Het is nu di jan 28, 2020 6:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 9:20 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7837
Berichten: Intopic
Steeds weer blijkt dat de ICT bedrijven in Nederland niet het werk leveren waar ze voor betaald worden.
Verschillende overheidsdiensten worstelen al jaren met problemen en er is nauwelijks goede controle
op de besteding van het geld.

Opnieuw dreigt een ICT-debacle bij de politie. Het nieuwe systeem voor de centrale opslag van gegevens waar sinds 2012 aan wordt gewerkt, is risicovol, nodeloos ingewikkeld en duur, concludeert het Bureau ICT-toetsing (Bit).
Sterker nog, de controlecommissie van de overheid heeft er zo weinig vertrouwen in, dat ze de politie adviseert er helemaal mee te stoppen.
Het gaat om het zogeheten ‘Operationeel Politie Platform’ (Opp). Dat systeem moet als het ware de basis worden van allerlei technische middelen waar agenten en rechercheurs de komende jaren mee gaan werken. Zo moet het Opp ervoor zorgen dat gegevens over incidenten en bekeuringen nog maar één keer hoeven te worden geregistreerd. Een veel gehoorde klacht is dat agenten nu veel tijd kwijt zijn met het invullen van informatie in verschillende systemen.


https://www.trouw.nl/binnenland/advies- ... ~bddc29a4/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 10:27 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 6659
Berichten: Intopic
Waarom is dat?
Doen we het slechter dan in het buitenland?
En klopt mijn indruk dat we dit soort berichten al 20 jaar lezen?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 12:33 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 53176
Berichten: Intopic
Ik wil een openbaar register van bezitters van aandelen, ook op afstand, als het om politici en ambtenaren gaat.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 7:56 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 17704
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Steeds weer blijkt dat de ICT bedrijven in Nederland niet het werk leveren waar ze voor betaald worden.
Verschillende overheidsdiensten worstelen al jaren met problemen en er is nauwelijks goede controle
op de besteding van het geld.

Opnieuw dreigt een ICT-debacle bij de politie. Het nieuwe systeem voor de centrale opslag van gegevens waar sinds 2012 aan wordt gewerkt, is risicovol, nodeloos ingewikkeld en duur, concludeert het Bureau ICT-toetsing (Bit).
Sterker nog, de controlecommissie van de overheid heeft er zo weinig vertrouwen in, dat ze de politie adviseert er helemaal mee te stoppen.
Het gaat om het zogeheten ‘Operationeel Politie Platform’ (Opp). Dat systeem moet als het ware de basis worden van allerlei technische middelen waar agenten en rechercheurs de komende jaren mee gaan werken. Zo moet het Opp ervoor zorgen dat gegevens over incidenten en bekeuringen nog maar één keer hoeven te worden geregistreerd. Een veel gehoorde klacht is dat agenten nu veel tijd kwijt zijn met het invullen van informatie in verschillende systemen.


https://www.trouw.nl/binnenland/advies- ... ~bddc29a4/
ICT-ers maken soft- en hardware niet ingewikkeld, het is de overheid zelf die met idiote totaal niet gangbare eisen komt aanzetten en tussendoor zaken wijzigt. Het is alsof een Fiatje 500 wordt besteld en het uiteindelijke resultaat is de dat er een Roys Rolls wordt opgeleverd van slechte kwaliteit.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 9:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7837
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Waarom is dat?
Doen we het slechter dan in het buitenland?
En klopt mijn indruk dat we dit soort berichten al 20 jaar lezen?


Dat komt omdat ICT bedrijven niet gewend zijn om gebruiksvriendelijke producten te leveren.
Het zijn techneuten die geen verstand hebben van klanten ,dat is al 20 jaar zo.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 9:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 9928
Berichten: Intopic
Afbeelding

(ICT) Leveranciers maken het vaak veel te ingewikkeld maar oorzaak nummer 1 is INACCURATE REQUIREMENTS.

