Het is nu di aug 11, 2020 12:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2019 1:54 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Het eerste ongeluk heeft gisteren al weer plaats gevonden door een crash met de nieuw geplaatste vangrails, daar waar die overbodig zijn en ook nooit gestaan hebben, langs het traject Wezep Harderwijk. Gelukkig zijn er deze keer geen ernstig gewonden uit voort gekomen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2019 2:37 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 4764
Berichten: Intopic
Kan nog wat worden als we allemaal een Tesla bij elkaar gespaard hebben, kunnen we vliegen. Naast vangrails zijn vangnetten dan ook niet ondenkbaar.

Supersnelle Tesla vliegt over sloot in Tiel
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... den-gewond

Citaat:
Een supersnelle Tesla Model S 100D Performance reed in een bocht rechtdoor en vloog vervolgens over een sloot van enkele meters breed.
(…)
Opmerkelijk is dat maandagavond in dezelfde bocht ook al een ongeval gebeurde met een Tesla Model S. Die kwam toen wel helemaal in het water terecht.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2019 3:58 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
En daar stond nu net weer geen vangrail of opvangdijkje, terwijl het daar juist nodig blijkt te zijn.
Ik vermoed dat de wegbeheerder een hekel heeft aan die peperdure Tesla"s.
In films gaan ze altijd ruim over de sloot heen en rijden dan gewoon weer verder, alsof er niets aan de hand is.

Pas reed ik in de elektrische auto van mijn dochter mee. Je weet niet wat je meemaakt als het 'gaspedaal' ook maar even ingetrapt wordt.
Met de nodige G-krachten wordt je keihard naar achteren geslingerd. Het is dan maar goed als er degelijke en goedgevormde kuipstoelen in het apparaat stevig vastgeschroefd zitten, anders zou je zo door de achterkant naar buiten schieten.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#64  BerichtGeplaatst: zo dec 29, 2019 2:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19576
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
En daar stond nu net weer geen vangrail of opvangdijkje, terwijl het daar juist nodig blijkt te zijn.
Ik vermoed dat de wegbeheerder een hekel heeft aan die peperdure Tesla"s.
In films gaan ze altijd ruim over de sloot heen en rijden dan gewoon weer verder, alsof er niets aan de hand is.

Pas reed ik in de elektrische auto van mijn dochter mee. Je weet niet wat je meemaakt als het 'gaspedaal' ook maar even ingetrapt wordt.
Met de nodige G-krachten wordt je keihard naar achteren geslingerd. Het is dan maar goed als er degelijke en goedgevormde kuipstoelen in het apparaat stevig vastgeschroefd zitten, anders zou je zo door de achterkant naar buiten schieten.
Al die Tesla's zijn maar om één reden gekocht: soepsidie. En nog het gevaar van elektrische auto's die in de fik vliegen als ze in een parkeergaragage staan. Het meest gekke is dat er geen voorschriften bestaan daarover. Als het gaat om veiligheid horen ze op de bovenste verdieping te staan maar je ziet het vaalk omgekeerd: ze staan beneden vanwege de opladers. Die staan op de plekken zo dicht mogelijk bij de uitgang.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#65  BerichtGeplaatst: do jan 09, 2020 12:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Uit een onderzoek uit 2017 van het SWOV, het wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid, blijkt dat in 28% van de dodelijke ongevallen op de snelwegen in ons land de vangrails de oorzaak van het dodelijke ongeval zijn.
Dat geeft toch te denken.
Je zou zelfs denken dat Rijkswaterstaat in zo'n geval niet overal waar dat niet strikt noodzakelijk is vangrails zou plaatsen.
Maar dit is dus helemaal niet het geval. Men leert er niet, of onvoldoende van.
De hele A28 tussen Harderwijk en Wezep wordt dus langs de linker rijbanen volgeplempt met van die lelijke en levensgevaarlijke objecten.
Ik ga nu maar eens bezwaar maken tegen de plaatsing van die landschaps-bedervende en gevaarlijke krengen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#66  BerichtGeplaatst: do jan 09, 2020 1:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56118
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Uit een onderzoek uit 2017 van het SWOV, het wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid, blijkt dat in 28% van de dodelijke ongevallen op de snelwegen in ons land de vangrails de oorzaak van het dodelijke ongeval zijn.
Dat geeft toch te denken.
Je zou zelfs denken dat Rijkswaterstaat in zo'n geval niet overal waar dat niet strikt noodzakelijk is vangrails zou plaatsen.
Maar dit is dus helemaal niet het geval. Men leert er niet, of onvoldoende van.
De hele A28 tussen Harderwijk en Wezep wordt dus langs de linker rijbanen volgeplempt met van die lelijke en levensgevaarlijke objecten.
Ik ga nu maar eens bezwaar maken tegen de plaatsing van die landschaps-bedervende en gevaarlijke krengen.


