Het is nu ma okt 14, 2019 1:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
Bericht nummer:#121  BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 6:21 pm 
lid

P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:
Voor elke vijfenzeventig cent verplichte inleg beloven pensioenfondsen gemiddeld één euro terug. Dat is niets anders dan lenen. Voorts kunnen pensioenfondsen anders dan andere rechtspersonen hun schulden niet herfinancieren.

En dat hoeven ze ook helemaal niet....
Iedere maand weer komt er een smak premie binnen en worden er prachtige rendementen gemaakt, dubbele cijfers.
Het is niet voor niets dat men zelf stelt dat het vermogen sinds 2008 verdubbeld is.
Mensen werken langer door en er wordt al jaren niet geindexeerd.

Wat is het probleem nu precies om dit achtergestelde loon van werknemers gewoon te garanderen de komende jaren ?

Omdat men daarmee een onverantwoord risico neemt?

Dat is een mening....

Profiel  

Bericht nummer:#122  BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 6:26 pm 
lid

HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:

En dat hoeven ze ook helemaal niet....
Iedere maand weer komt er een smak premie binnen en worden er prachtige rendementen gemaakt, dubbele cijfers.
Het is niet voor niets dat men zelf stelt dat het vermogen sinds 2008 verdubbeld is.

Wat is het probleem nu precies om dit achtergestelde loon van werknemers gewoon te garanderen de komende jaren ?

Dat is een mening....

... van deskundigen.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#123  BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 6:29 pm 
lid

P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:

Dat is een mening....

... van deskundigen.

'Deskundigen'.... :evendenken:

Wat vind je er zelf van ?

Profiel  

Bericht nummer:#124  BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 7:45 pm 
lid

@HvR je vergeet erbij te vermelden, dat de rente sinds 2008 meer dan gehalveerd is. Dus het fonds moet dan 2-3 keer groter zijn, om aan dezelfde verplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Zie rekenvoorbeeld van P-G in het andere draadje: als ik jou beloof, dat ik jou 100 euro geef over 1 jaar en ik zet het geld daarvoor op de bank en de bankrente is 1% dan moet ik 99 euro storten. Als de rente 10% is dan hoef ik maar 91 euro te storten. Ik kan ook 86 euro op de bank zetten en hopen dat ik met beleggen 15% winst maak, maar dat is wel een gok.. we weten niet zeker, of het lukt.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#125  BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 8:06 pm 
lid

Einstein schreef:
@HvR je vergeet erbij te vermelden, dat de rente sinds 2008 meer dan gehalveerd is. Dus het fonds moet dan 2-3 keer groter zijn, om aan dezelfde verplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Zie rekenvoorbeeld van P-G in het andere draadje: als ik jou beloof, dat ik jou 100 euro geef over 1 jaar en ik zet het geld daarvoor op de bank en de bankrente is 1% dan moet ik 99 euro storten. Als de rente 10% is dan hoef ik maar 91 euro te storten. Ik kan ook 86 euro op de bank zetten en hopen dat ik met beleggen 15% winst maak, maar dat is wel een gok.. we weten niet zeker, of het lukt.

Einstein, sorry maar het is theoretisch geleuter in de marge.

Beurs en rente zijn communicerende vaten: gaat de een wat minder, gaat de ander wat beter.
En dan is daar altijd nog het goud waar echte risico's mee gedekt worden.
Pensioenfondsen met dermate veel kapitaal hebben tijd en kunnen risico's spreiden.

Jouw renteverhaal is in theorie leuk en aardig en vooral heel defensief, maar houdt geen stand wanneer je in aanmerking neemt,
dat pensioenfondsen over de afgelopen jaren gemiddeld makkelijk 5-7% rendement hebben gemaakt.

Er is helemaal geen probleem, er wordt weer een probleem gecreeerd.

Profiel  

Bericht nummer:#126  BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 9:20 pm 
lid

HvR schreef:
Einstein schreef:

Einstein, sorry maar het is theoretisch geleuter in de marge.

De toekomst kun je niet meten :) dus er is theorie nodig.. ik maak me niet zo'n zorgen over theorieën, zolang ik met mijn VWO-examenvak Economie I de redenering snap. Het voorbeeld van P-G is glashelder.

Citaat:
Beurs en rente zijn communicerende vaten: gaat de een wat minder, gaat de ander wat beter.
En dan is daar altijd nog het goud waar echte risico's mee gedekt worden.
Pensioenfondsen met dermate veel kapitaal hebben tijd en kunnen risico's spreiden.

Yep..dat laatste klopt.. en als je daaraan gaat rekenen.. én je hanteert de rekenrente (of de lange rente) als maatstaf, kom je uit op wat ze nu doen: geld in het fonds stoppen en niet uitkeren aan de deelnemers. Dat moet, wanneer de rente zo snel daalt als nu het geval is. Helaas, pindakaas.

Wat die communicerende vaten betreft, het rente-golfje loopt meestal tegen het economie-golfje in, dwz als de economie het goed doet, dan daalt de rente. Alleen er zijn ook factoren naast de economische situatie, die rente mede bepalen ! Soms is dat politiek: we hebben nu bijvoorbeeld een Amerikaanse president, die de rente per see omlaag wil forceren, om de economie te stimuleren. Het moet en zal naar nul procent. Gevolg: dezelfde problemen met pensioenfondsen als wij hier nu hebben.. want de ECB denkt er óók zo over.. en ook die wordt politiek aangestuurd. Mijn mening is, dat de politiek zich niet hoort te bemoeien met de rente.. laat de deskundigen bij de FED resp. de centrale banken nu maar bepalen, wat ze met de rente doen.. er is teveel bemoeienis.

(marketwatch Trump) (NOS ECB)

Citaat:
Jouw renteverhaal is in theorie leuk en aardig en vooral heel defensief, maar houdt geen stand wanneer je in aanmerking neemt, dat pensioenfondsen over de afgelopen jaren gemiddeld makkelijk 5-7% rendement hebben gemaakt.

Absoluut defensief.. het ABP opereert zeer defensief.. Een rendement van 5-7% tijdens een gunstige economische periode van één fonds is leuk, maar het blijft toch een momentopname. In 2009 was het verlies -20% in één jaar. Pensioenen lopen voor miljoenen mensen, over 40-60 jaar.

Citaat:
Er is helemaal geen probleem, er wordt weer een probleem gecreeerd.

Er is een theoretisch probleem.. en jij accepteert de theorie niet. Zie ook het andere draadje, fondsen kunnen kiezen voor een minder defensieve strategie, of pensioenspaarders kunnen kiezen voor pensioenbeleggen. Dan krijg je tzt 100% het rendement op je rekening, maar je kunt daar niet absoluut zeker van zijn !

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]