Het is nu za dec 14, 2019 4:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#101  BerichtGeplaatst: do aug 15, 2019 2:52 am 
lid

Einstein schreef:
De mensen die bij één of meer van die letters horen, accepteren elkaar in elk geval.

Tijdens een Pride-feest misschien. Daarbuiten bepaald niet. Dan vechten ze elkaar de tent uit wanneer je vrouwenbevrijding te 'wit' is of transfoob, te mannelijk of niet lesbisch of woke genoeg. Enzovoorts. Succes daarmee.

Einstein schreef:
Overigens ik vind het best hoor, solidariteit, graag.. doe maar LHGBT+ met hetero erbij. Dan zijn we een keer van de discussies af.. De enigen die klagen over die letters, zijn hetero's !

Not even close. Zie boven. En nooit gehoord van TERF's: Trans Exclusionary Radical Feminists? Intersectionaliteit? Bizar genoeg zijn het de H's – meer dan 90% van de mensheid – die worden uitgesloten van inclusiviteit in naam van diversiteit. Hoe absurd wil je het maken?

Profiel  

Bericht nummer:#102  BerichtGeplaatst: do aug 15, 2019 11:46 pm 
lid

animo schreef:
Einstein schreef:
De mensen die bij één of meer van die letters horen, accepteren elkaar in elk geval.

Tijdens een Pride-feest misschien. Daarbuiten bepaald niet. Dan vechten ze elkaar de tent uit wanneer je vrouwenbevrijding te 'wit' is of transfoob, te mannelijk of niet lesbisch of woke genoeg. Enzovoorts. Succes daarmee.

Einstein schreef:
Overigens ik vind het best hoor, solidariteit, graag.. doe maar LHGBT+ met hetero erbij. Dan zijn we een keer van de discussies af.. De enigen die klagen over die letters, zijn hetero's !

Not even close. Zie boven. En nooit gehoord van TERF's: Trans Exclusionary Radical Feminists? Intersectionaliteit? Bizar genoeg zijn het de H's – meer dan 90% van de mensheid – die worden uitgesloten van inclusiviteit in naam van diversiteit. Hoe absurd wil je het maken?

Nou, maar veel meer onrechtvaardigheden dan uitgesloten te worden van de inclusiviteit in naam van de diversiteit treffen hetero's niet toch?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#103  BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2019 11:35 am 
lid

Lancelot schreef:
animo schreef:
Einstein schreef:

Einstein schreef:

Nou, maar veel meer onrechtvaardigheden dan uitgesloten te worden van de inclusiviteit in naam van de diversiteit treffen hetero's niet toch?

Ik heb het eens even gegoogled, Lancelot.. wat animo bedoelt: er is een topic over TERF's op RationalWiki.. het komt er op neer, dat er feministes bestaan, die trans afwijzen, omdat het een inbreuk zou zijn op het aangeboren recht van vrouwen om vrouw te zijn.

De kritiek is wel heftig hier ! Ik stel voor dat WSP volgend jaar een boot beschikbaar stelt voor onze LPGPTPQPIPAPPP mensen. Dus lesbophobia, gayphobia, transphobia etc. Heterofoben moet je er niet bij hebben trouwens, want dan wordt het hommeles..

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#104  BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 1:25 am 
lid

Lancelot schreef:

Dat is nauwelijks een geruststelling. Naar verluidt is zelfs een relatief onschuldige vorm als 'misgendering' (iemand een man noemen die zichzelf een vrouw vindt, of andersom) voor de 'LHBT+-gemeenschap' al niets minder dan genocide.

Intussen amuseren TERF's zich met de verstoting van transvrouwen omdat die 'lesbianisme uitwissen'. En in de intersectionele dimensie zijn homomannen vrouwenhaters en zwarte heteromannen de 'witten' van de 'zwarte gemeenschap' (die net als LHBT+'ers het toonbeeld van diversiteit en allemaal hetzelfde horen te denken en beleven). Of zoiets. :blink:

Geen grap. Voorbeelden:
Misgendering als genocide: (Huffington Post)*
Lesbian erasure: (Wikipedia)**
Zwarte heteromannen zijn wit: (The Root)
De vrouwenhaat van homomannen: (Feminist Current)
En zo kan ik er nog honderden geven, en allemaal even bizar.

Je reageerde op het enige sarcastische deel van mijn commentaar, bedoeld om de absurditeit van de gedachtegang te laten zien. Dank voor de gelegenheid om dat te illustreren. Bedenk: dit begon met de claim dat alleen hetero's bezwaar zouden maken tegen de genderalfabetsoep. Zoals gezegd, not even close.

––––––
Soms zeggen beelden meer dan woorden.
* Transvrouw kaffert winkelmedewerker (m/v/x) uit en vandaliseert de vloer omdat zher haar uitmaakt voor 'sir'.
** Transvrouw White maakt transvrouw Yaniv uit voor bedrieger omdat ze niet getransitioneerd is, jonge meisjes benadert en tegenstanders doxt. Allemaal waar. Intussen beschikt White, zelf-verklaard conservatief, net als Yaniv nog steeds over haar mannelijke geslachtsdelen en wil tijdelijk detransistioneren om spermadonor te worden voor een surrogaat zodat ze tegelijk vader én moeder kan zijn terwijl haar vriend (m/v/x) ermee instemt een soort van stief te zijn. .

Uitdaging: dit is géén freakshow. Nothing to see here.

Profiel  

Bericht nummer:#105  BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 9:04 am 
lid

animo schreef:
Lancelot schreef:

Dat is nauwelijks een geruststelling. Naar verluidt is zelfs een relatief onschuldige vorm als 'misgendering' (iemand een man noemen die zichzelf een vrouw vindt, of andersom) voor de 'LHBT+-gemeenschap' al niets minder dan genocide.

Intussen amuseren TERF's zich met de verstoting van transvrouwen omdat die 'lesbianisme uitwissen'. En in de intersectionele dimensie zijn homomannen vrouwenhaters en zwarte heteromannen de 'witten' van de 'zwarte gemeenschap' (die net als LHBT+'ers het toonbeeld van diversiteit en allemaal hetzelfde horen te denken en beleven). Of zoiets. :blink:

Geen grap. Voorbeelden:

Je reageerde op het enige sarcastische deel van mijn commentaar, bedoeld om de absurditeit van de gedachtegang te laten zien. Dank voor de gelegenheid om dat te illustreren. Bedenk: dit begon met de claim dat alleen hetero's bezwaar zouden maken tegen de genderalfabetsoep. Zoals gezegd, not even close.

––––––
* Transvrouw kaffert winkelmedewerker (m/v/x) uit en vandaliseert de vloer omdat zher haar uitmaakt voor 'sir'.
** Transvrouw White maakt transvrouw Yaniv uit voor bedrieger omdat ze niet getransitioneerd is, jonge meisjes benadert en tegenstanders doxt. Allemaal waar. Intussen beschikt White, zelf-verklaard conservatief, net als Yaniv nog steeds over haar mannelijke geslachtsdelen en wil tijdelijk detransistioneren om spermadonor te worden voor een surrogaat zodat ze tegelijk vader én moeder kan zijn terwijl haar vriend (m/v/x) ermee instemt een soort van stief te zijn. .

Wat is het punt dat je wil maken?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#106  BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 9:50 am 
lid

Lancelot schreef:
animo schreef:
Lancelot schreef:

Geen grap. Voorbeelden:

––––––

Nu homofilie zogenaamd is geaccepteerd door de goegemeente is men op zoek naar een nieuwe club freaks? :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#107  BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 10:46 am 
lid

Enzo501 schreef:
Lancelot schreef:
animo schreef:

Geen grap. Voorbeelden:

––––––

Nu homofilie zogenaamd is geaccepteerd door de goegemeente is men op zoek naar een nieuwe club freaks? :wink:

Eerst en vooral, ik ben zelf gay en zie mezelf niet als freak. Ik ben maar een heel gewoon mens dat elke dag op een heel gewone fiets naar zijn werk gaat en ik loop niet rond in Dame Edna outfits of andere extravagante dingen. Dat ik mijn huis en leven deel met een man, maakt me (denk ik) niet tot freak.

Tegelijkertijd ben ik oud genoeg om te weten dat de acceptatie van homo's niet vanzelf is gegaan in onze maatschappij, en velen hebben daar verdomd veel moeite en energie in gestoken om dat beeld te veranderen. Daar is ook de Pride uit ontstaan: om te laten zien dat homo's er zijn en zich niet hoeven te schamen voor wie ze zijn.

Maar als homo heb ik net zo veel met transgenders of bi's als hetero's. Helemaal niks dus, in die zin, dat mensen die vinden dat ze in een fout lichaam zitten, of die vinden dat ze vandaag op een vrouw kunnen vallen en morgen weer op een man, net zo veel met homo's te maken hebben als met hetero's. Ik vind het dan ook altijd vreemd dat die groepen opeens onder de Regenboogvlag geschaard moeten worden. Alsof er één grote melting pot moet zijn van alle mensen die zich sexueel anders gedragen dan standaard hetero. Maar tegelijkertijd veegt men voor het gemak allerlei groepen bij elkaar die onderling ook geen enkel raakvlak hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#108  BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 1:42 pm 
lid

Meneer/mevrouw animo meldt allerlei anti-Trans bronnen, maar de eerste heeft hij/zij duidelijk niet gelezen :evendenken:

animo schreef:
Geen grap. Voorbeelden:

Misgendering is het (bewust) fout benoemen van het geslacht van een trans. Het betreft genocide op de trans-groep zelf, omdat het niveau van pesterij online in de VS niet te verdragen is voor trans-mensen met persoonlijke problemen. Beschuldigingen via allerlei onzinnige conspiracies tot doodsbedreigingen jaagt mensen niet zelden een zelfgekozen dood in..

Hoe ernstig dat probleem is..

More than half of transgender male teens who participated in the survey reported attempting suicide in their lifetime, while 29.9 percent of transgender female teens said they attempted suicide. Among non-binary youth, 41.8 percent of respondents stated that they had attempted suicide at some point in their lives.

(hrc.org)

Meer dan de helft doet een poging tot zelfmoord, in de VS.. dan is de situatie in NL god zij dank een stuk meer ontspannen !!

animo schreef:
Intussen amuseren TERF's zich met de verstoting van transvrouwen omdat die 'lesbianisme uitwissen'. En in de intersectionele dimensie zijn homomannen vrouwenhaters en zwarte heteromannen de 'witten' van de 'zwarte gemeenschap' (die net als LHBT+'ers het toonbeeld van diversiteit en allemaal hetzelfde horen te denken en beleven). Of zoiets.

..bijvoorbeeld.. de m.i. neofascistische TERF-trut die zich amuseert met verstoting. Schandalig eigenlijk.. Aan de andere kant, misschien moeten we dit soort rants en flames zoals animo citeert op dit forum maar als moderne "urban myths" beschouwen.. een soort tegencultuur. De huis-tuin-en-keuken trans is in elk geval precies zoals PeterJKH (en ja.. na al die jaren.. ook ondergetekende), d.w.z. zeur niet aan mijn kop met activisme.. maar óók niet met dit soort intolerantie, conspiracies en pesterij.. ik wil gewoon zijn zoals ik ben. En Pride is nog steeds nodig en zeker in de VS ! want de invloed van de huidige president is funest voor de LGBT-emancipatie.

Profiel  

Bericht nummer:#109  BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 1:15 am 
lid

Lancelot schreef:

Goeie vraag. Ik zie hoe dat verloren gaat. Dus dank je.

Als ik betrokken was bij homo-emancipatie of zoiets, zou ik me verre houden van het hele gedoe rond gender en intersectionaliteit. Dat is de kern; wat volgt is toelichting.

Je moet een beetje graven door alle glitter, glamour en fabulousness van de 'regenboogkinderen' om te zien dat het doordesemd is van een set aan ideologieën die, zoals eerder gezegd, op drijfzand is gebaseerd en weinig goeds te beloven heeft voor een gevestigde (homo-)emancipatiebeweging die al zo veel goeds heeft voortgebracht.

Nu wil het geval dat ik zelf ook wat ervaring op dit gebied heb. Bijvoorbeeld als muzikant in vele burleskvoorstellingen en feesten met drag queens en transseksuelen en wat niet al – waaraan ik overigens zonder een spoor van ironie heb meegedaan, net als een enkele keer aan de vrijdagse skateparade in Utrecht. Laatst zat ik nog in de bus naar mijn werk die door de parade werd opgehouden, en kon niet anders dan glimlachen, net als de mensen om me heen. Ik vind het ook prachtige feesten, inclusief Pride.

En, om persoonlijke redenen die hier los van staan, ik heb me jarenlang intensief verdiept in vraagstukken als gender en emancipatie(bewegingen) en vond mezelf terug tegenover wat verduiveld veel lijkt op een lamestream status-quo. Is niet erg, maar je hebt wel altijd iets uit te leggen. Het is niet anders.

Hoe dan ook, het is dus niet dat ik de regenboogkinderen een kwaad hart toedraag of zoiets. Integendeel, ik beweeg me heel gemakkelijk in die kringen. Ik heb het alleen niet zo op ideologen, activisten en papegaaiende warhoofden, en ga IRL dus nooit in discussie. Ik kijk wel link uit.

Bovendien duurde het even voor tot me doordrong dat nogal wat mensen achter de glltter en feestelijkheden diep getroebleerd of domweg stapelmesjogge zijn; en dat een gebrek aan acceptatie door 'de maatschappij' – hoewel dat zeker een rol speelt – grosso modo een laffe uitvlucht is voor persoonlijke problemen die weinig tot niets met 'gender' te maken hebben. Ik vind het verontrustend dat we bijna niet anders kunnen dan ons opstellen als zachte heelmeesters, met verwoestende gevolgen voor vele levens.

Wat niet erg helpt is dat recente trends die voor het gebruikelijke verhaaltje niet goed uitkomen – zoals de toename van het aantal 'transseksuele' spijtoptanten – stilletjes onder het tapijt worden gemoffeld – bedenk eens door wat voor hel DIE mensen gaan, zonder gehoord te worden – en onwelgevallige onderzoeken over bijvoorbeeld de gevolgen van geslachtsbehandelingen, met name maar niet alleen voor jonge kinderen, worden gecensureerd. Ik voor mij denk dat de geschiedenis niet mals zal zijn voor hoe we nu met dit onderwerp omgaan.

Vers van de pers: .

Profiel  

Bericht nummer:#110  BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 3:23 am 
lid

Einstein schreef:
Meneer/mevrouw animo meldt allerlei anti-Trans bronnen, maar de eerste heeft hij/zij duidelijk niet gelezen :evendenken:

animo schreef:
Geen grap. Voorbeelden:

Sinds wanneer is HuffPo 'anti-trans'? Belachelijk. Ik heb er zorg voor gedragen géén 'anti-transbronnen' aan te halen. Ook die ken ik, maar ik geef er geen stuiver voor.

Overigens had ik geanticipeerd op andere kritiek op de aangehaalde bron, omdat die om Joost mag weten wat voor reden claimt dat het misgenderen van Caitlyn Jenner de 'genocide' op 'transvrouwen van kleur' bevordert. *koekoek* :blink:

...Hetgeen het HuffPo-artikeltje niet eens relevant zou maken. Maar goed – HuffPo is anti-trans. Weten we dat ook weer.

Einstein schreef:
Misgendering is het (bewust) fout benoemen van het geslacht van een trans.

Sorry, maar ik moet hier echt zout op slakjes leggen. Gender en geslacht zijn gescheiden entiteiten; anders heeft 'gender' niks wezenlijks te betekenen. Misgendering is dus het (bewust) fout benoemen van iemands gender – hoeft niet eens een transgender te zijn.

Hoe vaak komt het überhaupt voor dat iemand iemand anders' gender bewust fout benoemt? Niemand die het weet, al was het maar omdat niemand schijnt te weten wat 'gender' is, laat staan wat 'iemand anders gender' is; of waarom dat interessant zou moeten zijn. Maar HuffPo weet het zeker: het misgenderen van een beroemdheid als Caitlyn Jenner – waarschijnlijk door haar nog steeds 'Bruce' te noemen – draagt bij aan de genocide op 'transvrouwen van kleur'. *koekoek* :blink:

Einstein schreef:
Het betreft genocide op de trans-groep zelf, omdat het niveau van pesterij online in de VS niet te verdragen is voor trans-mensen met persoonlijke problemen. Beschuldigingen via allerlei onzinnige conspiracies tot doodsbedreigingen jaagt mensen niet zelden een zelfgekozen dood in..

Nog wat zout: het is bepaald geen uitgemaakte zaak dat de oorzaak van persoonlijke problemen van transgenders in hun gender of 'de maatschappij' ligt besloten. Het gaat hier ook niet om 'transmensen' als geheel maar over adolescenten, de leeftijdsgroep bij UITSTEK waar gender- en geslachtsverwarring opspeelt – en waar meer dan 90% simpelweg overheen groeit. Maar DAT is inmiddels taboe. Gender is identiteit en identiteit is alles. Juist in de VS en de hele Anglo-Saksische wereld is men hiervoor extreem gevoelig gemaakt, met alle gevolgen van dien.

Einstein schreef:

More than half of transgender male teens who participated in the survey reported attempting suicide in their lifetime, while 29.9 percent of transgender female teens said they attempted suicide. Among non-binary youth, 41.8 percent of respondents stated that they had attempted suicide at some point in their lives.

(hrc.org)

De Human Rights Campaign (HRC) toont zich hier als volledig onderworpen aan de academische gendertheorie.

En wat een bende maken ze ervan. Als je hun artikel leest en even doorklikt naar het onderliggende onderzoek, weet je dat de 'transgender male teens' geboren meisjes zijn (door de HRC aangemerkt als 'boys') en de 'transgender female teens' geboren jongens ('girls'). Dat mag een kwestie van semantiek zijn, maar het zijn allemaal adolescenten in de gevoelige leeftijd – net als de 'non-binary youth', en wat dát te betekenen mag hebben, wordt kritiekloos aan diezelfde verwarde adolescenten overgelaten: ze identificeren zich namelijk als zodanig, en dat is om een of andere reden heilig en onweerlegbaar.

Die reden (of beter: oorzaak) is ook het probleem met dit soort onderzoeken. Het is zelfrapportage, met de onverbiddelijke gevolgen van oncontroleerbaarheid, niet-representatieve samples en – nogal cynisch hier – de rapporteurs zijn nog degenen die het na kunnen vertellen. Kan je nagaan hoe onmogelijk het is vast te stellen of de transgenders en 'niet-binaire' jeugdigen die daadwerkelijk zelfmoord hebben gepleegd, dat hebben gedaan vanwege hun gender, pesterij of om wat voor andere reden dan ook. Of het waarom van transgenders en 'niet-binairen' die NA hun transitie zelfmoord hebben gepleegd.

Dit is emblematisch voor praktisch elk sociologisch onderzoek met zelfrapporterende vragenlijsten, en zeker voor onderzoek dat politiek en sociaal gevoelig ligt. Desgevraagd moeten de onderzoekers toegeven niet precies te weten wat ze eigenlijk onderzocht hebben; dat soort voorbehouden (caveats) wordt doorgaans ook in het onderzoek zelf vermeld maar nooit in de persberichten, en ontbreekt bij de Human Rights Campaign zelfs geheel. De HRC is geen onderzoeksinstelling, maar zoals de naam al zegt een campagne.

Net zoals de ideologische anti-transbronnen geef ik dan ook geen stuiver voor dit soort onderzoeken. Boeiend, zeker, maar je kan er op geen enkele manier op varen.

Intussen voeren homo's, lesbo's en bi's om de een of andere reden nog steeds de alfabetsoep aan waarvan de rest niets met seksuele oriëntatie te maken heeft, terwijl dit hele gedoe over niets anders dan gender zou gaan. Is dat niet merkwaardig?

Einstein schreef:
..bijvoorbeeld.. de m.i. neofascistische TERF-trut die zich amuseert met verstoting. Schandalig eigenlijk.. Aan de andere kant, misschien moeten we dit soort rants en flames zoals animo citeert op dit forum maar als moderne "urban myths" beschouwen.. een soort tegencultuur. De huis-tuin-en-keuken trans is in elk geval precies zoals PeterJKH (en ja.. na al die jaren.. ook ondergetekende), d.w.z. zeur niet aan mijn kop met activisme.. maar óók niet met dit soort intolerantie, conspiracies en pesterij.. ik wil gewoon zijn zoals ik ben. En Pride is nog steeds nodig en zeker in de VS ! want de invloed van de huidige president is funest voor de LGBT-emancipatie.
[/quote]

Tsja. Het zou leuk zijn om het allemaal als broodje aap te kunnen verkopen. Maar helaas. TERF's zijn niet de enigen die de hakken in het zand zetten en lang niet de enigen die in het genderdebat iedereen de tent uit willen vechten. Het lijkt me in elk geval duidelijk dat je eerdere claim dat het maar hetero's zijn die bezwaar tegen de alfabetsoep maken, naar de prullenmand kan worden verwezen.