En dat komt omdat met name overheidsorganisaties zelf geen kundige mensen (meer) hebben. Wat verwacht men dan ? :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 9:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 9928
Berichten: Intopic
dubbel sry.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 10:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 6659
Berichten: Intopic
Hume schreef:
baedeker schreef:
Waarom is dat?
Doen we het slechter dan in het buitenland?
En klopt mijn indruk dat we dit soort berichten al 20 jaar lezen?
Dat komt omdat ICT bedrijven niet gewend zijn om gebruiksvriendelijke producten te leveren.
Het zijn techneuten die geen verstand hebben van klanten ,dat is al 20 jaar zo.

Een programmeur maakt al lang niet meer systemen in z'n uppie.
Gezien de schaarse ICT markt en de inderdaad vaak voorkomende flops is het misschien handig om eens wat vaker een systeem over te nemen dat zich elders bewezen heeft, en daar de organisatie op aan te passen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 11:18 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 53176
Berichten: Intopic
Het is van belang om met directie en uitvoerenden (gebruikers, niet de managers) een degelijk pakket van eisen op te stellen, toekomst gericht, dat betekent met goede mogelijkheden om velden e.d. toe te voegen en data te exporteren cq te converteren.

Leveranciers laten tekenen voor de haalbaarheid (proven technology) en fixed price voor vastgelegde eisen.

Eenmaal gestart niet met aanvullende eisen komen en vooral de managers er btuien laten.
Laten testen door de gebruikers, niet de managers.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2019 11:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 03, 2014 9:17 pm
Berichten: 1924
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Het is van belang om met directie en uitvoerenden (gebruikers, niet de managers) een degelijk pakket van eisen op te stellen, toekomst gericht, dat betekent met goede mogelijkheden om velden e.d. toe te voegen en data te exporteren cq te converteren.

Leveranciers laten tekenen voor de haalbaarheid (proven technology) en fixed price voor vastgelegde eisen.

Eenmaal gestart niet met aanvullende eisen komen en vooral de managers er btuien laten.
Laten testen door de gebruikers, niet de managers.


Mmm, zal wel, maar meer het gaat meestal om controle. Wanneer het gaat om normale administratieve processen makkelijker, goedkoper te maken, is ICT een heel mooi iets. Wanneer je oncontroleerbare zaken wil controleren is het einde zoek en slurpen deze bedrijven geld. Stop met regels en leg verantwoordelijkheid neer daar waar het hoort te liggen. Hoeveel % van ons belastinggeld gaat naar controle? Zomaar een vraag.

Controle is in mijn ogen ook minachting voor degenen die verantwoordelijkheid dragen en nemen. Tja, de cowboys zijn er, maar die zijn ook zo wwer weg wanneer er weinig te verdienen is.

_________________
"Ego cogito, ergo sum."


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 12:04 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 9928
Berichten: Intopic
wortel schreef:
Raya schreef:
Het is van belang om met directie en uitvoerenden (gebruikers, niet de managers) een degelijk pakket van eisen op te stellen, toekomst gericht, dat betekent met goede mogelijkheden om velden e.d. toe te voegen en data te exporteren cq te converteren.

Leveranciers laten tekenen voor de haalbaarheid (proven technology) en fixed price voor vastgelegde eisen.

Eenmaal gestart niet met aanvullende eisen komen en vooral de managers er btuien laten.
Laten testen door de gebruikers, niet de managers.


Mmm, zal wel, maar meer het gaat meestal om controle. Wanneer het gaat om normale administratieve processen makkelijker, goedkoper te maken, is ICT een heel mooi iets. Wanneer je oncontroleerbare zaken wil controleren is het einde zoek en slurpen deze bedrijven geld. Stop met regels en leg verantwoordelijkheid neer daar waar het hoort te liggen. Hoeveel % van ons belastinggeld gaat naar controle? Zomaar een vraag.

