Het is nu wo nov 20, 2019 6:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: di okt 15, 2019 9:35 pm 
lid

HvR schreef:
baedeker schreef:
HvR schreef:
Ik denk dat de koning dat wel mag en ik denk dat de regering het ermee eens is. Ikzelf ook: er is in India - een sterk opkomend land - een veel grotere ongelijkheid dan wij ons hier maar kunnen voorstellen en het ouderwetse kastenstelsel is nog lang niet verdwenen. Dat het met het NL koningshuis allemaal wat minder mag, ben ik direct met je eens. Maar de koning / NL hier bekritiseren omdat zij India een wenk geeft, lijkt mij onterecht.
Ik geloof er niks van dat de koning dit bedacht heeft. Net als met Prinsjesdag leest hij gewoon voor wat ministers voor hem opschrijven, en dit klinkt 100% als geklets van Sigfrid Kaag. Als de Nederlandse regering India zo nodig de les wil lezen over het kastenstelsel, dan is het wel zo netjes dat te laten doen door iemand die ze van repliek kunnen dienen en die zich daarover voor ons parlement kan verantwoorden. Gezien de vooral ceremoniële rol van de koning vind ik dit maar een raar spelletje.
Het is niet ongebruikelijk, wel eieren-lopen, om dit soort wenken te (kunnen) geven.

Hoort er een beetje bij he, we zijn altijd al koopman en dominee geweest. :wink:

Ikke niet hoor. Ik vind het maar een rare dominee, die een buikspreekpop inzet om anderen de les te lezen. India zou in z'n recht staan om de koning er op te wijzen dat hij beter z'n politieke bazen kan sturen als die iets te melden hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: di okt 15, 2019 10:27 pm 
lid

Hume schreef:
baedeker schreef:
Het is nog erger:

Fiscale vrijstellingen ... geen loon- of inkomstenbelasting ... vrijgesteld van belasting op schenking, successie en overgang ... vrijstelling van de belasting op personenauto´s en motorrijwielen voor AA-kentekens ... vrijstelling invoersrechten over geschenken ontvangen "in het kader van internationale betrekkingen" en giften aangeboden aan regerende vorsten en staatshoofden

Ik denk dat als je de bizarre privileges zou afschaffen en WA een bezoldiging zou geven die in lijn ligt met wat andere vorsten krijgen, dat hij dan minder geneigd zou zijn om gekke dingen te zeggen.

De koning verdient veel geld voor ons met staatsbezoeken en de ministers regeren het land.
Niets mis mee ,vooral zo doorgaan.
De Koning verdient helemaal niets en kost alleen maar geld. Immers, Duitsland heeft niet eens een vorstenhuis.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 8:46 am 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:
Dit vind ik erg in Nederland:

Vader met zes kinderen zit jaren in kelder Ruinerwold: familie wachtte op eind der tijden
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/153029 ... der-tijden

Het gezin, de kinderen zijn tussen de zestien en 25 jaar, had geen contact met de buitenwereld en leefde volledig zelfvoorzienend. Zij hadden een groentetuin en een geit en hielden zich daarmee in leven. De buren kenden het gezin niet. Volgens een buurman woonde er een man alleen en had hij de hele boerderij dichtgetimmerd. Op het erf liepen volgens hem enkele ganzen en een blaffende hond.

Alleen op de wereld
De politie heeft de familie uit huis gehaald en ondergebracht op een recreatiepark, terwijl de woning werd gecontroleerd op onder meer brandveiligheid. De kinderen zouden geen idee hebben dat er ook nog andere mensen op de wereld bestonden. Waar de moeder is, is niet bekend. De mogelijkheid bestaat dat zij 'begraven ligt' op het terrein.

Het burencontact stelt ook niet veel voor op het platteland van Drente.
Bovendaan Willem, is volgens zeggen op het platteland verwekt, het zal voor hem ook wel schrikken zijn als import onderdanen het burencontact in Drenthe afwijzen.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 9:00 am 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
baedeker schreef:
Het is nog erger:

Fiscale vrijstellingen ... geen loon- of inkomstenbelasting ... vrijgesteld van belasting op schenking, successie en overgang ... vrijstelling van de belasting op personenauto´s en motorrijwielen voor AA-kentekens ... vrijstelling invoersrechten over geschenken ontvangen "in het kader van internationale betrekkingen" en giften aangeboden aan regerende vorsten en staatshoofden

Ik denk dat als je de bizarre privileges zou afschaffen en WA een bezoldiging zou geven die in lijn ligt met wat andere vorsten krijgen, dat hij dan minder geneigd zou zijn om gekke dingen te zeggen.

De koning verdient veel geld voor ons met staatsbezoeken en de ministers regeren het land.
De Koning verdient helemaal niets en kost alleen maar geld. Immers, Duitsland heeft niet eens een vorstenhuis.
Op de Duitse tv word je doodgegooid met reportages over koningshuizen. Ik kan het alleen maar uitleggen dat als een land één groot politiek leven is, het ontzettend saai wordt. Ik kijk in dit geval niet naar geld, maar naar het koningshuis die nog zorgt voor een beetje saamhorigheid.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 9:48 am 
lid

Lies schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:
Op de Duitse tv word je doodgegooid met reportages over koningshuizen. Ik kan het alleen maar uitleggen dat als een land één groot politiek leven is, het ontzettend saai wordt. Ik kijk in dit geval niet naar geld, maar naar het koningshuis die nog zorgt voor een beetje saamhorigheid.

Nou, wacht maar totdat de bovendaan plechtig de wenk geeft dat nu maar gedaan moet zijn met zwarte piet. Ik denk dat het dan snel over is met de saamhorigheid van HvR.
:luidlachen:

Maar even serieus. Zoek je reuring en saamhorigheid, repareer dan de democratie. Koop desnoods een hond. Maar fabeltjes hebben we er al veel te veel van. En "ik kijk in dit geval niet naar geld" ... brrrr ... ik krijg rode vlekjes in m'n nek.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 10:46 am 
lid

Niet voor degenen die in dit geval niet naar geld kijken, maar het is wél een lange traditie dat het koninklijk huis sjoemelt:
Rutte schimmig over kosten koning

Ik zou persoonlijk meer saamhorigheid voelen als het nou eens een keertje tot op de bodem uitgezocht werd.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:02 am 
lid

Lies schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:

Het volk is in grote meerderheid voor het bestaan van het Koninklijk Huis, en daar gaat het toch om? De PVV heeft haar beleidsvoornemens richting Oranje ook al afgezwakt in verband met die populariteit.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:16 am 
lid

Enzo501 schreef:
Lies schreef:
Biertje schreef:

Het volk is in grote meerderheid voor het bestaan van het Koninklijk Huis, en daar gaat het toch om? De PVV heeft haar beleidsvoornemens richting Oranje ook al afgezwakt in verband met die populariteit.

Is het het volk ook echt gevraagd?
Is het volk ooit geïnformeerd over de kosten?
Ik ruik gesjoemel.
:leugens:

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:18 am 
lid

Als officieel zou blijken dat de begroting meer dan 300 miljoen per jaar bedraagt, is het gauw gedaan met de populariteit van onze Oranjes. Niet voor niets zijn zoveel posten in andere begrotingen verstopt. Rutte is daar 10 minuten geleden nog op gewezen, ook op foute antwoorden welke hij in een brief van afgelopen maandag gaf. Immers, hoe kun je in een brief van 2015 zeggen dat de vergoeding voor onderhoud van meubilair geen lumpsump is, en in 2019 ineens wel? Rutte keek onaangenaam verrast toen hij daarop werd gewezen.

Maar ook dat nog steeds uit o.a. onderzoeksjournalistiek blijkt dat uitgaven voor het koningsuis over meerdere begrotingen van verschillende ministeries zijn verdeeld.

En waarom Maxima voor haar werkzaamheden voor de VN van Nederland 150.000 euro per jaar krijgt voor de onkosten, terwijl, zo blijkt, ook de VN die onkosten vergoed. Het gaat over de afgelopen jaren al over 1,2 miljoen euro. Kassa! Voor het koningshuis dan.

(debat begroting algemene zaken, o.a. over het koningshuis)

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 7:38 pm 
lid

baedeker schreef:
Lies schreef:
Biertje schreef:

Nou, wacht maar totdat de bovendaan plechtig de wenk geeft dat nu maar gedaan moet zijn met zwarte piet. Ik denk dat het dan snel over is met de saamhorigheid van HvR.

Maar even serieus. Zoek je reuring en saamhorigheid, repareer dan de democratie. Koop desnoods een hond. Maar fabeltjes hebben we er al veel te veel van. En "ik kijk in dit geval niet naar geld" ... brrrr ... ik krijg rode vlekjes in m'n nek.

Ten dele eens, van de saamhorigheid in NL is niet zo veel meer over.

Het positieve aan de Oranjes is, dat zij een lange geschiedenis kennen binnen Europa en in hoog aanzien staan.
Dit is een club mensen met contacten die niemand anders in NL heeft en ik vermoed dat zij al vele malen een belangrijke rol in de stille diplomatie heeft gehad, op allerlei gebied. Die continuiteit is belangrijk en daarom is een monarchie ook veel slimmer dan een steeds weer wisselende president. Het is vanwege de rare ministeriele verantwoordelijkheid alsmede de kaasstolp waaronder zij leven, een lastige rol….

Het is precies ook daarom dat de koning kan zeggen wat hij heeft gezegd, op een omfloerste manier, waar een politiek verantwoordelijke dat vaak niet kan zonder allerlei politieke consequenties en gedoe. Bovendien, hij had gewoon gelijk dus deze hele discussie is feitelijk een beetje overbodig.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 7:54 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Lies schreef:
Biertje schreef:

Het bovenstaande is een populistische drogreden.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 9:44 pm 
lid

baedeker schreef:
Zoek je reuring en saamhorigheid, repareer dan de democratie. Koop desnoods een hond.

:hardlachen: :hardlachen:

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 10:43 pm 
lid

P-G schreef:
Enzo501 schreef:
Lies schreef:

Nee hoor.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 10:44 pm 
lid

HvR schreef:
baedeker schreef:
Lies schreef:

Ten dele eens, van de saamhorigheid in NL is niet zo veel meer over.

Het positieve aan de Oranjes is, dat zij een lange geschiedenis kennen binnen Europa en in hoog aanzien staan.
Dit is een club mensen met contacten die niemand anders in NL heeft en ik vermoed dat zij al vele malen een belangrijke rol in de stille diplomatie heeft gehad, op allerlei gebied. Die continuiteit is belangrijk en daarom is een monarchie ook veel slimmer dan een steeds weer wisselende president. Het is vanwege de rare ministeriele verantwoordelijkheid alsmede de kaasstolp waaronder zij leven, een lastige rol….

Het is precies ook daarom dat de koning kan zeggen wat hij heeft gezegd, op een omfloerste manier, waar een politiek verantwoordelijke dat vaak niet kan zonder allerlei politieke consequenties en gedoe. Bovendien, hij had gewoon gelijk dus deze hele discussie is feitelijk een beetje overbodig.

Nee, jij vindt dat hij gelijk heeft. Ik sluit me qua strekking aan bij de OP. Wie is WA om India de les te lezen? Het kastenstelsel is een oeroude vorm van ongelijkheid, net als de erfopvolging waardoor Nederlanders hun staatshoofd niet kiezen en WA geboren wordt voor een uiterst geprivilegieerd leven. Leuk dat hij wenst dat iedereen in India zijn stem kan laten horen, maar als staatshoofd van een land waar zojuist het referendum is afgeschaft vind ik dit een knullige zo niet lompe uitspraak. Volgens mij heeft WA een hele goeie kans gemist om z'n mond te houden.

Geschiedenis? De Oranjes hebben het tijdens de opstand en de gouden eeuw aardig gedaan. Maar WA is van een andere tak, die na Napoleon door buitenlanders hier is gedropt en sindsdien vooral uitblonk in schandalen en middelmatigheid. Diplomatieke successen? Als die er waren geweest, dan hadden we dat op de voorpagina van de Telegraaf gelezen. Vergeet dat maar rustig. WA heeft aanzien bij het Libelle-publiek en bij de mensen die wegdromen naar de romantische pracht en praal van vroegere tijden. En dat mag van mij best, mits het gegraai ophoudt en hij zich maar houdt aan zijn ceremoniële rol. Dus nu wel volledige opening van financiële zaken svp.

En nee, je continuïteit koop ik weinig voor. We hadden van Van Oldenbarnevelt en van de gebroeders De Wit nog lang veel plezier kunnen hebben, als die niet vermoord waren door Oranjes die niet in hun schaduw konden staan. Zo kunnen we tegenwoordig ook prima presidenten voortbrengen. Staatslieden die meer diepte kunnen inbrengen dan een koning die de speelbal is van een liegende en graaiende politiek-economische kaste. Laat mij, omdat het niet persoonlijk is, afsluiten met een positieve opmerking. WA is in ieder geval stukken beter dan z'n moeder.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 10:49 pm 
lid

Lancelot schreef:
P-G schreef:
Enzo501 schreef:

Nee hoor.

Het koningshuis rechtvaardigen met een beroep op de meerderheid, is een schoolvoorbeeld van een populistische drogreden.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:21 pm 
lid

P-G schreef:
Lancelot schreef:
P-G schreef:

Nee hoor.

Het koningshuis rechtvaardigen met een beroep op de meerderheid, is een schoolvoorbeeld van een populistische drogreden.

Meerderheden tellen niet meer ?

Het lijkt mij vrij democratisch maar ja, dat heb je met die populisten.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:27 pm 
lid

HvR schreef:
P-G schreef:
Lancelot schreef:

Nee hoor.

Het lijkt mij vrij democratisch maar ja, dat heb je met die populus.... :rolleyes:

'Het koningshuis is rechtvaardig, want de meerderheid steunt het.'
'Het ophangen van HvR aan de hoogste boom is rechtvaardig, want de meerderheid steunt het.'

Ten principale zijn deze onderbouwingen hetzelfde. Gaat HvR hiermee akkoord? Zo ja, bereid je maar vast voor. Zo nee, dan wordt onderkend dat de gegeven argumentatie een drogreden is.

- Isaac Asimov

- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:40 pm 
lid

P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:

Het lijkt mij vrij democratisch maar ja, dat heb je met die populus.... :rolleyes:

'Het ophangen van HvR aan de hoogste boom is rechtvaardig, want de meerderheid steunt het.'

Ten principale zijn deze onderbouwingen hetzelfde. Gaat HvR hiermee akkoord? Zo ja, bereid je maar vast voor. Zo nee, dan wordt onderkend dat de gegeven argumentatie een drogreden is.

Degene die de drogredenering levert, ben jij....

Immers, dat er een meerderheid voor het koningshuis is, is een te controleren feit. Daar wordt onderzoek naar gedaan.

Wanneer HvR opgeknoopt moet worden, moet daar een reden voor zijn maar het hele idee is weer een idee fixe van jou....
Er zijn zeker omstandigheden denkbaar waarin deze stelling terecht zou zijn maar vooralsnog zijn die er niet en is geen meerderheid denkbaar.

En zo creeer jij een drogreden, met theoretische flauwekul. Niet ik.
Als je het niet erg vindt, laat ik dit zijspoor daarom verder voor wat het is.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 11:58 pm 
lid

HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:

Degene die de drogredenering levert, ben jij....

Immers, dat er een meerderheid voor het koningshuis is, is een te controleren feit. Daar wordt onderzoek naar gedaan.

Wanneer HvR opgeknoopt moet worden, moet daar een reden voor zijn maar het hele idee is weer een idee fixe van jou....
Er zijn zeker omstandigheden denkbaar waarin deze stelling terecht zou zijn maar vooralsnog zijn die er niet en is geen meerderheid denkbaar.

En zo creeer jij een drogreden, met theoretische flauwekul. Niet ik.
Als je het niet erg vindt, laat ik dit zijspoor daarom verder voor wat het is.

De geschiedenis is een zijspoor...
Problematisch is dat met een beroep op de meerderheid geen maatregel gerechtvaardigd kan worden. Bij een andersluidende conclusie kan alles ermee worden gerechtvaardigd.
Wie zegt dat bij het één dit wel kan en bij het andere niet, verspeelt zijn beroep op de meerderheid. Mitsdien is de meerderheid geen argument.

- Isaac Asimov

- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: do okt 17, 2019 3:42 pm 
lid

P-G schreef:
Lancelot schreef:
P-G schreef:

Nee hoor.

Enzo rechtvaardigt het koningshuis niet met een beroep op de meerderheid. Enzo stelt slechts dat een meerderheid voor een koningshuis is. Voor het bestaan van het koningshuis is dat in ons land voldoende. Daar gaat het om stelt Enzo. Net zo goed als er een meerderheid voor het vierendelen van PG is kan dat in een parlementaire democratie voldoende zijn om wetgeving te krijgen die dat mogelijk krijgt. Of die wet vervolgens rechtsstatelijk juist is, of te wel te rechtvaardigen is, is irrelevant voor de wet zelf. Wetgeving als gevolg van een democratisch proces heeft weinig te maken met rechtvaardigheid. Daar ga jij de mist in met je redenatie.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]