Het is nu ma okt 14, 2019 12:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 10:16 pm 
lid

Ik heb vandaag de route van de A 28 tussen Harderwijk en Wezep eens even bestudeerd.
De minister heeft namelijk wel toegezegd dat er een herinplantplicht bestaat en dat deze nagekomen zal worden met brandvertragende loofbomen, maar dat dat niet automatisch betekent dat die in de middenberm e.d. terecht komen waar men dennen wil gaan kappen.

Ik ben tot ontstellende conclusies gekomen.
Vrijwel de hele beplante route is gevuld met dennen. Zowel in de middenberm als langs de andere bermen. Dat betekent dus een totale kaalslag. Je moet er eenvoudig maar niet aan denken.
Ik roep de minister in ieder geval, op om de herinplantplicht met brandvertragende loofbomen op die plaatsen uit te voeren waar dennen gekapt worden. Dan blijft het natuurlijke karakter van de weg door het natuurgebied enigszins in stand.
Bovendien blijven dan de voordelen van de visueel gescheiden wegdelen gehandhaafd.

Vervolgens zag ik tot mijn grote schrik enorme diepe en levensgevaarlijke gaten langs de middenberm. In het gedeelte van Nunspeet tot Harderwijk staan er dan wel vangrails langs, maar op een aantal plaatsen staan die dan nog voorbij die levensgevaarlijke gaten, zodat de vangrails in die gevallen van geen enkel nut zijn.

Verder zag ik op sommige gedeelten waar de twee weghelften dicht bij elkaar lopen vangrails staan die het woord niet verdienen. Eén grote roestige bende. Als daar een beetje flinke auto tegen aan botst kun je je voorstellen dat hij er dwars doorheen breekt. Op die gedeelten lijkt het wel of je in een derde wereldland bent beland.

Vervolgens zag ik op het gedeelte Harderwijk - Nunspeet die zogenaamde 'zichtlijn' vangrails langs de middenberm staan. Nou, ik heb nog nooit zoiets foeilelijks gezien. De mensen die dit bedacht hebben, hebben totaal geen oog gehad voor het bijzondere natuurlijke karakter van deze weg.

Ik herhaal daarom nog maar eens even wat ik nodig vind om deze weg op te knappen.
- De levensgevaarlijke gaten langs de middenberm dienen aangeaard te worden.
- De dennen die men wil kappen vanwege het overslaande brandgevaar, dienen tenminste vervangen te worden door brandvertragende loofbomen op dezelfde plekken als waar de dennen gekapt worden.
- De vangrails die ten behoeven van de zogenaamde zichtlijnen gezet zouden worden of er reeds gezet zijn dienen achterwege te blijven of verwijderd te worden. Op de weg staan voldoende 'zichtlijnen' en de beplanting in de middenberm zorgt zelf wel voor voldoende 'zichtlijn'. Daarvoor is een vangrails geheel overbodig
- Het verdient aanbeveling om naast de middenbermen een smalle semi-verharde strook aan te leggen zodat bij een stuurfout een automobilist niet onmiddellijk in de problemen komt en wellicht redelijk veilig terug naar het weggedeelte kan sturen.
- tevens zou het nuttig zijn als er een soort laag zanddijkje naast die semi-verharde strook wordt aangelegd zodat er geen ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Dit kan eventueel ook beplant worden.
- De niet om aan te ziene en verroeste vangrails op de plaatsen waar dat strikt noodzakelijk is om de twee tegengestelde wegrichtingen te scheiden kunnen maar beter vervangen worden door nieuwe exemplaren.
Dan lijkt het net of we in Nederland zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 7:36 am 
lid

Bomenkap heeft weinig tot niets met veiligheid te maken.
Ook langs wegen waar nooit een auto tegen een boom is geknald, wordt massaal gekapt.

