Het is nu di dec 10, 2019 6:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: do nov 14, 2019 11:25 am 
lid

Er is enige beweging bij Rijkswaterstaat waar te nemen wat betreft de bomenkap. Men gaat bij de provincie een kapvergunning aanvragen.
Volgens berichten zouden ze wel de zijbermen gaan kappen, maar blijft de brede middenberm min of meer en voorlopig gespaard op de nog aan te leggen nieuwe zijstrookjes na dan. Men stelt dat in de zijbermen een strook van 13 meter obstakelvrij gemaakt moet worden. Waar deze verschrikkelijke kapwoede vandaan komt is geheel in het duister gehuld. Mijn pleidooi om een naast een kapvergunning ook een omgevingsvergunning te realiseren wordt hiermee alleen maar des te dringender.
Men heeft kennelijk nog wel een vast voornemen om die foeilelijke, landschapsvervuilende en gevaarlijke vangrails naast het semiverharde strookje langs de middenberm te plaatsen, terwijl dat volkomen overbodig is.
Wat een hardnekkige eigenwijze lui.

Maar nu ga ik een geheel ander beroep op Rijkswaterstaat doen. Dat vergt nog meer afwijking van het gebruikelijke stramien.
Nu is het zo dat als er ergens een ongeluk gebeurt of iemand onwel wordt etc. de hulpdiensten zoals ambulances, politie en brandweer heel vaak een enorme omweg moeten maken om er te komen of, nog erger om er weg te komen.
Stel iemand wordt onwel bij het benzinestation Bornheim aan de Noordkant van de A28, dan moet een ambulance vanuit Zwolle daarnaar toe rijden, de patiënt opnemen en vervolgens bijna 30 kilometer omrijden om de patiënt weer in het Zwolse ziekenhuis af te leveren. Dat probleem doet zich ook voor bij de politie. Als er bijvoorbeeld wordt ingebroken bij datzelfde benzinestation en zij gaan er op af, dan vergt het terugrijden naar het dorp een omweg van dezelfde bijna 30 kilometer. Het boevengilde maakt hier met name 's avond en 's nachts dankbaar misbruik van.
Uit deze frustratie komt mijn idee, c.q. verzoek aan de intelligente lieden bij Rijkswaterstaat.
Zou het niet mogelijk zijn om over de brede middenberm waar geen vangrails staan een soortement olifantenpaadje aan te leggen waarvan alleen de hulpdiensten gebruik kunnen maken om veel eerder om te keren? Vooral omdat er nu ook langs de middenberm twee strookjes worden aangelegd die zouden kunnen dienen om er naartoe te rijden, we gaan immers allemaal naar de 100 kilometer per uur, en weer op de andere weghelft er gebruik van te maken om weer op snelheid in te voegen.
Nou, ik ben benieuwd of dit mogelijk is. Voor de hulpdiensten zou dit een enorme verbetering betekenen.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: do nov 14, 2019 3:39 pm 
lid

Ondertussen op Flakkee ……….bomen die nog lang mee kunnen gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=9svGlxZ ... e=youtu.be

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do nov 14, 2019 9:25 pm 
lid

Lies schreef:
Ondertussen op Flakkee ……….bomen die nog lang mee kunnen gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=9svGlxZ ... e=youtu.be

Stop met de groene leugen !

Goed gezegd.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: vr nov 15, 2019 11:59 am 
lid

Na ampele overwegingen ben ik tot de conclusie gekomen dat het enige wat me nu nog te rest tegen die vangrail-woede bij Rijkswaterstaat is de minister en de tweede kamer verzoeken om een onderzoek in te stellen naar de effectiviteit van vangrails.
Met name zal dan gekeken moeten worden naar de gevaren die vangrails opleveren in specifieke gevallen en naar eventuele alternatieven.
Mijns inziens zijn vangrails lang niet overal noodzakelijk en in heel wat gevallen zelf gevaarlijker dan het achterwege laten van de plaatsing van die vangrails. Ik denk hierbij voornamelijk aan die situaties waarin vangrails bij crashes de auto's ongecontroleerd terug lanceren naar de rijbaan waar nogal eens ernstige ongelukken uit voortkomen waarbij de schade niet alleen bij de gecrashte auto blijft, maar er ook andere (onschuldige)verkeersdeelnemers bij zo'n crash betrokken raken.

