P-G schreef:
PeterJKH schreef:
Einstein schreef:
Daar ligt voor mij dus wel een bepaalde grens. Zoiets vereist ook erg veel blauw op straat, wanneer je het echt wilt handhaven. Bepaalde plaatsen prima: dus waar veel mensen komen, zoals winkelstraten en bushaltes. Maar hele zones van een stad rookvrij maken.. zoals in Groningen.. de ene bebouwde kom is de andere niet. Het liefst moet je e.e.a. op wijkniveau afspreken. Je zou rookvrije zones kunnen intekenen waar veel kinderen wonen en scholen zijn, zoals in Groningen is gebeurd, maar dan moeten de bewoners er dus wel aan willen meewerken ! Ik vraag me af, of het niet een brug te ver is, om zoiets centraal op te willen leggen vanuit de overheid, vanuit de gemeente. Doe een voorstel, laat de wijken het zelf maar aanzwengelen, je kunt subsidie geven voor de bebording "verboden te roken" en foldertjes ter beschikking stellen.. maar mensen moeten dit m.i. onderling zien te regelen. Misschien overschat ik de sociale cohesie die hiervoor nodig is, maar een echt zone-verbod lijkt me te ver gaan.
Nee hoor, ik vind het prima als op bepaalde plaatsen een rookverbod op straat gaat gelden. Als dan tegelijkertijd gaat gelden dat er in dat gebied geen andere luchtvervuilers zoals auto's en scooters mogen komen, ga ik me er met alle plezier aan houden.
De vergelijking tussen roken enerzijds en luchtvervuilende mobiliteit anderzijds gaat ten principale mank. Roken gaat samen met maatschappelijke kosten zonder dat daar maatschappelijk nut tegenover staat. Luchtvervuilende mobiliteit gaat samen met maatschappelijke kosten maar heeft ook maatschappelijk nut: mensen kunnen zich verplaatsen en zaken kunnen worden afgeleverd alwaar zij nodig zijn. Zonder mobiliteit zou onze samenleving worden ontwricht.
Met "maatschappelijk nut" en "ontwrichting" als argumenten zou een stad
nergens auto- en scootervrij mogen zijn, ook niet de winkelstraten.. Immers, je moet op tijd op je werk zijn, dus je
moet er doorheen kunnen.
Laat ik er eens een economisch argument tegenover zetten:
winkeliers met hun dure panden en bedrijfsvoering zijn ook niet blij, met de herrie en stank van scooter-piloten en sluipverkeer door hun winkelstraten. Om kwart voor acht moet het gewoon
klaar zijn.. expeditie gedaan, voorraad op peil. En daarna
geen gemotoriseerd verkeer. Als je het gaat hebben over economische schade moet je alles meetellen, van alle betrokkenen. Luchtvervuiling is in dit verband ook niet het enige probleem. De hinder, de herrie.. de veiligheid..
toeristen..