WSP
http://www.wspforum.nl/wsp/

Problemen bij het onderwijs.
http://www.wspforum.nl/wsp/viewtopic.php?f=2&t=9619
Pagina 1 van 2

Auteur:  kwaaisteniet [ vr sep 27, 2019 2:17 pm ]
Berichttitel:  Problemen bij het onderwijs.

Er zit alweer een staking aan te komen in het onderwijs. Alleen als de overheid met meer geld over de brug komt zou deze afgewenteld kunnen worden. Als klap op de vuurpijl is er een Montessori school in Amsterdam gesloten omdat er te weinig onderwijzers gevonden konden worden.
Ik vernam dat de besturen van de scholen nog zo'n 100 miljoen op de plank hadden liggen maar dat dit geld niet besteed werd.
Allerlei zaken die tot nadenken nopen.
Men wil dat alle onderwijsgevenden gelijk beloond worden.
Eerder was het zo dat een kleuterleidster iets minder kreeg dan een onderwijzer(es) in het lager onderwijs.
Om in het voortgezette onderwijs binnen te kunnen stromen moest men veelal extra studies verrichten. Dan werden ze ook als leraar hoger uitbetaald.
Nu zou dat dus allemaal gelijkgetrokken moeten worden. Dit maakt het onderwijs wel veel duurder dan eerder.
Een levensgroot probleem is dat er eenvoudig niet genoeg onderwijzers c.q. leraren beschikbaar zijn.
Dit geldt zowel voor het basisonderwijs als voor het voortgezette onderwijs. Daar zou stimulering en misschien ook iets met de salarissen aan gedaan kunnen worden.
Een ander probleem is dat in bepaalde gebieden de huisvestingskosten eenvoudig te hoog zijn, zodat de onderwijsgevenden vaak niet aan goede huisvesting kunnen komen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het woningentekort.
Vroeger zorgden overheden wel dat onderwijsgevenden en andere essentiële beroepsgroepen van goede en betaalbare huisvesting werden voorzien.
Maar dat is zo langzamerhand verleden tijd.
Misschien is het wel zaak dat de overheid weer behulpzaam wordt bij het verlenen van geschikte en betaalbare huisvesting voor deze beroepsgroep(en). (Denk bijvoorbeeld ook aan politieagenten e.d.)
Voor een deel zou dit de aantrekkelijkheid van het beroep kunnen vergroten.
Stel voor dat een aan te trekken onderwijzer(es) zelf voor de helft een hypotheek op een huis neemt en de gemeente de andere helft van de hypotheek voor haar rekening neemt. Dan is een huis wel te betalen.
Geregeld kan worden dat de ontvanger eventueel het deel van de gemeente geleidelijk afbetaalt, of dat bij verkoop het evenredige deel van de gemeente weer aan de gemeente toekomt. Dit lijkt me een haalbare en gunstige regeling, waardoor mensen ook in moeilijke huisvestingssituaties extra geholpen worden. Wellicht zijn er meer van dit soort voorzieningen denkbaar.

Auteur:  Raya [ vr sep 27, 2019 2:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Probleem is dat de scholen voor veel meer onverwachte kosten kunnen komen te staan dan voorheen. Met het 'gepast' onderwijs, moet ook steeds vaker 'gepaste' vakkrachten worden ingehuurd. Zo zijn er nog wat kosten die niet allemaal te voorzien zijn, maar waar wel reserves voor worden aangehouden.

Er zijn en waren ook scholenstichtingen die, net als universiteitsbesturen en besturen van middelbaar onderwijs, de markt op gingen of wilden met geld dat ze konden besparen op de kosten voor het onderwijs, dus lage salarissen, te weinig of geen vakkrachten inhuren etc. Dat dat wordt aangepakt is uiteraard een zeer goede zaken. Scholen en universiteiten zijn er om onderwijs te geven, niet om vastgoedbaasje te spelen.

Auteur:  Biertje [ wo okt 02, 2019 6:02 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Raya schreef:
Probleem is dat de scholen voor veel meer onverwachte kosten kunnen komen te staan dan voorheen. Met het 'gepast' onderwijs, moet ook steeds vaker 'gepaste' vakkrachten worden ingehuurd. Zo zijn er nog wat kosten die niet allemaal te voorzien zijn, maar waar wel reserves voor worden aangehouden.

