Het is nu ma sep 23, 2019 9:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 12:09 pm 
lid

Over vrije tijd gesproken:

https://www.ad.nl/ad-werkt/baas-verantw ... ~a900cef6/

Profiel  

Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 3:57 pm 
lid

Biertje schreef:

Stay on topic, Biertje, voor de verandering….

Ambtenaren die proberen rechtszaken te beinvloeden, is ernstig genoeg op zich.

Dit politieke proces is een farce en dient per direct gestaakt te worden.

Profiel  

Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 4:57 pm 
lid

Biertje schreef:
Niet zo verwonderlijk met die kut-Marokkanen die wel even de klok - speciaal voor de vrouw - terug willen zetten zoals in Marokko, maar wel vaak in de criminaliteit belanden. Je mag ook de VVD verwijten dat die teveel naar de centen kijkt waardoor criminele Marokkanen niet eens meer teruggestuurd kunnen worden. Wilders is nimmer de oorzaak maar het gevolg.

ok dan is Wilders niet de oorzaak, maar wel het gevolg
mij best
maar dat plaats Wilders echt niet boven de wet
de wet geld voor iedereen, dus ook voor Wilders

Profiel  

Bericht nummer:#64  BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 5:05 pm 
lid

Lancelot schreef:
Het zou het OM sieren de vervolging te staken.

Ons rechtssysteem zit zo in elkaar dat als het OM een scheve schaats rijdt,
dat de vervolging gestaakt wordt en de eventuele misdadiger ongestraft weg komt
Niet echt hoe ik de zaken zou regelen, maar toch

Tot nu toe heb ik echter alleen fout gedrag bij het ministerie van justitie gezien

Profiel  

Bericht nummer:#65  BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 9:04 pm 
lid

Wisp schreef:
Lancelot schreef:

Tot nu toe heb ik echter alleen fout gedrag bij het ministerie van justitie gezien

Ik vind het een "eventuele misdadiger" een ietwat tendentieuze benaming voor een onschuldig iemand, wat iedereen is immers totdat een rechter anders heeft bepaald. Verder is het zo dat het vervolgingsbeleid van de overheid niet door willekeur geleid mag worden. Het monopolie op vervolging ligt bij het ministerie van justitie, van junior ambtenaar tot de minister. Als in die keten er sprake is van willekeur, bijvoorbeeld doordat sommigen mensen meer kans op vervolging dan anderen hebben omdat ze een mening hebben die een ambtenaar niet aanstaat, is dat schadelijk voor de rechtsstaat. In mijn opinie is zoiets schadelijker dan een strafbare meningsuiting.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#66  BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 9:53 pm 
lid

Hier is op zijn minst de schijn gewekt van politieke sturing van het OM. En daarmee is het proces verdacht.
Dit proces moet ongeldig worden verklaard. De betrokken ambtenaren moeten zonder handdruk worden ontslagen. Bemoeienis van ambtenaren met enige rechtsgang is te allen tijde ontoelaatbaar.

Het zijn de politici, die als volksvertegenwoordiging de inititieven nemen tot wet- en regelgeving of wijziging daarvan. Daartoe kunnen zij opdrachten verstrekken aan ambtenaren om die wetten en regelgeving op te stellen. Die gaan vervolgens naar de 2e en 1e Kamer. Het kan dus niet zo zijn dat ambtenaren bestaande wetgeving proberen te sturen en daar op enigerlei wijze contact over hebben met het OM, of het OM daar nu wel of niet op ingaat. Het OM had hiervan direct melding moeten doen aan de Kamer, zodat direct kon worden onderzocht wat er gebeurt was en welke invloed dit had.

Profiel  

Bericht nummer:#67  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 12:35 am 
lid

Lancelot schreef:
Wisp schreef:
Lancelot schreef:

Ik vind het een "eventuele misdadiger" een ietwat tendentieuze benaming voor een onschuldig iemand, wat iedereen is immers totdat een rechter anders heeft bepaald. Verder is het zo dat het vervolgingsbeleid van de overheid niet door willekeur geleid mag worden. Het monopolie op vervolging ligt bij het ministerie van justitie, van junior ambtenaar tot de minister. Als in die keten er sprake is van willekeur, bijvoorbeeld doordat sommigen mensen meer kans op vervolging dan anderen hebben omdat ze een mening hebben die een ambtenaar niet aanstaat, is dat schadelijk voor de rechtsstaat. In mijn opinie is zoiets schadelijker dan een strafbare meningsuiting.