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 11:56 am 
lid

Ik dacht een paar dagen geleden: kom ik ga de A1 op het stuk Apeldoorn-Amersfoort bekijken en rijdt dan meteen over de A28 terug om te bezien wat Rijkswaterstaat inmiddels aan het uitspoken is.
Normaal kom ik nooit op dat gedeelte van de A1 omdat dat totaal niet voorkomt in mijn rijverrichtingen. Normaal sla ik bij de A! nabij Apeldoorn links af richting Berlijn, of bij Amersfoort rechtsaf richting Amsterdam. Maar omdat ik uit de media begreep dat Rijkswaterstaat juist op dat gedeelte eenzelfde project had uitgevoerd in verband met het overslaande bosbrandgevaar dacht ik dat ik het resultaat nu wel eens onder ogen wilde zien.
Op Google earth was ik me een ongeluk geschrokken. Daar leek het op een bepaald gedeelte wel of je op een maanlandschap was beland met in het midden die afschuwelijk lelijke gegalvaniseerde ijzeren vangrails, die daar ver van de rijbanen waren geplaatst, vrijwel zeker om te voorkomen dat auto's van de ene rijbaan dwars door het veld naar de andere rijbaan zouden rijden. Ik wilde dat dus wel eens met eigen ogen bekijken. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet de hele route aflegde maar bij de afslag richting Harderwijk ben afgeslagen richting het Uddeler meer. Een prachtige weg die langs diverse uitgestrekte heidevelden voert. Heidevelden? ik zag helemaal geen heidevelden. De heidevelden die daar oorspronkelijk lagen waren veranderd in grassteppen. Enorme lange grassprieten die nu geel gekleurd waren overschaduwden de heide die eronder zou moeten huizen. Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit met de stikstof problematiek te maken zou kunnen hebben. Heidevelden die in grassteppen veranderen.
Uiteindelijk heb ik dan bij Harderwijk de A28 genomen richting Zwolle om de activiteiten van Rijkswaterstaat te bekijken.
Ondanks dat ze via de pers hadden gemeld dat ze nu aan de gang zouden zijn kon ik eigenlijk niets waarnemen. Vermoedelijk wordt alles toch nog maar even uitgesteld. Dat is maar goed ook. Eerst eens alles grondig bestuderen en dan pas gaan ingrijpen en verbouwen. Dat lijkt me helemaal geen gek uitgangspunt.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 1:31 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik zie dat ik nog al heb zitten rommelen in de tekst hierboven. Deze zou als volgt moeten zijn:

Nu even alles nog eens op een rijtje zetten.

Met de kap van de huidige bomenopstand langs de twee buitenbermen en de middenberm van de A28 tussen Harderwijk en Wezep wordt een gigantische aanslag op het landschap gepleegd. Het landschappelijk karakter van het gebied wordt door zo'n ingreep eenvoudig vernietigd.
Dat heeft veel consequenties:
Ten eerste: voor de weggebruikers zelf. Zij zullen geconfronteerd worden met hinderlijk en soms zelfs verblindend licht van de lampen van tegenliggers, dat is tijdens de donkere gedeelten van een etmaal hinderlijk en vermoeider dan wanneer dat niet het geval is.
Ten tweede: is het fors hinderlijk voor aanwonenden en recreanten van het gebied langs deze snelweg. Zij krijgen last van lichthinder van het langs flitsende autoverkeer. Dat is ook voor hen zeer verstorend en vermoeiend. Eén en ander zou ook verstorend werken voor de dierenwereld die o.a. in het aanliggende bosgedeelte huizen. Het leefgebied van een aantal dieren wordt hiermee eenvoudig sterk verkleind.
Ten derde: Is er meer hinder van fijnstof voor omwonenden en recreanten omdat dit fijnstof niet of nauwelijks nog door bosschages wordt opgevangen. Dit is gevaarlijk voor de gezondheid.
Ten vierde: is er meer stankhinder voor omwonenden en recreanten omdat deze niet meer opgevangen wordt door de huidige bosschages.
Ten vijfde: komt er meer gif-uitstoot bij de omwonenden en recreanten terecht omdat deze niet meer gereduceerd wordt door de huidige bosschages.
Ten zesde: worden omwonenden en recreanten van het gebied geconfronteerd met meer geluidshinder vanwege het ontbreken van de bosschages.
Ten zevende: komt er meer gezondheids-hinder door de uitstoot van giftige dampen uit de uitlaten die ongehinderd terecht komen bij omwonenden en niet meer afgevangen worden door bosschages.
Ten achtste: neemt de stikstof emissie toe omdat die niet meer afgevangen wordt. Dit is in verband met de stikstofcrisis kwalijk te noemen
Ten negende: neemt de CO2 uitstoot toe omdat die niet meer door de bomen en de struiken wordt weggevangen. Dit is nogal ernstig gelet op de CO2 crisis, waarbij juist de aanwezigheid of de aanplant van bomen en struiken als een goedkoop en eenvoudig middel geldt om de klimaatcrisis te lijf te gaan.

Al met al is de ingreep van Rijkswaterstaat op dit weggedeelte van zodanige ingrijpende aard, met zulke ernstige consequenties dat een omgevingsvergunning en een kapvergunning noodzakelijk zijn.

Nu nog iets over de vangrails.
Vangrails horen in principe helemaal niet thuis op de Veluwe. Afgezien van een aantal plaatsen, zoals daar waar twee tegengestelde rijrichtingen vlak bij elkaar lopen of als er bijvoorbeeld een pilaar bij een viaduct tegen botsingen beveiligd moet worden.
Om naast de vluchtstroken en de nog aan te leggen semi-verharde stroken langs de middenberm ook nog eens vangrails te plaatsen is absurd en volkomen overbodig. Bovendien geldverspilling en een verdere aantasting van het landschap.
Er is volop ruimte aan alle kanten om na een stuurfout ook nog eens voorbij de vluchtstroken uit te rijden.
Vangrails zijn dan alleen maar gevaarlijke obstakels.
Een vangrail wordt geplaatst om te voorkomen dat een auto op op een baan komt met een tegenovergestelde rijrichting. E en vluchtstrook is voor auto's die stranden en wordt ook gebruikt voor hulpverlening.

CO2 uitstoot te verminderen door bomen langs de weg te plaatsen staat gelijk aan het krankzinnige plan van Paternotte voor een taxirobot op Schiphol en dan enkel gebruikt voor wordt voor !8R-36L baan. Wat een bullshit:luidlachen: :luidlachen: :luidlachen:

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 11:44 am 
lid

Hmm, de uitkomst van wat Rijkswaterstaat nu gaat uitvoeren getuigt van disrespect.

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 11:51 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Hmm, de uitkomst van wat Rijkswaterstaat nu gaat uitvoeren getuigt van disrespect.

Want..... ?

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 12:09 pm 
lid

Ze wensen geen of slechts zeer summier rekening te houden met landschaps- en natuurwaarden, met de belangen van omwonenden en gebruikers van het gebied, de cultuurhistorische waarde, het gevaar van vangrails direct langs de snelle buitenbaan, etc. etc.
Dit noopt tot een nadere bezinning.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 12:24 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ze wensen geen of slechts zeer summier rekening te houden met landschaps- en natuurwaarden, met de belangen van omwonenden en gebruikers van het gebied, de cultuurhistorische waarde, het gevaar van vangrails direct langs de snelle buitenbaan, etc. etc.
Dit noopt tot een nadere bezinning.

Je hebt vast een bron, want met dit soort algemeenheden komen we niet verder.

Wie zijn 'ze' ?

Een vangrail draagt vooral bij aan de veiligheid....

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 12:45 pm 
lid

Het gaat natuurlijk om Rijkswaterstaat.
De bron is een artikel van hen in een advertentieblad.
Vangrails langs een brede middenberm waar de snelheid van de voertuigen vrij hoog is, zijn onnodig en leveren op zichzelf ook gevaar op, het gevaar om bij een crash ongecontroleerd op de rijbaan gelanceerd te worden, waar ook andere voertuigen met hoge snelheid rijden, met als mogelijk gevolg zeer ernstige ongelukken. Dit soort ongelukken komt regelmatig voor.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 1:05 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Het gaat natuurlijk om Rijkswaterstaat.
De bron is een artikel van hen in een advertentieblad.
Vangrails langs een brede middenberm waar de snelheid van de voertuigen vrij hoog is, zijn onnodig en leveren op zichzelf ook gevaar op, het gevaar om bij een crash ongecontroleerd op de rijbaan gelanceerd te worden, waar ook andere voertuigen met hoge snelheid rijden, met als mogelijk gevolg zeer ernstige ongelukken. Dit soort ongelukken komt regelmatig voor.

https://www.nu.nl/277858/video/ravage-o ... egels.html

Stel je maar even voor wat hier gebeurd was zonder vangrail.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 1:44 pm 
lid

Dit is geen echte brede middenberm zoals ik bedoel.
Had Rijkswaterstaat de vangrails in het midden geplaatst dan hadden de stoeptegels op het bermgedeelte gelegen en niet op de weg.
Als er ook een smal semi verhard (vlucht)strookje langs de middenberm was aangelegd zou het ongeluk mogelijk niet plaatsgevonden hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 2:28 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Dit is geen echte brede middenberm zoals ik bedoel.
Had Rijkswaterstaat de vangrails in het midden geplaatst dan hadden de stoeptegels op het bermgedeelte gelegen en niet op de weg.
Als er ook een smal semi verhard (vlucht)strookje langs de middenberm was aangelegd zou het ongeluk mogelijk niet plaatsgevonden hebben.

AlsAlsAls.... :rolleyes:

Vangrail draagt bij aan veiligheid. De A28 is bv. net als de A6 deels een uitzondering omdat de middenberm uitzonderlijk breed is.

Met je eens dat ik niet snap waarom de bossages langs de A28 weg zouden moeten, al was het alleen maar vanwege de lichten van tegemoet komend verkeer. Maar verder zou je natuurlijk gek zijn om alle vangrail langs de snelwegen te vervangen door geultjes en bobbeltjes.

Verder vind ik dit geloof ik een beetje een non-discussie.

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 9:02 pm 
lid

In het algemeen zou je kunnen stellen dat vangrails niet direct aan de linkerkant naast de snelle rijbaan geplaatst moeten worden als het niet pertinent noodzakelijk is. Dat voorkomt (zeer ernstige) ongelukken.

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: di dec 10, 2019 3:26 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
In het algemeen zou je kunnen stellen dat vangrails niet direct aan de linkerkant naast de snelle rijbaan geplaatst moeten worden als het niet pertinent noodzakelijk is. Dat voorkomt (zeer ernstige) ongelukken.
Geef eens voorbeelden en die Kwaaisteniet natuurlijk niet. :luidlachen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]