Er zijn en waren ook scholenstichtingen die, net als universiteitsbesturen en besturen van middelbaar onderwijs, de markt op gingen of wilden met geld dat ze konden besparen op de kosten voor het onderwijs, dus lage salarissen, te weinig of geen vakkrachten inhuren etc. Dat dat wordt aangepakt is uiteraard een zeer goede zaken. Scholen en universiteiten zijn er om onderwijs te geven, niet om vastgoedbaasje te spelen.
Maar scholen moet ook eens hun verstand gebruiken als het gaat om bijvoorbeeld peperduur lesmateriaal wat ouders moeten aanschaffen voor hun schoolgaande kinderen. En dan zwijg ik nog maar over de vaak absurde peperdure schoolreisje die toch min of meer verplicht blijken te zijn. Scholen schieten vaak ook door in hun beleid.

Auteur:  Raya [ wo okt 02, 2019 6:16 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Biertje schreef:
Raya schreef:
Probleem is dat de scholen voor veel meer onverwachte kosten kunnen komen te staan dan voorheen. Met het 'gepast' onderwijs, moet ook steeds vaker 'gepaste' vakkrachten worden ingehuurd. Zo zijn er nog wat kosten die niet allemaal te voorzien zijn, maar waar wel reserves voor worden aangehouden.

Er zijn en waren ook scholenstichtingen die, net als universiteitsbesturen en besturen van middelbaar onderwijs, de markt op gingen of wilden met geld dat ze konden besparen op de kosten voor het onderwijs, dus lage salarissen, te weinig of geen vakkrachten inhuren etc. Dat dat wordt aangepakt is uiteraard een zeer goede zaken. Scholen en universiteiten zijn er om onderwijs te geven, niet om vastgoedbaasje te spelen.
Maar scholen moet ook eens hun verstand gebruiken als het gaat om bijvoorbeeld peperduur lesmateriaal wat ouders moeten aanschaffen voor hun schoolgaande kinderen. En dan zwijg ik nog maar over de vaak absurde peperdure schoolreisje die toch min of meer verplicht blijken te zijn. Scholen schieten vaak ook door in hun beleid.


Scholen moeten met elkaar concurreren, vinden onze neoliberalen, en worden dan ook gerangschikt op 'kwaliteit'.
Een school moet zich dan wel profileren, zich onderscheiden. Daarbij zijn ze afhankelijk van commerciele lesmethoden. De oude schoolboekuitgevers leveren allang niet meer alleen boeken, maar complete lessystemen, voornamelijk online voor de kinderen. Er wordt een keuze gemaakt voor een computermerk en type, zodat de onderwijzer niet met dertig kinderen in de klas zit met dertig verschillende laptops, waar de onderwijzer ook niet thuis in is.

Wat wel het geval is, is dat ook directeuren/bestuurders van scholenstichtingen met elkaar gaan concurreren. De een wil nog meer zijn ondeskundige stempel op de scholen en het onderwijs drukken dan de ander om zich zo te ondedrscheiden, hetzelfde als bij veel andere stichtingen in de zorg en hulpverlening. Allemaal hebben ze hun peperdure stokpaardjes.

Auteur:  Biertje [ do okt 03, 2019 7:04 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:
Probleem is dat de scholen voor veel meer onverwachte kosten kunnen komen te staan dan voorheen. Met het 'gepast' onderwijs, moet ook steeds vaker 'gepaste' vakkrachten worden ingehuurd. Zo zijn er nog wat kosten die niet allemaal te voorzien zijn, maar waar wel reserves voor worden aangehouden.

Er zijn en waren ook scholenstichtingen die, net als universiteitsbesturen en besturen van middelbaar onderwijs, de markt op gingen of wilden met geld dat ze konden besparen op de kosten voor het onderwijs, dus lage salarissen, te weinig of geen vakkrachten inhuren etc. Dat dat wordt aangepakt is uiteraard een zeer goede zaken. Scholen en universiteiten zijn er om onderwijs te geven, niet om vastgoedbaasje te spelen.
Maar scholen moet ook eens hun verstand gebruiken als het gaat om bijvoorbeeld peperduur lesmateriaal wat ouders moeten aanschaffen voor hun schoolgaande kinderen. En dan zwijg ik nog maar over de vaak absurde peperdure schoolreisje die toch min of meer verplicht blijken te zijn. Scholen schieten vaak ook door in hun beleid.