Ik mis wel een cijfer: Hoeveel dodelijke aflopen zijn er voorkomen dankzij de geplaatste vangrail?


Het is nu alsof je zegt: Mensen worden ziek, maar je kunt maar beter niet opereren, want iedereen die geopereerd is gaat uiteindelijk dood. Ja, dank je de koekoek.
Opereren heeft niet als doel mensen het eeuwige leven te geven.

Zo heeft het plaatsen van vangrail, ook niet het doel om mensen het eeuwige leven te geven, maar om zoveel mogelijk dodelijke afloop te voorkomen. Dat zal echter niet in alle gevallen lukken.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#67  BerichtGeplaatst: do jan 09, 2020 4:36 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:
Uit een onderzoek uit 2017 van het SWOV, het wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid, blijkt dat in 28% van de dodelijke ongevallen op de snelwegen in ons land de vangrails de oorzaak van het dodelijke ongeval zijn.
Dat geeft toch te denken.
Je zou zelfs denken dat Rijkswaterstaat in zo'n geval niet overal waar dat niet strikt noodzakelijk is vangrails zou plaatsen.
Maar dit is dus helemaal niet het geval. Men leert er niet, of onvoldoende van.
De hele A28 tussen Harderwijk en Wezep wordt dus langs de linker rijbanen volgeplempt met van die lelijke en levensgevaarlijke objecten.
Ik ga nu maar eens bezwaar maken tegen de plaatsing van die landschaps-bedervende en gevaarlijke krengen.


Ik mis wel een cijfer: Hoeveel dodelijke aflopen zijn er voorkomen dankzij de geplaatste vangrail?


Het is nu alsof je zegt: Mensen worden ziek, maar je kunt maar beter niet opereren, want iedereen die geopereerd is gaat uiteindelijk dood. Ja, dank je de koekoek.
Opereren heeft niet als doel mensen het eeuwige leven te geven.

Zo heeft het plaatsen van vangrail, ook niet het doel om mensen het eeuwige leven te geven, maar om zoveel mogelijk dodelijke afloop te voorkomen. Dat zal echter niet in alle gevallen lukken.

Zoals ik al eerder schreef zijn vangrails op een aantal plaatsen gewoon noodzakelijk. Maar als er in de middenberm, zoals bijvoorbeeld op het traject A28 Harderwijk - Wezep, ruimte in overvloed is, dan kunnen er maar beter geen vangrails geplaatst worden, tenminste niet direct langs de linkerrijstroken. Dat levert gewoon extra gevaar op.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#68  BerichtGeplaatst: do jan 09, 2020 7:23 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19576
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:
Uit een onderzoek uit 2017 van het SWOV, het wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid, blijkt dat in 28% van de dodelijke ongevallen op de snelwegen in ons land de vangrails de oorzaak van het dodelijke ongeval zijn.
Dat geeft toch te denken.
Je zou zelfs denken dat Rijkswaterstaat in zo'n geval niet overal waar dat niet strikt noodzakelijk is vangrails zou plaatsen.
Maar dit is dus helemaal niet het geval. Men leert er niet, of onvoldoende van.
De hele A28 tussen Harderwijk en Wezep wordt dus langs de linker rijbanen volgeplempt met van die lelijke en levensgevaarlijke objecten.
Ik ga nu maar eens bezwaar maken tegen de plaatsing van die landschaps-bedervende en gevaarlijke krengen.


