Einstein schreef:
Kleine correctie @Hume: de VS trekt zich niet terug uit het Midden-Oosten. Er worden op dit moment troepen naar Saudi Arabië gestuurd Wat zeker is, dat overal het machtsevenwicht verschuift: in het oosten moet China het maar uitzoeken, de VS gaat Zuid-Korea en Japan niet meer beschermen. In Europa is de NAVO verdeeld en verschuift de macht in het voordeel van Rusland. En in het MO: in de richting van Turkije, Saudi Arabië en Israel. Turkije kán deze aanvalsoorlog beginnen, omdat Turkije weet, dat de VS zich er niet mee bemoeit en Rusland ook niet. In de Trump-thread heb ik eerder dan ook het standpunt verdedigd, dat deze oorlog tussen Turkije en de YPG veroorzaakt is door Amerikaanse keuzes, in het bijzonder de keuze van president Trump. De ontwikkeling dateert al van vóór Trump. Ook Obama investeerde niet echt in de operatie tegen IS in Syrië: men zocht lokale bondgenoten (zoals het Syrische verzet en YPG) om het probleem op te lossen. Die kregen luchtsteun, wapens en ze werden opgeleid. En de Amerikaanse aanwezigheid in Syrië, hoewel klein, zorgde ervoor, dat Assad en Erdogan geen drastische stappen namen. Dat laatste heeft Trump niet begrepen.. of beter gezegd: Trump is m.i. bezig met zijn eigen politieke en zakelijke agenda, ten aanzien van Turkije. Dat is mijn indruk.. en de geschiedenis zal wel uitwijzen, of ik gelijk had. In elk geval heeft Erdogan de optie die hij nu kiest, in de schoot geworpen gekregen, door 1 telefoontje.
Het grootste deel van je analyse deel ik.
Alleen Trump stuurt troepen naar Saoedi-Arabië ( de grootste schurkenstaat in het MO) ,
omdat de VS ze voor vele miljarden aan wapens heeft verkocht en voor wat hoort wat.
Uiteindelijk is America first meer dan verkopen alleen en de oorlogen in het MO hebben de VS
de afgelopen jaren vele miljarden gekost en niets opgeleverd.
Daarom zie ik de actie van Trump meer als een zoethouder en niet als een militair ingrijpen.
Met een tweet kan hij weer veranderen.