Controle is in mijn ogen ook minachting voor degenen die verantwoordelijkheid dragen en nemen. Tja, de cowboys zijn er, maar die zijn ook zo wwer weg wanneer er weinig te verdienen is.


Controle is zeker belangrijk maar de centrale opslag van gegevens en de beveiliging ervan is niet nieuw en allang geen rocket science meer.

Baedeker heeft in dezen gelijk: men kan veel beter standaard oplossingen / proven technology gebruiken
ipv. steeds weer het wiel opnieuw proberen uit te vinden omdat men denkt dat men zo bijzonder en afwijkend is.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 12:18 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 9928
Berichten: Intopic
HvR schreef:
wortel schreef:
Raya schreef:
Het is van belang om met directie en uitvoerenden (gebruikers, niet de managers) een degelijk pakket van eisen op te stellen, toekomst gericht, dat betekent met goede mogelijkheden om velden e.d. toe te voegen en data te exporteren cq te converteren.

Leveranciers laten tekenen voor de haalbaarheid (proven technology) en fixed price voor vastgelegde eisen.

Eenmaal gestart niet met aanvullende eisen komen en vooral de managers er btuien laten.
Laten testen door de gebruikers, niet de managers.


Mmm, zal wel, maar meer het gaat meestal om controle. Wanneer het gaat om normale administratieve processen makkelijker, goedkoper te maken, is ICT een heel mooi iets. Wanneer je oncontroleerbare zaken wil controleren is het einde zoek en slurpen deze bedrijven geld. Stop met regels en leg verantwoordelijkheid neer daar waar het hoort te liggen. Hoeveel % van ons belastinggeld gaat naar controle? Zomaar een vraag.

Controle is in mijn ogen ook minachting voor degenen die verantwoordelijkheid dragen en nemen. Tja, de cowboys zijn er, maar die zijn ook zo wwer weg wanneer er weinig te verdienen is.


Controle is zeker belangrijk maar de centrale opslag van gegevens en de beveiliging ervan is niet nieuw en allang geen rocket science meer.

Baedeker heeft in dezen gelijk: men kan veel beter standaard oplossingen / proven technology gebruiken
ipv. steeds weer het wiel opnieuw proberen uit te vinden omdat men denkt dat men zo bijzonder en afwijkend is.


En Raya dus ook trouwens.... :)


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 2:30 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 7090
Berichten: Intopic
In de industrie kun je het vaak wel samenstellen uit standaard-oplossingen. Maar elk proces is nieuw en anders en de helft van de kosten zit tegenwoordig in installatie en configuratie, niet in het schrijven van nieuwe software. Het bedrijfsproces wordt ook niet aangepast. Software wijzigen is duur, maar hardware vervangen of verbouwen is duurder.

Buiten de industrie gebeurt het omgekeerde. Het bedrijf wordt daar wel aangepast aan de software. Zie de thuiszorg, zie het onderwijs, zie de ambtenarij, maar ook: verzekeringsdiensten en distributiecentra, expeditie.. Input en registratie op detail-niveau wordt volledig overgelaten aan de werknemers, wat tijd kost. Terwijl het leeuwendeel van die registraties gewoon met een RFID-chipje zou kunnen. Maarja.. "fase 2" he, privacywet.. en de eerste investeringen waren al zo hoog, dat het budget op is.

hume schreef:
Steeds weer blijkt dat de ICT bedrijven in Nederland niet het werk leveren waar ze voor betaald worden.

Het zijn steeds die zeer grote projecten, die mislukken. Bij ingewikkelde bedrijfsprocessen (en procedures) wordt het vaak te complex om te bouwen. De problemen die je nu ziet, zijn m.i. symptomen van een nieuwe technologie/medium. We modderen maar wat handmatig aan in feite. Is iets te ingewikkeld of te omvangrijk, dan crasht het project. De ICT is niet altijd de enige verantwoordelijke. Het is voor de klant vaak moeilijk te beschrijven, wat ze met de software willen gaan doen. Hoe minder duidelijk dat is en hoe vaker dat verandert, hoe duurder het zal worden. Mooi plaatje hierboven HvR..