Scholen moeten met elkaar concurreren, vinden onze neoliberalen, en worden dan ook gerangschikt op 'kwaliteit'.
Een school moet zich dan wel profileren, zich onderscheiden. Daarbij zijn ze afhankelijk van commerciele lesmethoden. De oude schoolboekuitgevers leveren allang niet meer alleen boeken, maar complete lessystemen, voornamelijk online voor de kinderen. Er wordt een keuze gemaakt voor een computermerk en type, zodat de onderwijzer niet met dertig kinderen in de klas zit met dertig verschillende laptops, waar de onderwijzer ook niet thuis in is.

Wat wel het geval is, is dat ook directeuren/bestuurders van scholenstichtingen met elkaar gaan concurreren. De een wil nog meer zijn ondeskundige stempel op de scholen en het onderwijs drukken dan de ander om zich zo te ondedrscheiden, hetzelfde als bij veel andere stichtingen in de zorg en hulpverlening. Allemaal hebben ze hun peperdure stokpaardjes.
Het is inderdaad beangstigend dat de overheid denkt dat groot altijd beter is dan klein, terwijl het omgekeerde reeds bewezen is.

Over die verschillende laptops, er zijn slechts twee verschillen daarin: besturingssystemen met Apple en die met Windows. Dat geldt eveneens voor tablets en mobiele telefoons. Dus duat er heel veel verschillende types er zijn klopt niet.

Auteur:  Raya [ do okt 03, 2019 7:35 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:
Maar scholen moet ook eens hun verstand gebruiken als het gaat om bijvoorbeeld peperduur lesmateriaal wat ouders moeten aanschaffen voor hun schoolgaande kinderen. En dan zwijg ik nog maar over de vaak absurde peperdure schoolreisje die toch min of meer verplicht blijken te zijn. Scholen schieten vaak ook door in hun beleid.


Scholen moeten met elkaar concurreren, vinden onze neoliberalen, en worden dan ook gerangschikt op 'kwaliteit'.
Een school moet zich dan wel profileren, zich onderscheiden. Daarbij zijn ze afhankelijk van commerciele lesmethoden. De oude schoolboekuitgevers leveren allang niet meer alleen boeken, maar complete lessystemen, voornamelijk online voor de kinderen. Er wordt een keuze gemaakt voor een computermerk en type, zodat de onderwijzer niet met dertig kinderen in de klas zit met dertig verschillende laptops, waar de onderwijzer ook niet thuis in is.

Wat wel het geval is, is dat ook directeuren/bestuurders van scholenstichtingen met elkaar gaan concurreren. De een wil nog meer zijn ondeskundige stempel op de scholen en het onderwijs drukken dan de ander om zich zo te ondedrscheiden, hetzelfde als bij veel andere stichtingen in de zorg en hulpverlening. Allemaal hebben ze hun peperdure stokpaardjes.
Het is inderdaad beangstigend dat de overheid denkt dat groot altijd beter is dan klein, terwijl het omgekeerde reeds bewezen is.

Over die verschillende laptops, er zijn slechts twee verschillen daarin: besturingssystemen met Apple en die met Windows. Dat geldt eveneens voor tablets en mobiele telefoons. Dus duat er heel veel verschillende types er zijn klopt niet.


In Windows heb je ook nog verschillende versies, net als in tekstverwerkingsprogramma's, browsers, etc.

Het is veel makkelijker één systeem te beheren, met exact dezelfde configuratie en programmatuur alsmede de inrichting daarvan. Ook kunnen er bij updates problemen onstaan welke merk-, en zelfs type afhankelijk zijn.
Zeker als een leerkracht ook de taak van systeembeheerder moet uitvoeren, moet je wel overschakelen op eenzelfde merk en type, met dezelfde bijgewerkte besturingssystemen, programmatuur en inrichting. Ze moeten namelijk ook nog een beetje aan lesgeven toekomen. ;-)

Auteur:  Biertje [ do okt 03, 2019 7:38 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:


Scholen moeten met elkaar concurreren, vinden onze neoliberalen, en worden dan ook gerangschikt op 'kwaliteit'.
Een school moet zich dan wel profileren, zich onderscheiden. Daarbij zijn ze afhankelijk van commerciele lesmethoden. De oude schoolboekuitgevers leveren allang niet meer alleen boeken, maar complete lessystemen, voornamelijk online voor de kinderen. Er wordt een keuze gemaakt voor een computermerk en type, zodat de onderwijzer niet met dertig kinderen in de klas zit met dertig verschillende laptops, waar de onderwijzer ook niet thuis in is.