Iemand die vervolgd wordt wordt verdacht van een misdrijf
Dat noem ik "eventuele misdadiger"

Het monopolie op vervolging ligt nou juist nadrukkelijk NIET bij het ministerie van justitie
In principe bepaalt het OM of iemand vervolgd wordt

Profiel  

Bericht nummer:#68  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 1:22 am 
lid

Wisp schreef:
Lancelot schreef:

En bij Geert Wilders in 2014 :krantjekoffie:

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#69  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 9:25 am 
lid

Bijzonder deze uitzending van Nieuwsuur: Grote zorgen Tweede Kamer na onderzoek salafistische moskeescholen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230115 ... holen.html

Hoe zou Wilders hier naar gekeken hebben? Leraren roepen op om te vertrekken: 'Wij als moslims, de kern beste broeders, dat wij stappen maken om hier weg te komen'.

Profiel  

Bericht nummer:#70  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 10:48 am 
lid

Nu hoeven extrimisten van mij hier niet te blijven. Ik zwaai ze met alle plezier uit, welk geloof ze ook mogen hebben. Dus laat ze maar gaan, liever nog vandaag dan morgen.

Ernstiger vind ik dat 'we' met al onze onderzoeksbureaus, veiligheidsdiensten en inspecties, onze politici dit niet in de gaten hadden en zich nu geschokt tonen. Hoewel er al jaren gewaarschuwd is, en beslist niet alleen door Wilders.

Maar ja, Saudie-Arabie is een vriendje, van de VS, van de Koning en veel politici, dus laten zij de salafisten graag toe.

Profiel  

Bericht nummer:#71  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 10:54 am 
lid

Ja, Saudi Arabia is inderdaad beter om mee samen te werken dan met andere partijen in het Midden-Oosten. Maar ook de Saudi's hangen een fundamentalistisch type Islam aan.

Waar het toe kan leiden, dat had iedereen kunnen weten. Ook Bin Laden kwam uit dat land. Toch is het beter om zaken met ze te doen, maar niet in de illusie dat er binnenkort wel arabisch respect komt voor mensenrechten zoals wij dat hier zien.

Ze moeten zich ook niet mengen in onze binnenlandse aangelegenheden, want hier in NL gebeurt van alles wat moslimfundamentalisten vreselijk vinden: van varkensvlees eten tot Wilders in leven laten.

Profiel  

Bericht nummer:#72  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 11:43 am 
lid

Saoedi Arabië is bij uitstek het land die op zeer grote schaal en systematisch alle moslims probeert te vergiftigen met hun kwalijke opvattingen
Niet zelden blijken de door Saoedi Arabië gestuurde imams kwalijke opvattingen te hebben die precies Wilders ook uitdraagt

Moslims en niet-moslims gaan niet samen
Een moslim die niet de meest extreme geloofsopvattingen aanhangt is geen echte moslim
Wereldse wetten gelden niet voor moslims
Moslims moeten uit Nederland vertrekken....

Profiel  

Bericht nummer:#73  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 12:29 pm 
lid

Rightnow schreef:
Ja, Saudi Arabia is inderdaad beter om mee samen te werken dan met andere partijen in het Midden-Oosten. Maar ook de Saudi's hangen een fundamentalistisch type Islam aan.

Waar het toe kan leiden, dat had iedereen kunnen weten. Ook Bin Laden kwam uit dat land. Toch is het beter om zaken met ze te doen, maar niet in de illusie dat er binnenkort wel arabisch respect komt voor mensenrechten zoals wij dat hier zien.

Ze moeten zich ook niet mengen in onze binnenlandse aangelegenheden, want hier in NL gebeurt van alles wat moslimfundamentalisten vreselijk vinden: van varkensvlees eten tot Wilders in leven laten.

SA is salafistisch. De meeste imams die hier fout onderwijs geven, zijn geschoold in SA en staan blijvend in contact met salafistische geleerden aldaar, zo liet Nieuwsuur ons gisteren weten.

Zaken met SA doen betekent dat ze ook verwachten dat we hun imams hier toelaten. Die kunnen we niet weren zonder tegen-acties van SA. Het is maar waar je voor kiest. Een veilige samenleving, of een samenleving vol tijdbommetjes omdat we zo nodig zaken moeten doen met SA (en dan is de vraag wie daarvan profiteren).

Profiel  

Bericht nummer:#74  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 7:04 pm 
lid

Wisp schreef:
Lancelot schreef:
Wisp schreef:

Iemand die vervolgd wordt wordt verdacht van een misdrijf
Dat noem ik "eventuele misdadiger"

Het monopolie op vervolging ligt nou juist nadrukkelijk NIET bij het ministerie van justitie
In principe bepaalt het OM of iemand vervolgd wordt

Het OM valt toch onder het ministerie van justitie?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#75  BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 11:15 pm 
lid

Lancelot schreef:

Jawel, maar blijkbaar zijn de verantwoordelijkheden sterk gescheiden
Of zouden dat moeten zijn
Daarom is nu juist zo veel verontwaardiging, dat ambtenaren van het ministerie zich hebben (proberen te) bemoeien met het proces

Profiel  

Bericht nummer:#76  BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 12:53 am 
lid

Wisp schreef:
Lancelot schreef:

Jawel, maar blijkbaar zijn de verantwoordelijkheden sterk gescheiden
Of zouden dat moeten zijn
Daarom is nu juist zo veel verontwaardiging, dat ambtenaren van het ministerie zich hebben (proberen te) bemoeien met het proces

De Trias Politica vereist die scheiding. Het ministerie is de ene macht, de rechter en het OM vormen de andere macht.. Die machten horen te worden gescheiden. Maar in Nederland is er wel degelijk enige kruisbestuiving tussen het ministerie van Justitie (onderdeel van de uitvoerende macht) en het OM (onderdeel van de rechterlijke macht) omdat het OM bestaat uit ambtenaren, die worden betaald door het ministerie van Justitie.

Bij denederlandsegrondwet.nl staat het zo beschreven,

"De machtenscheiding lijkt in het eerste opzicht strikter dan dat deze in de praktijk is. Het Openbaar Ministerie vervolgt verdachten van een strafbaar feit, maar het Openbaar Ministerie valt desondanks onder de verantwoordelijkheid van de minister van Justitie en Veiligheid. De minister geeft in grote lijnen aan hoe het Openbaar Ministerie moet werken. Dat geeft de minister, die tot de uitvoerende macht behoort, indirect invloed op de rechtsprekende macht."

De minister heeft bijvoorbeeld een bevoegdheid van aanwijzing. De minister kan het OM opdragen, om vervolging in te stellen. Voorwaarde is, dat dat openbaar gebeurt. In dit geval is er blijkbaar geen openbare aanwijzing geweest, want er werd niets over gepubliceerd en minister en OM roepen in koor, dat er géén aanwijzing is geweest en dat er ook géén directieven zijn ontvangen. Wilders beweert, dat er eengeheime aanwijzing is geweest en dat mag dus niet. Wanneer Wilders kan bewijzen, dat de minister of een hoge ambtenaar het OM actief heeft beinvloed, in het geheim, dan moet de zaak tegen Wilders stoppen, want dan is het OM niet ontvankelijk.

RTL - de geheime stukken (pdf met de mailtjes)

Het ministerie heeft zich in elk geval bemoeid met deze zaak. Uit de documenten die nu openbaar zijn gemaakt, blijkt, dat het ministerie "meedacht" over een persbericht van het OM ten tijde van de vervolgingsbeslissing..

Oordeel zelf. Het is gekeuvel over een persbericht. Het OM stelt dat op en de ambtenaren geven er commentaar op. De eerste 3 zijn mails tussen ambtenaren onderling. Knoops moet op de proppen komen met concreet bewijs, dat de vervolgingsbeslissing door het OM gestuurd is, vanuit justitie.

De zaak tegen Wilders gaat door, omdat in deze nieuwe stukken geen "smoking gun" is aangetroffen: nergens staat, dat de ambtenaren zouden willen (of kunnen) meebeslissen over de vervolging. Ze geven commentaar op wat het OM doet en delen dat commentaar met het OM. Zo hoort dat natuurlijk niet.. de Nederlandse rechterlijke macht hoort geen old-boys circuit te zijn samen met het ministerie. Maar dat ontkracht de zaak tegen Wilders niet. Het OM heeft nog steeds zelf beslist.. en is daarmee ontvankelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#77  BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 4:13 am 
lid

Zelfs de schijn dient voorkomen te worden.