_________________
'This was the day an American president stood on foreign soil next to a murderous lying thug and refused to back his own country. Patriots need to stand up and reject the behavior of this president.'
James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 5:47 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 17704
Berichten: Intopic
Hume schreef:
baedeker schreef:
Waarom is dat?
Doen we het slechter dan in het buitenland?
En klopt mijn indruk dat we dit soort berichten al 20 jaar lezen?


Dat komt omdat ICT bedrijven niet gewend zijn om gebruiksvriendelijke producten te leveren.
Het zijn techneuten die geen verstand hebben van klanten ,dat is al 20 jaar zo.
de overheid accepteert geen gangbare standaarden. Alles moet exclusief maar wel voor een zacht prijsje. In bepaalde sectoren zoals telecommunicatie wordt nauwelijks nog op tenders ingeschreven.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 5:49 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 17704
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
In de industrie kun je het vaak wel samenstellen uit standaard-oplossingen. Maar elk proces is nieuw en anders en de helft van de kosten zit tegenwoordig in installatie en configuratie, niet in het schrijven van nieuwe software. Het bedrijfsproces wordt ook niet aangepast. Software wijzigen is duur, maar hardware vervangen of verbouwen is duurder.

Buiten de industrie gebeurt het omgekeerde. Het bedrijf wordt daar wel aangepast aan de software. Zie de thuiszorg, zie het onderwijs, zie de ambtenarij, maar ook: verzekeringsdiensten en distributiecentra, expeditie.. Input en registratie op detail-niveau wordt volledig overgelaten aan de werknemers, wat tijd kost. Terwijl het leeuwendeel van die registraties gewoon met een RFID-chipje zou kunnen. Maarja.. "fase 2" he, privacywet.. en de eerste investeringen waren al zo hoog, dat het budget op is.

hume schreef:
Steeds weer blijkt dat de ICT bedrijven in Nederland niet het werk leveren waar ze voor betaald worden.

Het zijn steeds die zeer grote projecten, die mislukken. Bij ingewikkelde bedrijfsprocessen (en procedures) wordt het vaak te complex om te bouwen. De problemen die je nu ziet, zijn m.i. symptomen van een nieuwe technologie/medium. We modderen maar wat handmatig aan in feite. Is iets te ingewikkeld of te omvangrijk, dan crasht het project. De ICT is niet altijd de enige verantwoordelijke. Het is voor de klant vaak moeilijk te beschrijven, wat ze met de software willen gaan doen. Hoe minder duidelijk dat is en hoe vaker dat verandert, hoe duurder het zal worden. Mooi plaatje hierboven HvR..
Waarom valt dat niet te beschrijven? Omdat de overheid niet doelmatig werkt?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 7:26 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 53176
Berichten: Intopic
wortel schreef:
Raya schreef:
Het is van belang om met directie en uitvoerenden (gebruikers, niet de managers) een degelijk pakket van eisen op te stellen, toekomst gericht, dat betekent met goede mogelijkheden om velden e.d. toe te voegen en data te exporteren cq te converteren.

Leveranciers laten tekenen voor de haalbaarheid (proven technology) en fixed price voor vastgelegde eisen.

Eenmaal gestart niet met aanvullende eisen komen en vooral de managers er btuien laten.
Laten testen door de gebruikers, niet de managers.


Mmm, zal wel, maar meer het gaat meestal om controle. Wanneer het gaat om normale administratieve processen makkelijker, goedkoper te maken, is ICT een heel mooi iets. Wanneer je oncontroleerbare zaken wil controleren is het einde zoek en slurpen deze bedrijven geld. Stop met regels en leg verantwoordelijkheid neer daar waar het hoort te liggen. Hoeveel % van ons belastinggeld gaat naar controle? Zomaar een vraag.