Bomen worden gekapt om als biobrandstof te dienen, en mogelijk de lucht vrij te maken voor 5G. Daarom worden er waarschijnlijk ook niet ter plaatse bomen teruggepland. Dat heeft ook weer het 'voordeel', dat er makkelijke wegen kunnen worden verbreed. Er zijn dan geen kapvergunningen (met allerhande mogelijke bezwaarschriften) meer nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 10:02 am 
lid

Ik vraag me af wat de lieden van rijkswaterstaat toch hebben met die vangrails. Hebben ze aandelen in de leverancier?
maar goed ze kunnen in ieder geval de verroeste delen vervangen. Dat is toch tenminste iets waarmee ze de leverancier kunnen plezieren.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 3:19 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik vraag me af wat de lieden van rijkswaterstaat toch hebben met die vangrails. Hebben ze aandelen in de leverancier?
maar goed ze kunnen in ieder geval de verroeste delen vervangen. Dat is toch tenminste iets waarmee ze de leverancier kunnen plezieren.
Als je alsmaar voor een duppie op de 1e rang wilt zitten maak je een leverancier daarmee niet blij.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2019 1:11 pm 
lid

Ik heb mijn licht eens opgestoken in Duitsland.
Zelfs als de twee tegengestelde rijrichtingen vlak bij elkaar zijn en er dus ook dicht bij elkaar vangrails staan probeert nog steeds wat beplanting tussen de vangrails te plaatsen. Verder is er heel vaak ruime beplanting in de middenberm als er wat meer ruimte aanwezig is.
Wij zouden daar in ons land een voorbeeld aan kunnen nemen.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2019 3:10 pm 
lid

Beplanting (ook bomen) is altijd belangrijk gevonden ivm het afvangen en omzetten van uitlaatgassen, fijnstof, en geluid.

Helaas wordt er nu goud geld betaald voor biobrandstof, wordt heel Nederland kaal gehakt. Met alle ellende voor over een paar jaar en verder in de tijd.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo sep 25, 2019 12:13 pm 
lid

Bovendien nemen bomen naast CO2 ook stikstof op.
Het is dus van levensbelang dat bomen de uitstoot van het autoverkeer verminderen. Dit is goed voor mens en natuur.
Brandvertragende bomen zijn dus supernoodzakelijk langs de snelwegen en in de middenbermen daar waar dat kan.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2019 12:43 pm 
lid

Er heeft een indringend gesprek plaats gevonden tussen lieden van Rijkswaterstaat en een aantal burgemeesters uit de regio.
Het lijkt er op dat dit enig resultaat heeft opgeleverd, alhoewel Rijkswaterstaat haar eigen visie en doelen blijft najagen.
Er komt een conceptplan waarop nog een bespreking tussen die partijen zal plaats vinden. Dat lijkt gunstig, maar ik verneem van de woordvoerder wel dat de herinplantplicht ook buiten het te kappen gebied zal plaats vinden.
Men wil karakteristieke bomen zo mogelijk behouden door, schrik niet, er een vangrail naast te plaatsen. Heb je ooit zoiets absurds gehoord.
Hier zie je hoe ze alsnog hun zin willen doordrijven.
Aan de andere kant willen ze wel naast de middenberm een smalle strook aanleggen voor automobilisten die naast het wegdek terecht komen en daarom niet onmiddellijk in de bosjes of tegen bomen belanden. Dat is mijns inziens al een beetje winst. Een door mij voorgesteld klein zandheuveltje naast dit smalle strookje hoor ik nog niets over.
Die verschrikkelijke vangrails langs de middenberm kunnen zondermeer verdwijnen. Levensgevaarlijk! Weg ermee!
Alleen waar de tegengestelde rijdekken direct naast elkaar liggen kunnen en moeten ze in stand blijven. (De verroeste vangrails die daar staan mogen wel eens vervangen worden door nieuwe exemplaren).
Verder zullen de bermen en de middenbermen zo goed mogelijk beplant moeten worden met brandvertragende bomen. Dat is toch een winst voor Rijkswaterstaat, hiermee wordt hun streven om de weg in dit natuurgebied minder brandoverslag gevaarlijk te maken erkend.
Verder moeten we hopen dat ze deze weg niet gaan voorzien van lantaarnpalen. Ook zo'n Rijkswaterstaat stokpaardje. Verschrikkelijk voor mens en dier.
De huidige auto's hebben allemaal prima verlichting en de hulpdiensten beschikken over uitstekende extra lichtvoorzieningen zodat het daarvoor volkomen overbodig is. Voor nachtelijke wegwerkzaamheden kunnen tijdelijk lichtmasten geplaatst worden. Daar is natuurlijk niets op tegen.
Het behoud van het natuurlijke karakter van deze schitterende en monumentale weg dient behouden te blijven.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: za sep 28, 2019 10:45 pm 
lid

Hier een image van de A28:
https://www.destentor.nl/nunspeet/succe ... 155400555/

Hier een image hoe Rijkswaterstaat de snelweg het liefst uitvoert:
https://www.ad.nl/arnhem/vrachtwagen-ve ... a770da20f/

In India gaan ze zelfs bomen langs snelwegen planten om fijnstof tegen te gaan:
https://www.nu.nl/opmerkelijk/5909970/n ... -gaan.html

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2019 5:38 pm 
lid

Ik vraag me werkelijk af waar de aanplant van brandvertragende bomen gaat komen welke niet in de bermen van de A28 geplant gaan worden en wie men daarmee gaat plezieren.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2019 9:57 am 
lid

Ik heb eens uit zitten rekenen hoeveel bos Rijkswaterstaat voor minister Cora van Nieuwenhuizen zou moeten planten als compensatie voor de kaalslag die zij willen plegen op het deel Harderwijk - Wezep van de A28.
Een zeer voorzichtige schatting is dat er dan ongeveer, oftewel ruim 100 hectaren bos elders aangeplant moet worden. Waar liggen die ruim honderd hectaren te beplanten areaal dan? Of gaan ze die van de boeren afpakken? Of waren ze helemaal niet van plan om ruim honderd hectaren te gaan beplanten en wilden ze zich er met een Jantje van Leiden van af maken?
Verder vraag ik mij af of er al een milieuvergunning is voor de kaalslag. Het heeft immers groot nadelig effect op de omwonenden vanwege veel meer fijnstof en roetdeeltjes in de lucht. Uitlaatgassen zijn de belangrijkste bronnen van luchtverontreiniging. In de uitlaatgassen zitten onder meer zwaveldioxide (SO2) en stikstofoxiden (NOx), die beide bijdragen aan verzuring, maar ook het broeikasgas koolstofdioxide (CO2). De aanplant van bomen en struiken langs de wegen helpen deze schadelijke stoffen te reduceren. Als ze er vanwege de kaalslag haast niet meer zijn betekent dat meteen een ernstige aanslag op de fysieke gezondheid van mensen die in de buurt van die snelweg wonen, terwijl het natuurlijk ook niet goed is voor de dierenwereld. Verder zal er meer lichthinder optreden doordat het overgrote deel van de bomen gekapt wordt. Dat heeft ook een nadelig effect voor de mensen en de dierenwereld.
Last but not least zal er aanzienlijk meer geluidsoverlast komen door de kaalslag. Dat is ook een bron van gezondheidsproblemen.

In mijn idee is er maar één redelijke mogelijkheid en dat is de herinplantplicht uitvoeren met brandvertragende bomen en struiken in de zij- en middenbermen van de A28. Dan is meteen ook zichtbaar aan deze plicht voldaan.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2019 3:25 pm 
lid

Volgens mij is trouwens ook nog geen kapvergunning aangevraagd.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2019 11:30 am 
lid

Oh, ik begrijp nu dat er een zogenaamde moderne omgevingsvergunning nodig is als Rijkswaterstaat op de A28 grootschalig wil gaan kappen en herinrichten. Denk daaraan minister en vangrails-minnende Rijkswaterstaat
Ik vernam dat men overweegt om struiken te gaan planten in plaats van de te kappen dennen. Dat is voor het aanzicht misschien wel aanvaardbaar, vooral als die door groei wat hoger worden, maar als men brandgevaar en brandoverslag wil tegengaan kan men 10 x beter brandvertragende bomen planten. Die zijn veel minder gevoelig voor bosbrand en brandoverslag.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2019 12:58 pm 
lid

We hebben nog wel een kunst-kerstboom op zolder liggen. Te planten zonder vergunning en uitgerust met alles wat Du Pont eergisteren nog mocht op de markt brengen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]