden, én beloon het goed. Dat maakt het vak populairder, en dat scheelt personeelstekort.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 8:43 am 
lid

En het komt de kwaliteit ten goede.

Sta op de wachtlijst voor een operatie. Wordt liever met liefde en aandacht geopereerd, dan als product dat hersteld moet worden via een lopende band. Moeten we geen van allen willen.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 12:08 pm 
lid

Hoe hoger de loonkosten voor een verpleegkundige hoe moeilijker het voor een ziekenhuis is om uit financiële overwegingen nieuwe personeelsleden aan te trekken.
Een dergelijke wisselwerking bestaat er helaas ook.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 12:27 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Hoe hoger de loonkosten voor een verpleegkundige hoe moeilijker het voor een ziekenhuis is om uit financiële overwegingen nieuwe personeelsleden aan te trekken.

Als we de bureaucratie tackelen, heeft vrijwel iedereen EN meer tijd in de zorg om patienten te behandelen, EN is er meer geld beschikbaar EN verminderd de werkdruk.

Als je berkent dat 40% van de tijd verloren gaat aan bureaucratie, EN voor die bureaucratie ook nog eens een leger aan menskracht nodig is aan mangers en controleurs, kunnen we ons zomaar tientallen miljarden aan kosten besparen in de zorg. En daaruit kunnen dus makkelijk die loonsverhogingen worden betaald.

Ondanks de al jarenlange belofte de vijf-minutenregistraties uit te bannen, is dat nog steeds niet gebeurd, bijvoorbeeld.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 1:21 pm 
lid

Als de bezem door de organisatie moet dan is het zaak dat daar aan gewerkt zal moeten worden. Een deskundig organisatie bureau kan dan aan het werk om zaken op orde te stellen. Dat lijkt mij dan een nuttige investering.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 2:10 pm 
lid

Hoeveel winstbelasting betaalt Shell inmiddels?

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 2:19 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Als de bezem door de organisatie moet dan is het zaak dat daar aan gewerkt zal moeten worden. Een deskundig organisatie bureau kan dan aan het werk om zaken op orde te stellen. Dat lijkt mij dan een nuttige investering.

Daar is geen organisatiebureau voor nodig.
Daar is een ander kabinet voor nodig, dat met de vuist op tafel slaat, richting zichzelf, ambtenaren en zorgverzekeraars.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 8:32 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Er wordt massaal gestaakt door het ziekenhuispersoneel. Het heeft er alle schijn van dat dat de nieuwe trend wordt. De ene keer het onderwijsveld, dan weer de boeren, een andere keer de bouwwereld, de volgende keer de winkeliers en dan nu ook het ziekenhuis personeel.
De vakbonden eisen 5% loonsverhoging. Dat is een fikse eis.
De werkgevers bieden 4%. Dat is toch een zeer ruime tegemoetkoming aan de eisen. Bovendien wordt de onregelmatigheidstoeslag met 2,5% verhoogd. Maar nu zijn ze dus in grote getalen naar het Malieveld getrokken vanwege die ene procent? Dat komt enigszins merkwaardig over. Voor mij zelfs onbegrijpelijk.
Ik kreeg een lijstje te zien wat er op diverse niveaus en in diverse afdelingen zoal verdient wordt. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik geen recent vergelijksmateriaal heb, maar ik vind niet dat er weinig verdiend wordt in deze sector. Ik kan me voorstellen dat er op sommige afdelingen en te hoge werkdruk bestaat. Dan moet daar iets aan gedaan worden. Dat is vanzelfsprekend. Maar voor de rest is het de meest vreemde staking die ik ooit meegemaakt heb.
Ik wil eerst dat vergelijkende lijstje zien want hier kan ik letterlijk niets mee. Daarnaast is er allang geen causaal verband meer tussen productiviteit enerzijds en besteedbaar inkomen, mede dankzij D66, VVD en CDA die de lasten voor de burger hebben verhoogd en de opbrengsten voor een deel doorschuiven naar het grootkapitaal.
Het antwoord van kwaaisteniet weten we al: dan halen we ze toch uit het buitenland?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 8:34 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Dat is de oplossing van kwaaisteniet: eerst mogen de ministers overal een puinhoop van maken en dan wordt er een deskundige organisatie - lachen joh :luidlachen: :luidlachen: - erbij gehaald om de rotzooi weer op te ruimen. Kan er ook eens een bezem door jouw hoofd worden gehaald?

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 8:35 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Steeds neer verrichtingen vragen voor niet meer geld kan niet. Waarom ga jij trouwens niet werken in de zorg als het zo goed betaald wordt? Typisch weer dat wijzen van Dictatuur66

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do nov 21, 2019 8:41 pm 
lid

Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Dat is de oplossing van kwaaisteniet: eerst mogen de ministers overal een puinhoop van maken en dan wordt er een deskundige organisatie - lachen joh :luidlachen: :luidlachen: - erbij gehaald om de rotzooi weer op te ruimen. Kan er ook eens een bezem door jouw hoofd worden gehaald?

Of nog liever: door het kabinet en de 1e en 2e Kamer.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2019 1:33 pm 
lid

Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Steeds neer verrichtingen vragen voor niet meer geld kan niet. Waarom ga jij trouwens niet werken in de zorg als het zo goed betaald wordt? Typisch weer dat wijzen van Dictatuur66

Het ontbreekt me aan een jeugdig elan en een adequate opleiding en ervaring in die richting.
Wat het salaris en de carrière-mogelijkheden betreft zou ik er niet bij voorbaat afkerig van zijn geweest.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2019 6:00 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:

Het ontbreekt me aan een jeugdig elan en een adequate opleiding en ervaring in die richting.
Wat het salaris en de carrière-mogelijkheden betreft zou ik er niet bij voorbaat afkerig van zijn geweest.
Heeft niets met leeftijd te maken. We moeten steeds langer doorwerken dus je argument. Weer het wijzen, nu als gepensioneerden naar mensen die volgens jou in de zorg MOETEN BLIJVEN WERKEN en niet zo mopperen en ontevreden.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2019 8:27 pm 
lid

Je moet niet zo zeuren. Je weet immers dat Stientje constant aan je denkt.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 8:26 am 
lid

Velen blijven er in trappen. Het wijzen naar anderen. Anderen die de schuld niet hebben toch de schuld geven om zo de aandacht van andere zaken, zoals de echte schuldigen, af te leiden.

Het was puur VVD-beleid om zo streng te bezuinigen op van alles en nog wat, om de winstbelasting voor grote bedrijven te verlagen en de hoogste belastingschijf voor de rijken eveneens, dat nu op alle fronten de gebroken botten uit de samenleving steken.

We moeten wijzen naar de verantwoordelijken, de VVD en zijn pluchegeile bendeleden, niet naar elkaar als groepen in de samenleving.

Iedereen moet recht hebben op een fatsoenlijk loon; een betaalbare, fatsoenlijke woning; genoeg geld om zelf te kunnen kiezen wat je wilt eten ipv een tasje met wat toevallig aan de voedselbank werd gedoneerd omdat het bijna of al over de datum is.

Een gezonde samenleving zorgt voor gezonde mensen. Doe daarom niet mee aan het spelletje van verdeel en heers van de partijen die zich boven het volk hebben gesteld.
Geef die verpleegkundigen die 5% erbij. Het is nog altijd veel minder dan die forse loonsverhogingen voor de bestuurders aan de top.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 8:47 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Je moet niet zo zeuren. Je weet immers dat Stientje constant aan je denkt.
Stientje aan mij denkt? Ik denk eerder aan haar: allerlei wensen voor snel spoor met nul investeringen en hapsnap-beleid, dat gaat niet werken. En helemaal niet als geld projecten zoekt. Overigens, jij bent diegene die zeurt over 'hoge' lonen, niet ik En wees vooral eerlijk tegen jezelf: wie bepaalt de prijzen van vervoer, van wonen en van werken, en ziekteverzuim en burnouts? Dat is vooral de overheid.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 8:48 am 
lid

Raya schreef:
Velen blijven er in trappen. Het wijzen naar anderen. Anderen die de schuld niet hebben toch de schuld geven om zo de aandacht van andere zaken, zoals de echte schuldigen, af te leiden.

Het was puur VVD-beleid om zo streng te bezuinigen op van alles en nog wat, om de winstbelasting voor grote bedrijven te verlagen en de hoogste belastingschijf voor de rijken eveneens, dat nu op alle fronten de gebroken botten uit de samenleving steken.

We moeten wijzen naar de verantwoordelijken, de VVD en zijn pluchegeile bendeleden, niet naar elkaar als groepen in de samenleving.

Iedereen moet recht hebben op een fatsoenlijk loon; een betaalbare, fatsoenlijke woning; genoeg geld om zelf te kunnen kiezen wat je wilt eten ipv een tasje met wat toevallig aan de voedselbank werd gedoneerd omdat het bijna of al over de datum is.

Een gezonde samenleving zorgt voor gezonde mensen. Doe daarom niet mee aan het spelletje van verdeel en heers van de partijen die zich boven het volk hebben gesteld.
Geef die verpleegkundigen die 5% erbij. Het is nog altijd veel minder dan die forse loonsverhogingen voor de bestuurders aan de top.
preciesm 5 procent geeft rust in de tent.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: di dec 03, 2019 8:32 pm 
lid

Ik heb vandaag eens als patiënt c.q. mystery guest in een groot ziekenhuis rondgewaard.
Persoonlijk kon ik niet ontdekken dat er te weinig verplegend of ondersteunend personeel rond liep, en ook niet dat er een te hoge werkdruk was en ik kon ook al niet ontdekken dat er een te groot aandeel in administratieve rompslomp ging zitten, of van enige overbodige management functie.
Natuurlijk is/was dit geen alles omvattend onderzoek, maar een eerste indruk.
Ik kan daarom de zogenaamde grote ontevredenheid onder dit personeel vooralsnog niet onderschrijven.
Ik vermoed dat er andere oorzaken ten gronde liggen aan deze zaak.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]