Controle is in mijn ogen ook minachting voor degenen die verantwoordelijkheid dragen en nemen. Tja, de cowboys zijn er, maar die zijn ook zo wwer weg wanneer er weinig te verdienen is.


Managers willen graag allemaal een controlefunctie toevoegen. Als een manager niet controleert, is hij overbodig. Of het nu gaat om controle van processen, werknemers of burgers. Er moet gecontroleerd worden, anders blijkt dat het best zonder die manager kan.

Daarom moet je managers doorgaans ook buiten automatiseringsprocessen houden. Ze maken software en hardware onnodig ingewikkeld, stellen vaak onmogelijke eisen. Waar denk je dat de vijf-minutencontrole in de zorg vandaan komt? Niet vanuit de verzorgenden, die dagelijks veel routines moeten verantwoorden en daar een paar uur mee bezig zijn. In andere sectoren schiet het ook al op, die kant op.
We hebben teveel mensen die willen bepalen, te weinig mensen die daadwerkelijk doen waarvoor de instelling in het leven is geroepen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 5:09 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7837
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Einstein schreef:
In de industrie kun je het vaak wel samenstellen uit standaard-oplossingen. Maar elk proces is nieuw en anders en de helft van de kosten zit tegenwoordig in installatie en configuratie, niet in het schrijven van nieuwe software. Het bedrijfsproces wordt ook niet aangepast. Software wijzigen is duur, maar hardware vervangen of verbouwen is duurder.

Buiten de industrie gebeurt het omgekeerde. Het bedrijf wordt daar wel aangepast aan de software. Zie de thuiszorg, zie het onderwijs, zie de ambtenarij, maar ook: verzekeringsdiensten en distributiecentra, expeditie.. Input en registratie op detail-niveau wordt volledig overgelaten aan de werknemers, wat tijd kost. Terwijl het leeuwendeel van die registraties gewoon met een RFID-chipje zou kunnen. Maarja.. "fase 2" he, privacywet.. en de eerste investeringen waren al zo hoog, dat het budget op is.

hume schreef:
Steeds weer blijkt dat de ICT bedrijven in Nederland niet het werk leveren waar ze voor betaald worden.

Het zijn steeds die zeer grote projecten, die mislukken. Bij ingewikkelde bedrijfsprocessen (en procedures) wordt het vaak te complex om te bouwen. De problemen die je nu ziet, zijn m.i. symptomen van een nieuwe technologie/medium. We modderen maar wat handmatig aan in feite. Is iets te ingewikkeld of te omvangrijk, dan crasht het project. De ICT is niet altijd de enige verantwoordelijke. Het is voor de klant vaak moeilijk te beschrijven, wat ze met de software willen gaan doen. Hoe minder duidelijk dat is en hoe vaker dat verandert, hoe duurder het zal worden. Mooi plaatje hierboven HvR..
Waarom valt dat niet te beschrijven? Omdat de overheid niet doelmatig werkt?


Bij welk bedrijf of organisatie je ook komt ,nergens is de software gebruiksvriendelijk .
Volgens mij is dit eigen aan de werksoort van de ICT, ze kunnen heel veel geld vragen en niemand kan het controleren op de bruikbaarheid.
Het blijft water naar de zee dragen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 7:25 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 17704
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Biertje schreef:
Einstein schreef:
In de industrie kun je het vaak wel samenstellen uit standaard-oplossingen. Maar elk proces is nieuw en anders en de helft van de kosten zit tegenwoordig in installatie en configuratie, niet in het schrijven van nieuwe software. Het bedrijfsproces wordt ook niet aangepast. Software wijzigen is duur, maar hardware vervangen of verbouwen is duurder.

Buiten de industrie gebeurt het omgekeerde. Het bedrijf wordt daar wel aangepast aan de software. Zie de thuiszorg, zie het onderwijs, zie de ambtenarij, maar ook: verzekeringsdiensten en distributiecentra, expeditie.. Input en registratie op detail-niveau wordt volledig overgelaten aan de werknemers, wat tijd kost. Terwijl het leeuwendeel van die registraties gewoon met een RFID-chipje zou kunnen. Maarja.. "fase 2" he, privacywet.. en de eerste investeringen waren al zo hoog, dat het budget op is.