Wat wel het geval is, is dat ook directeuren/bestuurders van scholenstichtingen met elkaar gaan concurreren. De een wil nog meer zijn ondeskundige stempel op de scholen en het onderwijs drukken dan de ander om zich zo te ondedrscheiden, hetzelfde als bij veel andere stichtingen in de zorg en hulpverlening. Allemaal hebben ze hun peperdure stokpaardjes.
Het is inderdaad beangstigend dat de overheid denkt dat groot altijd beter is dan klein, terwijl het omgekeerde reeds bewezen is.

Over die verschillende laptops, er zijn slechts twee verschillen daarin: besturingssystemen met Apple en die met Windows. Dat geldt eveneens voor tablets en mobiele telefoons. Dus duat er heel veel verschillende types er zijn klopt niet.


In Windows heb je ook nog verschillende versies, net als in tekstverwerkingsprogramma's, browsers, etc.

Het is veel makkelijker één systeem te beheren, met exact dezelfde configuratie en programmatuur alsmede de inrichting daarvan. Ook kunnen er bij updates problemen onstaan welke merk-, en zelfs type afhankelijk zijn.
Zeker als een leerkracht ook de taak van systeembeheerder moet uitvoeren, moet je wel overschakelen op eenzelfde merk en type, met dezelfde bijgewerkte besturingssystemen, programmatuur en inrichting. Ze moeten namelijk ook nog een beetje aan lesgeven toekomen. ;-)
Je zal als leerkracht eerst je af moeten vragen wat de leerling er mee moet doen. Dan ben je al een heel eind op weg.

Auteur:  Raya [ do okt 03, 2019 8:07 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:
Het is inderdaad beangstigend dat de overheid denkt dat groot altijd beter is dan klein, terwijl het omgekeerde reeds bewezen is.

Over die verschillende laptops, er zijn slechts twee verschillen daarin: besturingssystemen met Apple en die met Windows. Dat geldt eveneens voor tablets en mobiele telefoons. Dus duat er heel veel verschillende types er zijn klopt niet.


In Windows heb je ook nog verschillende versies, net als in tekstverwerkingsprogramma's, browsers, etc.

Het is veel makkelijker één systeem te beheren, met exact dezelfde configuratie en programmatuur alsmede de inrichting daarvan. Ook kunnen er bij updates problemen onstaan welke merk-, en zelfs type afhankelijk zijn.
Zeker als een leerkracht ook de taak van systeembeheerder moet uitvoeren, moet je wel overschakelen op eenzelfde merk en type, met dezelfde bijgewerkte besturingssystemen, programmatuur en inrichting. Ze moeten namelijk ook nog een beetje aan lesgeven toekomen. ;-)
Je zal als leerkracht eerst je af moeten vragen wat de leerling er mee moet doen. Dan ben je al een heel eind op weg.


Daar gaat de leerkracht niet over.

Managers en schoolbesturen bepalen welke lesmethoden er moeten worden ingekocht, inclusief de programma's van de aloude schoolboekenuitgevers. De leraar heeft daar vrijwel niets meer over te zeggen. Immers, hoe groter wordt ingekocht (klassen, scholen bij dezelfde stichting) hoe meer korting kan worden bedongen.

Auteur:  Biertje [ do okt 03, 2019 10:44 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:


In Windows heb je ook nog verschillende versies, net als in tekstverwerkingsprogramma's, browsers, etc.

Het is veel makkelijker één systeem te beheren, met exact dezelfde configuratie en programmatuur alsmede de inrichting daarvan. Ook kunnen er bij updates problemen onstaan welke merk-, en zelfs type afhankelijk zijn.
Zeker als een leerkracht ook de taak van systeembeheerder moet uitvoeren, moet je wel overschakelen op eenzelfde merk en type, met dezelfde bijgewerkte besturingssystemen, programmatuur en inrichting. Ze moeten namelijk ook nog een beetje aan lesgeven toekomen. ;-)
Je zal als leerkracht eerst je af moeten vragen wat de leerling er mee moet doen. Dan ben je al een heel eind op weg.


Daar gaat de leerkracht niet over.

Managers en schoolbesturen bepalen welke lesmethoden er moeten worden ingekocht, inclusief de programma's van de aloude schoolboekenuitgevers. De leraar heeft daar vrijwel niets meer over te zeggen. Immers, hoe groter wordt ingekocht (klassen, scholen bij dezelfde stichting) hoe meer korting kan worden bedongen.
Dus de studie bestuurskunde ius de grootste opeter van de middelen die collectief worden opgebracht?

Auteur:  Raya [ do okt 03, 2019 11:09 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Yep!

Leerkrachten willen niet voor niets de regie over het onderwijs terug.

Auteur:  Hume [ za nov 30, 2019 9:00 pm ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Raya schreef:
Yep!

Leerkrachten willen niet voor niets de regie over het onderwijs terug.


Het onderwijs heeft een paar grootste problemen
1e De werkdruk is te hoog en de stapels regelgeving is veel te groot .
Leraren zijn uitvoerders geworden van protocollen en alle creativiteit in hun vak is verloren gegaan.
Daarom weg met al die bemoeienis van ambtenaren in Den haag en geef de leraren hun eigen vak en verantwoordelijkheid weer terug.

2e een groot personeelstekort en een zeer hoog percentage parttimers .
Als alle parttimers een dag meer gaan weken is het personeelstekort opgelost .
Overigens dit geldt ook voor de ziekenhuizen voor de zorg.
Daarom maak de kinderopvang 3 dagen in de week gratis en de personeel tekorten zijn opgelost.

Laat Rutte III eens de koe bij de horens vatten en echt problemen oplossen.
Regeren is meer dan pappen en nat houden.

Auteur:  Raya [ za nov 30, 2019 9:22 pm ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Oplossing:

Geef mensen een arbeidstijdduurkorting op de te betalen belastingen en premies.
2% korting bij een arbeidsovereenkomst vanaf 30 uur tot en met 39 uur, en 4% vanaf 40 uur. Zoiets.

Overigens hanteren veel werkgevers in de genoemde sectoren korte contracten, ook in arbeidsuren, omdat je dan bijv. bij ziekte of ontslag niet direct met een gat van 40 uur in de week zit. Ook zijn mensen die maar een paar dagen per week werken minder betrokken en dus minder lastig, makkelijker aan te sturen door de managers.
Het is dus vaak een bewuste keuze van de werkgevers om mensen geen fulltime baan te geven. Vanuit het zorgtehuis waar ik veel kwam, weet ik dat mensen graag meer uren wilden maken ipv die twee dagen, maar pertinent de kans niet kregen.

Auteur:  Hume [ zo dec 01, 2019 12:25 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Raya schreef:
Oplossing:

Geef mensen een arbeidstijdduurkorting op de te betalen belastingen en premies.
2% korting bij een arbeidsovereenkomst vanaf 30 uur tot en met 39 uur, en 4% vanaf 40 uur. Zoiets.

Overigens hanteren veel werkgevers in de genoemde sectoren korte contracten, ook in arbeidsuren, omdat je dan bijv. bij ziekte of ontslag niet direct met een gat van 40 uur in de week zit. Ook zijn mensen die maar een paar dagen per week werken minder betrokken en dus minder lastig, makkelijker aan te sturen door de managers.
Het is dus vaak een bewuste keuze van de werkgevers om mensen geen fulltime baan te geven. Vanuit het zorgtehuis waar ik veel kwam, weet ik dat mensen graag meer uren wilden maken ipv die twee dagen, maar pertinent de kans niet kregen.


Voor veel vrouwen is de kinderopvang veel te duur om fulltime te werken.
De overheid organiseert in dit land de personeelstekorten in onderwijs en zorgsector.

Auteur:  HvR [ zo dec 01, 2019 1:26 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Hume schreef:
Raya schreef:
Oplossing:

Geef mensen een arbeidstijdduurkorting op de te betalen belastingen en premies.
2% korting bij een arbeidsovereenkomst vanaf 30 uur tot en met 39 uur, en 4% vanaf 40 uur. Zoiets.

Overigens hanteren veel werkgevers in de genoemde sectoren korte contracten, ook in arbeidsuren, omdat je dan bijv. bij ziekte of ontslag niet direct met een gat van 40 uur in de week zit. Ook zijn mensen die maar een paar dagen per week werken minder betrokken en dus minder lastig, makkelijker aan te sturen door de managers.
Het is dus vaak een bewuste keuze van de werkgevers om mensen geen fulltime baan te geven. Vanuit het zorgtehuis waar ik veel kwam, weet ik dat mensen graag meer uren wilden maken ipv die twee dagen, maar pertinent de kans niet kregen.


Voor veel vrouwen is de kinderopvang veel te duur om fulltime te werken.
De overheid organiseert in dit land de personeelstekorten in onderwijs en zorgsector.


Als alle onderwijzers twee uur per week meer zouden gaan lesgeven in plaats van zinloze vergaderingen te hoeven bijwonen, leerling-volgrapporten te hoeven invullen en wat voor onzin is er nog meer, waren de ergste problemen al opgelost.... :rolleyes:

Auteur:  Hume [ zo dec 01, 2019 7:56 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

HvR schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:
Oplossing:

Geef mensen een arbeidstijdduurkorting op de te betalen belastingen en premies.
2% korting bij een arbeidsovereenkomst vanaf 30 uur tot en met 39 uur, en 4% vanaf 40 uur. Zoiets.

Overigens hanteren veel werkgevers in de genoemde sectoren korte contracten, ook in arbeidsuren, omdat je dan bijv. bij ziekte of ontslag niet direct met een gat van 40 uur in de week zit. Ook zijn mensen die maar een paar dagen per week werken minder betrokken en dus minder lastig, makkelijker aan te sturen door de managers.
Het is dus vaak een bewuste keuze van de werkgevers om mensen geen fulltime baan te geven. Vanuit het zorgtehuis waar ik veel kwam, weet ik dat mensen graag meer uren wilden maken ipv die twee dagen, maar pertinent de kans niet kregen.


Voor veel vrouwen is de kinderopvang veel te duur om fulltime te werken.
De overheid organiseert in dit land de personeelstekorten in onderwijs en zorgsector.


Als alle onderwijzers twee uur per week meer zouden gaan lesgeven in plaats van zinloze vergaderingen te hoeven bijwonen, leerling-volgrapporten te hoeven invullen en wat voor onzin is er nog meer, waren de ergste problemen al opgelost.... :rolleyes:


Wat een onzin.

Auteur:  HvR [ zo dec 01, 2019 8:36 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Hume schreef:
HvR schreef:
Hume schreef:


Voor veel vrouwen is de kinderopvang veel te duur om fulltime te werken.
De overheid organiseert in dit land de personeelstekorten in onderwijs en zorgsector.


Als alle onderwijzers twee uur per week meer zouden gaan lesgeven in plaats van zinloze vergaderingen te hoeven bijwonen, leerling-volgrapporten te hoeven invullen en wat voor onzin is er nog meer, waren de ergste problemen al opgelost.... :rolleyes:


Wat een onzin.


Een tekort van 4.000 leraren. Dat is de verwachting voor het basisonderwijs in 2020. Ondertussen blijft het salaris voor een basisschoolleraar achter bij de markt: ten opzichte van vergelijkbare werknemers krijgen ze 14 procent minder per uur.

Salarisverhoging zal het lerarentekort niet onmiddellijk verlichten, maar wat wel direct helpt is meer uren per leraar. De gemiddelde werkweek van een leraar is nu 3,5 dag. Bied een 50 procent hoger uurloon voor elk uur dat hij of zij in de vijfde dag van de week maakt. Dat compenseert voor de zwaarte van een voltijdse werkweek, ook bij leraren die dat nu al doen.


https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/05/la ... 1-a1572300

Geen onzin. Veel te veel leraren werken in deeltijd wat de werkdruk uiteindelijk alleen maar doet toenemen.

Auteur:  Hume [ zo dec 01, 2019 10:04 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

HvR schreef:
Hume schreef:
HvR schreef:


Als alle onderwijzers twee uur per week meer zouden gaan lesgeven in plaats van zinloze vergaderingen te hoeven bijwonen, leerling-volgrapporten te hoeven invullen en wat voor onzin is er nog meer, waren de ergste problemen al opgelost.... :rolleyes:


Wat een onzin.


Een tekort van 4.000 leraren. Dat is de verwachting voor het basisonderwijs in 2020. Ondertussen blijft het salaris voor een basisschoolleraar achter bij de markt: ten opzichte van vergelijkbare werknemers krijgen ze 14 procent minder per uur.

Salarisverhoging zal het lerarentekort niet onmiddellijk verlichten, maar wat wel direct helpt is meer uren per leraar. De gemiddelde werkweek van een leraar is nu 3,5 dag. Bied een 50 procent hoger uurloon voor elk uur dat hij of zij in de vijfde dag van de week maakt. Dat compenseert voor de zwaarte van een voltijdse werkweek, ook bij leraren die dat nu al doen.


https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/05/la ... 1-a1572300

Geen onzin. Veel te veel leraren werken in deeltijd wat de werkdruk uiteindelijk alleen maar doet toenemen.


Dat klopt maar dat is het gevolg van overheidsbeleid.
De kinderopvang is veel te duur en daarom werken zoveel vrouwen parttime

Auteur:  Raya [ zo dec 01, 2019 10:53 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Hume schreef:
Raya schreef:
Oplossing:

Geef mensen een arbeidstijdduurkorting op de te betalen belastingen en premies.
2% korting bij een arbeidsovereenkomst vanaf 30 uur tot en met 39 uur, en 4% vanaf 40 uur. Zoiets.

Overigens hanteren veel werkgevers in de genoemde sectoren korte contracten, ook in arbeidsuren, omdat je dan bijv. bij ziekte of ontslag niet direct met een gat van 40 uur in de week zit. Ook zijn mensen die maar een paar dagen per week werken minder betrokken en dus minder lastig, makkelijker aan te sturen door de managers.
Het is dus vaak een bewuste keuze van de werkgevers om mensen geen fulltime baan te geven. Vanuit het zorgtehuis waar ik veel kwam, weet ik dat mensen graag meer uren wilden maken ipv die twee dagen, maar pertinent de kans niet kregen.


Voor veel vrouwen is de kinderopvang veel te duur om fulltime te werken.
De overheid organiseert in dit land de personeelstekorten in onderwijs en zorgsector.


Die hele kinderopvang moet anders worden georganiseerd.
Je mag tegenwoordig als ouders niet meer bij toerbeurt de kinderen van het groepje opvangen, omdat je diploma's moet hebben en de ruimte aan tal van eisen moet voldoen. Geen enkel huis voldoet daaraan.
Waarom moet die opvang persé bedrijfsmatig zijn en ouders tot die opvang verplichten? Het is gedwongen winkelnering. Als je wilt werken ben je haast verplicht je kinderen naar een opvang te brengen, als niet een van je ouders voor oppas wil of kan spelen.

Auteur:  baedeker [ zo dec 01, 2019 11:05 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

Goh, en ik maar denken dat het een lerarentekort was, veroorzaakt door de multiculturele hel die het onderwijs in de steden geworden is, met dank aan de-wereld-is-van-iedereen-partijen. Blijkt het een kinderopvangtekort te zijn, veroorzaakt door regels van de overheid, maar op te lossen door diezelfde overheid (of zo iets).
:drunk:

Auteur:  Raya [ zo dec 01, 2019 11:08 am ]
Berichttitel:  Re: Problemen bij het onderwijs.

baedeker schreef:
Goh, en ik maar denken dat het een lerarentekort was, veroorzaakt door de multiculturele hel die het onderwijs in de steden geworden is, met dank aan de-wereld-is-van-iedereen-partijen. Blijkt het een kinderopvangtekort te zijn, veroorzaakt door regels van de overheid, maar op te lossen door diezelfde overheid (of zo iets).
:drunk:


De klassen zijn te groot voor de samenstelling, waardoor er nauwelijks nog orde te houden is en ieder kind voldoende aandacht kan worden geschonken. Het zijn politieke keuzes geweest om het onderwijs zo in te richten als het nu is, ingegeven om te kunnen bezuinigen, om zo de winstbelasting voor grote bedrijven en belasting in de hoogste schijven te kunnen verlagen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/