Voor de rest kan ik het alleen maar met je eens zijn: leven en laten leven, dat is het devies waar ik me van harte bij aansluit; zie ook mijn vorige reactie op Lancelot.

Wat Trump ermee te maken heeft ontgaat me echter. Als eerste president in de geschiedenis heeft hij zich internationaal sterk gemaakt voor LHB-rechten, en in tegenstelling tot zijn geliefde voorganger is hij bij mijn weten nooit tegen zoiets als het homohuwelijk geweest. Het enige wat me bijstaat is wat gepruttel over transgenders in het leger. Maar goed, misschien heb ik wat gemist.

Profiel  

Bericht nummer:#111  BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 2:26 pm 
lid

Citaat:
animo schreef:
Geen grap. Voorbeelden:

Sinds wanneer is HuffPo 'anti-trans'? Belachelijk. Ik heb er zorg voor gedragen géén 'anti-transbronnen' aan te halen. Ook die ken ik, maar ik geef er geen stuiver voor.

Overigens had ik geanticipeerd op andere kritiek op de aangehaalde bron, omdat die om Joost mag weten wat voor reden claimt dat het misgenderen van Caitlyn Jenner de 'genocide' op 'transvrouwen van kleur' bevordert. *koekoek* :blink:

...Hetgeen het HuffPo-artikeltje niet eens relevant zou maken. Maar goed – HuffPo is anti-trans. Weten we dat ook weer.

Einstein schreef:
Misgendering is het (bewust) fout benoemen van het geslacht van een trans.

Sorry, maar ik moet hier echt zout op slakjes leggen. Gender en geslacht zijn gescheiden entiteiten; anders heeft 'gender' niks wezenlijks te betekenen. Misgendering is dus het (bewust) fout benoemen van iemands gender – hoeft niet eens een transgender te zijn.

Hoe vaak komt het überhaupt voor dat iemand iemand anders' gender bewust fout benoemt? Niemand die het weet, al was het maar omdat niemand schijnt te weten wat 'gender' is, laat staan wat 'iemand anders gender' is; of waarom dat interessant zou moeten zijn. Maar HuffPo weet het zeker: het misgenderen van een beroemdheid als Caitlyn Jenner – waarschijnlijk door haar nog steeds 'Bruce' te noemen – draagt bij aan de genocide op 'transvrouwen van kleur'. *koekoek* :blink:

Einstein schreef:
Het betreft genocide op de trans-groep zelf, omdat het niveau van pesterij online in de VS niet te verdragen is voor trans-mensen met persoonlijke problemen. Beschuldigingen via allerlei onzinnige conspiracies tot doodsbedreigingen jaagt mensen niet zelden een zelfgekozen dood in..

Nog wat zout: het is bepaald geen uitgemaakte zaak dat de oorzaak van persoonlijke problemen van transgenders in hun gender of 'de maatschappij' ligt besloten. Het gaat hier ook niet om 'transmensen' als geheel maar over adolescenten, de leeftijdsgroep bij UITSTEK waar gender- en geslachtsverwarring opspeelt – en waar meer dan 90% simpelweg overheen groeit. Maar DAT is inmiddels taboe. Gender is identiteit en identiteit is alles. Juist in de VS en de hele Anglo-Saksische wereld is men hiervoor extreem gevoelig gemaakt, met alle gevolgen van dien.

Jij gebruikte die Huffington Post bron in jouw verhaal, om aan te tonen, dat de claims t.a.v. problemen overtrokken zouden zijn. Ik geef je een bron met cijfers, die aantoont, dat meer dan de helft van de trans-tieners zelfmoordneigingen heeft. Dat het over die specifieke leeftijdsgroep gaat is logisch, want wanneer een tiener zijn/haar trans-periode (in het Nederlands: geslachtsverandering) heelhuids doorkomt, zijn er in het vervolg veel minder problemen. Bovendien is er tot circa 1990 weinig oor geweest voor de wens tot geslachtsverandering, dus dit gaat sowieso over jongeren.

Jouw slakjes zijn echt slakjes. Misgendering betekent, dat het geslacht (na de geslachtsverandering) niet wordt erkend door de omgeving en dat is pijnlijk voor een trans. Jij stapt over die problemen heen met flauwe taalkwesties en slakjes waarop je zout legt. Die slakjes vind ik minder interessant. Transsexuelen beleven hun intern beleefde geslacht als hun echte geslacht, daar gaat het om.

Citaat:
Einstein schreef:

(hrc.org)

De Human Rights Campaign (HRC) toont zich hier als volledig onderworpen aan de academische gendertheorie.

En wat een bende maken ze ervan. Als je hun artikel leest en even doorklikt naar het onderliggende onderzoek, weet je dat de 'transgender male teens' geboren meisjes zijn (door de HRC aangemerkt als 'boys') en de 'transgender female teens' geboren jongens ('girls'). Dat mag een kwestie van semantiek zijn, maar het zijn allemaal adolescenten in de gevoelige leeftijd – net als de 'non-binary youth', en wat dát te betekenen mag hebben, wordt kritiekloos aan diezelfde verwarde adolescenten overgelaten: ze identificeren zich namelijk als zodanig, en dat is om een of andere reden heilig en onweerlegbaar.

Wat er is gemeten, is in elk geval een (zeer) significante oververtegenwoordiging binnen een bepaalde groep, wat betreft suicide-pogingen. HRC geeft gewoon de cijfers hiervan.. en die cijfers weiger jij blijkbaar op waarde te schatten.. je geeft niet aan waarom dat precies is. In plaats daarvan kom je met modieuze frames aanzetten. De "academische gendertheorie" is het theoretische niveau allang ontstegen.. wat HRC aangeeft, is gebaseerd op werk van wetenschappers en op concreet onderzoek, niet op ideologie. Anders had ik het niet geciteerd. Jouw TERF-verhaal, dát is ideologie.

Dat jij niet begrijpt wat "non-binary" is, verwondert me, want iedereen die enigszins is ingevoerd in dit thema snapt het verschil tussen T en I. Ik zou zeggen google eens naar non-binary gender ! dan wordt het je misschien duidelijk, wat een "I" is. Een I maakt de geslachtskeuze niet, een T wel, dat is de kern.

Citaat:
Die reden (of beter: oorzaak) is ook het probleem met dit soort onderzoeken. Het is zelfrapportage, met de onverbiddelijke gevolgen van oncontroleerbaarheid, niet-representatieve samples en – nogal cynisch hier – de rapporteurs zijn nog degenen die het na kunnen vertellen. Kan je nagaan hoe onmogelijk het is vast te stellen of de transgenders en 'niet-binaire' jeugdigen die daadwerkelijk zelfmoord hebben gepleegd, dat hebben gedaan vanwege hun gender, pesterij of om wat voor andere reden dan ook. Of het waarom van transgenders en 'niet-binairen' die NA hun transitie zelfmoord hebben gepleegd.

A nu komt de aap uit de mouw. Jij beweert dat er géén correlatie zou zijn.. waar baseer jij dat op..

Citaat:
Dit is emblematisch voor praktisch elk sociologisch onderzoek met zelfrapporterende vragenlijsten, en zeker voor onderzoek dat politiek en sociaal gevoelig ligt. Desgevraagd moeten de onderzoekers toegeven niet precies te weten wat ze eigenlijk onderzocht hebben; dat soort voorbehouden (caveats) wordt doorgaans ook in het onderzoek zelf vermeld maar nooit in de persberichten, en ontbreekt bij de Human Rights Campaign zelfs geheel. De HRC is geen onderzoeksinstelling, maar zoals de naam al zegt een campagne.

Ja.. over mensenrechten.. Dat jij dat als een ideologie zit te framen, vind ik iets zeggen over jou. Het ene mensenrecht is blijkbaar het andere mensenrecht niet, en groepen die jou niet bevallen, hebben wat minder recht op mensenrechten dan anderen ?

Citaat:
Net zoals de ideologische anti-transbronnen geef ik dan ook geen stuiver voor dit soort onderzoeken. Boeiend, zeker, maar je kan er op geen enkele manier op varen. Intussen voeren homo's, lesbo's en bi's om de een of andere reden nog steeds de alfabetsoep aan waarvan de rest niets met seksuele oriëntatie te maken heeft, terwijl dit hele gedoe over niets anders dan gender zou gaan. Is dat niet merkwaardig?

Volgens de indiener wel, volgens mij niet, omdat die groepen elkaar blijkbaar opzoeken. Vrijheid, blijheid toch ? ik zie het probleem niet zo. En wie ben jij, om aan Pride voor te schrijven welke groepen wel en welke groepen niet.. Het boeit mij niet zo, dat jij er geen stuiver voor geeft, want je weet er eigenlijk niks van.

Citaat:
Einstein schreef:

Tsja. Het zou leuk zijn om het allemaal als broodje aap te kunnen verkopen. Maar helaas. TERF's zijn niet de enigen die de hakken in het zand zetten en lang niet de enigen die in het genderdebat iedereen de tent uit willen vechten. Het lijkt me in elk geval duidelijk dat je eerdere claim dat het maar hetero's zijn die bezwaar tegen de alfabetsoep maken, naar de prullenmand kan worden verwezen.

Het valt toch niet te ontkennen, dat het over het algemeen hetero's zijn, die "in het genderdebat iedereen de tent uit willen vechten" ? :evendenken: om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van die TERF-club gehoord, voordat jij erover begon. Juist die TERF-verhalen zijn gebaseerd op ideologie.. zie rationalwiki. Ik vind TERF een niche, geen main stream club.

Citaat:
Voor de rest kan ik het alleen maar met je eens zijn: leven en laten leven, dat is het devies waar ik me van harte bij aansluit; zie ook mijn vorige reactie op Lancelot.

Mooizo. Laat iedereen dan ook in zijn/haar waarde zou ik zeggen.. en hou eens op met feiten ontkennen met allerlei Stapel-veronderstellingen over onderzoek wat is gedaan aan de trans-groep.. en de conclusie in twijfel te trekken: het opmerkelijk hoge percentage suicide-pogingen in die groep.