Het zijn steeds die zeer grote projecten, die mislukken. Bij ingewikkelde bedrijfsprocessen (en procedures) wordt het vaak te complex om te bouwen. De problemen die je nu ziet, zijn m.i. symptomen van een nieuwe technologie/medium. We modderen maar wat handmatig aan in feite. Is iets te ingewikkeld of te omvangrijk, dan crasht het project. De ICT is niet altijd de enige verantwoordelijke. Het is voor de klant vaak moeilijk te beschrijven, wat ze met de software willen gaan doen. Hoe minder duidelijk dat is en hoe vaker dat verandert, hoe duurder het zal worden. Mooi plaatje hierboven HvR..
Waarom valt dat niet te beschrijven? Omdat de overheid niet doelmatig werkt?


Bij welk bedrijf of organisatie je ook komt ,nergens is de software gebruiksvriendelijk .
Volgens mij is dit eigen aan de werksoort van de ICT, ze kunnen heel veel geld vragen en niemand kan het controleren op de bruikbaarheid.
Het blijft water naar de zee dragen.
Ik werk op Exact, zeer gebruikersvriendelijk. Maatwerk is altijd lastig en nog lastiger is vaak handleidingen maken, het komt nog wel eens voor dat dit duurder is dan de software.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 8:01 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 7090
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Einstein schreef:
In de industrie kun je het vaak wel samenstellen uit standaard-oplossingen. Maar elk proces is nieuw en anders en de helft van de kosten zit tegenwoordig in installatie en configuratie, niet in het schrijven van nieuwe software. Het bedrijfsproces wordt ook niet aangepast. Software wijzigen is duur, maar hardware vervangen of verbouwen is duurder.

Buiten de industrie gebeurt het omgekeerde. Het bedrijf wordt daar wel aangepast aan de software. Zie de thuiszorg, zie het onderwijs, zie de ambtenarij, maar ook: verzekeringsdiensten en distributiecentra, expeditie.. Input en registratie op detail-niveau wordt volledig overgelaten aan de werknemers, wat tijd kost. Terwijl het leeuwendeel van die registraties gewoon met een RFID-chipje zou kunnen. Maarja.. "fase 2" he, privacywet.. en de eerste investeringen waren al zo hoog, dat het budget op is.

hume schreef:
Steeds weer blijkt dat de ICT bedrijven in Nederland niet het werk leveren waar ze voor betaald worden.

Het zijn steeds die zeer grote projecten, die mislukken. Bij ingewikkelde bedrijfsprocessen (en procedures) wordt het vaak te complex om te bouwen. De problemen die je nu ziet, zijn m.i. symptomen van een nieuwe technologie/medium. We modderen maar wat handmatig aan in feite. Is iets te ingewikkeld of te omvangrijk, dan crasht het project. De ICT is niet altijd de enige verantwoordelijke. Het is voor de klant vaak moeilijk te beschrijven, wat ze met de software willen gaan doen. Hoe minder duidelijk dat is en hoe vaker dat verandert, hoe duurder het zal worden. Mooi plaatje hierboven HvR..
Waarom valt dat niet te beschrijven? Omdat de overheid niet doelmatig werkt?

Het is vaak prima te beschrijven, maar niet in een taal, waar een ICT'er iets mee kan. Een formulier is nog geen record, een procedure is nog geen programma. Het management is ook een stoorzender, zowel bij de klant als bij het ICT-bedrijf. Personeel wordt te weinig betrokken bij het opstellen van specificaties. Vage beschrijvingen en wensen vanuit het management maken software bewerkelijk en een vast budgetten gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid op de werkvloer. Fouten blijven zitten.

Als mensen gewoon niet bereid zijn, om software te gebruiken, dan wordt het niet getest.. en dus ook niet verbeterd. Wat ook vaak een rol speelt, is dat de ontwikkeling zo lang duurt, dat het geleverde systeem verouderd is, voordat alle fouten eruit zijn. Wat Hume zegt speelt ook, vooral wanneer de organisatie geen eigen software mensen in dienst heeft. Dan krijgt het ICT-bedrijf teveel macht en worden ze lui en duur. De klant is dan met handen en voeten gebonden aan één leverancier, bijvoorbeeld Oracle, SAP, of Microsoft. Zie de ICT-ramp bij het UWV.

_________________
'This was the day an American president stood on foreign soil next to a murderous lying thug and refused to back his own country. Patriots need to stand up and reject the behavior of this president.'
James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: di dec 17, 2019 8:40 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 17704
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Biertje schreef:
Einstein schreef:
In de industrie kun je het vaak wel samenstellen uit standaard-oplossingen. Maar elk proces is nieuw en anders en de helft van de kosten zit tegenwoordig in installatie en configuratie, niet in het schrijven van nieuwe software. Het bedrijfsproces wordt ook niet aangepast. Software wijzigen is duur, maar hardware vervangen of verbouwen is duurder.

Buiten de industrie gebeurt het omgekeerde. Het bedrijf wordt daar wel aangepast aan de software. Zie de thuiszorg, zie het onderwijs, zie de ambtenarij, maar ook: verzekeringsdiensten en distributiecentra, expeditie.. Input en registratie op detail-niveau wordt volledig overgelaten aan de werknemers, wat tijd kost. Terwijl het leeuwendeel van die registraties gewoon met een RFID-chipje zou kunnen. Maarja.. "fase 2" he, privacywet.. en de eerste investeringen waren al zo hoog, dat het budget op is.


Het zijn steeds die zeer grote projecten, die mislukken. Bij ingewikkelde bedrijfsprocessen (en procedures) wordt het vaak te complex om te bouwen. De problemen die je nu ziet, zijn m.i. symptomen van een nieuwe technologie/medium. We modderen maar wat handmatig aan in feite. Is iets te ingewikkeld of te omvangrijk, dan crasht het project. De ICT is niet altijd de enige verantwoordelijke. Het is voor de klant vaak moeilijk te beschrijven, wat ze met de software willen gaan doen. Hoe minder duidelijk dat is en hoe vaker dat verandert, hoe duurder het zal worden. Mooi plaatje hierboven HvR..
Waarom valt dat niet te beschrijven? Omdat de overheid niet doelmatig werkt?

Het is vaak prima te beschrijven, maar niet in een taal, waar een ICT'er iets mee kan. Een formulier is nog geen record, een procedure is nog geen programma. Het management is ook een stoorzender, zowel bij de klant als bij het ICT-bedrijf. Personeel wordt te weinig betrokken bij het opstellen van specificaties. Vage beschrijvingen en wensen vanuit het management maken software bewerkelijk en een vast budgetten gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid op de werkvloer. Fouten blijven zitten.

Als mensen gewoon niet bereid zijn, om software te gebruiken, dan wordt het niet getest.. en dus ook niet verbeterd. Wat ook vaak een rol speelt, is dat de ontwikkeling zo lang duurt, dat het geleverde systeem verouderd is, voordat alle fouten eruit zijn. Wat Hume zegt speelt ook, vooral wanneer de organisatie geen eigen software mensen in dienst heeft. Dan krijgt het ICT-bedrijf teveel macht en worden ze lui en duur. De klant is dan met handen en voeten gebonden aan één leverancier, bijvoorbeeld Oracle, SAP, of Microsoft. Zie de ICT-ramp bij het UWV.
Hoe komt het dat het snel verouderd is? Doordat de politiek forse wijzigingen doorvoert. Maar goed, de overheid kan natuurlijk ook sterk vereenvoudigen.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling