Raya schreef:
Marcel schreef:
Omdat het bij een correctief referendum (zoals middels een initiatiefwetsvoorstel nu in gang is gezet) gaat om het terugdraaien van een wetsvoorstel dat door de Tweede en Eerste Kamer is aangenomen.
En dan is er per definitie alleen de zwart/wit vraagstelling mogelijk: moet deze wet teruggedraaid worden ja of nee?
Iets anders dan deze twee antwoorden is er bij een correctief referendum dus niet.
Dat zie ik niet als terugdraaien.
Met terugwerkende kracht is als een wet al wordt uitgevoerd. Als je weet dat er een referendum over komt, is het op zijn minst fatsoenlijk om de in werkingtreding van een wet uit te stellen.
Dus weer een loos argument om tegen referenda te zijn.
Correctief kan ook gelden voor het corrigeren van voornemens, plannen, ideeen van politici. Als een partij een correctief referendum zou organiseren onder haar leden, kan dat zelfs gelden voor een concept-partijprogramma.
Bij een correctief referendum (zoals middels een initiatiefwetsvoorstel nu in gang is gezet) gaat om het terugdraaien van een wetsvoorstel dat door de Tweede en Eerste Kamer is aangenomen.
Hoezo is het terugdraaien van een wet geen terugdraaien?
En waar heb ik het over terugwerkende kracht gehad?
En waar heb ik beweerd dat het feit dat er bij een correctief referendum slechts 2 antwoorden mogelijk zijn een argument is om tegen referenda te zijn?
Je zuigt weer van alles uit je duim en geeft er wederom blijk van dat je niet begrijpt wat een correctief referendum behelst.
Het gaat in eerste instantie om het niet uitvoeren van een wet.
Het Kabinet zou geen knip voor de neus waard zijn als het een wet welke nog zou moeten worden goedgekeurd middels een referendum alvast te gaan implementeren. Dat is dat gelijk een referendum waard om het kabinet naar huis te sturen.