Citaat:
Wat Trump ermee te maken heeft ontgaat me echter. Als eerste president in de geschiedenis heeft hij zich internationaal sterk gemaakt voor LHB-rechten, en in tegenstelling tot zijn geliefde voorganger is hij bij mijn weten nooit tegen zoiets als het homohuwelijk geweest. Het enige wat me bijstaat is wat gepruttel over transgenders in het leger. Maar goed, misschien heb ik wat gemist.

Dat "gepruttel" van de Amerikaanse president heeft dus wel tot gevolg, dat transsexuelen worden uitgesloten. Dat Donald Trump zich druk maakt om Iraanse homo's is heel fijne lippendienst, maar wordt niet gedekt door beleid (muslim-ban tegen Iran, vluchtelingen-ban) en het is ook zo opportunistisch als de pest.. net als de rest van zijn politiek.

Ik volg alle nieuws rond Trump intensief, maar ik heb nog niet waargenomen dat deze president zich sterk maakt voor binnenlandse emancipatie van LHBT+ .. integendeel,

"Since taking office, Trump announced on Twitter that he would bar transgender Americans from serving in the United States armed forces; nominated judicial nominees with distinctly anti-LGBT records; beat back protections for transgender students attending schools that receive federal funding; rolled back protections for transgender employees under current civil rights law; sought to define gender on the basis of immutable biological features in a move that could legally categorize trans Americans out of existence; and, as recently as last week, ordered U.S. embassies not to fly the rainbow Pride flag. As German Lopez at Vox put it after the president's first year in office, Trump's RNC stance on LGBT rights was "a giant con."

(PS - for Trump, LGBT rights are foreign policy)

Ook homo's en lesbo's zijn de klos.. Trump draait de klok terug.. (Politico - Trump rule to protect contractors who discriminate against LGBT workers)

Profiel  

Bericht nummer:#112  BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 7:48 pm 
lid

Waar ik bezwaar tegen maak, is dat alles op één hoop wordt geveegd met al die letters - die er steeds meer lijken te worden. Homo's hebben hun eigen acceptatiestrijd, die totaal anders is dan die van transgenders of bi's. Toch gooit men alles onder één noemer. Allemaal heel leuk en gezellig, als de regenboogvlag wordt gewapperd en er een festijn is, maar het slaat nergens op. Een homo en een trans hebben net zo veel gemeen als een hetero en een trans. Niet iedere homo is een travestiet, en niet iedere travestiet is homo. Toch worden al die groepen opeens op één hoop geveegd met "homo". Niet alleen doet dat geen recht aan iedere individuele "groep", maar het doet ook nog eens een stuk emancipatie van de homo-gemeenschap teniet, omdat die opeens worden vereenzelvigd met allerlei andere groeperingen.

Profiel  

Bericht nummer:#113  BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 9:58 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Waar ik bezwaar tegen maak, is dat alles op één hoop wordt geveegd met al die letters - die er steeds meer lijken te worden. Homo's hebben hun eigen acceptatiestrijd, die totaal anders is dan die van transgenders of bi's. Toch gooit men alles onder één noemer. Allemaal heel leuk en gezellig, als de regenboogvlag wordt gewapperd en er een festijn is, maar het slaat nergens op. Een homo en een trans hebben net zo veel gemeen als een hetero en een trans. Niet iedere homo is een travestiet, en niet iedere travestiet is homo. Toch worden al die groepen opeens op één hoop geveegd met "homo". Niet alleen doet dat geen recht aan iedere individuele "groep", maar het doet ook nog eens een stuk emancipatie van de homo-gemeenschap teniet, omdat die opeens worden vereenzelvigd met allerlei andere groeperingen.

Wat is dan volgens jou precies het verschil, in die acceptatiestrijd ? Het zijn dezelfde fasen: eerst thuis geaccepteerd worden, dan op school en in de werkkring, dan in de cultuur, dan een emancipatie-slag politiek en op de arbeidsmarkt.. dan de kerk omturnen. Dat verschilt niet voor L, B, of T. Bovendien, het gaat niet om de letters, maar om mensen: de deelnemende groepen vegen zichzelf op één hoop, ze komen er zelf bij, het wordt niet van bovenaf bepaald of zo, hoeveel letters er precies in LGBTQIAP+ zitten, of wie een boot mogen. Er zijn ook solidariteits-boten, waar voornamelijk hetero-hotemetoten (HH's) op staan. Men doet gezellig mee. Travestieten ook en die hebben niet eens een lettertje.

Pride weigerde in Amsterdam wel pedofielen en boerka-draagsters.. maar waarom zou Pride andere groepen ook moeten weigeren, wanneer die groepen voor de andere Pride-deelnemers aanvaardbaar zijn en ze zelf mee willen doen ? Bovendien, zoveel mensen zijn het nu ook weer niet he.. er nemen veel meer homo's deel aan Pride dan lesbo's en bi's.. en nog veel minder mensen van de andere letters. Ik zie het probleem gewoon niet.

Profiel  

Bericht nummer:#114  BerichtGeplaatst: ma sep 02, 2019 12:07 am 
lid

PeterJKH schreef:
maar het doet ook nog eens een stuk emancipatie van de homo-gemeenschap teniet, omdat die opeens worden vereenzelvigd met allerlei andere groeperingen.

Waarom zou emancipatie van TQIAP+ de emancipatie van LGB teniet doen ? Is Pride maatgevend ? Moet je het aan Pride verwijten, dat in sommige kringen de acceptatie afneemt ? En jij gaat er zomaar van uit, dat de emancipatie van die andere groepen minder is.. ik vraag me af, of dat echt zo is. Het allerbelangrijkste voor homo's en transen is, dat je geaardheid respectievelijk je gender-keuze geaccepteerd wordt door je ouders en werkkring. Daar is de T volgens mij net zo ver als LGB ! en er is nog een ander aspect: de emancipatie-strijd gaat niet alleen om acceptatie, maar óók om zelfbeschikking. Of een geaardheid of gender als "normaal" beleefd wordt door anderen, komt op het tweede plan. Afwijkingen moeten kunnen, hoe anderen daar ook over denken. Je kiest voor jezelf en je eist van je omgeving, dat men jou in je waarde laat. Het hoeft niet te worden gewaardeerd of zo.

Voor de meeste mensen zijn de drag-queens en travestieten (geen letter), of de T, Q, I en A ver van hun bed.. ze kennen niemand van die groepen. Maar dat betekent m.i. niet, dat T, Q, I en A in de kast moeten blijven zitten, of dat de theatrale drag-queens en travestieten zouden moeten worden uitgesloten van Pride.. Ik geloof er al helemaal geen snars van, dat de emancipatie van T, Q, I of A een negatief effect zou hebben op de emancipatie van homo's, die veel talrijker en veel zichtbaarder zijn en allang genormaliseerd. De vasthoudende tegenstanders zullen ook LGB afkeuren, daar doe je gewoon niks aan. Veel mensen die op forums tekeer gaan tegen Pride zijn vasthoudende tegenstanders, die in Pride een mooie aanleiding zien om te zeggen: zie je wel, het zijn allemaal freaks. Om heel eerlijk te zijn Peter.. die mensen interesseren me eigenlijk geen snars. Laat ze maar denken over mij wat ze willen, ik mag ze dom en kortzichtig vinden. Gelukkig zijn er steeds minder.

Profiel  

Bericht nummer:#115  BerichtGeplaatst: ma sep 02, 2019 3:59 pm 
lid

Van mij hoeft niemand in de kast te blijven zitten. Maar ik ben en blijf van mening dat een homo net zo hemelsbreed verschilt van een trans als een hetero, bijvoorbeeld. Waarom een trans dan wél onder de Gay Pride geschaard moet worden, is me een raadsel.

Profiel  

Bericht nummer:#116  BerichtGeplaatst: ma sep 02, 2019 9:04 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Van mij hoeft niemand in de kast te blijven zitten. Maar ik ben en blijf van mening dat een homo net zo hemelsbreed verschilt van een trans als een hetero, bijvoorbeeld. Waarom een trans dan wél onder de Gay Pride geschaard moet worden, is me een raadsel.

Ik kan jou toch niet overtuigen, Peter.. het bovenstaande gaat over persoonlijke keuzes en vrijheden, eigenlijk niet over politiek. Jij hebt jouw benadering, ik heb de mijne. Ik heb meerdere T's gekend, mensen die er 24/7 mee bezig waren.. en ook mensen die het wel geloofden, en na de operatie hun actiebereidheid in de wilgen hebben gehangen. Nu, in 2019 zie je niks meer aan die persoon en is het gewoon een vrouw net als andere vrouwen. Ik kan nog steeds sympathie opbrengen voor Pride, maar ik kan me best voorstellen, dat mensen schrikken van Pride. Al die vogels van verschillende pluimage ! maar we zitten in een luxe positie. In Nederland is het 'actiewezen' ingedut en de Canal Parade is gewoon een gezellig feest geworden, waar een miljoen mensen op af komen. Gelukkig leven we niet in Polen, waar de Pride een politie-kordon nodig heeft !

Profiel  

Bericht nummer:#117  BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 9:01 am 
lid

Einstein schreef:
Jij gebruikte die Huffington Post bron in jouw verhaal, om aan te tonen, dat de claims t.a.v. problemen overtrokken zouden zijn.

Wat? Welnee. Ik stak de draak met wat voor transgenders genocide zou zijn, in reactie op wat Lancelot (zonder twijfel met de beste bedoelingen) als een bagatel voorstelde. HuffPo is in die zin een nuttige want belachelijke bron omdat die die genocide nog zou aantonen óók.

Einstein schreef:
Ik geef je een bron met cijfers, die aantoont, dat meer dan de helft van de trans-tieners zelfmoordneigingen heeft.

Hetgeen, gezien het betoonde gebrek aan begrip van de satirische context, ronduit potsierlijk is.

Einstein schreef:
Dat het over die specifieke leeftijdsgroep gaat is logisch, want wanneer een tiener zijn/haar trans-periode (in het Nederlands: geslachtsverandering) heelhuids doorkomt, zijn er in het vervolg veel minder problemen.

Bijzonder krom geformuleerd, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Hier rinkelen minstens twee enorme alarmbellen:
- tieners zijn de leeftijdsgroep bij uitstek met identiteitscrises, en ZEKER als het gaat over geslacht of, zo je wilt, gender;
- ‘transgenders’, ZEKER in hun tienerjaren, zijn buitenproportioneel onderhevig aan psychische problemen die niets met gender te maken hoeven te hebben. (Daarom staat ‘transgenders’ hier tussen aanhalingstekens.)

Deze twee alleen al zijn een recept voor een grote onevenredigheid in depressie en zelfmoordneigingen onder wat we transgenders noemen. Het copycat-effect, dat eveneens buitensporig aanwezig is onder (a) pubers en adolescenten, (b) potentiële zelfmoordenaars en (c) gendertwijfelaars, autisten en psychoten, zal eveneens een duchtig deuntje meefluiten.

Voor je in de gordijnen klimt: ik noem ‘autisten en psychoten’ hier omdat zelfs mensen met autistische en psychotische aandoeningen in de genderkliniek een ‘transgender’-diagnose krijgen aangesmeerd – ook als de behandelaars tot de conclusie komen dat er geen genderproblematiek is.

Hier spelen nog twee factoren een rol:
- tunnelvisie. Genderklinieken schieten als paddestoelen uit de grond en zijn erg lucratief in wat per definitie als een daad van compassie wordt gepusht. Geen wonder dat onwelgevallige onderzoeken onder het tapijt worden geveegd en de onderzoekers het veld uit gewerkt; en
- sociale media. Deze podia zijn vooral een etalage waar mensen hun fraaiste zelfportret tekenen, en waar met name mensen met zelf-gediagnosticeerde genderproblemen elkaar vertellen hoe ze in de genderkliniek zo effectief mogelijk aan de publiekelijk gefinancierde behandelingen kunnen komen.

Dit verwoest mensenlevens. Ik claim dus geenszins dat de problemen van wat we transgenders noemen, overtrokken zouden zijn. Integendeel. Ze worden schromelijk onderschat.

Raadselachtig blijft dat laatste deel: '...heelhuids doorkomt, zijn er in het vervolg veel minder problemen.' Dat is op het oog een dijk van een platitude. Natuurlijk zijn er in het vervolg minder problemen als iemand een crisis heelhuids doorkomt. 'Heelhuids' lijkt me in dit verband een uiterst beroerde woordkeuze. Maar goed, dat zal wel weer een slakje zijn om vooral geen zout op te leggen.

Einstein schreef:
Bovendien is er tot circa 1990 weinig oor geweest voor de wens tot geslachtsverandering, dus dit gaat sowieso over jongeren.

Eh, nee. Ook als je deze tijdlijn aanneemt, gaat dit over mensen die vanaf dertig jaar geleden al jongeren waren.

En dan moet je er nog aan voorbijgaan dat transgenders van alle leeftijden zijn (hoewel ikzelf, in tegenstelling tot genderideologen, een uitzondering maak voor kinderen) en dat zelfs ingrijpende opties als geslachtsveranderende operaties al sinds de jaren vijftig beschikbaar zijn.

Hoe dát kon zonder dat er oor naar was, mag Joost weten – maar ik ben geneigd het met je eens te zijn dat er rond 1990 iets is veranderd.

Einstein schreef:
Jouw slakjes zijn echt slakjes. Misgendering betekent, dat het geslacht (na de geslachtsverandering) niet wordt erkend door de omgeving en dat is pijnlijk voor een trans. Jij stapt over die problemen heen met flauwe taalkwesties en slakjes waarop je zout legt. Die slakjes vind ik minder interessant.

Oké, fair enough. Dan behoor je niet tot de school die sekse (geslacht) en gender (geslachtsbeleving) als gescheiden begrippen ziet. Dat was van meet af aan al duidelijk omdat je geslacht en gender naar believen door elkaar husselt, bijvoorbeeld door transgenders een 'geslachtsverandering' toe te wijzen.

Dit is het punt in de discussie – die ik waardeer – waar in mijn ogen zo veel mis gaat dat ik niet goed weet waar te beginnen. Dus ik begin gewoon maar. Vergeef me als ik te kort door de bocht lijk te gaan. Ik doe m’n best en ben nu al lang van stof.

…Hét gevleugelde woord in 'gender' is dat het 'sociaal geconstrueerd' is. Dat wil zoveel zeggen als: we praten elkaar maar wat aan; iedereen kan alles zijn wat die maar wil. Dondert niet of je met eierstokken of testikels geboren bent, heeft allemaal geen enkele invloed.

Beroemdste voorbeeld is feministe Simone de Beauvoir, die in 1949 schreef: 'Je bent niet als vrouw geboren, je wórdt er een.' Waarop medestandster Titania McGrath in 2018 antwoordde: ‘Duh. Niemand heeft ooit een volwassen vrouw gebaard. Dat we dit nog moeten uitspellen!’ :wink:

Een van de supersterren van dit idee, Judith Butler, stelde dat gender een 'opvoering' is: je doet slechts alsof je bent wat het stereotype voorschrijft. – Waarop ik als tegenstander zeg: 'Duh. Mijn bevattelijkheid voor ontroering, empathie, creativiteit en wat-niet-al maken niet dat ik in contact sta met mijn "vrouwelijke" kant. Dit is mijn karakter en niet dat van een of ander stereotype van een vrouw. Vertel mij dus niet wat ik opvoer, you femsplainer you!’ :wink:

Punt is: het begrip ‘gender’ kan geen middel zijn om ons te verlossen van geslachtelijke stereotypen, omdat het doordrenkt want intrinsiek afhankelijk is van diezelfde stereotypen. Of je het nu ‘gender’- of ‘geslachts’-stereotypen noemt. Opvallend genoeg is dit een exacte weerspiegeling van de onderliggende ideologie: het feminisme dat, in praktisch elke uitingsvorm, de stereotypen exploiteert die het pretendeert te ontmantelen: mannen slecht, vrouwen zwak. #MeToo

…Hoe dan ook, als een meisje zich gedraagt als een 'tomboy', waarom laten we haar dan niet haar gang gaan (als meisje) maar stimuleren we haar om draconische maatregelen te nemen en haar tot 'transman' te maken – omdat DAT haar 'echte' geslacht zou zijn? Waarom een 'gevoelige' jongen tot een neurotisch wrak maken door hem tot 'transvrouw' om te toveren – omdat DAT zijn 'echte' geslacht zou zijn?

Ik zou het werkelijk niet weten.

Begrijp me goed. Ik ontken niet het bestaan van mensen die in een lichaam van het ‘verkeerde’ geslacht geboren zijn. Alleen al vanuit het oogpunt van evolutionaire variabiliteit is het ondenkbaar dat ze niet zouden bestaan, of is dat op z’n minst niet verrassend.

Wel denk ik – mede uit ervaring – dat de omvang van transgenderisme enorm wordt opgeblazen, terwijl de problemen die hieruit voortvloeien voor wat we nu ‘transgenders’ noemen, grotelijks worden onderschat.

Einstein schreef:
Transsexuelen beleven hun intern beleefde geslacht als hun echte geslacht, daar gaat het om.

Dit gaat op een tegeltje als toonbeeld van een klassieke cirkelredenering. X beleeft hun beleving als echt. Geniaal.

Einstein schreef:
Wat er is gemeten, is in elk geval een (zeer) significante oververtegenwoordiging binnen een bepaalde groep, wat betreft suicide-pogingen. HRC geeft gewoon de cijfers hiervan.. en die cijfers weiger jij blijkbaar op waarde te schatten.. je geeft niet aan waarom dat precies is.
In plaats daarvan kom je met modieuze frames aanzetten. De "academische gendertheorie" is het theoretische niveau allang ontstegen..

En hier verschillen we serieus van mening – dus niet over compassie met transgenders of, zo je wilt, transseksuelen. In een paar woorden, academische gendertheorie kan het ideologische niveau niet ontstijgen, omdat het zo absurd is dat het niet eens geparodieerd kan worden (Poe’s Law).

Ook hier weet ik niet waar te beginnen. Zoek op, in omgekeerde chronologische volgorde: de Grievance Studies-hoax, het Conceptional Penis-paper, de Sokal-affaire. En lach je een breuk, als je nog enig gevoel voor humor hebt.

Beter nog: neem Fashionable Nonsense eens ter hand, een boek van twee progressieve fysici (waaronder Sokal) over de onzinnige beweringen van de zogenaamde genderexperts op gebieden waar ze geen enkele deskundigheid over hebben, maar die voor hun eigen doeleinden toch claimen.

Dit is niet het konijnenhol waar je in beland wilt raken.

Maar je hebt gelijk dat het het theoretische niveau is ontstegen. Dat is nu net het verontrustende ervan; een absurde ideologie heeft allang vleugels gekregen en is bezig mensen in de echte wereld te ruïneren.

Niet alleen mensen met psychotische en autistische stoornissen, maar ook wetenschappers die serieus werk willen maken van gender, en gecensureerd en het veld uit gewerkt worden omdat hun onderzoeken niet naar de zin van ideologen is. Merk op: het is ideologie die de dienst uitmaakt, niet onderzoek. Wordt hieronder vervolgd.

Einstein schreef:
Dat jij niet begrijpt wat "non-binary" is, verwondert me, want iedereen die enigszins is ingevoerd in dit thema snapt het verschil tussen T en I. Ik zou zeggen google eens naar non-binary gender ! dan wordt het je misschien duidelijk, wat een "I" is. Een I maakt de geslachtskeuze niet, een T wel, dat is de kern.

Non-binary stamt van de school die sekse en gender van elkaar onderscheidt, en heeft niets te maken met de "I".

Voor wie het niet weet: de "I" staat voor Intersekse, een hele reeks van uiterst zeldzame genetische aandoeningen die hoofdzakelijk gemeen hebben dat ze een of andere mengeling van de bimodulaire geslachtskenmerken hebben en goeddeels onvruchtbaar zijn. Intersekse is, zoals de naam al zegt, een kwestie van geslacht – niet van gender.

Waar ik trouwens volledig mee instem, is dat de discussie rond intersekse (I) ertoe heeft geleid dat de medische wereld niet meer zo klakkeloos als vroeger overgaat tot het opereren van baby’s om hun seksuele ambiguïteit uit te wieden. Analoog daaraan ben ik sceptisch over de discussie rond transgenders (T) en de achteloosheid waarmee een ander deel van diezelfde medische wereld overgaat tot hormoonbehandelingen en ‘geslachtsveranderende’ operaties, zeker als het gaat over prepuberale kinderen, pubers en adolescenten, maar ook daarna.

‘Non-binary’ is, zoals alles in gender, een vaag begrip en betekent voor de een dat ze zich identificeren als man noch vrouw (agender), voor een ander dat ze zich identificeren als iets ertussenin (gender non-conforming), voor nog iemand anders dat ze zich identificeren als dan weer het een, het volgende moment iets anders (genderfluïde) of als iets geheel anders (third-gender, otherkin – enzovoorts, etcetera, undsoweiter).

Het zou wat. Op dit punt kan ik al dit genavelstaar niet anders zien dan als pure decadentie. Verdorie, dat is exact het punt van Sexual Personae, al in 1990 gepubliceerd door Camille Paglia, een van de weinige feministen die die naam nog waardig is.

…En zelfs non-binary's zouden een ‘specifieke groep’ zijn met een ‘significante oververtegenwoordiging’ in wat dan ook – laat staan zelfmoord? Maak dat de kat wijs.

Einstein schreef:
A nu komt de aap uit de mouw. Jij beweert dat er géén correlatie zou zijn.. waar baseer jij dat op..

Geenszins. Ik vecht de claim aan dat die correlatie een causatie zou zijn en opper een aantal redenen daarvoor.

Einstein schreef:
Ja.. over mensenrechten.. Dat jij dat als een ideologie zit te framen, vind ik iets zeggen over jou. Het ene mensenrecht is blijkbaar het andere mensenrecht niet, en groepen die jou niet bevallen, hebben wat minder recht op mensenrechten dan anderen ?

Nee.

Einstein schreef:
Het valt toch niet te ontkennen, dat het over het algemeen hetero's zijn, die "in het genderdebat iedereen de tent uit willen vechten" ? :evendenken:

Klopt. Verreweg de meeste mensen zijn hetero. Je zou het bijna vergeten. :evendenken:
Hetero's doen er echter niet toe. Qua gender staan ze onder aan de progressive stack. :drunk:

Einstein schreef:
om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van die TERF-club gehoord, voordat jij erover begon. Juist die TERF-verhalen zijn gebaseerd op ideologie.. zie rationalwiki. Ik vind TERF een niche, geen main stream club.

Goh. De enige reden waarom TERF’s opmerkelijk zijn is dat ze een monsterverbond vormen met conservatieven/traditionalisten, of hoe je het noemen wilt. En toch zijn TERF’s een ‘niche’ – ten opzichte van wat? De mainstream waar je zelf deel van bent?

Profiel  

Bericht nummer:#118  BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 10:42 am 
lid

animo schreef:
Einstein schreef:
Jij gebruikte die Huffington Post bron in jouw verhaal, om aan te tonen, dat de claims t.a.v. problemen overtrokken zouden zijn.

Wat? Welnee. Ik stak de draak met wat voor transgenders genocide zou zijn, in reactie op wat Lancelot (zonder twijfel met de beste bedoelingen) als een bagatel voorstelde. HuffPo is in die zin een nuttige want belachelijke bron omdat die die genocide nog zou aantonen óók.

Einstein schreef:
Ik geef je een bron met cijfers, die aantoont, dat meer dan de helft van de trans-tieners zelfmoordneigingen heeft.

Hetgeen, gezien het betoonde gebrek aan begrip van de satirische context, ronduit potsierlijk is.

En weer steek je je kop in het zand voor reeele problemen.

Citaat:
Einstein schreef:
Dat het over die specifieke leeftijdsgroep gaat is logisch, want wanneer een tiener zijn/haar trans-periode (in het Nederlands: geslachtsverandering) heelhuids doorkomt, zijn er in het vervolg veel minder problemen.

Bijzonder krom geformuleerd, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Hier rinkelen minstens twee enorme alarmbellen:
- tieners zijn de leeftijdsgroep bij uitstek met identiteitscrises, en ZEKER als het gaat over geslacht of, zo je wilt, gender;
- ‘transgenders’, ZEKER in hun tienerjaren, zijn buitenproportioneel onderhevig aan psychische problemen die niets met gender te maken hoeven te hebben. (Daarom staat ‘transgenders’ hier tussen aanhalingstekens.)

Deze twee alleen al zijn een recept voor een grote onevenredigheid in depressie en zelfmoordneigingen onder wat we transgenders noemen. Het copycat-effect, dat eveneens buitensporig aanwezig is onder (a) pubers en adolescenten, (b) potentiële zelfmoordenaars en (c) gendertwijfelaars, autisten en psychoten, zal eveneens een duchtig deuntje meefluiten.

Voor je in de gordijnen klimt: ik noem ‘autisten en psychoten’ hier omdat zelfs mensen met autistische en psychotische aandoeningen in de genderkliniek een ‘transgender’-diagnose krijgen aangesmeerd – ook als de behandelaars tot de conclusie komen dat er geen genderproblematiek is.

Hier spelen nog twee factoren een rol:
- tunnelvisie. Genderklinieken schieten als paddestoelen uit de grond en zijn erg lucratief in wat per definitie als een daad van compassie wordt gepusht. Geen wonder dat onwelgevallige onderzoeken onder het tapijt worden geveegd en de onderzoekers het veld uit gewerkt; en
- sociale media. Deze podia zijn vooral een etalage waar mensen hun fraaiste zelfportret tekenen, en waar met name mensen met zelf-gediagnosticeerde genderproblemen elkaar vertellen hoe ze in de genderkliniek zo effectief mogelijk aan de publiekelijk gefinancierde behandelingen kunnen komen.

Dit verwoest mensenlevens. Ik claim dus geenszins dat de problemen van wat we transgenders noemen, overtrokken zouden zijn. Integendeel. Ze worden schromelijk onderschat.

Raadselachtig blijft dat laatste deel: '...heelhuids doorkomt, zijn er in het vervolg veel minder problemen.' Dat is op het oog een dijk van een platitude. Natuurlijk zijn er in het vervolg minder problemen als iemand een crisis heelhuids doorkomt. 'Heelhuids' lijkt me in dit verband een uiterst beroerde woordkeuze. Maar goed, dat zal wel weer een slakje zijn om vooral geen zout op te leggen.

Je erkent dat transgenders problemen hebben, maar je wijst de oplossing voor die problemen af. Voorwaarde voor het heelhuids doorkomen van de pubertijd is hulpverlening. Medische hulpverlening. Hormonenbehandeling, logopedie.. en uiteindelijk de geslachtsoperatie. Dit wil jij niet lezen, maar zo werkt het wel.

Citaat:
Einstein schreef:
Bovendien is er tot circa 1990 weinig oor geweest voor de wens tot geslachtsverandering, dus dit gaat sowieso over jongeren.

Eh, nee. Ook als je deze tijdlijn aanneemt, gaat dit over mensen die vanaf dertig jaar geleden al jongeren waren.

En dan moet je er nog aan voorbijgaan dat transgenders van alle leeftijden zijn (hoewel ikzelf, in tegenstelling tot genderideologen, een uitzondering maak voor kinderen) en dat zelfs ingrijpende opties als geslachtsveranderende operaties al sinds de jaren vijftig beschikbaar zijn.

Hoe dát kon zonder dat er oor naar was, mag Joost weten – maar ik ben geneigd het met je eens te zijn dat er rond 1990 iets is veranderd.

Om heel eerlijk te zijn, weet ik de preciese chronologie niet echt. Feit is, dat het ergens tijdens mijn generatie (50-ers) is opgelost. Je voert een achterhoedegevecht, animo..

Citaat:
Einstein schreef:
Jouw slakjes zijn echt slakjes. Misgendering betekent, dat het geslacht (na de geslachtsverandering) niet wordt erkend door de omgeving en dat is pijnlijk voor een trans. Jij stapt over die problemen heen met flauwe taalkwesties en slakjes waarop je zout legt. Die slakjes vind ik minder interessant.

Oké, fair enough. Dan behoor je niet tot de school die sekse (geslacht) en gender (geslachtsbeleving) als gescheiden begrippen ziet. Dat was van meet af aan al duidelijk omdat je geslacht en gender naar believen door elkaar husselt, bijvoorbeeld door transgenders een 'geslachtsverandering' toe te wijzen.
Dit is het punt in de discussie – die ik waardeer – waar in mijn ogen zo veel mis gaat dat ik niet goed weet waar te beginnen. Dus ik begin gewoon maar. Vergeef me als ik te kort door de bocht lijk te gaan. Ik doe m’n best en ben nu al lang van stof.

Het is gewoon Nederlandse taalgebruik. Een veelgebruikte term in medische kring is geslachtsveranderende operatie. Ik ben het overigens wel met je eens, dat deze term de lading niet dekt. Een mens heeft maar één geslacht. Het geslacht van een transgender is foutief toegewezen, omdat de transgender werd geboren met geslachtskenmerken die niet horen bij de eigen beleving. Dat veroorzaakt een enorme crisis en met de (medische !) oplossing het kan het beste vóór de pubertijd worden begonnen.. en langzaam begint dat inzicht te komen.

Citaat:
…Hét gevleugelde woord in 'gender' is dat het 'sociaal geconstrueerd' is. Dat wil zoveel zeggen als: we praten elkaar maar wat aan; iedereen kan alles zijn wat die maar wil. Dondert niet of je met eierstokken of testikels geboren bent, heeft allemaal geen enkele invloed.

Beroemdste voorbeeld is feministe Simone de Beauvoir, die in 1949 schreef: 'Je bent niet als vrouw geboren, je wórdt er een.' Waarop medestandster Titania McGrath in 2018 antwoordde: ‘Duh. Niemand heeft ooit een volwassen vrouw gebaard. Dat we dit nog moeten uitspellen!’ :wink:

Een van de supersterren van dit idee, Judith Butler, stelde dat gender een 'opvoering' is: je doet slechts alsof je bent wat het stereotype voorschrijft. – Waarop ik als tegenstander zeg: 'Duh. Mijn bevattelijkheid voor ontroering, empathie, creativiteit en wat-niet-al maken niet dat ik in contact sta met mijn "vrouwelijke" kant. Dit is mijn karakter en niet dat van een of ander stereotype van een vrouw. Vertel mij dus niet wat ik opvoer, you femsplainer you!’ :wink:

Punt is: het begrip ‘gender’ kan geen middel zijn om ons te verlossen van geslachtelijke stereotypen, omdat het
doordrenkt want intrinsiek afhankelijk is van diezelfde stereotypen. Of je het nu ‘gender’- of ‘geslachts’-stereotypen noemt. Opvallend genoeg is dit een exacte weerspiegeling van de onderliggende ideologie: het feminisme dat, in praktisch elke uitingsvorm, de stereotypen exploiteert die het pretendeert te ontmantelen: mannen slecht, vrouwen zwak. #MeToo

Je vergeet, dat de tweede golf feministen het niet het over transgenders hadden. Een man-naar-vrouw transgender is niet bezig met feminisme of met een ideologie. Transgender is een lichamelijke en emotionele kwestie, geen rationele. De therapie en de geslachtsverandering is niet iets wat "men" opdringt aan de patient of aan de ouders. De symptomen zijn er al heel vroeg.. Simone de Bauvoir en gender-stereotype is m.i. off topic.

Citaat:
…Hoe dan ook, als een meisje zich gedraagt als een 'tomboy', waarom laten we haar dan niet haar gang gaan (als meisje) maar stimuleren we haar om draconische maatregelen te nemen en haar tot 'transman' te maken – omdat DAT haar 'echte' geslacht zou zijn? Waarom een 'gevoelige' jongen tot een neurotisch wrak maken door hem tot 'transvrouw' om te toveren – omdat DAT zijn 'echte' geslacht zou zijn?

Ow hierover zijn we het eens hoor, niet elke "tomboy" is een trans. Niet elke gevoelige jongen is een trans. Natuurlijk niet.

Wat me opvalt in jouw benadering, is dat je deze jongeren beschouwt als passief, dat de dokter een beslissing zou nemen, of nog erger: een ideoloog. Zo gaat het niet. Een diagnose heeft een aanleiding en hoe jonger het kind is, hoe langer de behandeling kan worden uitgesteld. Zo gaat dat ook. Dokters of ouders kunnen een beslissing niet zelfstandig nemen.. alleen de trans zelf kan aangeven, of en wanneer een behandeling wordt doorgezet.

Citaat:
Ik zou het werkelijk niet weten.

Begrijp me goed. Ik ontken niet het bestaan van mensen die in een lichaam van het ‘verkeerde’ geslacht geboren zijn. Alleen al vanuit het oogpunt van evolutionaire variabiliteit is het ondenkbaar dat ze niet zouden bestaan, of is dat op z’n minst niet verrassend.

Wel denk ik – mede uit ervaring – dat de omvang van transgenderisme enorm wordt opgeblazen, terwijl de problemen die hieruit voortvloeien voor wat we nu ‘transgenders’ noemen, grotelijks worden onderschat.

Het gaat mij niet om aantallen of statistieken.. Ja, er kunnen dingen mis gaan, dat geldt voor elke medische behandeling. Maar de consequentie mag niet zijn, dat de behandeling niet beschikbaar is ! Want dan ben je verder van huis: de problemen voor een trans bij niet-behandelen zijn enorm. Een deel van je identiteit klopt niet met je lichaam. Dat is een situatie die je niemand moet toewensen.

Citaat:
Einstein schreef:
Transsexuelen beleven hun intern beleefde geslacht als hun echte geslacht, daar gaat het om.

Dit gaat op een tegeltje als toonbeeld van een klassieke cirkelredenering. X beleeft hun beleving als echt. Geniaal.

:hum: het is alléén een cirkelredenering, wanneer je transsexualiteit als een ideologie van anderen ziet. Het gaat mij om de persoon zelf. Een wens tot geslachtsverandering mag toch worden gehonoreerd ? Je kunt het ook omdraaien: wie zijn wij, om de wens om een zware medische behandeling te ondergaan, te ontzeggen aan de persoon die dat wil.

Citaat:
Einstein schreef:
Wat er is gemeten, is in elk geval een (zeer) significante oververtegenwoordiging binnen een bepaalde groep, wat betreft suicide-pogingen. HRC geeft gewoon de cijfers hiervan.. en die cijfers weiger jij blijkbaar op waarde te schatten.. je geeft niet aan waarom dat precies is.
In plaats daarvan kom je met modieuze frames aanzetten. De "academische gendertheorie" is het theoretische niveau allang ontstegen..

En hier verschillen we serieus van mening – dus niet over compassie met transgenders of, zo je wilt, transseksuelen. In een paar woorden, academische gendertheorie kan het ideologische niveau niet ontstijgen, omdat het zo absurd is dat het niet eens geparodieerd kan worden (Poe’s Law).

Ook hier weet ik niet waar te beginnen. Zoek op, in omgekeerde chronologische volgorde: de Grievance Studies-hoax, het Conceptional Penis-paper, de Sokal-affaire. En lach je een breuk, als je nog enig gevoel voor humor hebt.

Beter nog: neem Fashionable Nonsense eens ter hand, een boek van twee progressieve fysici (waaronder Sokal) over de onzinnige beweringen van de zogenaamde genderexperts op gebieden waar ze geen enkele deskundigheid over hebben, maar die voor hun eigen doeleinden toch claimen.

Dit is niet het konijnenhol waar je in beland wilt raken.

Maar je hebt gelijk dat het het theoretische niveau is ontstegen. Dat is nu net het verontrustende ervan; een absurde ideologie heeft allang vleugels gekregen en is bezig mensen in de echte wereld te ruïneren.

Je bagatelliseert het probleem en je overdrijft de gevolgen. De wereld wordt niet geruineerd door 2-8% van de mensen, die hun geslachtsdeel haten en daarvoor door de dokter willen worden geholpen. Je trekt het veelteveel naar het rationele. De weg naar een geslachtscorrectie is een zeer emotioneel en zwaar traject, waar de trans zelf voor kiest.

Citaat:
Niet alleen mensen met psychotische en autistische stoornissen, maar ook wetenschappers die serieus werk willen maken van gender, en gecensureerd en het veld uit gewerkt worden omdat hun onderzoeken niet naar de zin van ideologen is. Merk op: het is ideologie die de dienst uitmaakt, niet onderzoek. Wordt hieronder vervolgd.

Ook de anti-trans club is ideologie. Het kan me eerlijk gezegd geen ene fuck schelen, wat de pro- en anti- sociologen en agogen allemaal roepen. Er is een concreet medisch probleem bij transsexualiteit.. en voor dat probleem bestaat anno 2019 een oplossing, waar transsexuelen baat bij hebben.

Citaat:
Einstein schreef:

Non-binary stamt van de school die sekse en gender van elkaar onderscheidt, en heeft niets te maken met de "I".

Ga je weer. Nonbinary stamt niet uit een school, het betreft een sexe-geaardheid van een individu. Jij bent degene die het steeds in een ideologisch kader wil forceren.

Citaat:
Voor wie het niet weet: de "I" staat voor Intersekse, een hele reeks van uiterst zeldzame genetische aandoeningen die hoofdzakelijk gemeen hebben dat ze een of andere mengeling van de bimodulaire geslachtskenmerken hebben en goeddeels onvruchtbaar zijn. Intersekse is, zoals de naam al zegt, een kwestie van geslacht – niet van gender.

Prima.. als je per see door wilt gaan met gemengd Nederlands-Engelse woorden en definities, be my guest. Ik ken zelf geen I's en ik ga er dus verder ook geen mening over geven.

Citaat:
Waar ik trouwens volledig mee instem, is dat de discussie rond intersekse (I) ertoe heeft geleid dat de medische wereld niet meer zo klakkeloos als vroeger overgaat tot het opereren van baby’s om hun seksuele ambiguïteit uit te wieden. Analoog daaraan ben ik sceptisch over de discussie rond transgenders (T) en de achteloosheid waarmee een ander deel van diezelfde medische wereld overgaat tot hormoonbehandelingen en ‘geslachtsveranderende’ operaties, zeker als het gaat over prepuberale kinderen, pubers en adolescenten, maar ook daarna.

Misschien ben ik wat minder ingelezen in de literatuur, ik zie het vooral praktisch.. natuurlijk moeten mensen die geen trans zijn, ook geen hulptraject worden opgedrongen, daar zijn we het volmondig over eens !

Ik kan alleen maar afgaan op mijn eigen ervaring.. meerdere vrienden/vriendinnen die (echt en naar tevredenheid) transsexueel zijn, die de beslissing zelf hebben genomen en bij wie ik het medische traject van nabij heb meegemaakt. Niks wordt "achteloos" door dokters beslist. Ik kan je melden, dat het medische traject bij transsexualiteit geheel vrijwillig is en zelfs is het zo, dat men vindt (en voelt) dat men veel te laat is begonnen ermee. Een medische traject duurt jaren.. en wordt als een bevrijding beleefd door de persoon in kwestie. Dát is wat voor mij telt !

Citaat:
‘Non-binary’ is, zoals alles in gender, een vaag begrip en betekent voor de een dat ze zich identificeren als man noch vrouw (agender), voor een ander dat ze zich identificeren als iets ertussenin (gender non-conforming), voor nog iemand anders dat ze zich identificeren als dan weer het een, het volgende moment iets anders (genderfluïde) of als iets geheel anders (third-gender, otherkin – enzovoorts, etcetera, undsoweiter).

Het zou wat. Op dit punt kan ik al dit genavelstaar niet anders zien dan als pure decadentie. Verdorie, dat is exact het punt van Sexual Personae, al in 1990 gepubliceerd door Camille Paglia, een van de weinige feministen die die naam nog waardig is.

…En zelfs non-binary's zouden een ‘specifieke groep’ zijn met een ‘significante oververtegenwoordiging’ in wat dan ook – laat staan zelfmoord? Maak dat de kat wijs.

Een specifieke groep is het zeker ! Want mensen beleven dat zelf.. en dat telt ! Verder geen idee, hoe het bij non-binary's zit met de zelfmoordcijfers.. de bronnen die zijn genoemd gingen over zelfmoord bij transsexuele pubers. Over andere groepen hebben we het niet gehad. Waar het om gaat is dat er een onderscheid bestaat tussen T en I.

Citaat:
Einstein schreef:

Geenszins. Ik vecht de claim aan dat die correlatie een causatie zou zijn en opper een aantal redenen daarvoor.

:hum: dus nu erken je ineens wel, dat transsexuelen zijn oververtegenwoordigd in de groep zelfmoord bij pubers ? maar je ziet geen oorzakelijk verband ? Hoe kan een dergelijke oververtegenwoordiging dan wel worden verklaard ?

Citaat:
Einstein schreef:

Nee.

Ik zie medische dienstverlening als een mensenrecht en gelukkig zijn transsexuelen, althans in rijke en cultureel ontwikkelde landen in de gelegenheid gesteld, om iets te laten doen aan hun probleem. Een verworvenheid, niet als een modieuze kronkel in de westerse cultuur of zo.

Citaat:
Einstein schreef:
Het valt toch niet te ontkennen, dat het over het algemeen hetero's zijn, die "in het genderdebat iedereen de tent uit willen vechten" ? :evendenken:

Klopt. Verreweg de meeste mensen zijn hetero. Je zou het bijna vergeten. :evendenken:
Hetero's doen er echter niet toe. Qua gender staan ze onder aan de progressive stack. :drunk:

Progressive stack ? Sexuele geaardheid en gender zijn geen politieke thema's.. LHBTI-emancipatie is geen zero-sum game, waar hetero's nadeel van ondervinden, je moet geen valse tegenstellingen oproepen. Hetero's worden door LHBTI+ geaccepteerd, net zoals LHBTI+ eist, dat hetero's hen accepteren. Respect en erkenning moet van twee kanten komen.

Citaat:
Einstein schreef:
om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van die TERF-club gehoord, voordat jij erover begon. Juist die TERF-verhalen zijn gebaseerd op ideologie.. zie rationalwiki. Ik vind TERF een niche, geen main stream club.

Goh. De enige reden waarom TERF’s opmerkelijk zijn is dat ze een monsterverbond vormen met conservatieven/traditionalisten, of hoe je het noemen wilt. En toch zijn TERF’s een ‘niche’ – ten opzichte van wat? De mainstream waar je zelf deel van bent?

Je blijft maar over politiek praten. De meerderheid is de klos.. en slachtoffer van de minderheid ? dat is niet het verhaal van conservatieven en traditionalisten animo.. het is de mantra van xenofobe rechts-populisten. De conservatieven en traditionalisten vormen (vormden) voor de LHBTI+ gemeenschap natuurlijk óók een probleem, maar die strijd is in Nederland grotendeels gestreden.

Profiel  

Bericht nummer:#119  BerichtGeplaatst: za sep 14, 2019 6:10 am 
lid

Einstein schreef:
En weer steek je je kop in het zand voor reeele problemen.

Als je bedoelt dat transmensen te maken krijgen met misgendering en dat dat pijnlijk voor hen is, dan – natuurlijk. Ik zou zoiets nooit doen, in elk geval niet met opzet.

Maar mocht dat toch gebeuren – wat naar mijn beste weten nooit is voorgekomen – en diegene direct ontploft, dan ken ik geen genade; ook al wéét ik dat dat het gevolg kan zijn van trauma en frustratie. Zo iemand heeft dringend behoefte aan een ruggengraat. Jouw overgevoeligheid is niet mijn probleem, en voor hufterig gedrag is geen excuus. Ondanks mijn wat harde opstelling zal ik dat gedrag niet retourneren. Ik ben sowieso moeilijk op de kast te krijgen.

Dit is uiteraard niet aan jou persoonlijk gericht. Ik heb je niet gemisgenderd (ik weet dit omdat ik je bewust niet eens gegenderd heb). Hoe identificeer je je trouwens, als ik vragen mag? Voor het geval persoonlijke voornaamwoorden aan de orde komen. Ikzelf ben een man.

Ik zeg dit allemaal omdat transgenders het anderen ook knap lastig kunnen maken om hen te behandelen op een manier die hen op hun gemak stelt/houdt. Hier een voorbeeld: .

Dit. Is. Een. Hufter. Kan me niet schelen hoe die zich identificeert. Word ik geacht dit schepsel een vrouw te noemen en dat nog spontaan te raden óók? Ik dacht het niet.

Sommigen zoeken dit soort situaties ook bewust op, 24/7 iedereen de les lezend. (zelfde incident, follow-up) (een wel heel illustratief geval). Voor je beweert dat dit zeldzaamheden zijn: ik moet je teleurstellen maar zal je niet vermoeien met nog honderden voorbeelden.

Die mensen hebben echt een probleem en, nogmaals, dat is hun probleem.

En als ik bijvoorbeeld een man in een jurk zie , zal het überhaupt niet snel voorkomen dat ik persoonlijke voornaamwoorden hoef te gebruiken. Dat is waarom ik me (veel) eerder hardop afvroeg hoeveel misgendering eigenlijk voorkomt, hoe vaak dat problematisch is – en wel zo vaak en zo problematisch dat het direct neerkomt op genocide middels de enorme zelfmoord onder transgenders? Rwanda, Armenië, de Holocaust?

Kom op zeg. Dat is zo'n stretch dat het belachelijk wordt. En dan ga ik er nog aan voorbij dat HuffPo's artikeltje nog idioter was dan ik het al voorstelde: de misgendering van Caitlyn Jenner is genocide op transgenders 'van kleur' – jawel! Goeie hemel.

Speaking of whom: ('transgender reporter' Zoey Tur bedreigt conservatief commentator Ben Shapiro in een debat over Caitlyn Jenner – v/h Bruce – die een prijs als Woman of the Year mocht ontvangen).

Ik kan me met geen mogelijkheid achter Shapiro scharen, maar Turs gedrag gaat alle grenzen te buiten. Ze mag dan transgender zijn maar is ook een gevestigd journalist. Iedere andere journalist zou voor een tuchtcommissie worden gesleept (mogen we hopen), maar Zoey Tur? Niets.

Wat ik maar zeggen wil: transgenders hebben hun problemen, natuurlijk, en ik erken dat zonder meer; maar ze zijn ook onderdeel van onze samenleving en hebben net als iedereen hun verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag.

Elke verwachting dat die samenleving zich wel even zal voegen naar hun gevoeligheden, is op haar best naïef. Op haar slechtst narcistisch en absurd.

Einstein schreef:
Je erkent dat transgenders problemen hebben, maar je wijst de oplossing voor die problemen af. Voorwaarde voor het heelhuids doorkomen van de pubertijd is hulpverlening. Medische hulpverlening. Hormonenbehandeling, logopedie.. en uiteindelijk de geslachtsoperatie. Dit wil jij niet lezen, maar zo werkt het wel.

Ik zou zo graag willen dat dit waar was. Helaas ga je helemaal voorbij aan de punten die ik met zorg heb geformuleerd om duidelijk te maken dat dat lang niet altijd het geval is, en wat de achtergronden daarvan zijn. En nee, ik pretendeer niet de volledige waarheid in pacht te hebben. Misschien mis ik iets of interpreteer iets net verkeerd. Ik kan het niet uitsluiten.

Maar deze rozengeur kan ik niet accepteren. Zeer onlangs trof ik deze documentaire aan (zie onder), en was aangenaam verrast dat onze publieke omroep die nog wist uit te zenden ook. Transgenderisme (ik weet even geen beter woord) heeft duistere kanten, en een heleboel punten die ik eerder gemaakt heb worden er, zonder dat ik van deze documentaire gewaar was, nader in geïllustreerd. En ook een heleboel punten waar we het over eens zijn. Ja, we zijn het over een hoop eens.

Mocht je selectief zijn in het checken van alle links die hier gegeven zijn – bekijk in elk geval deze, als je dat niet al gedaan hebt: (Zembla over de praktijk rond transgenders).

Einstein schreef:
Om heel eerlijk te zijn, weet ik de preciese chronologie niet echt. Feit is, dat het ergens tijdens mijn generatie (50-ers) is opgelost. Je voert een achterhoedegevecht, animo..

Kan zijn. We zullen zien. (Ik ben ook in de vijftig.)

Einstein schreef:
Het is gewoon Nederlandse taalgebruik. Een veelgebruikte term in medische kring is geslachtsveranderende operatie. Ik ben het overigens wel met je eens, dat deze term de lading niet dekt. Een mens heeft maar één geslacht. Het geslacht van een transgender is foutief toegewezen, omdat de transgender werd geboren met geslachtskenmerken die niet horen bij de eigen beleving. Dat veroorzaakt een enorme crisis en met de (medische !) oplossing het kan het beste vóór de pubertijd worden begonnen.. en langzaam begint dat inzicht te komen.

We zouden nu het feestje kunnen vieren dat we het eens zijn. Ik moet dat helaas bederven.

Om een recent voorbeeld te geven: deze week nog pleitte een van de Democratische presidentskandidaten in de VS, Julio Castro, onder luid applaus voor, ahum, reproductive justice, en met name voor het recht op abortus voor transvrouwen – geboren mannen die dus niet eens zwanger KUNNEN worden.

Dit blijkt een misverstand. Castro bedoelde te zeggen: zwangere transmannen die abortus willen. :wacko:

Hold your horses, dit gaat niet over abortus. Ter contrast hier het verhaal van Blaire White, een conservatieve man-naar-vrouw-transgender die op geen enkele manier verward kan worden met een 'man' (behalve als verwarde getransitioneerde homoseksuele man met alle stereotype maniërismen van dien) die – let op! – tijdelijk wil DEtransistioneren omdat ze haar mannelijke geslachtsdelen nog altijd heeft (dus van de hormonen af wil) en een kind wil hebben van een surrogaatmoeder (m/v/x) waarvan ze dus zowel de vader maar vooral de moeder wil zijn (van het kind dus). Een volslagen surreële wens die vanuit mainstream genderideologische overwegingen nog ingewilligd wordt óók: . WTF? :blink:

...Komt een vrouw bij de dokter. Wat nu? :luidlachen:

Vergeef me, ik kan alleen maar meeleven met haar 'genderfluïde' vriend (m/v/x) en, vooral, de vrucht van deze o zo correcte ramp in wording. Maar hey, wellicht leidt zhaar de weg naar een Star Trek-toekomst and beyond.

Gewoon Nederlands taalgebruik? Tuurlijk.

Einstein schreef:
Je vergeet, dat de tweede golf feministen het niet het over transgenders hadden. Een man-naar-vrouw transgender is niet bezig met feminisme of met een ideologie. Transgender is een lichamelijke en emotionele kwestie, geen rationele. De therapie en de geslachtsverandering is niet iets wat "men" opdringt aan de patient of aan de ouders. De symptomen zijn er al heel vroeg.. Simone de Bauvoir en gender-stereotype is m.i. off topic.

Begrepen. Zie genoemde documentaire. Overigens had de tweede golf het wel over transgenders. Ze noemden het alleen 'transseksuelen'. Net als jij. – Het zou wat.

Op de rest ga ik later in.

Profiel  

Bericht nummer:#120  BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2019 3:39 am 
lid

iets is onherstelbaar mislukt. Later

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]