Ik mis wel een cijfer: Hoeveel dodelijke aflopen zijn er voorkomen dankzij de geplaatste vangrail?


Het is nu alsof je zegt: Mensen worden ziek, maar je kunt maar beter niet opereren, want iedereen die geopereerd is gaat uiteindelijk dood. Ja, dank je de koekoek.
Opereren heeft niet als doel mensen het eeuwige leven te geven.

Zo heeft het plaatsen van vangrail, ook niet het doel om mensen het eeuwige leven te geven, maar om zoveel mogelijk dodelijke afloop te voorkomen. Dat zal echter niet in alle gevallen lukken.

Zoals ik al eerder schreef zijn vangrails op een aantal plaatsen gewoon noodzakelijk. Maar als er in de middenberm, zoals bijvoorbeeld op het traject A28 Harderwijk - Wezep, ruimte in overvloed is, dan kunnen er maar beter geen vangrails geplaatst worden, tenminste niet direct langs de linkerrijstroken. Dat levert gewoon extra gevaar op.
Vangrails die een gevaar opleveren, en daarom legt Rijkswaterstaat vangrails aan. :luidlachen:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#69  BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2020 1:57 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10623
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:
Uit een onderzoek uit 2017 van het SWOV, het wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid, blijkt dat in 28% van de dodelijke ongevallen op de snelwegen in ons land de vangrails de oorzaak van het dodelijke ongeval zijn.
Dat geeft toch te denken.
Je zou zelfs denken dat Rijkswaterstaat in zo'n geval niet overal waar dat niet strikt noodzakelijk is vangrails zou plaatsen.
Maar dit is dus helemaal niet het geval. Men leert er niet, of onvoldoende van.
De hele A28 tussen Harderwijk en Wezep wordt dus langs de linker rijbanen volgeplempt met van die lelijke en levensgevaarlijke objecten.
Ik ga nu maar eens bezwaar maken tegen de plaatsing van die landschaps-bedervende en gevaarlijke krengen.


Ik mis wel een cijfer: Hoeveel dodelijke aflopen zijn er voorkomen dankzij de geplaatste vangrail?


Het is nu alsof je zegt: Mensen worden ziek, maar je kunt maar beter niet opereren, want iedereen die geopereerd is gaat uiteindelijk dood. Ja, dank je de koekoek.
Opereren heeft niet als doel mensen het eeuwige leven te geven.

Zo heeft het plaatsen van vangrail, ook niet het doel om mensen het eeuwige leven te geven, maar om zoveel mogelijk dodelijke afloop te voorkomen. Dat zal echter niet in alle gevallen lukken.


Zoals ik al eerder schreef zijn vangrails op een aantal plaatsen gewoon noodzakelijk. Maar als er in de middenberm, zoals bijvoorbeeld op het traject A28 Harderwijk - Wezep, ruimte in overvloed is, dan kunnen er maar beter geen vangrails geplaatst worden, tenminste niet direct langs de linkerrijstroken. Dat levert gewoon extra gevaar op.


Ik ken die weg goed en zeg het nog maar een keer:
ik zou liever langs een vangrail schuiven dan op een boom knallen, in de mooie middenberm van de A28.

Liever allebei niet maar je snapt wat ik bedoel.... :holy:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#70  BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2020 11:27 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Als je er alleen langs zou schuiven is er waarschijnlijk geen ernstig probleem.
Wat echter nogal vaak gebeurt is dat een op een vangrails crashend voertuig weer ongecontroleerd terug op de rijbaan gelanceerd wordt.
En dat levert zeer groot gevaar voor zeer ernstige ongelukken op waarbij dan ook andere weggebruikers betrokken raken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#71  BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2020 11:42 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56118
Berichten: Intopic
Het veiligst is natuurlijk nog steeds voertuigbeheersing; niet met alcohol op of met medicijnen die het rijgedrag beïnvloeden achter het stuur kruipen. Niet telefoneren achter het stuur of je anderszins af laten lijden, en een veilige snelheid aanhouden. En regelmatig je auto laten keuren en goed onderhouden, ook de banden. Bij mist, regen en gladheid je snelheid aanpassen.

Nog beter is een fijnmazig openbaar vervoer. Fijnmazig in zowel net als rijtijdenschema. En echt betaalbaar. En weer een goede spreiding van winkels over de wijken, buurten en straten.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#72  BerichtGeplaatst: zo jan 12, 2020 10:29 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19576
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Als je er alleen langs zou schuiven is er waarschijnlijk geen ernstig probleem.
Wat echter nogal vaak gebeurt is dat een op een vangrails crashend voertuig weer ongecontroleerd terug op de rijbaan gelanceerd wordt.
En dat levert zeer groot gevaar voor zeer ernstige ongelukken op waarbij dan ook andere weggebruikers betrokken raken.
Wat is dan je voorstel: een bandenstapel zoals op racecircuits? Trouwens, dat kan voor een reuze fik zorgen als een (vracht)auto een ongeluk krijgt, de benzinetank geraakt is en de auto in brand stand staat. Rubber brandt prima.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#73  BerichtGeplaatst: ma jan 13, 2020 12:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Mijn voorstel was, om daar waar brede middenbermen aanwezig zijn, naast de linker rijbanen een semiverhard 'vluchtstrookje aan te leggen. Dan hebben uit koers geraakte voertuigen nog een redelijke kans om weer veilig naar de rijbaan terug te keren. Of er dan nog extra veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden valt te bezien. Zelf had ik daarvoor, speciaal voor de Veluwe, een soort zanddijkje in gedachten maar dat kan natuurlijk ook anders.
Nu is Rijkswaterstaat bezig om snel die twee meter strookjes naast de linker rijbanen te kappen en zetten ze er direct naast de rijbanen op de gekapte strookjes vangrails, geleiderails in het jargon van Rijkswaterstaat.
Dat levert gewoon extra gevaar op. Ik vind 28% dodelijke ongelukken veroorzaakt door de vangrails wel een niet mis te verstaan hoog percentage.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#74  BerichtGeplaatst: ma jan 13, 2020 7:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19576
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Mijn voorstel was, om daar waar brede middenbermen aanwezig zijn, naast de linker rijbanen een semiverhard 'vluchtstrookje aan te leggen. Dan hebben uit koers geraakte voertuigen nog een redelijke kans om weer veilig naar de rijbaan terug te keren. Of er dan nog extra veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden valt te bezien. Zelf had ik daarvoor, speciaal voor de Veluwe, een soort zanddijkje in gedachten maar dat kan natuurlijk ook anders.
Nu is Rijkswaterstaat bezig om snel die twee meter strookjes naast de linker rijbanen te kappen en zetten ze er direct naast de rijbanen op de gekapte strookjes vangrails, geleiderails in het jargon van Rijkswaterstaat.
Dat levert gewoon extra gevaar op. Ik vind 28% dodelijke ongelukken veroorzaakt door de vangrails wel een niet mis te verstaan hoog percentage.
Nee. Het gevaar is te groot dat ze op een rijbaan belanden met tegengesteld verkeer. Er is wel iets te bedenken zoals dat zeer speciale beton wat ze op Amerikaanse vliegvelden hebben , en dat is de zone op de start/landingsbaan vóór de zogenaamde threshold, dat als een vliegtuig met zijn wielen daarin komt het toestel wegzakt en dus afgeremd. Lijkt mij een te dure grap.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#75  BerichtGeplaatst: ma jan 13, 2020 9:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Daar waar kans is om op een tegengestelde rijrichting te raken zijn vangrails of een vergelijkbare voorziening onontbeerlijk.
Maar over die situatie heb ik het niet.
Ik heb het uitsluitend over die situaties waar een hele brede middenberm aanwezig is. Dat is typisch iets voor de Veluwe.
Daar kunnen ook andere veiligheids-voorzieningen getroffen worden.

Vandaag las ik nog in mijn regionale dagblad dat een vrouw op de A50 ernstig gewond raakte na een crash met de vangrail.
En dat gaat zo vrijwel dagelijks door. Vangrails zijn lang niet in iedere situatie een veilige voorziening.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#76  BerichtGeplaatst: di maart 24, 2020 11:19 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Rijkswaterstaat is klaar met een gedeelte van de A28.
Het is gelukkig geen totale kaalslag geworden, al wordt er nog wel gesteggeld over het verwijderen of vervangen van de dennenbomen.

Het ziet er dus niet uit als een maanlandschap zoals de A1 op de Veluwe.
Maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Bij de zijbermen is aan beide zijden van de weg een strook van 13 meter bos gekapt.
Dat is dan ook bepaald geen aardige aangelegenheid. Voorheen was er een redelijke bosrand die de snelweg voor een belangrijk deel aan het zicht voor de aanwonenden en de recreanten onttrok. Die beschermende houtwal is dus vrijwel verdwenen. Dat is voor die aanwonenden en ook voor de recreanten heus geen pretje. Bovendien zie je op een indringende manier het langsrijdende verkeer dat voor een groot deel uit enorme vrachtwagens bestaat, nu in al z'n hevigheid langskomen. Over het snerpende en gewelddadige geluid heb ik het dan nog niet eens.
Mensen die vlak langs de snelweg wonen en over een eigen geluidswal beschikken hogen deze wallen op om de verschrikkingen van het snelverkeer zo veel mogelijk uit hun woningen weg te houden. Maar de meeste mensen beschikken niet over een eigen geluidswal en hebben ook geen mogelijkheid om die aan te leggen.
Voor de dierenwereld is de kap gewoon een enorme inbreuk op hun leefgebied. Zij zullen dieper het bos in moeten gaan om niet ernstig verstoord te worden door dit geweld. Maar helaas hebben we niet overal mogelijkheden om diep een bos in te gaan. Dat wordt dus wringen. Het is gewoon jammer en te betreuren dat Rijkswaterstaat alleen oog heeft voor de snelweg en geen rekening houdt met wat voor nare en ingrijpende gevolgen er naast de snelweg zijn.
Verder meldt Rijkswaterstaat trots dat ze over dit deel langs de middenbermen vangrails heeft geplaatst. Ze noemen het een ijzeren barrière. Dat is het. Een ijzeren barrière, daar waar die nooit eerder gestaan heeft. Daar waar die vangrails ook helemaal niet op de Veluwe horen. En daar waar ze ook volkomen overbodig zijn.
Dat is Rijkswaterstaat niet met mij eens. Want ze melden trots dat er al vijf botsingen met die vangrails zijn geweest.
Hoe oliedom kun je zijn. Immers als die vangrails daar niet gestaan zouden hebben hadden er ook geen 5 botsingen plaatsgevonden.
Je moet maar zo'n blind paard zijn.
Ik ben dus nog lang niet tevreden met dit resultaat.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#77  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 7:25 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3923
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Ik heb nog niets vernomen waar men de 100 hectare bos en bomen die op de A1 gekapt zijn en de 30 hectaren bos en bomen die op de A28 gekapt zijn gaat inplanten.
Ik ben benieuwd naar de plannen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#78  BerichtGeplaatst: di mei 12, 2020 11:44 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 4764
Berichten: Intopic
Zal nog wel even duren met die nieuwe aanplant in deze onzekere tijd waarin veel niet meer te filmen is. Het is wonderlijk dat men nu pas gaat kijken naar de eigen bosbodem, die kennis had toch al lang aanwezig moeten zijn?

Bosbodemonderzoek Gelderland: inzicht in bodemgesteldheid Gelderse bossen
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=26177

Met het onderzoek krijgen we meer inzicht in de bodemgesteldheid onder bossen in Gelderland, rekening houdend met actuele én historische bodemeigenschappen. En daarmee ook beter inzicht in de opties voor huidig en toekomstig natuur- en bosbeheer.



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#79  BerichtGeplaatst: di mei 12, 2020 12:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56118
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Zal nog wel even duren met die nieuwe aanplant in deze onzekere tijd waarin veel niet meer te filmen is. Het is wonderlijk dat men nu pas gaat kijken naar de eigen bosbodem, die kennis had toch al lang aanwezig moeten zijn?

Bosbodemonderzoek Gelderland: inzicht in bodemgesteldheid Gelderse bossen
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=26177

Met het onderzoek krijgen we meer inzicht in de bodemgesteldheid onder bossen in Gelderland, rekening houdend met actuele én historische bodemeigenschappen. En daarmee ook beter inzicht in de opties voor huidig en toekomstig natuur- en bosbeheer.




Een van de excuses voor de massale bomenkap van de laatste tijd, is de deplorabele toestand van onze bossen. Allemaal zieke bomen.
Ik vrees dat dat bodemonderzoek ook iets in die trant is. Dat men tot de conclusie komt dat de bodem niet goed is voor de bomen die er staan en die bomen dus ook gekapt moeten worden. De ovens van de energiebedrijven moeten tenslotte ook branden.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#80  BerichtGeplaatst: di mei 12, 2020 2:54 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 4764
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Lies schreef:
Zal nog wel even duren met die nieuwe aanplant in deze onzekere tijd waarin veel niet meer te filmen is. Het is wonderlijk dat men nu pas gaat kijken naar de eigen bosbodem, die kennis had toch al lang aanwezig moeten zijn?

Bosbodemonderzoek Gelderland: inzicht in bodemgesteldheid Gelderse bossen
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=26177

Met het onderzoek krijgen we meer inzicht in de bodemgesteldheid onder bossen in Gelderland, rekening houdend met actuele én historische bodemeigenschappen. En daarmee ook beter inzicht in de opties voor huidig en toekomstig natuur- en bosbeheer.




Een van de excuses voor de massale bomenkap van de laatste tijd, is de deplorabele toestand van onze bossen. Allemaal zieke bomen.
Ik vrees dat dat bodemonderzoek ook iets in die trant is. Dat men tot de conclusie komt dat de bodem niet goed is voor de bomen die er staan en die bomen dus ook gekapt moeten worden. De ovens van de energiebedrijven moeten tenslotte ook branden.
Ik weet soms niet hoe ik er naar moet kijken en dan denk ik aan een onderwerp van mij hier op WSP, het geld groeit aan de bomen, i.v.m. de vele hectares bos die men wilde realiseren. Maar kijkend naar dit bodemonderzoek kan je ook zeggen 'bomen groeien op geld'.

Analyse bosgrond: waar blijft het herstel?
https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/ana ... et-herstel

Boeren analyseren al bijna een eeuw routinematig hun bodem. Dat is de laatste jaren deels een verplichting, maar de Nederlandse boer doet meer dan het verplichte nummer; het meten van alleen stikstof (N) en fosfor (P). Het leeuwendeel van de boeren laat de bredere bodemvruchtbaarheid in kaart brengen. Ze hebben informatie over bodem-chemische, bodem-fysische en meer en meer ook bodem-biologische kengetallen. Er zijn ieder jaar 100.000 uitslagen van onderzoek naar bodemvruchtbaarheid op agrarische percelen. We weten dus best veel van deze percelen.

Maar hoe zit het eigenlijk met bosgronden?



Zou men onderstaande reactie onder het artikel ook gaan onderzoeken, of is dat niet interessant i.v.m. het geld onder en aan de bomen van tegenwoordig?

Men moet kijken naar het voorgaande gebruik van de bosbodems en dat is niets anders geweest dan eeuwenlange uitmergeling door de toen aanwezige bevolking. Men is na 1900 begonnen met bebossing van stuifgronden en marginale gronden. Het constant afvoeren van basen zoals Ca en Mg is wat men toen deed is nu de oorzaak van de vermeende verzuring.



Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling