PeterJKH schreef:
Nederlanders geven over het algemeen niets om goed eten. Nederlanders besteden ook de minste tijd van alle Europeanen aan het bereiden van de avondmaaltijd. Het moet snel, makkelijk en of het dan gezond of smakelijk is, staat op de tweede plaats. Het is ook opvallend hoe weinig jongeren die op zichzelf gaan wonen voor studie of anderszins, kunnen koken. Meestal komen ze niet verder dan spaghetti gaarkoken met een potje saus erbij. Maar hoe je een witlofschotel bereidt, of een andijviestamppot, of een pan sucadelappen, ze hebben geen idee. Gewoon omdat ze dat thuis nooit geleerd hebben of (erger nog) dat soort dingen thuis ook niet klaargemaakt werden.
Ik heb serieus jonge mensen meegemaakt die geen idee hadden dat sperziebonen ook gewoon vers bestaan, en niet uit een pot. Of die geen idee hadden wat ze met een verse rode kool moesten beginnen. Thuis wordt geen koken meer geleerd.
Volgens mij ligt in Nederland de arbeidsparticipatie van vrouwen erg hoog, en zijn de lonen zo laag, dat als iemand al een partner heeft, beide fulltime of bijna fulltime moeten werken, zodat er weinig tijd overblijft om (uitgebreid) te koken. Zelfs de zogenaamd snelle maaltijden van binnen 20 minuten op tafel, vergen in de praktijk meer tijd en kom je de voor- en nabereidingen toch als snel op een uur. Nog afgezien dat meer mensen in het huishouden, ook meer tijd vergt. Of je nu één aardappel moet schillen of zes. Of je nu twee ons boontjes moet doppen of een kilo.
Ik had vroeger ook weinig tot geen tijd, haalde complete diepvriesmaaltijden bij de super of liet bezorgen.
Nu ik meer tijd heb kook ik weer met veel plezier, en maakt een uur of twee uur in de keuken mij geen moer meer uit.
Waar je wel gelijk in hebt, is dat, doordat mensen afhankelijk zijn gemaakt van kant en klaarmaaltijden, ook kinderen niet meer leren koken.
Het probleem staat echter niet op zich. Als we iets willen veranderen, zullen we naar onze economie moeten kijken en die anders in moeten richten.
Het zou ook het milieu beslist ten goede komen. Minder massale voedselbereiding met allerhande toevoegingen, transport en opslag, verpakkingen, etc.
De arbeidsparticipatie van Nederlandse vrouwen is de laagste in heel Europa. De meeste vrouwen werken hooguit 20-30 uur per week, velen zelfs nog minder. Dus tijd zat om behoorlijk te koken.