Het valt zo op het eerste oog niet te bewijzen dat het OM beinvloed is, maar het valt ook niet te bewijzen dat dat niet is gebeurd. Het OM had de mailtjes met een reprimande, openbaar, terug moeten sturen van 'bemoei je er niet mee'. Dan was het duidelijk geweest en had het OM ook de schijn voorkomen.

Dat er iets is gebeurd wat hoort, is voor mij genoeg reden de zaak af te blazen en een paar mensen te ontslaan. Ze hebben het namelijk wel geprobeerd en zijn daarmee hun boekje mijlenver te buiten gegaan. Als dit niet voortvarend wordt aangepakt en alles blijft bij het oude, of een reprimande voor de vorm, zal dat alleen maar een teken zijn dat het oogluikend wordt toegestaan, mits het niet uitlekt. En dat is dan het einde aan onze trias politica voorzover die bestond.
Wellicht dat het OM helemaal los geweekt moet worden van het justitie. Zou in meerdere opzichten beter zijn. Nu bepaalt de politiek de prioriteiten bij vervolging. Wat natuurlijk niet kan of mag. De wet overtreden is vervolgen, of het nu om een winkeldiefstal gaat of een vijfvoudige moord. Wetten niet handhaven leidt tot rechtsongelijkheid en verloedering van de samenleving.

Profiel  

Bericht nummer:#78  BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 9:19 am 
lid

HvR schreef:
Biertje schreef:

Wat Biertje plaatst past wel in deze tijd van juridische circussen. Toen ik vanmorgen voor zeven uur Frank Renout hoorde over de verantwoordelijkheid van een baas in Frankrijk, viel mij de mond open. Of je nu naar Nederland kijkt (proces Wilders en het klimaat) of verder in Europa, ik krijg de mond bijna niet meer dicht.

John O'Mill zei het al: Deze planeet kan men rond blijven lopen met de bek van verbazing wagenwijd open.

Profiel  

Bericht nummer:#79  BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 10:14 am 
lid

Lies schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:

Wat Biertje plaatst past wel in deze tijd van juridische circussen. Toen ik vanmorgen voor zeven uur Frank Renout hoorde over de verantwoordelijkheid van een baas in Frankrijk, viel mij de mond open. Of je nu naar Nederland kijkt (proces Wilders en het klimaat) of verder in Europa, ik krijg de mond bijna niet meer dicht.

John O'Mill zei het al: Deze planeet kan men rond blijven lopen met de bek van verbazing wagenwijd open.

:)

Het is een rare wereld en hoewel alle misstanden erg zijn, zijn sommige misstanden toch net even erger dan andere die maken dat mijn mond soms beweegt....

Profiel  

Bericht nummer:#80  BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 6:45 pm 
lid

HvR schreef:

Dat hoort natuurlijk niet, maar als je het zo algemeen stelt, dan moet je niet met twee maten meten en alleen verontwaardigd doen over de Wilders-zaak. Het ministerie van Justitie in Nederland heeft invloed op het OM, ook bij andere zaken ! Zo is er gisteren een arts vrijgesproken, die vervolgd werd voor moord, "omdat het OM de regels voor euthanasie strenger wil toepassen". Dat is een politieke zaak: minister Hugo de Jonge van VWS is een CDA'er.. en Ferdinand Grapperhaus is óók een CDA'er. Denk jij nu werkelijk, dat dit een-tweetje niet politiek is aangestuurd ?

De Tweede Kamer geeft vaak genoeg een mening over wat het OM wel en niet moet vervolgen, (VK 2005, Wilders steunt haatzaai-wetgeving)

Ook over individuele vervolgingen geeft de politiek regelmatig een mening. Zie bijvoorbeeld de zaak van Imam Jneid vorig jaar.

Het enige punt wat Wilders wél heeft, is dat in zijn zaak de beinvloeding van het OM is verlopen via ambtenaren en e-mail en niet via minister, Tweede Kamer en de landelijke pers. Als werkelijk zou blijken, dat de vervolging van Wilders het gevolg is van politieke beinvloeding, dan moet het OM niet-ontvankelijk worden verklaard.. dan zijn ze namelijk niet zelf verantwoordelijk voor de zaak, maar het ministerie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]